انوش راوید
وبلاگ انوش راوید جهت دیدن کامل مطالب و عکسها و فیلمها به وبسایت ارگ ایران مراجعه نمایید http://arq.ir
30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

سالن مجازی هزاره های پنجم و ششم خورشیدی ایرانی

از 3000 سال تا 1000 سال پیش

پیش گفتار

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود و ادامه دارد . . .

تندیسی از ﺑﺮﻧﺰﯼ تمدن ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ

عکس تندیسی ﺑﺮﻧﺰﯼ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ،  2800 ﺗﺎ 2400 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ،  عکس شماره 5356 .

      این اثر برنزی ﺣﻔﺮﻩ ﺍﯼ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ دارد، و ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺟﻔﺖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍست،  ﺣﻔﺮﻩ ﻣﯿﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﯿﻠﻪ ﻓﻠﺰﯼ ﺍﺳﺖ،  ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺟﻔﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﺘﺼﻞ ﮐﻨﺪ.  شکل ظاهری این تندیس ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﯿﻤﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺍﺳﺐ ﺑﺎﻟﺪﺍﺭ،  ﺑﺎ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﻮ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﺮ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺳﻮﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻭﯾﺰﺍﻥ ﺍﺳﺖ.  ﺷﺎﺥ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺣﮑﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﻣﺎﻭﺭﺍﯾﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺍﺭد.  محل نگهداری بوستون ایالات متحده آمریکا، موزه ﻫﻨﺮ ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎﯼ ﺑﻮﺳﺘﻮﻥ.

ظرف آب 2500 ساله

   عکس ظرف آب سفالی 2500 ساله به شکل بز کوهی،  قدمت حدود 2500 سال،  یافت شده در شمال غرب ایران.  در بخش جلوی بدن،  سوراخی برای ریختن آب در نظر گرفته شده است.  پا های بز به شکل غیر عادی کوتاه هستند،  که احتمالا به خاطر اطمینان از پایداری تکوک در حالت ایستاده است.  بخش هایی از ظرف شکسته بوده و با ظرافت چسبانده شده اند.  طول 27 Cm و ارتفاع 28 Cm.  محل نگهداری موزه متروپولیتن.  عکس شماره 5596.

موشک گلی

   عکس موشک گلی،  یک سازه دست ساز کشف شده در کشور ترکیه.  قدمت این سازه حدودا 2500 سال است،  در آن تاریخ ترکیه کنونی جزیی از قلمروی ایران بوده است.  عکس شماره 5616.

شیر و گاو

   عکس ظرف حمله شیر به گاو،  گنجینه کلماکره ،  جنس نقره و طلا،  قدمت اوایل هزاره پنج خورشیدی ایرانی،  محل نگهداری موزه میهو .  عکس شماره 5613.

گاو نقره ای

   عکس تندیس نقره ای گاو ایستاده،  اندازه: 21 در 25 در 7.3 سانتی متر،  قدمت اوایل هزاره پنج خورشیدی ایرانی،  دوره پیش هخامنشی،  محل نگهداری موزه میهو،  عکس شماره 5617.

ماسک طلایی

   عکس ماسک طلایی لرستان،  مربوط هزاره پنج خورشیدی ایرانی،  واقع در موزه ایران باستان،  عکس شماره 5618.

پیش ‌زره‌ طلایی

   عکس پیش‌زره‌ طلایی 2800 ساله‌،  که روی سینه قرار می‌گیرد،  با نقش موجودات اسطوره ‌ای که دارای قدرت جادویی برای محافظت جنگجو تصور می‌شدند،  جنس طلا، اندازه  9.3 در 18.5 سانتی‌متر،  کشف شمال غرب ایران،  محل نگهداری موزه اسمیتسونیان،  عکس شماره 5619.

تندیس نقره ای

   عکس تندیس نقره ای 2800 ساله‌ بز کوهی،  با نشان درخت خرما،  این شیء چیزی شبیه قسمت بالایی یک عصا یا چوبدست است،  محل نگهداری موزه میهو ژاپن،  عکس شماره 5566.

تندیس یک زن

   عکس کوزه با تندیس یک زن، هنر املش، 4200 تا 4300 خورشیدی ایرانی، عکس شماره 5394.

پلاک سیمیمن

   عکس پلاک سیمیمن کشف شده از غار کلماکره لرستان،  روی این پلاک معروف نقش دو موجود اساطیری با سر انسان، شاخ و بدن بز، بال عقاب و دم شیر در حالی که روی سر دو ابوالهول ایستاده اند،  به چشم می خورد.  سر این دو جانور روی پلاک پرچ شده،  و دور تا دور پلاک با نقش میوه درخت کاج تزیین شده است،  قدمت حدود 2900 سال پیش،  عکس شماره 5212.

دیگچه جالب

   عکس دیگچه دهان لوله‌ ای با سه پایه،  متعلق به سده اول هزاره پنجم خورشیدی ایرانی است،  که در گورستان حسنلو واقع در تپه حسنلو نزدیکی شهر نقده (سولدوز) دورن یک گور کشف شده ‌است. ارتفاع این ظرف ۲۱٫۷ سانتی‌متر است،  و در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود.  جنس این سبو سفال خاکستری رنگ است.

جام 2800 ساله

   عکس جام 2800 ساله با نقوش نیزه داران و ارابه سواران،  جنس نقره زراندود،  ارتفاع 24.5 سانتی متر، قطر 21 سانتی متر، دیرینگی 4200 تا 4300 خورشیدی ایرانی،  کشف شمال غرب ایران،  نگهداری در موزه میهو ژاپن،  عکس شماره 5372.

اثری جالب

عکس یک اثر باستانی،  عکس شماره 5376 .

کاسه نقره ای

   عکس کاسه ای از جنس نقره با طرح شبکه مانند،  این اثر از لایه های ظریفی (ورق نازک) از طلا پوشانده شده،  و سنگ های قیمتی به کار رفته زیبایی اثر را چندین برابر کرده است،  عکس شماره 5377.

تندیس مفرغی

    عکس تندیس مفرغی یک حیوان،  حدود 4200 خورشیدی ایرانی،  محل یافت سایت باستانی کلورز در نزدیکی‌ دهکده جلالیه ۱/۱ کیلومتری رستم آباد استان گیلان. عکس شماره 5201.

  جالب:  تپه باستانی کلورز از مهمترین مراکز فلزکاری هزاره پنجم خورشیدی ایرانی،  در شمال ایران به شمار میرود.  دم اثر به حیوانات شکاری میخورد، سمش به حیوانات اهلی، شاخش به حیوانات بی آزار افسانه ای، پوزه اش به حیوانات اهلی، چشماش به حیوانات نادان، اون برجستگی های روی دست و پا هم بیشتر شبیه زره است.

آفتابه برنزی

    عکس آفتابه برنزی،  لرستان 4300 خورشیدی ایرانی،  موزه هنر مینیا پلیس،  عکس شماره 5205.

الهه دریایی

   عکس حوری از طلا،  قرن 4200 تا 4300 خورشیدی ایرانی،  در شمال شرقی کاخ نمرود کشف شده، و در موزه ملی کشور عراق شهر بغداد نگهداری می شود،  عکس شماره 5232.

کلاه نظامی

   عکس کلاه خود نظامی از  طلای خالص،  نیمه هزاره سوم خورشیدی ایرانی،  در گورستان سلطنتی سومریان کشور عراق کشف شده و در موزه ملی کشور عراق شهر بغداد نگهداری می شود،  عکس شماره 5233.

 

 

 کلیک کنید:  کندوان های تاریخی ایران

کلیک کنید:  تمدن کهن جی

کلیک کنید:  تفسیر شاهنامه فردوسی

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه: اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ  http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر و پرسش

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

سالن مجازی جام های معروف ایران

از 4000 تا 1000 سال پیش

پیش گفتار

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود و ادامه دارد . . .

جام زرین مارلیک

   عکس جام مارلیک،  حدود سده 42 خورشیدی ایرانی،  سایت تپه مارلیک،  جنوب غرب دریای خزر،  جنس طلا،  بلندی 10.2 سانتی متر، پهنا  6.5 سانتی متر، قطر 6.4 سانتی متر،  موزه متروپولیتن نیویورک،  عکس شماره 5285.

      بر بدنه این جام چهار غزال (یا بز کوهی) نقش بسته است،  که به سوی چپ در حرکت هستند.  در طراحی بدن غزالها به عضلات و مو های آنها نیز توجه شده.  سر این غزال ها به همراه گوش و شاخ آنها به صورت جداگانه ساخته شده و سپس به وسیله لحیم کاری که در ایران بسیار رواج داشته به بدنه جام متصل شده است،  به طوری که سر ها به صورت برجسته خارج از سطح بدنه قرار می گیرد.

   عکس جام الکتروم مارلیک،  جنس آلیاژ طلا و نقره،  در بخش پایانی جام که پایه جام میباشد،  همانند لبه بالا طرحی به چشم میخورد،  که خط های خمیده به صورت زیگ زاگ هنر آفرینی شده،  این گونه طرح زیگ زاگ ادامه هنر تمدن کهن جی می باشد.  درازا 17.5 سانتی متر،  قطر لبه بالا  13 سانتی متر،  قطر پایه جام 10 سانتی متر،  وزن 225 گرم،  نگهداری موزه ملی ایران.  عکس شماره 5386.

   عکس جام الکتروم مارلیک جنس آلیاژ طلا و نقره،   درازای جام 14.5 سانتی متر،  قطر جام 6 سانتی متر،  عکس شماره 5387.

عکس شماره 5385.

   عکس یک جام با نقش شیر از گنجینه آمودریا که ساختاری بسیار شبیه به جام مارلیک دارد،  عکس شماره 5222.

عکس جام حسنلو،  مشروح در اینجا،  عکس شماره 4488.

عکس جام هیولای دوسر و غزال،  مشروح در اینجا،  عکس شماره 4496 .

عکس تنگ زرین املش،  مشروح در اینجا،  عکس شماره 4497 .

 جام مارلیک

تصویر جام مارلیک،  عکس شماره 5801.

  جام مارلیک یا جام شیر دال و گاو بال‌دار،  جامی از زر ناب و به ارتفاع ۱۸ سانتی متر است،  و ارتفاع نقش‌ های برجسته جام به ۲ سانتیمتر می‌رسد. هنر حرفه ای از مردمان جنوب دریای کاسپین، در قرون 42 تا 45 خورشیدی ایرانی،  لبه های بالا و پایین جام به سوی بیرون کشیده شده،  در بخش دیگر به سوی حیوان در 2 لبه یک نقش زیگ زاگ وجود دارد،  که نزد مردمان مارلیک، جیرفت و ایلامیان استفاده می شده است.  در بخش مرکزی جام 3 آهو رو به سمت چپ در حرکت میباشند،  بر روی بدن آهو ها حکاکی هایی به منظور نشان خال های آهو کار شده است،  در بخش سر آهو یکی از گوش ها به سوی جلو و دیگری رو به سوی پشت کار شده است.  شاخها به زیبایی و ظرافت کار شده،  اما هنرمند از شاخ های بز کوهی بهره گرفته است،  تا آمیختگی این 2 به زیبایی کار بیافزاید،  چشم های آهو کشیده و زیبا هنر آفرینی شده است، در بخش پاهای آهو به ظرافت حیوان اشاره شده است.

  ــ  مارلیک = مار + لیک

  ــ  مار = مارد = مرد = مد = ماد

  ــ  لیک = لک = قسمت، بخش، ناحیه

تصویر جام هیولای دوسر و غزال،  آلیاژ نقره و طلا،  روی این اثر قلم‌کاری و برجسته‌ کاری صورت گرفته ‌است،  هیولا یا اژدهایی با فک باز،  که با هر پنجه خود غزالی را در چنگ گرفته است.  موزه لوور،  عکس شماره 5802.

تصویر جام سیمین با حاشیه زینتی گوسفند،  قرن ۱۴ تا ۱۱ پیش از میلاد. محل کشف گورستان تپه مارلیک، موزه لوور،  عکس شماره 5804.

جام طلای حسنلو

تصویر جام حسنلو،  عکس شماره 5803.

جام طلای حسنلو یکی از آثار باستانی برجسته ایران است که سال ۱۳۳۶ در تپه حسنلوی نقده کشف شد. این اثر قدمتی سه هزار ساله دار.  این اثر ۲۱ سانتی متر بلندی، ۲۵ سانتی متر قطر و ۹۵۰ گرم وزن دارد. بر روی جام نقش خدایگان سه گانه: خدای زمین، خدای آب و خدای خورشید حک شده‌است. نقش پهلوانی که با هیولا می‌جنگد، الهه‌ای ایستاده روی دو قوچ، نقش بدن انسان بر پشت یک پرنده و مطابقت صحنه‌ها با یک حماسه حوری از نقش ‌های موجود بر روی این جام است،  و احتمالاً داستانی حماسی را روایت می‌کند.

     در ردیف بالایی، ایزدی بالدار سوار بر گردونه‌ای که یک گاونر آن را می‌کشد، به سوی کاهنی در حرکت است که جامی در دست دارد و در این حال از دهان گاو، رودی جاری است که احتمالاً نماد حیات و باروری محسوب می‌شود. در ردیف پایینی و زیر گردونه حیات، پهلوانی در حال نبرد با موجودی نیمه انسان و نیمه اژدها است.  از تصاویر قلم زنی شده آن سوی جام می توان به ایزد های شاخدار سوار بر ارابه، کاهنانی که در حال حمل قوچ‌ های قربانی هستند،  پهلوانی که گرز و کمان در دست دارد،  مردی که در حال رام کردن شیر است،  و پدر و مادری که در حال بازی با کودک خردسالشان هستند، اشاره کرد.

     این جام که در زیر اسکلت مردی یافته شده،  ضربه خورده و کج می‌باشد. کارشناسان بر این باورند که این مرد با در دست داشتن جام در حال فرار از دست سپاه مهاجمان بوده،  و چون در حال فرار جانش را از دست داده جام در زیر فشار بدنش ضربه خورده و کج شده است.  در حال حاضر این جام در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

جام نقره‌ای زن ایلامی

  تصویر جام نقره ‌ای زن ایلامی،  این جام از آثار باستانی دوره ایلام است،  و نوع قلمکاری می‌باشد،  بر بالای این جام نوشته ‌ای به صورت نوار باریکی از خط عیلامی حکاکی شده ‌است.  روی این سنگ نگاره نقش زنی ایلامی است که لباس زیبایی برتن کرده،  و در دستانش دو شئی ناشناس وجود دارد، بر بالای این جام نوشته ‌ای به صورت نوار باریکی از خط عیلامی حکاکی شده‌.  جام نقره ‌ای زن عیلامی در سرزمین باستانی انشان در استان فارس کشف شده.  قدمت آن به سال ۲۲۰۰ پیش از میلاد یعنی اواخر هزاره سوم (دوره عیلامی کهن) بر می‌گردد. این اثر در موزه ایران باستان تهران نگهداری می‌شود.  عکس شماره 5600.

 

 

کلیک کنید: تاریخ ریتون در ایران

کلیک کنید:  زیارتگاه های تاریخی ایران

کلیک کنید:  تاریخ معابد مهر و میترا در ایران

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر و پرسش

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

آثار تمدن های ایرانی در جهان

 پیش گفتار

      از نظر تحقیقات علمی،  تمدن در جهان از یک نقطه آغاز شده،  و به تمام جهان گسترش یافته است،  آنچه که ما می دانیم قدیمی ترین آثار تمدنی کشف شده مربوط به تمدن کهن جی است.  البته ممکن است سالها و قرن های آینده آثار تمدنی قدیمی تر نیز در جهان کشف شود،  که احتمالاً همه در یک راستای رشد و تکامل می باشند.  در این پست به بررسی دیدگاه و تحقیقات مختلف درباره آثار تمدنی ایرانی در جهان می پردازم،  که به نوبه خود می تواند راه گشای کشف شیوه گسترش تمدن در جهان باشد.

آثار تمدن ایران در شیلی

محمد جواد آسایش زارچی

خلاصه

      شیلی یکی از مهمترین کشورهای آمریکای لاتین ، در انتهای کره زمین و در سرحد آمریکای جنوبی واقع و به طول 4300 کیلومتر از مدار رأس السرطان تا نزدیکی های قطب جنوب کشیده شده است . آنچه بیش از هر چیز باعث شهرت شیلی در کشور ایران شده است حکومت مردمی دکتر سالوادور آلنده و ملی کردن معادن مس شیلی توسط او و به دنبال آن کودتای ژنرال پینوشه در سال 1973 و بمباران کاخ ریاست جمهوری و سرنگونی آلنده و بدست گرفتن قدرت بوسیله وی می باشد.

      در پایان دهه هشتاد و بدنبال برچیده شدن دولتهای نظامی در آمریکای لاتین در ماه مارس 1990 با انتخاب رئیس جمهور جدید ( پاتریسیو ایلوین) در شیلی فضای دمکراسی و آزادی جدیدی بوجود آمد و بار دیگر نوعی همزیستی مسالمت آمیز در کشور حکمفرما گشت.

عکس شماره 8477.

      علیرغم این که سفارت ایران در سانتیاگو در سال 1370 افتتاح شده و قبل از آن هیچگونه نمایندگی ایران در کشور شیلی وجود نداشته است،  مجموعه هایی تجاری در آن کشور تحت عنوان بازارهای پرسا وجود دارند که بیننده را متعجب می سازد و نشان از نفوذ فرهنگ و تمدن ایران در اعصار گذشته دارد. بنظر اینجانب این رابطه از دوران ایران باستان وجود دارد که در تحقیقاتی مردم شناسانه مورد بررسی قرار گرفته است. در همین ارتباط موفق به کشف قبایلی شدم که در زمان ایران باستان به آن ناحیه مهاجرت کرده اند.

      در این تحقیق ( بررسی بازار پرسا ) هدف آن است که نشان داده شود در حال حاضر چنین مجتمع هایی در شیلی وجود دارند. استفاده از روش مشاهده مستقیم و مصاحبه و در مرحله سوم بهره گیری از اسناد و مدارک، ابزار جمع آوری اطلاعات این تحقیق بوده است. افراد مورد مصاحبه ، مدیران بازار پرسا، و اسناد و مدارک داخلی این بازارها ، مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین ابتدا مطالبی بسیار کلی در مورد شیلی ذکر خواهد شد و پس از آن بازارهای پرسا بطور خلاصه بررسی خواهد شد. سپس مطالبی در مورد اقوام بومی در جنوب شیلی که ممکن است ایرانی نژاد باشند ذکر خواهد گردید و پس از آن نتیجه گیری خواهد شد.

      در بیشتر شهرهای چیله و بخصوص سانتیاگو پایتخت این کشور محلهایی بنا شده است که مجموعه ای از مغازه های بزرگ و کوچک متحدالشکل می باشد که از نظر تشکیلات، فرم ساختمان، اداره امور جاری، کنترل، محافظت، باز و بسته شدن، خرید و فروش تا حدودی شبیه بازارچه های قدیم و جدید ایران است، که در بعضی از شهرهای ایران هنوز هم وجود دارد و فعال است و در برخی متروکه و جنبه آثار باستانی پیدا کرده است. این اماکن در چیله با کلمه پرسا نامگذاری شده اند. بنظر می رسد که انتخاب و کاربرد این کلمه اتفاقی نیست بلکه دارای یک سابقه عمیق و طولانی و مهم می باشد. اماکن موجود، مرکز خرید و فروش ملزومات مختلف زندگی مردم است. منابع اسپانیایی زبان، بازار را این گونه تعریف کرده اند:  از کلمه فارسی بازار گرفته شده است.  بازار محل بزرگی است دارای سقف و دربهای متعدد در خاورمیانه و بازار عمومی جایی است که کالاهای بسیاری خرید و فروش می شوند.

تصویر بازار های پرسی در شهر سانتیاگو کشور شیلی، عکس شماره 8478.

      احداث چنین محلهای بزرگ تجاری به این نام در بیشتر شهرهای چیله و بخصوص در جنوب این کشور که بنادر در آن واقع است قابل تأمل و بررسی است و شاید در آینده زمینه برقراری یک رابطه محکم و عمیق تجاری، سیاسی و فرهنگی را فراهم نماید.

      ابتدا به ذکر چند محل در سانیتاگو و الپارائیسو می پردازم که با اسامی مختلف نامگذاری شده و کلمه پرسا در پسوند همه آنها وجود دارد.

  1 ــ  پرسابیوبیو  ( Persa Bio Bio)

  2 ــ  پرسا بالماسدا ماپوچو  ( Persa Balmaceda Mapocho)

  3 ــ  فروشگاه پرسا  (mercado Persa )

  4 ــ  پرسا اوایه خیابان بزرگ  ( Persa Ovalle Gran Avenido)

  5 ــ  مرکز تجارت ایستگاه پرسا  ( Centro Comercial Estacion)

  6 ــ  مرکز تجارتی شماره 10 پرسا  ( Centro Comercial Persa No.10)

  7 ــ  پرسا والپارائیسو  Persa De Valparaiso

تصویر بازار های پرسی در شهر سانتیاگو کشور شیلی، عکس شماره 8479.

جهت طلاع بیشتر در جستجوها نام بازار های فوق را به لاتین بنویسید،  و مطالب و عکس های بیشتر را بیابید. 

      نام جزیره تیرادل فوئه گو یعنی سرزمین آتش ( دریانوردان در اولین برخورد با مردم منطقه کانال ماژلان با مکانهایی که در آن آتش بزرگ نگهداری می شد، روبرو شدند و به همین دلیل ساکنین منطقه را فوئه گینو یا فوئه گینی نامیدند).

      اقوام ساکن در منطقه ماژلان عبارتند از : کاوشکار ، سلکنام ، یامان و یامن ها و ثریا. قوم کاوشکار که هنوز اصرار دارند به همین نام نامیده شوند حتی روی قایق و در دریا آتش همیشگی که جزء اعتقاداتشان است، نگهداری می کنند.

      سلک، نام نظامیان قدیم ایران بوده است و لباسهای محلی قوم سلکنام هنوز هم شباهتهایی با لباسهای نظامیان قدیم ایران دارد.

      ثریا که به زبان مردم منطقه معنی آسمان می دهد و به احتمال زیاد قوم یامانا از یمن می باشند.

      اعتقاد ماپوچه ها به دو نیرو و قدرت خیر و شر که در عین حال لازم و ملزوم یکدیگرند ، بسیار شبیه اعتقادات زردتشتیان به اهورا مزدا و اهریمن است.

محمد جواد آسایش زارچی

تصویر آقای محمد جواد آسایش زارچی،  تاریخ و محل تولد: 1/2/1334 زارچ یزد. عکس شماره 8480. 

   سوابق اجرایی:

65-1361 ــ  مدیر کل آموزش و ارزشیابی .

69-65 13 ــ  سفیر جمهوری اسلامی ایران در یوگسلاوی .

71-1370 ــ  رئیس اداره دوم آمریکا .

77-72 13 ــ  سفیر جمهوری اسلامی ایران در کراواسی.

78-77 13 ــ  رئیس گروه مطالعاتی اروپا و آمریکا در دفتر مطالعات.

81-78 13 ــ  مدیر کل ارزشیابی و بازرسی.

85-81 13 ــ  سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان .

91-86 13 ــ  مشاور وزیر و دستیار قائم مقام .

1391 ــ  سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر .

   سوابق تحصیلی:

لیسانس جامعه شناسی از دانشگاه تهران 1358

فوق لیسانس ادبیات فارسی از دانشگاه پیام نور 1377

دکترای جامعه شناسی از دانشگاه بخارست 1381 .

   کتابها:

  1 ــ  بررسی مشکل کوزوو ( تالیف ) ، انتشارات اطلاعات 1374

  2 ــ  بحران بوسنی و هرزگووین ( مذاکرات صلح ) ( تالیف ) ، انتشارات اطلاعات 1374

  3 ــ  تاریخ مسلمانان در یوگسلاوی و جنگ بوسنی و هرزگووین ( تالیف مشترک با رضا آقارضی ) با مقدمه حضرت آیت اله... جنتی و علی عزت بگویچ رئیس جمهوری بوسنی و هرزگووین، چاپ سازمان تبلیغات 1374

  4 ــ  روش انجام کار در نمایندگیهای جموری اسلامی ایران ( گردآوری و تالیف ) چاپ دفتر آموزش و ارزشیابی

  5 ــ  سیاستگزاران ورجال سیاسی ایران – گردآوری –چاپ وزارت امورخارجه 1364- 2000 نسخه

  6 ــ  کتاب سبز کراوسی، چاپ دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، سال 1377

  7 ــ  توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان و نقش آن در صلح و ثبات منطقه – پاورقی روزنامه اطلاعات1383

  8 ــ  چگونگی فروپاشی یوگسلاوی- گردآوری انتشارات اطلاعات 1375

  9 ــ  مهاجرت در اروپای شرقی بعد از فروپاشی مارکسیسم- پاورقی روزنامه اطلاعات (گردآوری )

  10 ــ  شورش ظفارو نقش ایران(1342-1354) (1963-1975)  –پاورقی روزنامه اطلاعات 1389

  11 ــ  ساختار سیاسی اقتصادی شیلی (رساله ارتقاء مقام )

  12 ــ  آثار تمدن ایران درشیلی (رساله کارشناسی ارشد )

  13 ــ  خط زمان درتقویم قمری (مربوط به رویت هلال )

  14 ــ  زمینه های اجتماعی دموکراسی ( رساله دکتری )

   مقالات:

  1 ــ  سیاست خارجی جمهوری اسلامی ونگرش آن به همسایگان بویژه عمان – اطلاعات سیاسی و اقتصادی ، شماره204-203

  2 ــ  زمینه های فرهنگی مشارکت سیاسی، مجله مدیریت فرهنگی (علمی پژوهشی ) سال چهارم ،شماره نهم ،پائیز1389،دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و نحقیقات، دانشگاه آزاد

  3 ــ  برخی از ویژگیهای جمعییتی مسلمانان در کراواسی  مجله مطالعات بسیج شماره 9

  4 ــ  سیاسةایران الخارجیه حیال جیرانها :العلافات مع سلطنة عمان نموذجا  فصلنامه ایران و عرب – شماره 14.

  5 ــ  الحریات السیاسیه فی دستورالجمهوریه الاسلامیه الایرانیه     فصلنامه ایران و عرب- العددالسادس و العشرون (شماره 26 ) سنه الثامنه- شتاء 2011

  6- Review of some aspects of Kosovo crises the Iranian journal of international affairs summer 199 vol x1 no2

  7- Migracijie unutra istocnog blora raspda kommunizam.croatian political scince review .vol.xxxiv.(1997)br3.str63-73.

  8- Social grounds for democracy, the institute of strategic studies Islamabad ,vol.xxix.summer & Autumn2009 .nos .2&3.

   توجه:  عزیزان پژوهشگر لطف نمایند عکس و مطالب جدید تاریخی و تاریخ اجتماعی،  برای وبسایت ارگ ارسال نمایند،  و درصورت امکان تلفن یا ایمیل یا تلگرام و چیزی هم برای ارتباط با جوانان علاقمند بگویند،  با سپاس از این گرامیان.

کلیک کنید:  استعمار و دشمنی با آگاهی مردم

کلیک کنید:  تاریخ حضور ایرانیان در قاره آمریکا

کلیک کنید:  برد حضور ایرانیان در حاشیه همایش اصفهان

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر و پرسش

سالن مجازی دوران ایلام و ماد

از 4500 تا 2500 سال پیش

پیش گفتار

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود و ادامه دارد . . .

 جام زندگی ایران

   عکس جام زندگی،  که یک بشقاب مفرغی است،  و یکی از ارزنده ترین ظروف باستانی ایرانی است،  و چند سال پیش اتفاقی در ارجان بهبهان کشف شد.  پنج ردیف نقش مربوط به آداب و رسوم زندگی آنزمان را دارد،  بهمین جهت بنام جام زندگی معروف شده است.  در این نقشها بخشی از تاریخ فراموش شده ایلام نقش بسته شده است،  مشروح نقش های جام زندگی در اینجا،  عکس شماره 2851.

تندیس ناپیرآسو

   عکس تندیس ملکه ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا پادشاه ایلام،  که در شوش یافت شده است،  و در موزه لوور فرانسه نگهداری میشود،  عکس شماره 5673.  این تندیس نقطه اوج هنر ریخته گری مفرغ است،  که حضور صنعتگران فوق العاده ماهر و چیره دست را در سرزمین ایلام نشان می دهد.  بزرگ ترین مجسمه فلزی متعلق به شرق باستان است،  که حتی در مصر، بابل و آناتولی هم نظیر آن دیده نشده است.  این تندیس اثر هنری بسیار با اهمیتی است،  که به قصد بزرگداشت و تکریم شهبانوی عیلامی ساخته شده،  و در واقع ارزش و اعتبار زن را در تمدن باستانی عیلامی نشان می دهد.

      روی دامن حاشیه‌دار این مجسمه،  نام ملکه و خدایان بزرگ شوش به خط میخی عیلامی حک شده ‌است. در دست چپ ملکه انگشتری وجود دارد که احتمالا حلقه عروسی او می‌باشد.  تندیس ناپیرآسو در موزه لوور نگهداری می‌شود.  تندیس توسط ژاکوب دو مورگان،  باستان‌شناس فرانسوی،  در سال ۱۹۰۳ کشف گردید.  بر حاشیه دامن این تندیس و از زبان ملکه چنین آمده‌ است:

   من ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا هستم. هر کس که بخواهد مجسمهٔ مرا تصرف کند،  هر کس که بخواهد آن را درهم بشکند، هر کس که این کتیبه را خراب کند و یا نام مرا پاک کند،  باشد که مورد غضب خدایان اینشوشیناک،  نپ ایریشا و کیریریشا قرار گیرد،  و نام و نسلش از میان برداشته شود.

گریفن  Gryphon

   عکس حیوان اسطوره ای ایرانی،  ترکیبی از شیر و عقاب،  محل کشف محوطه تاریخی چغازنبیل در دروازه پلکان شمال غربی زیگورات،  تاریخ کشف بین سال های 1329تا 1341 خورشیدی،  جنس سفال با لعاب سفید فیروزه ای،  ابعاد طول از منقار تا دم 1/19 سانتیمتر و ارتفاع از نوک یال تا انتها پا 1/12 سانتیمتر.  عکس شماره 5368.

سر تبر مفرغی

   عکس سر تبر مفرغی، هنر ایلام (عیلام)، هزاره چهارم خورشیدی ایرانی،  عکس شماره 5207.

مجسمه شوش

عکس مجسمه شهر شوش،  تاریخ 3400 ساله،  قد 75 پهنا 34،  عکس شماره 5374.

تندیس شاخدار

   عکس تندیس موجود ماورایی شاخدار،  که شاید متعلق به تمدن ایلام باشد،  و اکنون در موزه میهو نگهداری می شود.  ارتفاع این تندیس 15 سانتی متر و جنس آن از الکتروم است.  قدمت این اثر 2000 تا 2500 خورشیدی ایرانی،  و از مناطق جنوبی یا شرقی ایران به دست آمده است.  این اثر از جهت ساختار شبیه به این تندیس نیا ایلامی در موزه متروپولیتن است،  که گاوی را به صورت دو زانو نشسته با گلدانی در دست نشان می دهد.

جام مرودشت

   عکس جام سیمین مرودشت،  که در جلال آباد مرودشت استان فارس بدست آمده است،  نمونه ای دگر از کار های بسیار پرگوهر ایران زمین،  که همیشه جاودان می باشد.  عکس شماره 5600.  این جام بسیار زیبا که 20 سانتیمتر بلندی دارد،  در اواخر هزاره چهارم خورشیدی ایرانی آفریده شده است،  و در موزه ملی ایران نگاهداری می شود.  روی آن دو نگار برجسته دو ایزد بانو است،  که یکی ایستاده و دیگری در آن سوی جام به گونه با گیسوان آرایش شده و سربند نشسته است.  لباس های این دو ایزد بانو به گونه شراره های آتش یا شرابه های آب یا مِی و شراب می باشند.  در بالا و پایین و دور تا دور جام نگار های نیمه گرد کنده شده است.  همچنین در بالای جام نوشتاری به دبیره ایلامی کنده شده دیده می شود.  برگردان این نوشتار چنین است:

   "یاری کن،  یاری کن ایزد،  من کوری نا هی تی،  بخشنده آشامیدنی برای پروردگار،  ای بخشنده پاداش نیکی و فرخندگی،  ای ایزد پاک نهاد،  به سوی ما بیا!  مهر ایزدی تو پیوسته باید به برپا دارنده نیایشگاه ارزانی شود.  یاری کن تو این جام را،  که از سوی یک بنده برگزیده پیشکش شده،  وی را روز به روز راستگار نگاه دار."

 نام ایزد یاد شده "ناروندی" می باشد،  که در باور های ایلام باستان،  همانا ایزد بانوی پیروزی باشد.

کلیک کنید:  آثار هنری و باستانی ماد و ایلام

گوشواره لرستان

   عکس گوشواره زرین هنر لرستان،  هزاره چهارم خورشیدی ایرانی،  سنگینی ۵ گرم،  موزه ملی ایران.  عکس شماره 5601.

ظرف مسین

   عکس ظرف مسین با نقش برجسته حیوانات در اطراف آن،  مربوط به تمدن ایلام،  اوایل هزاره پنجم خورشیدی ایرانی،  که در شوش کشف شده است،  عکس شماره 5604.

گاو نقره ای

   عکس تندیس نقره‌ ای گاو نشسته،  که یکی از اشیای باستانی متعلق به دوران ایلام است،  و در جنوب غرب ایران کشف شده‌ است.  سر و دستان موجود گاو است،  و تن آن انسان می‌باشد،  و در حال گرفتن یک جام با دهانه لوله ‌ای است.  ارتفاع ۱۶٫۳ سانتی‌متر،  و مجسمه نقره‌ ای لباس مخصوصی را بر تن کرده،  که دارای الگوی پله پله می ‌باشد،  و به شکلی راه راه آن را مزین کرده‌ است.  عکس شماره 5215.  این تندیس در موزه متروپلین نیویورک نگهداری می شود.

انگشتر ایلامی

   عکس انگشتر متعلق به مجموعه بزرگی از اشیا از دوره های مختلف است،  که در یک فضای بسیار محدود نزدیک معبد اینشوشیناک (چغازنبیل) کشف شده اند.  این اشیا احتمالا بقایای هدایای معبد است،  که سه هزار سال پیش به دلیلی نامعلوم در نزدیکی معبد مخفی شده اند.  انگشتر فوق متعلق به دوره ایلام میانه است و در موزه لوور قرار دارد.  عکس شماره 5217.

گاو کوهان دار

   عکس گاو کوهان دار سفالین استوار شده بر چهار چرخ، هنر املش، یافت شده دار گورستان تپه مارلیک، قبر شماره ۱۸ مربوط به 3800 تا 4000 خورشیدی ایرانی.  عکس شماره 5209.

حلقه قدرت

   عکس حلقه طلا موسوم به حلقه قدرت،  پاییز ۱۳۶۱ هنگام عملیات خاک برداری در ارجان بهبهان، همراه با اشیاء دیگر درون یک قبر باستانی کشف شد،  بر روی آن نام پادشاه ایلامی کیدین هوتران به خط میخی ایلامی نقش بسته است،  و قدمت آن به ۱۲۰۰ قبل از میلاد می‌رسد،  در موزه‌ ایران باستان نگهداری می شود،  عکس شماره 5229.

جوجه تیغی روی چرخ

   جوجه تیغی ایستاده روی چرخ، جنس جوجه تیغی از سنگ آهک،  و جنس چرخ از قیر طبیعی (بیتومن) است.  اندازه های واقعی شکل از این قرار است:  طول: 6.8 سانتی متر، عرض: 5.5 سانتی متر و قطر: 0.9 سانتی متر.  تولید 3500 تا 3200 سال پیش،  در موزه لوور قرار دارد،  و از معبد اینشوشیناک در شوش بدست آمده است.  عکس شماره 5240.

تبرزین پادشاه

عکس تبرزین ایلامی 3300 ساله که در معبدی باستانی نزدیک به زیگورات چغازنبیل کشف شده،  و نام «اونتاش ناپیریشا» پادشاه سر‌شناس ایلامی بر آن نقش بسته است.  این تبرزین که دسته آن به شکل یک گراز وحشی پرداخته شده هدیه‌ ای از جانب پادشاه ایلام به خدایان است. «اونتاش ناپیریشا» که در جنگ با پادشاهی بابل به پیروزی‌ه ای مهمی دست یافته بود،  اسلحه‌ های گرانبهای سنگی و فلزی فراوانی را به معابد ایلامی پیشکش می‌کرده است.  نام «کریشنا» و «ایشنیکراب» دو ایزدبانوی ایلامی بر این تبرزین نگاشته شده ‌اند،  تا از پادشاه ایلام حفاظت کنند.  در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.  عکس شماره 5242.

تندیس بز کوهی

   عکس تندیس پنج هزارساله بز کوهی،  جنس نقره و ورقه طلا،  اندازه  7 در 4 سانتی متر،  دوره ایلام،  محل نگهداری موزه هنر های زیبای بوستون.  عکس شماره 5595.

ظرف آب سفالین

   عکس ظرف آب 2500 ساله سفالین به شکل بز کوهی،  جنس سفال، قدمت حدود 2500 سال، یافت شده در شمال غرب ایران.  در بخش جلوی بدن،  سوراخی برای ریختن آب در نظر گرفته شده. پا های بز به شکل غیرعادی کوتاه هستند،  که احتمالا به خاطر اطمینان از پایداری تکوک در حالت ایستاده است.  بخش هایی از ظرف شکسته بوده و با ظرافت چسبانده شده اند.  طول 27 Cm و ارتفاع 28 Cm.  محل نگهداری موزه متروپولیتن.  عکس شماره 5596.

لیوان دسته‌دار

   عکس لیوان دسته‌دار 3000 ساله ایرانی با نقوش هندسی،  جنس سفال،  ارتفاع 9.7 Cm،  قطر 10.7 Cm، قدمت نیمه اول هزاره پنج خورشیدی ایرانی،  محل نگهداری موزهی اسمیتسونیان ،  عکس شماره 5597.

تندیس نقره ای گاو

   عکس تندیس نقره ای گاو ایستاده،  جنس: نقره،  قدمت اوایل هزاره پنج خورشیدی ایرانی،  دوره پیش هخامنشی،  محل نگهداری موزه میهو،  عکس شماره 5617.

تندیس نقره ای

   عکس تندیس نقره ای 2800 ساله‌ بزکوهی،  با نشان درخت خرما،  این شیء چیزی شبیه قسمت بالایی یک عصا یا چوبدست است،  محل نگهداری موزه میهو ژاپن،  عکس شماره 5566.

ماسک طلایی

   عکس ماسک طلایی لرستان،  مربوط هزاره پنج خورشیدی ایرانی،  واقع در موزه ایران باستان،  عکس شماره 5618.

ظرف حمله شیر به گاو

   عکس ظرف حمله شیر به گاو،  گنجینه کلماکره ،  جنس:  نقره و طلا،  قدمت:  اوایل هزاره پنج خورشیدی ایرانی،  محل نگهداری: موزه میهو .  عکس شماره 5613.

سازه موشکی

   عکس موشک،  یک سازه دست ساز کشف شده در کشور ترکیه.  قدمت این سازه حدودا 2500 سال است،  در آن تاریخ ترکیه کنونی جزیی از قلمروی ایران بوده است.  عکس شماره 5616.

کلاه خود

   تصویر کلاه خود عیلامی،  قدمت این اثر سده 35 تا 37 خورشیدی ایرانی،  و در موزه متروپولیتن نیویورک نگارخانه ۴۰۴ نگهداری می‌شود،  عکس شماره 7913.

 

کلیک کنید:  آلیاژ مفرغ یا برنز

کلیک کنید:  جام های تاریخی ایران

کلیک کنید:  تاریخ جاده ابریشم ایران

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر و پرسش

سالن مجازی دوران سلسله هخامنشیان

از 2500 تا 2000 سال پیش

پیش گفتار

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود و ادامه دارد . . .

طوق طلایی

   عکس طوق ﺯﺭﯾﻦ گردن از دوران هخامنشیان،  عکس شماره 5359.  ﺍﯾﻦ ﻃﻮﻕ حدود 2500 ﺳﺎل دارد،  ﺩﻭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺳﺮ ﻭ ﺑﺪﻥ ﺷﯿﺮﺩﺍﻝ ﺍﺳﺖ،  و ﺩﺭ ﻣﻮﺯﻩ ﺍﺭﻣﯿﺘﺎﮊ شهر ﺳﻦ ﭘﺘﺮﺯﺑﻮﺭﮒ کشور روسیه ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻣﯽﺷﻮﺩ.  ﺩﺭ سلسله ﻫﺨﺎﻣﻨﺸیان ﻃﻮﻕ ﻫﺎﯼ ﻃﻼﯾﯽ ﺑﺎ ﺷﮑﻞ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺗﯽ ﭼﻮﻥ ﺷﯿﺮ، ﺑﺰ ﮐﻮﻫﯽ، ﻗﻮﭺ ﯾﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﭘﯿﺮﺍﯾﻪ ﮔﺮﺩﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﺷﺪه است،  و این نقش ها همچنین در دیم ها و بشقاب ها و ریتون های عهد هخامنشی دیده میشوند.

      ﺍﯾﻦ ﺍﺛﺮ ﺯﯾﺒﺎی ایرانی،  متعلق ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺷﺨﺼﯽ ﭘﺘﺮ ﺍﻭﻝ ملقب به پترکبیر ﺗﺰﺍﺭ ﺭﻭﺳﯿﻪ بود،  ﭘﺘﺮ ﮐﺒﯿﺮ ﻋﻼﻗﻪ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺯﺭﯾﻦ ﺩﺍﺷﺖ،  ﻭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﺗﻤﺪﻥ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ موزه شخصی خود افزود.

دستبند طلایی

   عکس ﻳﮏ ﺩﺳﺘﺒﻨﺪ ﻃﻼیی زیبا مربوط به ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ،  عکس شماره 5367.  ﻣﺤﻞ ﮐﺸﻒ استان ﻫﻤﺪﺍﻥ،  و در ﻣﻮﺯﻩ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﻭ ﻣﺮﺩم ﺸﻨﺎﺳﯽ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﭘﻨﺴﯿﻠﻮﺍﻧﯿﺎ ایالات متحده آمریکا نگهداری می شود.

سکه طلا

   عکس سکه طلای 2500 ساله از سلسله هخامنشیان،  با نقش یورش شیر به گاو،  محل نگهداری موزه هنر متروپلیتن نیویورک، عکس شماره 5565.

دستبند شیردال

   عکس یک دستبند طلا با نقش شیردال،   ساخت سده 45 خورشیدی ایرانی،  11.57 در 12.8 سانتی متر،  که در تاجیکستان کشف شده است.  این اثر بخشی از گنجینه آمودریا،  مهم ترین مجموعه طلا و نقره به جا مانده از دوره هخامنشیان است،  و اکنون در موزه بریتانیا قرار دارد.  یک قطعه مشابه نیز دارد،  که در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می شود.  این دستبند مشابه به دستبند هایی است،  که به عنوان هدیه به تخت جمشید آورده می شده،  و در نقش برجسته های مراسم،  که در دیوار های تخت جمشید به تصویر کشیده شده است،  نیز به چشم می خورد.  بر اساس نوشته های گزنفون نویسنده یونانی (حدود 4557 خ.ا)،  بازوبند از جمله اشیایی بوده،  که به عنوان هدیه افتخار در دستگاه حکومتی هخامنشیان به کار می رفته.  بخش های توخالی که در حلقه این بازوبند،  و در بال های شیردال ها به چشم می خورد،  قبلا با شیشه یا سنگ های گرانبها پر بوده،  که به مرور زمان کنده شده اند.  عکس شماره 5593.

تکوک طلایی بز کوهی

   تصویر تکوک طلایی بز کوهی هگمتانه،  از آثار باستانی دوره هخامنشی،  که در هگمتانه کشف شده است.  این ریتون به شکل سر یک بز کوهی ساخته شده،  و در موزه ایران باستان نگهداری می شود.  عکس شماره 5603.

گردنبند طلایی

   عکس گردنبند طلایی به جا مانده از ملکه ایران باستان،  مربوط به سده 47 خورشیدی ایرانی،  یعنی زمان سلسله هخامنشیان،   در موزه اوستیای شمالی روسیه نگهداری می شود.  تکه هایی که در مستطیل مشکی نشان داده شده،  تصویر شیر هایی است،  که در حال حمله به شکار می باشند.  این تصویر با شیر هایی که در پلکان آپادانا در تخت جمشید دیده می شود،  یکسان است.  عکس شماره 5606.

پلاک شیردال

   عکس پلاکی با نقش شیردال به ابعاد 13.6 در 9.8 سانتی متر،  سده 44 تا 46 خورشیدی ایرانی،  دوره هخامنشیان،  این اثر اکنون در موزه متروپولیتن قرار دارد،  عکس شماره 5607.

کاسه نقره ای

   عکس کاسه نقره ‌ای هخامنشی با نقش زرین سربازان ایرانی،  این کاسه 2300 ساله،  به دورانی که ساخت ظروف از فلزات گرانبها در فلات ایران رواج یافته بود تعلق دارد.  قطر کاسه در حدود ده و ارتفاع آن نزدیک به هفت سانتی متر است.  این اثر زیبا در گذشته بخشی از مجموعه شخصی «کاپیتان اسپنسر چرچیل» بریتانیایی بوده است،  و امروزه در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می‌شود.  عکس شماره 5615.

     جالب ــ  هنر هخامنشی به دلیل گستره پهناور امپراتوری،  سبک‌ های مختلفی را در بر می ‌گیرد،  و این اثر زیبا احتمالا در یک ساتراپ شرقی و استپ‌ های شرق فلات ایران به جهت پیشکش شدن به پادشاه در تخت جمشید ساخته شده است.  نمونه ‌ای مشابه این کاسه که از طلای خالص پرداخته شده،  در نزدیکی رود آمودریا یافت شده است.  دو ردیف سربازان نقش شده با طلا هر کدام کمان و تیردانی با خود به همراه دارند،  و به ردیف‌ های سربازان گارد جاویدان هخامنشی نقش شده بر دیوار های تخت جمشید بی‌شباهت نیستند،  اما این سربازان تاجی مشابه پادشاهان این دوره نیز بر سر دارند.  این نقش‌ های رایج در عصر هخامنشی بر خلاف نگاره‌ های آشوری داستانی را نقل نمی‌کنند،  بلکه هدف آن‌ها نمایش دادن شکوه و قدرت پاداش و تسلط او بر امپراتوری است.  این نقوش از مهارت پادشاه در سوارکاری،  جنگ آوری و تیراندازی حکایت دارند،  سنت‌ هایی که در بسیاری از آثار به جا مانده از تاریخ ایرانی قابل مشاهده هستند.

ظرف سنگی

   عکس ظرف سنگی 2500 ساله از دوره هخامنشی،  که در تخت جمشید کشف شده است،  این ظرف اکنون در موزه تخت جمشید قرار دارد،  عکس شماره 5562.

کوزه نقره ای

   عکس کوزه نقره ای زیبای دوره هخامنشی،  کوزه ای با قلمزنی بسیار هنرمندانه و با دسته هایی به شکل بز کوهی،  که در دسته سمت چپ ظرف،  لوله ای برای ریختن آب در نظر گرفته شده . جنس نقره،  ارتفاع  22.76 سانتی متر،  وزن  451.08 گرم،  قدمت نیمه هزاره پنجم خورشیدی ایرانی.  محل نگهداری کلکسیون جورج اورتیز،  مرجع وبگاه کلکسیون جورج اورتیز،  عکس شماره 5564.

قاشق نقره

   عکس قاشق نقره 2500 ساله، 15.5 سانتیمتری،  دسته این قاشق با تلفیق هنرمندانه سه حیوان درهم شیر دال و شیر و اردک ساخته شده است.  شیری میانه دسته در حال یورش و سر اردکی در محل اتصال دسته قرار دارد،  عکس شماره 5570.

   عکس قاشق نقره 2500 ساله،  دسته این قاشق با تلفیق هنرمندانه سه حیوان در هم ساخته شده،  شیر دال  جانوری که نیم بدنش شیر و نیم بدنش عقاب است،  در انتها شیری در حال یورش در میان،  و سر اردکی در محل اتصال دسته قرار دارد.  این قاشق بسیار ارزشمند،  د ر15.5 سانت درازای خود،  حرف های بسیاری از اهمیت هنر و توانایی صنعتی ایران باستان دارد،  عکس شماره 5570.

هنر طلا کاری

   عکس طلای هنر کاری شده هخامنشی،  قرن 45 تا 47 خورشیدی ایرانی،  موزه‌ لوور،  عکس شماره 5576.

دستگیره زیبا

عکس دستگیره فلزی زیبا دوران هخامنشیان،  عکس شماره 5227.

ظرف شیشه ای

عکس ظرف شیشه ای زیبا دوران هخامنشیان،  عکس شماره 5226.

کرنای هخامنشی

   عکس یک شیپوره مفرغی که در سال 1336 خورشیدی (1957 میلادی) در آرامگاه داریوش سوم پیدا شد.  طول این نمونه منحصر به فرد 120 ، قطر دهانه خروجی50 و قطر دهانه ورودی 5 سانتی متر است، و در موزه تخت جمشید نگهداری می شود.  شیپوره یاد شده به کرنای هخامنشی نیز شهرت دارد.  با توجه به این که معمولاً در مقبره پادشاهان عهد باستان، اشیاء گرانقیمت و حاوی افتخار دفن می شده است،  چنین به نظر می رسد کرنا در ساختار حکومتی هخامنشیان، چیزی بیش از یک ابزار موسیقایی بوده و احتمالاً نمادی از قدرت امپراطوری محسوب می شده است.  عکس شماره 5370.

تندیس برنزی

   عکس تندیس برنزی، غرب ایران،  حدود نیمه دوم هزاره پنج خورشیدی ایرانی،  عکس شماره 5206.

سکه دریک

عکس سکه دریک هخامنشی،  عکس شماره  7219.

دامن خط دار

  عکس بخشی از خط میخی بر روی جامه یکی از اسیران،  در نقش برجسته داریوش اول در بیستون کرمانشاه،  عکس شماره 5391.

تکه های لوح سنگی

   عکس تکه های یافته و بهم چسبانده شده یک لوح سنگی دوران هخامنشی،  که حاوی نقش گاوبالدار می باشد،  جنس این لوح از سنگ زیبای لاجورد است،  نقش گل های نیلوفر آبی یا لوتوس در دور تا دور این اثر دیده می شود،  که مختص هخامنشیان بوده،  و به کرار در جایجاه تخت جمشید به چشم میخورد.  عکس شماره 5627.

گردنبند طلا

   عکس گردنبند طلا با تزییناتی از سنگ لاجورد، فیروزه، عقیق و شیشه، اندازه: 26 در 25.7 سانتی متر، محل نگهداری موزه میهو ژاپن.  عکس شماره 5213.

کاسه زرین

   عکس یک ﮐﺎﺳﻪ ﺯﺭﯾﻦ با خط ﻣﯿﺨﯽ،  از ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺍﻭﻝ هخامنشی،  محل نگاهداری موزه متروپولیتن نیویورک ایالات متحده آمریکا،  عکس شماره 5218.  ﺩﺭ ﺑﺎﻻﯼ ﮐﺎﺳﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﺩﺍﮔﺮﺩ ﺑﺎ ﺳﻪ ﻧﻮﻉ ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﭘﺎﺭﺳﯽ، ﻋﯿﻼﻣﯽ ﻭ ﺑﺎﺑﻠﯽ " ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ، ﺷﺎﻩ ﺑﺰﺭﮒ هخامنشی" ﺣﮏ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

در چوبی جعبه

   عکس درب چوبی جعبه،  که برای نگهداری تندیس ها به کار می رفته،  و احتمالا در نیایشگاهی قرار داشته است.  تصویر روی آن داریوش اول را نشان می دهد،  که لباس فرعون بر تن دارد،  و در حال پیشکش هدیه ای به خدای آنوبیس است،  شخص ایستاده در سمت چپ ایسیس است.  این اثر با شماره AES 37496 در موزه بریتانیا قرار دارد.  عکس شماره 5223.

شمشیر طلایی

عکس شمشیر طلایی 44 سانتیمتری 2400 ساله،  که در شهر همدان یافت شده است،  دو طرف دسته آن به شکل سر دو شیر پرداخته شده است.  این اثر امروزه در موزه ملی ایران نگهداری میشود،  عکس شماره 5224.

مقداری وسایل

عکس مقداری وسایل دوران هخامنشی،  عکسی از اینترنت،  عکس شماره 5225.

کهن‌ترین سند

   عکس کهن‌ترین سند مکتوب از زمان پادشاهی کوروش بزرگ هخامنشی،  که  کهن‌ترین منبع بازگویی غلبه کوروش بر سرزمین‌ های دیگر و از جمله تصرف بابل است.  حمله‌ های متقابل آستیاگ و کوروش، معرفی آستیاگ به عنوان آغازگر نبرد و سپس سقوط آستیاگ، آخرین پادشاه مادی و پایان شاهنشاهی ماد،  بازگویی رویداد های سال ‌های پادشاهی آخرین شاه بابل و پایان همیشگی استقلال آن.  این رویدادنامه لوحه‌ گلی و دو رویه به خط و زبان بابلی نو (اَکـدی) و به بلندای ۱۵ سانتیمتر است،  که به احتمال از شهر بابل بدست آمده،  و اکنون در گالری ۵۵ موزه بریتانیا در لندن (قفسه ۱۵) نگهداری می‌شود. بخش‌ های وسیعی از این لوحه آسیب دیده و خواندن کامل آن به دلیل افتادگی‌های فراوان، ممکن نمی‌شود.  عکس شماره 5382.

نبرد مرد با بز بالدار

   عکس طرح نبرد مرد با بز بالدار،  جنس نقره،  قدمت سده 42 تا 43 خورشیدی ایرانی یا دوره پیش هخامنشی،  محل نگهداری موزه میهو،  عکس شماره 5602.

پیش‌زره‌ طلایی

   عکس پیش‌زره‌ طلایی 2800 ساله‌،  بخشی از یک پیش‌زره که روی سینه قرار می‌گیرد،  با نقش موجودات اسطوره ‌ای که دارای قدرت جادویی برای محافظت جنگجو تصور می‌شدند،  جنس:  طلا، اندازه:  9.3 در 18.5 سانتی‌متر،  قدمت هزاره پنج خورشیدی ایرانی،  منطقه‌ جغرافیایی:  شمالغرب ایران،  محل نگهداری:  موزه اسمیتسونیان،  عکس شماره 5619.

هنر زرین ناب هخامنشی

    عکس یک سینی زیبا از جنس طلای تمام عیار (طلای خالص)،  ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﺩﻭ ﺑﺰ کوهی در وسط این اثر،  که به شکل خلاقانه و ظریف نقش شده است،  عکس شماره 5355.  نقش بز کوهی در دیگر آثار زرین عهد هخامنشیان از جمله تکوک ها،  طوق ها و دستبندها و ریتون ها مشاهده میشود.  این سینی زرین هخامنشی متعلق به ﺳﺪﻩ  45 تا 46 خورشیدی ایرانی می باشد،  یعنی حدود 2400 تا 2500 سال پیش.  ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ:  ایران، تهران، مجموعه ﻣﻮﺯﻩ ﺭﺿﺎ ﻋﺒﺎسی.

کوزه نقره ای

 

      عکس کوزه نقره ای زیبای دوره هخامنشی،  کوزه ای با قلمزنی بسیار هنرمندانه و با دسته هایی به شکل بز کوهی،  که در دسته سمت چپ ظرف،  لوله ای برای ریختن آب در نظر گرفته شده . جنس نقره،  ارتفاع  22.76 سانتی متر،  وزن  451.08 گرم،  قدمت نیمه هزاره پنجم خورشیدی ایرانی.  محل نگهداری کلکسیون جورج اورتیز،  مرجع وبگاه کلکسیون جورج اورتیز،  عکس شماره 5564.

سکه طلایی

   عکس سکه طلای 2500 ساله بجا مانده از سلسله هخامنشیان،  با نقش یورش شیر به گاو،  محل نگهداری موزه هنر متروپلیتن نیویورک،  5565.

گردن بند هخامنشی

تصویر گردن بند هخامنشی با نگینی از یک مهر سنگ اپال، موزه میهو ژاپن،  عکس شماره 5248.

انگشتر طلا

   تصویر انگشتری طلای بسیار نادر هخامنشی با نگینی از سنگ سیاه که بر روی آن نقش یک اسب بالدار حک شده است، علاوه بر آن رکاب انگشتر نیز مزیّن به نقش بز کوهی می‌باشد ، زمان ساخت قرن ۶ تا ۵ قبل از میلاد، این انگشتر در حال حاضر به قیمتی تخمینی در حدود ۵۰- تا ۱۰۰ هزار دلار در یک حراجی معروف برای فروش عرضه شده است.  عکس شماره 5252.

کاسه برنزی

   تصویر کاسه برنزی، قطر 15 سانتیمتر، عمق 3.2 سانتیمتر، قدمت 550 تا 330 پیش از میلاد،  محل کشف غرب ایران، محل نگهداری موزه هنر لس آنجلس،  عکس شماره 5244. 

 

کلیک کنید:  زبان پارسی

کلیک کنید:  دین در دوران هخامنشیان

کلیک کنید:  معروف ترین کتیبه های ایران

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر

سالن مجازی دوران حکومت اشکانیان

از 2000 تا 1500 سال پیش

پیش گفتار

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود و ادامه دارد . . .

لباس زنانه اشکانیان

    عکس تصویری از بازسازی یک لباس زنانه اشکانی بر گرفته از پوشش تندیس یک بانوی اشکانی مربوط به سده 49 خورشیدی ایرانی، عکس شماره 5351.  بازسازی لباس های بانوان ایرانی تمدن ایران پیش از اسلام به کوشش بانوی هنرمند ایرانی مریم انتظامی مقیم کشور هلند انجام گرفته است.  پژوهش ها در باره نوع پوشش اشکانیان بر تندیس ها و منابع بجا مانده از این دوران نشان میدهد ﻟﺒﺎﺱ ﺍﺷﮑﺎﻧﻲ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺳﻴﺮ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺗﻦ ﭘﻮﺵ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﻲ ﺍﺳﺖ.  ﻟﺒﺎﺱ ﺯﻧﺎﻥ اشکانی غربی ﻓﺎﻗﺪ ﺩﻭﺧﺖ ﻭ ﻣﺘﺸﮑﻞ ﺍﺯ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﻋﺮﻳﺾ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﻭ ﺷﮑﻞ ﮐﻠﻲ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺑﺮﺵ ﻫﺎﻱ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﭘﺎﺭﭼﻪ، ﺭﻭﻳﻪ ﺩﻭﺯﻱ، ﺣﻤﺎﻳﻞ ﻭ ﮐﻤﺮﺑﻨﺪ ﻫﺎﻱ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺍی ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ،  و تنوع آن بیشتر در قطعه های تزیینی این لباسها بوده است.

دوشیزه اشکانی

   عکس تندیسی از یک زن اشکانی در شهر باستانی هترا یا الحضر ایران باستان،  محل نگهداری موزه عراق،  عکس شماره 5352.  نوع پوشش این بانوی اشکانی که در تندیس وی مشاهده میشود بسیار جالب و در عین حال زیباست.

      بطور کلی ﺯﻧﺎﻥ ﻋﻬﺪ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ ﻗﺒﺎﯾﯽ ﺗﺎ ﺯﺍﻧﻮ و حتی تا مچ پا ﺑﺮﺗﻦ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ،  و ﺷﻨﻠﯽ ﺑﺮﺳﺮ ﻣﯽ گذاﺷتند،  ﻭ ﻧﯿﺰ ﻧﻘﺎﺑﯽ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ،  ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻً چون چادر ﺑﻪ ﭘﺲ ﺳﺮ ﻣﯽﺁﻭﯾﺨﺘﻨﺪ.  همچنین بانوان اشکانی پوششی عمامه مانند به همراه چادری مخصوص بر سر مینهادند،  که این نوع چادر از عهد هخامنشیان به ارث رسیده بود،  البته ﭼﺎﺩﺭ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺭﻧگ های ﺷﺎﺩ ﺍﺭﻏﻮﺍﻧﯽ ﯾﺎ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.  ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ امپراطوری ایران ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﻪ ﻟﺒﺎﺱ ﻭ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﻭ ﻇﺎﻫﺮ ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ،  ﮐﻪ ﺣﺎﮐﯽ ﺍﺯ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻭ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﭘﺬﯾﺮﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ دور جدید تمدن در ساختار های تاریخی اجتماع ﺍﺳﺖ . امروزه نیز این پوشش در قبایل بختیاری و لر و کرد هم دیده می شود.

تندیس نابود شده

   عکس تندیس بانوی اشکانی 2000 ساله،  در شهر هاترا (الحضر) کشور عراق،  که مورد آماج بی اعتنائی و نامهربانی و سرانجام تخریب قرار گرفته است،  عکس شماره 5353.  اینگونه پوشش هم اکنون در میان بانوان ایرانی کرد و لر و لک استفاده می شود.

ﺭﻳﺘﻮﻥ ﻧﻘﺮﻩ ﺍﯼ

   عکس ﺟﺎﻡ ﺭﻳﺘﻮﻥ ﻧﻘﺮﻩ ﺍﯼ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ 1900 ساله،  عکس شماره 5354.  ﺍﺯ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﯼ ﺍﻳﻦ ﺭﻳﺘﻮﻥ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺑﺎﻻﯼ ﻓﻠﺰ ﻧﻘﺮﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺧﺖ ﺁﻥ ﻣﻴ ﺒﺎﺷﺪ،  ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺤﮑﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﺍﺛﺮ ﻣﯽ ﺍﻓﺰﺍﻳد.  ﻗﺴﻤﺖ ﺯﻳﺮﻳﻦ ﺍﻳﻦ ﺭﻳﺘﻮﻥ،  با ﻧﻘﺸﯽ شبیه به ﻳﮏ گونه گربه وحشی،  که بنام کاراکال در فلات ایران یافت می شود،  ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ،  ﮐﻪ خروسی ﺭﺍ ﺷﮑﺎﺭ ﮐﺮﺩﻩ،  و به چنگ خویش گرفته است،  ﺟﻨﺲ ﺍﻳﻦ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺩﺭ ﭼﻨﮓ گربه وحشی ایرانی این ریتون ﺍﺯ ﻃﻼ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ.  اثر در موزه میهو ژاپن نگهداری می شود.

انگشتر طلایی

   عکس انگشتر طلایی 1900 ساله با نگینی از جنس عقیق،  بر روی نگین سرخ رنگ این حلقه زیبا تصویر طاووس نقش شده است،  و متعلق به دوره اشکانیان ایران میباشد،  عکس شماره 5358.   محل نگهداری موزه کیلولند ایالات متحده آمریکا می باشد.

انگشتر پادشاهی

   عکس انگشتر 1900 ساله که تصویر شخص شاهنشاه اشکانی بر آن حک شده است،  و به عنوان مهر پادشاهی هم از آن استفاده می شده است،  متعلق به خسرو اشکانی (اشک بیست و چهارم)،  بیست و چهارمین پادشاه از حکومت اشکانیان است،  که در سال 107 میلادی بر تخت نشست بود.  این انگشتر پادشاهی خسرو با حلقه ای با سنگ گرانبها (یا شیشه) و نگین رویی تمام نقره با تصویر چهره خود خسرو پادشاه اشکانی میباشد.  محل نگهداری موزه لندن،  عکس شماره 5360.

گردنبند طلا

   عکس گردنبند طلا ضخیم دوران اشکانیان، که با سنگ های قیمتی کبود مزین شده است،  محل نگاهداری تهران،  مجموعه موزه رضا عباسی،  عکس شماره 5363.

      یک عدد دیگر از همین نمونه گردنبند دقیقا با همین شکل و ساختار وجود دارد،  فقط روی سنگ های قیمتی آن تصویر شاپور دوم ذوالاکتاف پادشاه مقتدر ساسانی نقش شده است،  شاید گنجینه گرانبهای اشکانی به ساسانیان منتقل شده باشد،  و هنرمندان دوره ساسانیان از روی این گردنبد،  یکی دیگر را ساخته اند.

یک جفت گوشواره

   عکس یک جفت گوشواره طلایی مربوط به دوران اشکانی،  که با سنگ های متفاوت گرانبها مزین شده است،  عکس شماره 5364.  این جفت گوشواره کنار اسکلت یک زن پارتی در کشور عراق کشف شده است،  چون هر دو لنگه این گوشواره موجود می باشند،  ارزش و زیبایی این اثر را می افزاید.  در قسمت سه تیکه میانی این گوشواره طلا،  سنگ های قیمتی تقریبا به شکل قلب عشاق امروزی می باشد،  و در موزه موصل کشور عراق نگهداری می شود.

عود سوز

   عکس عود سوز برنزی هنر اشکانی،  احتمالا یافت شده در بروجرد،  قرن اول بعد از میلاد،  عکس شماره 5599.

تکوک سیاهگوش

   عکس تکوک به شکل سیاهگوش،  جنس نقره زراندود، قدمت سده 49 خورشیدی ایرانی،  یا دوره اشکانی،  محل نگهداری موزه میهو.  عکس شماره 5608.

کلیک کنید:  تاریخ ریتون و تکوک در ایران

تابوت اشکانی

   عکس تابوت 2000 ساله دوره اشکانی،  تابوتی از جنس سفال لعاب کاری شده،  حدوداً متعلق به سده اول میلادی،  محل کشف اوروک در جنوب کشور عراق،  محل نگهداری موزه هنر بریتانیا،  عکس شماره 5568.

گردنبند طلا

عکس گردنبند طلا،  هنر اشکانی،  عکس شماره 5378.

چراغ روغن‌سوز

   عکس چراغ روغن‌ سوز سرامیک،  دوران اشکانیان،  که در خوزستان نیایش‌گاه برد نشانده کشف شده ‌است.  این چراغ روغن‌سوز سرامیکی در موزه ایران باستان تهران نگهداری می‌شود،  عکس شماره 5214.

سگک کمربند

   عکس سگک کمربند طلا 1900 ساله،  با نقشی از یعقاب و بز و تزئین شده با سنگ های قیمتی،  کشف ﺩﺭ ﺗﭙﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺍﻃﺮﺍﻑ شهر ﻧﻬﺎﻭﻧﺪ،  در موزه بریتانیا نگهداری می شود،  عکس شماره 5396.

چنگ نواز سفالی

   عکس تندیس نیمه تنه چنگ نوار سفالی،  حدود 4600 تا 5000 خورشیدی ایرانی،  در شوش یافته شده است،  در موزه لوور نگهداری می شود،  عکس شماره 5211.

جام ریتون

عکس جام ریتون

   عکس جام ریتون،  دوران اشکانیان،  جنس : نقره طلا کاری شده،  محل نگهداری: موزه متروپلیتن شهر نیویورک،  ایالات متحده امریکا،  عکس شماره 5231.

گوشواره طلا

    عکس گوشواره طلا به شکل مشک شراب،  از زمان اشکانیان،  که در بین النهرین کشف شده،  و در موزه متروپلیتن شهر نیویورک،  ایالات متحده امریکا نگهداری می شود،  عکس شماره 5234.

گوشواره یا آویز

   عکس گوشواره یا آویز،  جنس طلا، اندازه:3.7 در 5.8 سانتی متر،  دوره اشکانی، محل نگهداری موزه هنر کلیولند.

کلاه خود

کلاه خود اشکانی

   تصویر کلاه خود از جنس برنز، ارتفاع 34 سانتی متر، دوره: 249 پیش از میلاد- 224 پس از میلاد (دوره ی اشکانی)، محل ساخت: ایران یا شرق آناتولی،  عکس شماره 5256.

کلیک کنید:  تاریخ سفالگری در ایران

کلیک کنید:  داستان های تاریخی ایرانی

کلیک کنید:  تاریخ معابد مهر و میترا در ایران

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

سالن مجازی دوران شاهنشاهی ساسانیان

از 1800 تا 1300 سال پیش

پیش گفتار

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود و ادامه دارد . . .

بشقاب سیمین

   عکس بشقاب سیمین مربوط به دوره ساسانی با نقش نوازندگان دوستان به نقش خوشه گندم و درخت روی بشقاب توجه بفرمایید که نمونه از هنر نمادین این دوران را به تصویر کشیده است.  درخت انگور در این دوره نمودی از درخت بهشتی بوده است.  برخی این نقش را درخت زندگی گفته اند که نمودی از پیوند زمین و آسمان است،  که بنده بعید می دانم زیرا درخت زندگی میان تصاویر دوکاهن و جانوران افسانه ای مثل بز وحشی و شیر دال و ... می آید.  گندم نشانه برکت و باروری بوده است.

جام نقره ای

   عکس جام نقره ای ساسانی اردشیر دوم قبل از خدای زرتشتی آناهیتا سوار شیر، و داشتن خورشید در دست راست قدیمی ترین شیر و خورشید.

تکوک بز

   عکس تکوک طلا و نقره به شکل بز، اندازه:  15.5 در 25.4 سانتی‌متر،  قدمت: سده‌ 54 خورشیدی ایرانی،  منطقه‌ جغرافیایی ایران یا افغانستان، محل نگهداری موزه‌ اسمیتسونیان،  عکس شماره 5388.

بشقاب نقره

   عکس بشقاب نقره ساسانی با نقش فلوت زن سوار بر اژدها،  قطر 22.5 سانتی متر، متعلق به نیمه نخست سده 57 خورشیدی ایرانی،  یافت شده در تاتارستان،  موزه آرمیتاژ،  عکس شماره 5389.

سرستون ساسانی

عکس سرستون ساسانی در طاق بستان،  عکس شماره 5390.

تنگ ساسانی

  عکس تنگ نقره طلا کاری شده با نقش موجود افسانه ای‌، هنر ساسانی، سده 54 تا 57 خورشیدی ایرانی، موزه‌ ارمیتاژ،  عکس شماره 5392.

سگک طلایی

   عکس یک سگک کمربند شاهی طلایی خروس نشان،  با تزیین بیش از چهل تکه یاقوت سرخ مربوط به شاهنشاهی ساسانیان،  عکس شماره 5362.

ریتون سنگی

   عکس یک جام ریتون از سنگ شفاف،  سده 55 خورشیدی ایرانی،  عکس شماره 5365.   در قسمت پوزه حیوان لایه نازک طلا بکار رفته است.  جام هاى ریتون دیگرى با این شکل و جنس نقره و طلا در ایران کهن کشف شده است،  اما این اثر سنگى یک شاهکار دیگریست.

بشقاب طلا

   عکس بشقاب طلاى منقوش به شاه ساسانى خسرو پرویز در حال شکار در نخجیرگاه سلطنتى،  که دشت فراخ و پر از انواع گونه حیوانات است،  در موزه رضا عباسى تهران نگهداری می شود،  عکس شماره 5366.

بشقاب نقره

   عکس بشقاب نقره دوره ساسانی با نقش عقاب،  که بانویی را در چنگال خود نگهداشته است،  و اکنون در موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ قرار دارد.  قطر بشقاب 22 سانتی متر است،  و نقش آن عقابی را نشان می دهد،  که با چنگال های خود زنی را نگه داشته است،  در حالی که زن با دست راست خود غذایی را در جلوی منقار عقاب گرفته است.  در پایین تصویر دو شخص دیگر با تبر و کمان به چشم می خورند،  کل تصویر با دو درخت زندگی احاطه شده است.  عکس شماره 5594.

جام شیشه ای

عکس جام شیشه ای، هنر ساسانی، ۲۲۴-۶۵۱ بعد از میلاد،  عکس شماره 5598.

شرابدان نقره

5610

   عکس شرابدان نقره ساسانی با نقش پرنده،  اندازه 17.2 در 10.2 سانتی متر،  قدمت 226 تا 651 میلادی، یا دوره ساسانی،  محل نگهداری موزه هنر های زیبای بوستون.  عکس شماره 5610.

گردنبند طلا

عکس گردنبند طلای

   عکس گردنبند طلای ساسانی با نگین هایی از سنگ لاجورد،  که بر یکی از آنها چهره خسرو پرویز و آن دو دیگر به نقش سر شیر مزین گردیده است. محل نگاه داری موزه رضا عباسی تهران،  عکس شماره 5614.

بشقاب زرین

   عکس بشقاب زرین شاه ساسانیان،  خسرو انوشیروان نشتسته بر تخت در میان.  از زر، نارسنگ (لَعل)، کریستال و شیشه.  این کار با ارزش هنری هم از دید تکنیکی - cameo برای نمونه،  هم از دید گرایش و "سلیقه" هنری دربار پادشاهان ساسانیمان در کابینه پول و مدال و باستان فرانسه،  در پاریس نگهداری می شود.  عکس شماره 5620.

سیمرغ در سینی

   عکس ﺳﻴﻨﻰ ﻃﻼیی با ﻧﻘﺶ ظریف و زیبای ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺳﻴﻤﺮﻍ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ دوران ﺳﺎﺳﺎنی،  در موزه رضا عباسی تهران نگهداری می شود،  عکس شماره 5397.

لیوان شیشه ‌ای

   عکس لیوان شیشه ‌ای قرن 52 تا 54 خورشیدی ایرانی،  هنر اشکانی یا ساسانی،  عکس شماره 5208.

بشقاب شکار

   عکس بشقابی با طرح شکار پادشاه ساسانی،  جنس:  طلا، نقره، جیوه،  سبک: منبت کاری سیاه قلم،  محل نگهداری: موزه متروپلیتن شهر نیویورک،  ایالات متحده امریکا،  عکس شماره 5230.  با توجه به سال تخمین زده شده برای ساخت این بشقاب احتمال می رود که این پادشاه شاپور دوم ساسانی باشد.

شمشیر ساسانی

تصویر شمشیر ساسانی،  عکس شماره 5238.

تنگ آبخوری

   تصویر تنگ آبخوری اتاق خواب سلطنتی ساسانی باطرح رقص یک بانو،  جنس طلا و نقره و جیوه،  محل نگهداری موزه متروپلیتن شهر نیویورک،  ایالات متحده امریکا.

سکه ساسانی

   عکس سکه با تصویر پوران دخت بر سکه،  در موزه سن پترزبرگ کشور روسیه نگهداری می شود،  عکس شماره 5621.

بشقاب ساسانی

   تصویر بشقاب با نقش اسب،  جنس نقره و طلا،  قطر  21.8 سانتی‌متر،  قدمت 700 میلادی ایران،  محل نگهداری موزه‌ اسمیتسونیان،  عکس شماره 5260.

یک اثر ساسانی

عکس شماره 5262.

کاسه سنگ مرمر

تصویر کاسه سنگ مرمر شفاف،  عکس شماره 5263.

کلیک کنید:  تراوا یاتراجان یا تروی

کلیک کنید:  آثار تمدن های ایرانی در جهان

کلیک کنید:  استعمار و دشمنی با آگاهی مردم

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

سالن مجازی دوران اول اسلامی ایران

از 1350 تا 1000 سال پیش

پیش گفتار

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود و ادامه دارد . . .

 شطرنج تاریخی

   عکس ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮐﻬﻦ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎﯼ ﺷﻄﺮﻧﺞ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﯿﺸﺎﺑﻮﺭ ﮐﺸﻒ ﺷﺪﻩ،  ﻭ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺳﺪﻩ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﯾﻌﻨﯽ ﺣﺪﻭﺩ900 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺍﺳﺖ،  عکس شماره 5357 . محل کشف:  ایران، نیشابور،  قدمت 900 سال،  محل نگاهداری:  آمریکا، ﻣﻮﺯﻩ ﻣﺘﺮﻭﭘﻮﻟﯿﺘﻦ ﻧﯿﻮﯾﻮﺭﮎ.

      ﻣﻬﺮﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ تقریبا کامل یافت شده،  ﺷﺎﻣﻞ ﻫﻔﺪﻩ ﻣﻬﺮﻩ ﻓﯿﺮﻭﺯﻩ ﺍﯼ ﻭ ﭘﺎﻧﺰﺩﻩ ﻣﻬﺮﻩ تقریبا ﺑﻨﻔﺶ ﺭﻧﮓ ﺍﺳﺖ.  ﻣﻬﺮﻩ ﺷﺎﻩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺨﺖ ﺷﺎﻫﯽ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ.  ﻣﻬﺮﻩ ﻭﺯﯾﺮ،  ﮐﻪ ﺩﺭ ﺷﻄﺮﻧﺞ نوع ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﻣﻠﮑﻪ محسوب می شود،  ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺨﺖ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮﯼ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ.  ﻣﻬﺮﻩ ﻓﯿﻞ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﯾﺮه ﻭ ﺑﺨﺶ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺁﻥ ﻣﺴﻄﺢ ﺍﺳﺖ،  ﻭ ﺩﻭ ﺑﺮﺁﻣﺪﮔﯽ ﮐﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻋﺎﺝ ﻫﺎﯼ ﻓﯿﻞ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺟﻠﻮﯼ ﺁﻥ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.  ﻣﻬﺮﻩ ﺍﺳﺐ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﯾﺮﻭﯼ ﺍﺳﺖ،  ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺟﻠﻮﯼ ﺁﻥ ﺑﺮﺁﻣﺪﮔﯽ ﻣﺜﻠﺚ ﺷﮑﻠﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ،  ﮐﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺳﺐ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ.  ﺭﺥ، ﻣﻬﺮﻩ ﺍﯼ ﺑﺎ ﭘﺎﯾﻪ ﻣﺴﺘﻄﯿﻞ ﺷﮑﻞ ﺍﺳﺖ،  ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﺭﺩﯾﻒ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.  سربازان پیاده نظام این شطرنج ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻣﻬﺮﻩ ﻫﺎﯼ ﮐﻮﭼﮏ ﮔﻨﺒﺪﯼ ﺷﮑﻞ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺑﺮﺁﻣﺪﮔﯽ ﺩﺭ ﺑﺎﻻﯼ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺩﺭ ﺭﺩﯾﻒ ﺟﻠﻮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ. 

شطرنج = شط = شت = چوب، تخته + رنج = رنگ = تخته رنگ شده،  مشروح در تاریخ شطرنج در ایران.

منار جام یا منار غور

   عکس منار جام،  در مناطق کوهستانی ولایت غور کشور افغانستان.  این منار که به منار غور هم معروف است،  در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده،  ۶۵ متر ارتفاع دارد،  و در ۲۰۰۲ مرکز حفظ میراث جهانی یونسکو خواستار ثبت این منار در فهرست میراث فرهنگی جهان شد.  این بنا بعد از قطب منار در دهلی نو، هندوستان بلندترین مناره خشتی جهان است،  عکس شماره 5361.

گردن آویز

   عکس گردن آویز هزار ساله نقره ای،  با نقش سوار ایرانی در حال شکار شیر،  این گردن آویز نیم دایره ‌ای شکل با پیشینه ‌ای نزدیک به هزار سال،  آفریده هنرمندان ایرانی دوره غزنوی است.  گردن آویز که عرض و ارتفاع آن در حدود پنج و چهار سانتی متر است،  از نقره ریخته ‌گری شده و سپس حکاکی و قلم‌زنی شده است.  ردیفی از عبارات اسلامی بر حاشیه هر دو سوی اثر نگاشته شده،  و نقش میانی آن مرد اسب سواری به تصویر کشیده است،  که با گرز در حال نبرد با شیر است.  این اثر امروزه در موزه هنر لس‌آنجلس نگهداری می‌شود.  عکس شماره 5606.

جام شیشه ای

   عکس دو جام شیشه ای پیدا شده در نیشابور،  متعلق به دوران غزنویان،  با قدمت حدود 800 تا 900 سال،  که در موزه متروپولیتن نیویورک به نمایش گذاشته شده است،  عکس شماره 5563.

شجره نامه بی نظیر

   عکس نسخه ای دست نویس و کم نظیر از شجره نامه دو خاندان سلجوقیان و خوارزمشاهیان،  که به زبان پارسی است،  عکس شماره 5667.  این نسخه خطی زیبا به شکل مینیاتوری و بخط پارسی نگاشته شده است،  و هم اکنون در موزه «Ankara Etnografya Müzesi» شهر آنکارا کشور ترکیه نگهداری می شود.

هنر خانات ایرانی

 در هنر دوره خانات ایرانی،  نوع و موضوع نقشها و همچنین رنگ زمینه کار،  یادآور هنر باستانی ایرانی است.  این بشقاب ساخت اواخر سده سیزدهم یا اوایل سده چهاردهم میلادی است. این ظرف، به دلیل رنگ خاص آن که ناشی از به کار بردن سنگ لاجورد است، در گروه Lajvardina دسته بندی می شود . این رنگ آبی خاص بسیار متفاوت با رنگ آبی تیره ای است،  که در آن زمان اغلب در این نوع ظروف لعاب دار استفاده می شده.

      مرکز نقش داخل بشقاب تک ماهی ای را نشان می دهد،  که با دو دایره ی شش و ده تایی از ماهیها احاطه شده است.  در زمینه اثر نقش هایی مانند خزه دریایی به همراه گلهایی نشان داده شده،  گویی خزه ها در اثر حرکت ماهیها به حرکت در آمده اند.  در ساخت این ظرف از روش آتش کم (low-fire) استفاده شده،  که در ایران در دوره سلجوقی استفاده می شده.  در این روش از آتشی با دمای کم حدود 750 درجه برای ثابت ساختن نقش سفالی که قبلا پخته شده و لعاب کاری شده استفاده می شود.

کاسه سرامیکی

   عکس کاسه سرامیکی منقوش کاشان،  سال ۱۱۸۷ میلادی،  موزه‌ هنر لس آنجلس،  عکس شماره 5202.

جام شیشه ای

عکس جام شیشه ای 1000 ساله،  عکس شماره 5380.

 

برای آینده ای بهتر، از موزه ها و آثار تاریخی بازدید کنید،  و در گفتگو های تاریخی شرکت کنید.

کلیک کنید:  تاریخ و دین ایزدیان

کلیک کنید:  اصل تاریخی حماسه گیل گمش

کلیک کنید:  گورستان های زاگروس و لرستان

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

سالن موزه مجازی دوران دوم اسلامی ایران

از 900 تا 500 سال پیش

پیش گفتار

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود و ادامه دارد . . .

توپ به غنیمت گرفته شده

   تصویر توپ برنجی 400 ساله،  به غنیمت گرفته شده از شکست ارتش پرتقال در مقابل سپاه شاه عباس صفوی در جزیره هرمز،  ساخته شده در1591 میلادی،  زمان فیلیپ دوم پادشاه پرتقال و اسپانیا در پرتقال.  محل نگهداری،  محوطه موزه نادری (آرامگاه نادر شاه افشار) مشهد،  عکس شماره 5567.

سه ققنوس

    تصویر بشقاب سه ققنوس با دم های کشیده خود به دور حلقه مرکزی که از سه نیلوفر آبی تشکیل شده است،  عکس شماره 5219.  این اثر به دلیل رنگ بلوطی آن و همچنین نقش ققنوس،  مسلما در دسته آثار سبک سلطان آباد قرار می گیرد.  کهن ترین آثار با نقش ققنوس در ایران متعلق به دیواره های سرامیکی کاخ های تخت سلیمان است.  

ظرف برنجی

تصویر ظرف برنجی نقره کاری شده،  قرن ۱۴ میلادی غرب ایران،  عکس شماره 5204.

مینا کاری

تصویر مینا کاری آبی سپاهان،  از موزه هنر ایران،  عکس 7215.

تشتک زیبا

   تصویر تشتک قرن چهاردهم میلادی دوره خانات ایرانی،  محل کشف غرب ایران،  طرح و جنس منبت کاری برنج با طلا و نقره،  محل نگهداری موزه متروپلیتن شهر نیویورک،  عکس شماره 5235.

کاسه لاجوردی

   تصویر کاسه لاجوردی،  بین قرون 13 و 14 میلادی دوره خانات ایران،  طرح لعاب کاری مزین به طلا و لاجورد،  محل نگهداری موزه متروپلیتن شهر نیویورک،  عکس شماره 5236.

دو جام شیشه ای

   تصویر دو جام شیشه ای پیدا شده در نیشابور،  دوران غزنویان،  حدود 800 تا 900 سال،  که در موزه متروپولیتن نیویورک به نمایش گذاشته شده است،  عکس شماره 5563.

 

 

کلیک کنید:  دروغ یک جالیز بزرگ

کلیک کنید:  پادشاهان در شاهنامه فردوسی

کلیک کنید:  اهرام گمشده اسرار آمیز کشور چین

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

سالن موزه مجازی دوران صفویه تا قاجاریه

از 500 تا 100 سال پیش

  پیش گفتار

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود و ادامه دارد . . .

بادگیر چپقی

   تصویر بادگیر چپقی سیرجان،  تنها بادگیر متفاوت نسبت به دیگر بادگیر های ایران و جهان از نظر معماری می باشد.  بادگیر چپقی که تنها بادگیر ساخته شده بدین شکل است،  برای خانه سید علی اصغر رضوی در شهر سیرجان استان کرمان ساخته شده است.  عکس شماره 5571.

قلیان طلا

   تصویر کوزه قلیان از طلای ناب آراسته به بهترین فیروزه های نیشابور،  که بسیار خوشرنگ و صاف و جور،  همینطور خوشرنگ ترین یاقوت های سرخ موجود هستند.  در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است.  عکس شماره 5609.

   جالب:  هر یک از این فیروزه ها بیش از 20 هزار دلار قیمت دارند.

توپ برنجی

   تصویر توپ برنجی 400 ساله،  به غنیمت گرفته شده از شکست ارتش پرتقال و اسپانیا در مقابل سپاه شاه عباس صفوی در جزیره هرمز.  ساخته شده در1591 میلادی زمان فلیپ دوم پادشاه پرتقال و اسپانیا در پرتقال.  محل نگهداری،  محوطه موزه نادری (آرامگاه نادرشاه افشار) مشهد،  عکس شماره 5567.

 

 

 کلیک کنید:  تاریخ پرچم در ایران

کلیک کنید:  تخت جمشید شاهکار تاریخ

کلیک کنید: تاریخ دوران حکومت خانات ایرانی

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

سالن مجازی دوران معاصر ایران

از 100 سال پیش تاکنون

پیش گفتار

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود و ادامه دارد . . .

کتاب فارسی آموز

   تصویر کتاب " فارسی آموز " مختص سال سوم و چهارم ابتدایی،  تألیف مرحوم حبیب الله آموزگار که در سال 1303 هجری شمسی (90 سال پیش) در شیراز به چاپ رسیده است.  مطالب این کتاب درسی شامل ادبیات، تاریخ، جغرافیا و علوم دینی است،  و به خط نستعلیق نوشته شده است.  این کتاب را آقای محمد شریف تیزپا به موزه مردم شناسی اوز (منبع این عکس و متن) اهدا نموده اند.  عکس شماره 7726.

مجوز طبابت

      تصویر مجوز طبابت 85 سال پیش در ایران،  این پروانه در سال 1308 صادر گردیده است،  عکس شماره 7954.

وکالتنامه تاریخی

تصویر وکالتنامه تاریخی،  مشروح در اینجا،  عکس شماره 4651.

 

 

کلیک کنید:  داستان های تاریخی ایران

کلیک کنید:  آینده پژوهی و آینده بینی ارگ

کلیک کنید:  استراتژی ملی مردمی تاریخی ایران

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

تاریخ شمشیر و تفنگ در ایران

پیش گفتار

      یکی از مهمترین موضوعاتی که نشان دهنده پیشرفت و تمدن یک کشور در طول تاریخ است،  صنایع مختلف منجمله ساخت وسایل جنگی،  شمشیر و تفنگ غیره است.  بخش نظامی و تسلیحاتی در ایران تاریخی بدلیل چهار راهی بودن،  و قرار داشتن در مسیر حوادث،  خیلی مهم بوده،  و در واقع مهمترین بخش تاریخ صنعت و تکنولوژی ایران است.

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود. . .

عکس تعدادی سلاح ایرانی،  از یک موزه خصوصی در اروپا،  عکس شماره 2903.

 

تاریخ شمشیر در ایران

      یکی از اولین وسایل دفاعی همان ابزار کار و کشاورزی بود،  با کشف فلز داس ساخته شد و با ساخت داس کشاورزی رونق گرفت با کشاورزی رشد جمعیت آمد با رشد جمعیت دین و مرام و مسلک آمد و با آنها نیز جنگ آمد،  و جنگ میز نیاز به اسلحه داشت و اولین وسایل جنگی همان ابزار کار بود،  مانند داس و چاقو و چوب چنگگی و غیره.  در ادامه تمدن با بزرگتر کردن داس و به اشکال مختلف درآوردن شمشیر ساخته شد.

تصویر یک داس سنگی هزاره دوم خورشیدی ایرانی،  کشف شده در کشور عراق،  عکس شماره 4197.

   شمشیر = شم + شیر = وسیله برنده و بلند.

   شم = وسیله بلند،  در افسانه سومری آمده است با شم به فضا می رفتند،  به مقاله واژه شمس ایرانی است مراجعه شود،  در جستجو های وبسایت ارگ بیابید.

   شیر = برنده، قطعه قطعه کننده، چکه و تکه کننده = شیر آب یا شیر درنده یا share که می شود قطعه قطعه کردن،  جهت اطلاع بیشتر مراجعه شود به اینجا.

عکس مبارزه با داس کشاورزی،  عکس شماره 8486.

   تعدادی از انواع شمشیر های ایرانی ــ  شمشیر پارسی،  شمشیر خراسانی،  شمشیر کوپی،  شمشیر سلمانی،  شمشیر عراقی،  شمشیر هندی،  شمشیر منصوران،  شمشیر یمنی،  شمشیر سلیمانی،  و چند نوع دیگر که بنام چند شهر بودند.

   در شاهنامه فردوسی در دوران جمشید آمده است:

 * نخست  آلت جنگ را  دست برد <><> در  نام    جستن  بگردن   سپرد *

* بفّر  کیی    نرم     کرد    آهنا <><> چو خود و زره کرد و چون جوشنا *

* چو خفتان و تیغ و چو برگستوان <><> همه  کرد  پیدا  بروشن  روان *

      این کار در جهان برای بار اول است،  که در دوران جمشید اتفاق افتاده،  و در هیچ یک از آثار تمدنی در هیچ جای دیگر جهان هم نمی توان آنرا پیدا کرد،  قدیمی ترین و کهن ترین آثار آهن و دشنه و شمشیر در ایران یافت شده است.

   شمشیر پارسی ــ  بلند و کوتاه ساخته می شد،  دو لبه برنده داشت،  در آثار ایران باستان بفراوانی دیده می شود.

    تصویر شمشیر کوتاه پارسی،  35.1 سانتیمتر،  کشف شده لرستان 3800 تا 4000 خورشیدی ایرانی،   عکس شماره 8488.

   شمشیر هندی ــ  اصطلاح "تیغ هندی" بارها در اشعار شعرای پارسی زبان آمده و بر اساس تعاریف موجود در زمان خود شمشیر های هندی از جمله بهترین شمشیرها بودند.  شمشیر راست برای سواره نظام مشکل آفرین بود،  بهمین جهت صنعتگران هند ایران شمشیر انحاء دار را ساختند،  که سواره براحتی بتواند آنرا تاب دهد.  بعلت کم کاری تاریخ نویس های ایران،  این نوع شمشیر را از دست آورده های کشور هندوستان می دانند،  در صورتیکه هیچ سابقه تاریخی آثار و در ادبیات کشور هند ندارد.

بیفکند شمشیر هندی ز دست <><>  یکی اسب آسوده را برنشست

بدین تیغ هندی ببرم سرت <><> بگرید به تو جوشن و مغفرت

شاهنامه فردوسی

8485

عکس شمشیر هندی در دست سواره نظام،  عکس شماره 8485.

 توجه و مهم:  منظور از هند،  هند استان یا خوزستان است،  شمشیر راست،  بمنظور پیاده نظام بود،  و شمشیر سر کج یا خمیده سبک تر بمنظور سواره نظام،  این نوع شمشیر در هزاره های اول تا چهارم خورشیدی ایرانی در هند استان تولید می شد،  و سپس به بقیه جهان رفت،  و بنام شمشیر عربی یا هندی معروف گشت.

* ز اسبان تازی به زرین ستام  <><>  ز شمشیر هندی به زرین نیام * فردوسی

* به شمشیر هندی بزد گردنش <><>  به آتش بینداخت بی سر تنش * فردوسی

* جهاندیده هندو زمین بوسه داد <><>  زبانی چو شمشیر هندی گشاد * نظامی

* موحد چه در پای ریزی زرش <><>  چه شمشیر هندی نهی بر سرش * گلستان

تصویر شمشیر هندی در شیر های سنگی تاریخی لرستان،  مشروح در اینجا،  عکس شماره 1461.

   مهم ــ  تیزی یک لبه شمشیر هندی رو به بیرون است،  زیرا مخصوص سواره نظام ساخته شده است،  و تیزی یک لبه شمشیر کوپی رو به داخل است،  زیرا برای نبرد پیاده در جنگ ترکیب نیزه در یک دست و شمشیر کوپی در دست دیگر ساخته شده است. 

   شمشیر کوپی kopi ــ  یا کوپیس، مطابق معمول بعلت کم کاری تاریخ نویس های ایرانی،  این نوع شمشیر را نیز از دست آورده های یونان باستان اروپایی می دانند،  در صورتی که خود یونان باستان در جای دیگری بوده است در اینجا.  شمشیر کوبی هان داس کشاورزی است،  که بصورت بلند تر و بهتر برای مبارزه جنگی سخته اند.  کشاورزان چون با داس بهتر کار می کردند،  و در هنگام مراسم و تفریح از رزم با داس استفاده می کردند،  بنابراین بهتر می توانستند از شمشیر کوپی استفاده کنند.  این شمشیر در طول تاریخ در کشورها مختلف نام های متفاوتی گرفته کوپیس در غرب و یاتاقان در عثمانی و غیره،  ولی همه آنها ریشه در کوپی دارند.

   ــ  کوپی = کاپا = کو = سنگ برنده کوه + پی = یک سوم گرد = داس،  مشروح در اینجا.

   ــ  چاقو = کاکو = کا = همدم + کو = سنگ برنده کوه.  اولین چاقو های بشر،  سنگ های شیشه کوهی بودند،  که هنگام تیز کردن دو لبه تیز می شدند.

     پی که بعدها عدد پی نامیده شد،  از حدود هزاره اول خورشیدی ایرانی کشف شده بود و کاربرد محاسباتی در امور داشت،  بزودی مشروح آنرا در تاریخ ریاضی در ایران می نویسم.

      شمشیر کوپی به مرور زمان انحاء پی آن کم شد،  و تقریباً مستقیم گردید،  و کارآیی نظامی آنهم تغییر کرد،  مانند عکس زیر.

   تصویر نبرد سرباز هخامنشی سمت چپ با سرباز یونانی سمت راست،  در یک ظرف،  شمشیر کوپی در این تصویر متفاوت از طرح اولیه آن است،  عکس شماره 8489.  در این اثر سپر و لباس سرباز یونانی نشان می دهد،  که این یک سرباز یونی آنی است،  نه یونانی،  و چه بسا این صحنه نبرد نیست،  بلکه نمایش رزمی است.  عزیزان توجه نمایید،  هر چیزی را که غربیها به نفع خودشان نوشته اند،  همان را ترجمه نکنید،  بلکه درباره آن تحقیق و تحلیل علمی داشته باشید،  از تاریخ خود در مقابل تهاجم و دزدان تاریخ دفاع نمایید،  مشروح در اینجا.   

   تصویر سلاحها بر روی یک قوچ سنگی تاریخی ایران،  عکس شماره 8487.  بالاترین داس دسته بلند یا شمشیر کوپی، پائین تر شمشیر هندی، وسط شمشیر پارسی،  در راست کمان پارسی و....

      جوانان باهوش ایران،  از دست آورد های تاریخی کشور خود دفاع نمایید،  و نگذارید بنام کشور های دیگر ثبت و گفته شوند.  امروزه در ادامه ترفند تاریخی نویسی استعماری،  در اینترنت پر شده از ترفند هایی که می خواهند بگویند ایرانیان در طول تاریخ شکست خورده از هر بی اهمیتی بوده اند.  معنای آن یعنی سرخوردگی و بی بخاری ایرانیان،  با این ترفندها مبارزه کنید،  و دروغ های تاریخ را افشا نمایید،  و بروید بسوی واقعیت های تاریخی،  تا بتوانید سرنوشت نو و پویا و شکوهمند برای ایران و ایرانی بسازید. 

   عکس یک شمشیر باستانی ایرانی در یک موزه،  شمشیر های ایرانی در موزه های ایران و جهان بفراوانی یافت می شوند،  عکس شماره 4458.

. . . این پست ادامه دارد . . .

کلیک کنید:  تاریخ لشکر و جنگ ایران

کلیک کنید:  تاریخ کشتی و دریانوردی ایران

کلیک کنید:  تاریخ استراتژی ملی مردمی در ایران

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

مطالب مفید کارآمد

پیش گفتار

       بمنظور پیگیری اصولی و علمی برای شناسایی دروغ های تاریخی،  و حذف آنها از تاریخ پاک ایران،  لازم است اطلاعات جانبی دیگر هم داشت،  تا بتوان بخوبی و کارآمد به هدف رسید.  عدم توجه به تعدادی از مسائل علمی جانبی،  درک و پیگیری های تاریخی وقت هدر دادن است.  بهمین جهت ضمن جلب توجه عزیزان پیگیر به سازمان های علمی قرن نو،  توجه شما را در این صفحه به جامعه شناسی جلب می کنم.

   عکس مراسم دینی در تهران 1304 ،  به احتمال قوی هر دو مادر بزرگ من هم در آن جمع بودند،  عکس شماره 1216.

جامعه شناسی

بیژن قلمکاری پور

      استاد بیژن قلمکاری پور،  فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران،  و دکترای علوم اجتماعی از دانشگاه بروکسل است.  در ایران و در بلژیک سال‌ها در موسسات گوناگون به کار های پژوهشی اشتغال داشته است. 

 

معرفی کتاب هایی از استاد بیژن قلمکاری پور

تصویر دو کتاب از استاد بیژن قلمکارپور،  عکس شماره 8494.

  1 ــ  جامعه شناسی،  انسان شرقی، انسان غربی.  موضوع جامعه شناسی،  تاریخ انتشار: 1393، در 106 صفحه.

   کوتاهی از موضوع ــ  هرچند که به تعداد انسان‌های روی زمین تفسیر از واقعیت وجود دارد،  که برای هر یک از این مردمان "حقیقتی" آنچنان مسلم فرض می‌شود،  که گاه جان خود و یا دیگران را بر سر آن می‌دهند؛  ولی بایسته است تا دانسته شود که منبع همه این تفاسیر محدود بوده و همانطور که تمامی الحان موسیقیانی جهان از هفت نت اصلی و همه‌ موجودات زندهی عالم، از توالی چهار نوکلئوتید رمزگذار رشته ژنتیکی ساخته شده‌اند،  جمله افکار بشری نیز تنها به هشت حوزه‌ اصلی فکری محدود می‌شوند،  که رفتار ما را بالمال جهت می‌بخشد.  این رساله به این هشت حوزه‌ فکری می‌پردازد.

  2 ــ  فرهنگ و لغتنامه و زبان،  مجموعه‌ موضوعی ضرب‌المثل‌های فارسی،  فرهنگ و لغتنامه و زبان،  تاریخ انتشار  1393 در 403 صفحه.

   کوتاهی از موضوع ــ  این مجموعه نزدیک به 5300 ضرب‌المثل فارسی و 700 ضرب‌المثل عربی را در بر می‌گیرد،  که در زبان فارسی وارد شده‌ است.  منبع اصلی این ضرب‌المثل‌ها چهار مجلد امثال و حکم علامه دهخداست.  چنین مجموعه‌ای با این حجم از ضرب‌المثل در زبان فارسی تاکنون تهیه نشده است،  و لذا می‌توان گفت که این مجموعه در نوع خود بی‌نظیر است.

یکی از مهمترین ترفند های استعمار و استثمار این است،  که نگذارند توده های مردم و جوانان دانشجو از علوم اجتماعی و جامعه شناسی بدانند،  و در بحثهای این مهم شرکت کنند.

پرسش و پاسخها برای ویدیوها

   نظر 8001 برای ویدیو یک :  درود، ضمن عرض خسته نباشید و ابراز خوشحالی که فقط جهت آگاهی در یک گرایش علم اقدام کرده اید،  من بیشتر در تحصیل کرده های خارج نشین،  سیاسی کاری های بی هدف اهانت آمیز می بینم،  که هیچ خوشایند طبع علمی ندارند.

   پاسخ بیژن قلمکاریپور:  خیلی خوشحالم که کارمن را از کار دیگران جدا کرده اید. البته آنها کار سیاسی نمیکنند بلکه دعوای سیاسی میکنند و این دو با یکدیگر فرق دارد. کار سیاسی به بالا بردن فهم سیاسی کمک میرساند در حالی که دعوای سیاسی مجادله و مکابره است که به "بحران" و "بحران سازی" می انجامد. به هر حال یک دنیا از شما سپاسگزارم برای تمیز و تشخیصی که داده اید.

   پرسش 8002 برای ویدیو 4:  در درس آمده:  جمع آوری اطلاعات و داده ها و تحلیل آنها"  ما چگونه متوجه شویم که کل اینها را درست بدست آورده ایم،  و چگونه آنها را امکان سنجی راست و دروغ نماییم،  تا بتوانیم به تحلیل درست در اندازه دانشمان برسیم؟

   پاسخ بیژن قلمکاریپور:  این سئوالات جنابعالی برمیگردند به آن قسمت از کار که سئوالات متدولوژیک پژوهش مطرح میشوند. باید دانست که در یک پژوهش، آنگاه که به مبحث "روش شناسی" کار تحقیقمان میرسیم، باید بتوانیم بطور معقول ثابت بکنیم که با "متد" و "روشی" که انتخاب میکنیم، خواهیم توانست به نتایج صحیح برسیم. من میدانم که در باره متد و متدولوژی ( تاکتیک و استراتژی) در قسمتی از ویدئوهایم خیلی گذرا صحبت کرده ام ولی متاسفانه نتوانستم آن قسمت را پیدا کنم و در اینجا بدان اشاره کنم اما به هر تقدیر همینقدر عرض کرده باشم که در بحث فلسفی تحقیقمان (یعنی بحث روش شناسی پژوهش) ما باید به نکاتی که شما بدان اشاره کرده ایم بپردازیم و پاسخهائی معتبر valable  و قابل اعتماد fiable  ارائه دهیم.

   پرسش 8003 برای ویدیو 7 :  گفته شد "واقعیت تفسیر حقیقت است،  حقیقت متزلزل و بسیار است،  حقیقت ما تفسیری است که از واقعیتها می کنیم،  و گفته شد "ما درست می دانیم و اگر نمی دانستیم دور می انداختیم".  پرسش این است که چگونه بفهمیم آن چه که واقعیت و حقیقت می دانیم،  واقعا درست است،  چه ابزاری برای این سنجش وجود دارد،  و چگونه باید طی دورهای رشد و تکامل این ابزار کارا تر شوند؟

   پاسخ بیژن قلمکاریپور:  صحت و سقم آنچه که ما امروز حقیقت میدانیم و دیروز شاید نمیدانسته ایم و یا ممکن است که فردا آن را حقیقت ندانیم، برمیگردد به "داد و ستدها" و "رفت و آمدها" ئی که ما با انبان آگاهیهای "جهان ذهنی" در دسترسمان انجام میدهیم و دقیقا به همین دلیل است که حقیقت ما بی ثبات  unstable  است.

      این بی ثباتی میتواند به ثبات بیشتر برسد آنگاه که تفسیرما از واقعیت بیشتر و بیشتر از پیرایشهای نامعقول پاک گشته و با جامعیتی که پیدا میکند، به خود واقعیت نزدیک تر شود. ملاک سنجش عقل سلیم است آنگاه که در تمامیت خود مورد استفاده قرار بگیرد که البته این امر بدین سادگیها امکان پذیر نیست ولی غیر ممکن هم نمیباشد ("شناخت بر مبنای استدلال چهار عاملی" یعنی کاملترین نوع استدلال. این نوع شناخت در ویدئوهای بعدی مطرح خواهد شد).

   پرسش 8004 برای ویدیو 8 :   درود،  من متوجه نشدم عقل سلیم یک سیستم اجتماعی است یا فردی؟،  در هر صورت این نیز نیازمند ابزار است،  من از دید مهندسی برای ابزار ارزش زیادی قائلم،  این ابزار از یک جدول ضرب است تا اسکن ماهواره ای و غیره،  این ابزار عقل سلیم چیست؟ صرفاً تجربه و دانش فرد است،  که آن نیز ابزار امکان سنجی نیاز دارد،  این ابزارها چیست؟.

   پاسخ بیژن قلمکاریپور:  عقل سلیم در این حد از سخن من همان استدلال بی حب و بغض است. در این حد میتوان گفت که عقل سلیم برآیند پنج منبع شناخت است که در "نظریه لوزی شناخت" از آن صحبت خواهم کرد. در آنجا خواهم گفت که کاملترین حالت عقل سلیم آن زمانی است که از پنج منبع شناخت (یا همان "شناخت بر مبنای استدلال چهار عاملی" که در پاسخ به پرسش قبلی آمد) بطور مناسب استفاده کند یعنی در تمامیت خودش.

      در عقل سلیم استدلالات منطقی فردی و اجتماعی و تجربیات فردی و اجتماعی جملگی نقش دارند. توضیح بیشتر را بگذاریم برای زمانی که نظریه لوزی شناخت را توضیح داده ام. نظریه لوزی شناخت در واقع "مدلسازی از شناخت" است و بالطبع باید با علاقهء یک مهندس که مدلسازی را میشناسد و ریاضیات را می پسندد، جور درآید.

   نظر 8005 :  زیر بنای دوره ای مختلف اجتماعی را "ساختارهای تاریخی اجتماع" می گویم،  زیرا بنظرم این دوره ها بناهایی دارند،  که طی زمان رشد و تکامل داشته اند.

   پاسخ بیژن قلمکاریپور:  در توضیح این نقطه نظر باید عرض کنم که بعنوان یک قانون ابتدائی که امروزه دیگر بر زندگی انسانها جاری نیست مگر اینکه جهان کن فیکونی شود و انسان به دوران نخستین خود بازگردد، جغرافیای انسان، انسان را میسازد و انسان با کنش خود تاریخ را بوجود می آورد. در جریان تاریخ از آنجا که انسان از بدو امر ناگزیر به اجتماعی زیستن بوده است، لذا برای دوام و بقای جامعه خودش به نظم اجتماعی مبادرت ورزیده که یکی از ابزار نظم اجتماعی "ساختارهای اجتماعی" هستند ک هبا عرف و اسطوره و دین و ارزشها و اخلاق و و و بدانها مشروعیت میبخشد. بدیهی است که این ساختارهای اجتماعی در جریان زمان متحول میشوند و از شکلی به شکلی و از محتوائی به محتوای دیگر تبدیل میگردند.

   پرسش 8006:  آیا امکان دارد واژه های حقیقت و تحلیل و واقعیت و غیره را دو کلمه ای نماید،  تا در جا های مختلف دچار اشتباه در فراگیری نشود،  مانند حقیقت پایه، حقیقت ذهنی، حقیقت اصلی و غیره؟

   پاسخ بیژن قلمکاریپور:  صحبتی که من از "حقیقت" میکنم در معنای عام آن است و در این معنا از أجزاء و یا أنواع حقیقت صحبتی نمیکنم و لذا واژه "حقیقت" را موصوف به صفتی کردن چندان ضرورتی ندارد.

پرسش های خود را مطرح نمایید، و جهت آینده ای بهتر در بحث های علوم اجتماعی و جامعه شناسی شرکت کنید.

 

 

کلیک کنید:  استعمار و دشمنی با آگاهی مردم

کلیک کنید:  ساختار های تاریخی اجتماع در ایران

کلیک کنید:  هیئت های هدیه آورنده به تخت جمشید

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

تاریخ باستان شبه جزیره عربستان

پیش گفتار

      یکی از مهمترین تاریخ های باستان،  که به تاریخ کهن و باستان ایران نیز مربوط می شود،  تاریخ شبه جزیره عربستان است،  ایرانیان متخصص درباره آن کم تحقیق کرده و می گویند،  این صفحه را به این تاریخ می پردازم،  و به مرور آنرا کامل می کنم.

تصویر نقشه عربستان،  عکس شماره 4635.

آثار باستانی مداین صالح

      مداین صالح یا حجر نام بنایی است،  از سازه‌ های سنگی تاریخی در شمال کشور عربستان سعودی،  که قدمت آن به دوران مادها و هخامنشیان باز می گردد،  و به عنوان اولین میراث تاریخی عربستان در یونسکو به ثبت رسیده است.

   تصویر هایی از مدائن صالح،  عکس شماره 4637.  جهت اطلاع و دیدن عکس های بیشتر در جستجوها بنویسید، Madain Saleh .

   تصویر مکعب قصر الحمرا،  که بوضوح تمدن مد ایرانی را اوایل هزاره ششم خورشیدی ایرانی در عربستان را نشان می دهد،  عکس شماره 4638.

  

آثار باستانی قریه فاو

      قریه فاو یک سایت باستانی مهم در کشور عربستان است،  موقعیت آندر نقشه بالا نشان داده شده است.

   تصویر هایی از قریه فاو،  عکس شماره 4649.  جهت اطلاع بیشتر در جستجوها بنویسید  Qaryat al-Faw .

 

نمایش آثار در جهان

      کشور عربستان سعودی نمایشگاهی از آثار خود را در خارج از کشور به اجرا گذاشت،  و تقریبا در آن اعلام شد،  که از این به بعد تاریخ باستان نیز برای این کشور دارای اهمیت خواهد بود.  امیدوارم تاریخ نویسها و باستان شناسان شبه جزیره عربستان،  مستقل کار و تحقیق نمایند،  و دچار بحران تاریخ نویسی استعماری نشوند.

      تصویر از نمایشگاه جاده های عربستان،  عکس شماره 4634،  جهت اطلاع بیشتر در جستجوها بنویسید،   Roads of Arabia. Archaeology and History of the Kingdom of Saudi .

 

 . . . این پست ادامه دارد و بازنویسی می شود . . .

 

کلیک کنید:  تاریخ زبان عربی

کلیک کنید: تاریخ و جغرافیای یونان باستان

کلیک کنید:  اندکی از تمدن های کهن ایران و جهان

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

مهمترین اثر های قاره کهن در جهان

پیش گفتار

      اثرها و نماد های زیادی از تاریخ قاره کهن در جهان وجود دارد،  این نمادها براحتی نشان می دهند،  که تمدن در یک نقطه شکل گرفته،  و به مرور طی هزارها و مرحله مرحله به تمام جهان رفته است.  من در این مقاله بصورت خیلی خلاصه از آنها می نویسم،  تا علاقمندان به تاریخ،  این مهم را در نظر داشته باشند.

   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir .

مرد نشسته و ایستاده

      یکی از نشان هایی که بر سکه های مشهور شده به الکساندر است،  مرد نیم لخت ایستاده که می گویند هرکول است،  و یا مرد نیم لخت نشسته که زئوس نامیده شده.  من هر چه در تاریخ یونان یا گریک یا گریس گشتم،  هیچ اثر تاریخی در این باره نیافتم،  که چطور به ناگه اینها در سکه ها ظاهر شده اند،  هر چه بود داستان و طرح دیدم ، هیچ اثر تاریخی در اروپا در این باره وجود ندارد.

عکس پیکره زئوس در طرح خیالی،  عکس شماره 8521.

   داستان و پرت و پلا از ویکی پدیا:  فیدیاس آتنی،  در حدود سال ۴۳۵ پیش از میلاد،  این مجسمهٔ پیکره زئوس ۱۲ متری را ساخته و زینت نیایشگاه زئوس در المپیا کرد.  این مجسمه که یکی از عجایب هفتگانهٔ دنیای قدیم شناخته می‌شد،  بعدها دزدیده شد.  تصویر فوق نقاشی سده ۱۶ از این مجسمه‌است.

   مهم  ــ  جوانان باهوش متخصص ایرانی،  اغفال ترفند های رنگارنگ تاریخ نویسی استعماری درباره موضوع های مختلف تاریخ نشوید.  آنها همه چیز را رنگ می کنند و دروغ و دونگ می گویند،  تا مقاصد خودشان را پیش ببرند،  خودتان بر اساس داده های تاریخی و ایرانی و واقعی،  مستقل تحقیق و تحلیل کنید.

عکس هرکول در سکه هخامنشی،  و عکس هرکول در یک فیلم،  عکس شماره 8520.

جهت دیدن سکه های هخامنشی در جستجوهای عکس بنویسید: Achaemenid coins 

      غربیها برای اینکه هرکول و زئوس خود را در تاریخ و ذهنها جا بیاندازند،  کلی فیلم و سریال و مستند تقلبی،  از این قبیل قهرمانان داستانی ساخته اند.  تصویر هرکول مانند،  در ظرف های یافته شده در جیرفت و کنار صندل،  بفراوانی دیده می شوند.  غربیها برای هرکول ساختگی خود هیچ سند و مدرک دوران باستان و کهن ندارند،  برای همین متوسل به دروغ شده اند،  و سکه های هخامنشی را ساتراپی نیمه مستقل می گویند،  و پرت و پلا های بی سند دیگر می گویند.

      آنچه که از اولین مرد نیمه لخت نشسته بر صندلی وجود دارد،  مربوط به پرچم شهداد است،  در این درفش به وضوح نشان می دهد،  که بزرگی و یا شاهی بر صندلی نشسته و عقابی در آن درفش نقش بسته است.

تصویر درفش شهداد،  عکس شماره 2764 .

      تصویر های زیادی از مرد نیمه لخت نشسته بر صندلی در ایران و بین النهرین وجود دارد،  که در موزه ها بفراوانی یافت می شوند،  که نشان می دهد این تصویر از ایران و میان رودان به یونان رفته است.  در ادامه تحقیق درباره سکه های معروف به الکساندر،  براحتی متوجه می شویم،  که این سکه ها مربوط به گریس یا کریک قاره اروپا نمی باشند،  بلکه مربوط به غرب قاره کهن هستند،  و اکثر نیز در این ناحیه کشف شده اند. 

تصویر از مرد نیمه لخت نشسته بر صندلی،  از میانرودان،  عکس شماره 8522.

   نقش مرد نیمه لخت یک حکمران یا پادشاه با نوشتاری به خط نیا ایلامی،  مجموعه محبوبیان لندن،  عکس شماره 5265.

      نمونه تصویر مرد نیمه لخت نشسته بر صندلی در تصویرها و موزه های ایران و بین النهرین زیاد است،  جهت دیدن در جستجو های عکس بنویسید:  Sumer, Babylon .  جام زندگی را نیز در اینجا ببینید.

      یکی دیگر از ترفند های غربی برای اینکه بتوانند سابقه تاریخی و فرهنگی برای هلنیسم و گریس و الکساندر تقلبی خود درست کنند،  سکه های هخامنشی را ساتراپ های نیمه مستقل می گویند،  درصورتیکه آنها سکه های استانی هستند.

   عکس سکه های هخامنشی در استانها،  تصویر شماره 2705.  در این سکه ها که بفراوانی وجود دارند،  تمام نمادها و نشانها و علائم ضرابخانه،  همه و همه در سکه های دوره های بعد دیده می شوند.  برای ردگم کردن و پیچاندن افراد به اصطلاح تاریخ دان،  در سبک تاریخ نویسی استعماری،  آنها را از ساتراپ های نیمه مستقل گفته اند،  درصورتیکه از اصل و خود سلسله هخامنشیان هستند،  و در ادامه رشد و تکامل تمدن می باشند.

   تصویر داریوش بر صندلی در تخت جمشید،  عکس شماره 1107.  مهمترین تصویر تاریخی مرد نشسته بر صندلی با عصا و تشکیلات،  از آن داریوش بزرگ است.

      همیشه در گوشه ای از سکه ها چیز هایی پنهان شده،  که دیگر نمی توانند درباره آن دروغی و حقه ای بگویند،  مانند تصویر فنجان دوسر.  غربیها برای این نشان ها نیز داستانی و پرت و پلایی می گویند،  ولی در هرصورت هر کاری کنند،  نمی توانند آنها را پنهان کنند،  زیرا ریشه در اثر های قاره کهن و ایران دارند.

   تصویر سکه که الکی می گویند از آن الکساندر است،  با تصویر فنجان دوسر هخامنشی،  عکس شماره 8523.

   جالب ــ  شیاد ضد ایرانی در وبسایت خودش ادعا کرده،  که این فنجان کوچک و تقریباً کلیه آثار کشف شده طلایی هخامنشی تقلبی هستند.  این فرد با حقه بازی ضد ایرانی با اینکه می داند،  این اشیا که بقمیت های گران خرید و فروش می شوند،  و یا در موزه ها هستند،  آزمایش های متعدد را پشت سر گذاشته اند.  او یک فرد ضد تاریخ ایران است،  و از عوامل استعماری است،  و ماموریت او خراب کردن و کوبیدن تاریخ ایران است.

   تصویر یک سکه یونانی که باز هم الکساندری می گویند،  دقیقاً نشان میدهد سابقه ای در نشان یک مهر غرب قاره کهن دارد،  و به هیچ وجه مربوط به گریس یا کریک در فرنگ نمی باشد،  عکس شماره 8524.

      جهت دیدن بیشتر سکه های یونانی در جستجو های عکس بنویسید:  Greek coins  اما توجه داشته باشید،  با دقت و هوشیارانه و تخصصی نگاه کنید،  و اغفال نوشته های آنها نشوید،  که می گویند الکساندر و گریس و این چیزها،  با دقت به علائم و نشانه ها نگاه کنید،  و براحتی متوجه خواهید شد،  که چقدر داستان بجای تاریخ بخورد ملتها داده اند،  که خیلی ها براحتی گول خورده و در دام آنها افتاده اند.  گریس یا یونان،  ادامه تمدن های قاره کهن از حدود اوایل میلادی است،  که توسط اسکندر اشکانی و طوایف ایرانی و قاره کهن،  به اروپا رفته است.

      البته یونان و گریس پرستها و غربیها و طوطی های تاریخ نویسی استعماری،  نمی توانند این مطالب را درک کنند،  و هچنان پای بند دروغ های تاریخی خواهند بود.  مطالب ارگ نیز برای آنها نیست،  برای جوانان باهوش ایرانی است،  که متوجه ترفند های تاریخ نویسی استعمار بشوند،  و با دید جدید و کار تخصصی،  ایران و ایرانی را از دروغ های تاریخ رها کنند،  دروغ هایی که اگر بمانند،  در نهایت باعث حذف فرهنگی و تاریخی و جغرافیایی ایران خواهند شد.

کلیک کنید:  تاریخ و جغرافیای یونان باستان

با جدیت از تاریخ و جغرافیای شهر و دیار و کشور خود دفاع نمایید

کلیک کنید:  نماد درفش کاویانی بر تاج ملکه

نماد تثلیث کهن

      یکی از اولین نماد های تاریخ نماد تثلیث است،  که بنام های:  شکوفه زندگی، درخت زندگی، قارچ جاودانگی، قارچ الهی، نماد گل زنبق یا فلور د لی و... نامیده شده است،  و در اکثر تصویر نگاره های کهن تا به امروز وجود دارد.  این نماد یکی از ده ها نماد و اثر و فرهنگ است،  که نشان می دهد تمام انسانها از یک مکان هستند،  و این جا از نظر من اطراف خلیج فارس است.  تعداد کمی از عکس های این نماد را در زیر گذاشتم،  انبوهی از این نماد در تمام آثار تاریخی و دینی تمام جهان وجود دارد،  جهت اطلاع و دیدن عکس و فیلم های بیشتر،  در جستجوها نام های این اثر را که در بالا نوشتم،  به یکی از زبان های دنیا بنویسید.

   تصویر درخت زندگی سه شکوفه دار،  که در قدیمی ترین کار های هنری جهان مربوط به تمدن کهن جی زیاد وجود دارد،  عکس شماره 8525.

تصویر درخت زندگی که در آثار بین النهرین هم  زیاد دیده می شود،  عکس شماره 8526.

تصویر درخت زندگی،  سنگ نگاره‌ های طاق‌بستان، کرمانشاه،  عکس شماره 8527.

تصویر درخت زندگی در آثار آسیای جنوبی و جنوب شرقی هم فراوان است،  عکس شماره 8528.

تصویر درخت زندگی در آثار باستانی آمریکا نیز بفراوانی دیده می شود،  عکس شماره 8529.

. . . ادامه دارد . . .

کلیک کنید:  تمدن های کهن ایران

کلیک کنید:  استعمار و دشمنی با آگاهی مردم

کلیک کنید:  اهرام گمشده اسرار آمیز کشور چین

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir . 

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

تاریخ سکه های حکومت اشکانیان

پیش گفتار

      این بخش تاریخ نیازمند پژوهش های نوین است،  تا از دروغها و بدل کاریهای تاریخ نویسی استعماری پاک شود.  غربیها بیشتر سکه های اشکانیان را مصادره تاریخی کرده اند،  و بنام الکساندر و سلوکی گفته اند،  که باید توسط جوانان باهوش متخصص این بخش تاریخ ایران نیز از دروغها پاک،  و پس گرفته شود.

   ــ  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی ماست.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir .

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود . . .

تصویر شماره 8531. 

سکه های اسکندری

      ابتدا باید مشکل تاریخ را با اسکندر و الکساندر حل کنیم،  غربیها و طوطی های آنها،  سکه های اسکندر را از آن الکساندر خودشان می گویند،  و بیشتر سکه ها را الکساندری می خوانند.  بهانه آنها چند خط یونانی مانند است،  که در واقع خطوط جدید در غرب قاره کهن بوده است،  نه خطوط یونانی،  مشروح در اینجا.

      در زمان اسکندر اشکانی کار گاه های درم زنی به کار ادامه دادند،  و خزانه داری کشور مانند سلسله هخامنشیان بر جای ماند،  نمونه این کارگاه ها در یک سایت باستانی شهرستان نوشهر مازندران ایران است،  که قبلاً درباره آن نوشته ام.

سکه های سلوکیان

   از نظر بررسی های تاریخی من،  سلوکیان همانطور که از نامشان پیداست، یک تشکیلات دینی بودند که در غرب ایران و در سوریه بوجود آمدند،  و کم و بیش قدرت حکومتی مستقل هم بدست می آوردند،  مشروح در اینجا

      طرح پشت سکه های سلوکی،  یکی از خدایان یونانی مانند آپلون، هرکول، زئوس و... را نشان می دهد،  که بر روی سکویی رو به چپ نشسته است.  پیرامون تصویر ایزدان هم به خط یونانی نام شاهان، القاب، تاریخ و محل ضرب سکه نوشته می شود.  سکه های سلوکی از جنس الکتروم، طلا، نقره و آلیاژی از مس،  می گویند در طول سالیان نه چندان دراز،  در ایران ضرب گردید.  به سکه های مسین یا برنز کالکو می گفتند،  این سکه ها در وزن های استاندارد مختلف ضرب می شد.  سکه های دراخما دارای وزنی تقریبا 4 گرمی،  تترا دراخما 16 گرمی،  همی دراخما 2 و ابول در حدود 6/0 گرم وزن داشت. 

      دربار سلوکی اطلاعاتی به کمک سکه ها باقیمانده،  این سکه ها از چهل فرمانروایی یونانی بوده،  البته ایونی درست است،  که در باختر و یا شمال غربی هند حکومت می کردند،  (البته هند جنوب خوزستان درست است).  در واقع سکه شناسان،  تاریخ دودمان های این سامان را از روی سکه های مذکور،  بدون تحلیل های تاریخی ظاهراً باسازی کرده اند.  از دوران سلوکوس اول یک سکة نقرة 4 درهمی به دست آمده،  روی آن فیلی را نشان می دهد،  اگر اینها رهبران دینی هم بودند،  مانند پاپها و دیگر رهبران دینی سکه ضرب می کردند.   توجه،  جهت اطلاع به:  تاریخ سلوکیان یا اسالکه بروید.

سکه های اشکانی

      به طور کلی اسناد و مدارک حکومت اشکانیان بسیار اندک است،  سکه های سلاطین اولیه اشکانی تنها معرف نام و لقب پادشاه می باشد،  همین امر تطبیق سکه های دوران اشکانی را دچار اشکال کرده است.  از اوایل قرن اول قبل از میلاد،  نام شخص در روی سکه ها نقش گردید،  از زمان سلطنت بلاش اول بتدریج برای نوشتن روی سکه ها از الفبای آرامی به جای یونی آنی (یونانی) استفاده کردند.

      اساس پول حکومت اشکانیان بر نقره بود،  ولی از نیمه دوم این دوران،  مبنای مستقلی برای پول خود ایجاد کردند،  ولی از لحاظ تسهیل تجارت و داد و ستد با روم،  پول خود را از حیث وزن با دینار رومی برابر ساختند.  در عین حال جنس فلز سکه ها به بدی گرائید،  و از وزن آنها کاسته شد.  برخی پادشاهی های کوچک و تابع نیز به نام خود سکه ضرب می کردند.

      به طور کلی مسکوکات اشکانی از نقره و مس بود،  سکه های نقره بر دو نوع بودند،  یک و چهار دراخم،  چهار دراخم حدود 4 گرم و گاهی کمتر وزن داشت،  و با دینار رومی برابری می کرد.  روی سکه ها صورت شاهان اشکانی است،  که بر تخت نشسته و کمانی به دست گرفته و زه آن را کشیده اند،  بعضی از سکه ها صورت الهه ای را داراست.  بر سکه های اشکانی شکل زن بندرت پیدا می شود،  نمونة آن سکه فرهاد پنجم است،  که صورت مادر و او را داراست.

      معمولاً بر سکه سر شاه نقش شده،  اما سکه ای هم بدست آمده،  که شاه را سوار بر اسب نشان می دهد.  بیشترین سکه های اشکانی که اکنون موجود است،  از گنجینه ای دره اترک در باختر بجنورد بدست آمده است.  فرسوده ترین سکه ها و بنابر این نخستین گروه از سکه های اشکانی،  نیم رخ راست سری بدون ریش را روی سکه نشان می دهد،  که شالی بر سر نهاده است،  و بر پشت آن طرف چپ تیراندازی در جامعه مهری نقش گردیده،  که بر پایه ای نشسته و کمانی بدست گرفته است.

سکه های کوشانیان

      سکه های کوشانی در راستای سکه های اشکانیان است،  در خطه ایران شرقی،  تاریخ نویسی استعماری دست از سر تاریخ این سرزمین هم بر نداشته،  و در اینجا به دروغ الکساندر و سلوکی را ساخته و پرداخته است،  و سکه ها و آثار تاریخی را به آنها نسبت داده است.

تاریخ نویس های کم هوش در دام تقلب

      تولید و خرید و فروش اشیای تاریخی و باستانی تقلبی،  همیشه تاریخ یک مسئله مهم بوده،  و از ابتدای قرن 20 باعث شده،  تاریخ نگاران ساده و کم تجربه به علوم نوین باستان شاسی و تاریخ پژوهی،  دچار سردرگمی و گمراهی شوند.  امروزه این اشیای تقلبی بفراوانی وجود دارند،  حتی گاهی آنها را بعنوان اصل در موزه ها نگه می دارند،  و بعضاً متوجه می شوند،  و به خبرها راه پیدا می کند،  فیلم های مستند از این موضع زیاد دیده ایم.  این تقلب کاریها و خرید و فروشها از قدیم رواج داشته،  البته بیشتر برای اثبات حقانیت دینها بوده است.  ولی از روم شرقی برای سود جویی این کارها را می کردند،  قبلاً در پست های مختلف وبلاگ از این موضوع نوشته ام.

      اینبار خبری که در زیر است،  نظرم را جلب کرد،  اگر این تقلب کاری در زمان روم شرقی انجام می شد،  و امروزه این سکه های تقلبی بدست می آمد،  هرگز کسی بسادگی و راحتی نمی فهمید که تقلبی هستند،  و چه بسا پژوهشگران و تاریخ نویسان کم هوش،  از روی آنها شتابزده و سردرگم،  چند ده پادشاه دیگر برای سلوکیان می آفریدند،  و باعث خنده جوانان باهوش ایران می شوند.  همان گونه که در اول سکه های سلوکی نوشته ام:  دربار سلوکی اطلاعاتی به کمک سکه ها باقیمانده،  با این حساب تاریخ سلوکی ساخته و پرداخته غرب و استعمار و امپریالیسم،  یعنی پوچ و پوچ،  به تاریخ سلوکیان یا اسالکه مراجعه شود.  بارها گفته ام فقط سکه نمی تواند تعیین کننده تاریخ باشد،  سکه با کمک عوامل مختلف،  اصل خود را نشان می دهد،  و تاریخ را می گوید.

   فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس،  از کشف1900 سکه بدلی در شهرستان کازرون خبر داد.

   منبع:  سایت کازرون ما،   کد خبر:  ۷۶۸۳  ،  تاریخ انتشار:  ۱۱ مهر ۱۳۹۰ -  ۰۸:۳۳

      به گزارش کازرون نما به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس سرهنگ صفری،  در این رابطه گفت:  در پی مراجعه فردی از اهالی کازرون به دادگستری و شکایت از افرادی در شهرستان درود و الیگودرز،  مبنی بر فروش تعدادی سکه بدل به ایشان،  دادگستری شهرستان نیز موضوع را جهت تحقیقات بیشتر به معاونت آگاهی ارجاع نمود،  و با بررسی و اعلام نظر دایره مبارزه با قاچاق کالا و ارز معاونت آگاهی شهرستان و با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان،  سکه های موصوف مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت و بدل تشخیص داده شد.

      وی افزود:  سکه های مذکور 1900 عدد و به سبک سکه های دوره سلوکی،  یعنی فاصله سال های 330-270 قبل از میلاد،  به شکل حرفه ای ساخته شده اند،  و تماما بدلی بوده و جزئیات سکه های سلوکی را داراست،  این مقام مسئول افزود:  در جریان خرید و فروش سکه ها،  یک نوع کلاهبرداری صورت گرفته و مالباخته یکی از اهالی روستاهای مجاور شهر کازرون است.

      فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه موضوع از طریق مراجع قانونی در دست بیگیری است،  در این خصوص به عموم مردم هشدار داد،  که مواظب این نوع کلاهبرداری ها باشند،  زیرا که این کلاهبرداران از طریق تماس تلفنی افراد را اغفال،  و طعمه های خود را بعضا به مناطق خوزستان، لرستان و چهارمحال بختیاری می کشانند،  و ضمن باج گیری از این افراد اشیای تقلبی و بدلی را به آنها می فروشند.  لازم به ذکر است که طبق ماده «566 قانون مجازات – اسلامی» هر کس که نمونه تقلبی آثار تاریخی و اشیاء را به قصد عرضه، قاچاق یا فروش، معرفی، حمل و نگهداری کند،  به حبس از 91 روز تا 6 ماه و جزای نقدی محکوم می شود.

   تصویر سکه اشکانی،  جهت عکس های بیشتر در جستجو های عکس بنویسید:  Parthian gold coins .  عکس شماره 2709.

   مراقب باشید اغفال نوشته وبها درباره سکه ها نشوید،  که بیشتر آنها را می گویند:  الکساندری و یونانی و یا خط یونانی،  این گونه در ادامه داده ها و آموزش تاریخ نویسی استعماری است.  جوانان باهوش متخصص ایران،  خود باید راه و روش تحقیق مستقل را بیابند.

کلیک کنید:  فلاسفه تاریخ باستان

کلیک کنید:  دروغ های خنده دار تاریخ

کلیک کنید:  تاریخ شهر های باستانی ایران

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir .

ارگ   http://arq.ir

   کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

تاریخ مسافرت در ایران

پیش گفتار

      سفر به اعماق تاریخ و همسفر شدن با سیاحت گران که طی هزاران سال از چهار سوی جهان پهنه ایران زمین را مشتاقانه در نور دیدند،  و دیده ها و شنیده های خود را در زیر آسمان آبی ایران نوشته و یادگاری گذاشتند.  جغرافیای ایران تاریخی و موقعیت آن در قاره کهن،  دریای مازندران در شمال و خلیج فارس و دریای مکران در جنوب و بلندی های ایران،  زاگرس و البرز خراسان،  بیابان های وسیع دلپذیر و جلگه خوزستان. باعث پیدایش چندین راه شمال به جنوب و غرب به شرق در طول تاریخ و همچنین تمدن عالی ویژه شده،  که مسافرت در تاریخ را به مقدار زیاد بدنبال داشته است.  از مشرق به مغرب به موازات البرز اثرات جاده ای است،  که تمدن های باستانی مانند،  تورنگ تپه، شاه تپه، تپه حصار، چشمه علی، سیلک، می گذشته است.  شهر های هرات، نیشابور، ری، قزوین، همدان در همین مسیر شرقی، غربی قرار داشته،  و شهر های اصفهان، پاسارگاد، استخر و تخت جمشید،  در مسیر اصلی جنوبی واقع بودند.  شباهت های میان آثار بدست آمده در مراکز جمعیتی تاریخی مرکز قاره کهن و ایران دلیل بر مسافرت و تجارت در این سرزمین می باشد.

کلیک کنید:  دروغ جاده ابریشم

      قبل از پیدایش کاغذ و تولید گسترده آن در قرن ده میلادی،  افرادی که مسافرت می کردند نمی توانستند خاطرات خود را بنویسند،  بنا بر این نوشته ای قبل از آن تاریخ در هنگام مسافرت در دست نیست.  اما از ابتدای قرن 10 م، سفر نامه های زیادی موجود است،  که در بعضی از آنها درباره گذشته هم یاد شده است.  باید توجه داشت همیشه افراد سود جویی پیدا می شدند و داستان و دروغ می نوشتند،  و به عنوان سفر نامه بخورد مردم ساده دل می دادند.  بعضی از این دروغها مانند سفرنامه های مارکو پلو مشهور شده و مطالب و موضوعات دروغ آن،  که هیچ گونه توضیح تاریخ اجتماعی ندارد به تاریخ راه یافته است.  جهت اطلاع بیشتر به وبلاگ جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران بروید.

   عکس یک کاروانسرای مخروبه،  در وسط بیابان های ایران این قبیل کاروانسراها فراوان افتاده،  که می توانند با کمی تعمیر منبع درآمد توریستی شوند،  عکس شماره 3540.

      بنا هایی که برای اقامت یا استراحت مسافران در طول تاریخ ساخته بودند،  نام های گوناگونی داشت،  متداول ترین آنها عبارت بود از چاپارخانه، رباط، دیر، ساباط، کاربات، خان، زاویه، کاروانسرا، میهمانسرا، هتل، و...

    رباط ــ  به ساختمان های کنار راه و به ویژه بیرون شهر و آبادی اطلاق می شد،  که دارای تعدادی اطاق و حوض و آب انبار بود،  و گرداگرد آن دیوار داشت.

   عکس ساباط مخروبه در شهر تاریخی بیاضه،  اینگونه آثار تاریخی می تواند مراکز توریستی خوبی باشند،  ولی رها شده اند،  عکس 3541.

    ساباط ــ  که به معنی آسایشگاه و استراحت گاه است،  ساباط = (سا = آسایش + باط = نمودار ساختمان و بنا و عمارت).  ساباط در شهر و بیرون شهر بنا می شد،  هنوز در شهر های جنوبی ایران به همین نام گفته می شود.  جایگاه سر پوشیده کوچکی است،  که جهت استراحت و رفع خستگی موقت در گذر های ساخته می شد،  آثار ساباط های زیادی در جاده ها و گذر های ایران هنوز وجود دارد.

    کارباط ــ  به معنی خانه کاروان است، که در مسیر جاده ها ساخته می شد.

عکس کاروانسرا زینعلی فارس در 1300 خورشیدی،  عکس شماره 1236.

    کاروانسرا ــ  رباط ها و یا کارباط های بزرگ و جامع داخل و یا خارج شهرها بودند،  که علاوه بر اطاق دارای طویله و انبار بودند.  اغلب ورودی آنها را در کنار بازار کوچکی بنام علافخانه بود،  بالای سر در آن چند اطاق بهتر قرار داشت که کاروان سالار در آن اقامت می کرد.  در بازارها و شهرها ایران کاروانسرا هایی وجود دارد،  که هنوز از آنها استفاده می کنند.  البته بنا به موقعیت جغرافیایی ساختمان کاروانسرا اندکی متفاوت بود.

    خان ــ  همان کاروان سرا است،  که اعراب از این واژه استفاده می کردند.

   عکس کجاوه در کاروانسرا،  امروزه تعدادی از این نمونه کجاوه ها در پارک های تفریحی و توریستی،  برای اندکی درآمد استفاده می شوند،  عکس شماره 1299.

تجهیزات و وسایل تاریخ مسافرت

   1 ــ  کجاوه ــ  یکی از مهمترین وسایل مسافرت در قدیم کجاوه بود،  و از نام ها و آثار تاریخی آن پیداست از دوران اول سلسله هخامنشیان یعنی ایلام و ماد در ایران تاریخی استفاده می شده است.  نام هایی که در زمانها و نقاط  و لهجه های مختلف میگفتند، کجاوه، کژاوه، گژابه، کزابه، کزاوه، قزاوه، قژاوه، کجابه، کجبه، کجوه، بوده است.  اتاقک چوبی با پرده های رنگین در اطراف آن که بر پشت شتر یا هر چارپای دیگری می‌ بندند،  و یک یا دو نفر در آن می ‌نشینند و مسافرت می‌ کنند.  کجاوه می‌ تواند یک اتاقک باشد و روی گرده چارپا قرار گیرد و یا دو قسمت داشته در دو طرف گرده چارپا آویزان شود.  در واقع نام کجاوه از کژآونگ به معنی کژ = کج + آونگ = ریسمان می باشد،  و منظور دو ریسمان کجی است،  که از استر یا شتر آویخته می شود.  نوع دیگری از کجاوه که فاقد پرده و سایه بان است،  چوپله نام دارد که هم اکنون در نقاط کوهستانی استفاده می شود،  غیر از مسافر بویژه بانوان و بچه ها،  وسایل دیگر هم با آن توسط قاطر حمل می شود.

  2 ــ  کالسکه ــ  وسایل نقلیه است،  که معمولاً چهار چرخ دارد،  و به‌ وسیله اسب و گاه خر کشیده می‌شود.  کالسکه‌ها معمولاً سرپوشیده هستند.

  3 ــ  درشکه ــ  درشکه گردونه ‌ای چهار چرخ است،  که با اسب یا قاطر کشیده می‌شود،  و سایبان آن باز و بسته می‌شود.  ریشه این کلمه روسی است،  و در زمان قاجار نام کمپانی بود،  که وارد کننده این نوع کالسکه به ایران بوده.

تصویر تاریخی درشکه،  عکس شماره 1304.

عکس تاریخی جاده ها و گاریها، حدود 1300 خورشیدی، در اینجا،  عکس شماره 1240.

. . . ادامه  دارد و بازنویسی می شود . . .

کلیک کنید:  تاریخ ایلام و ماد

کلیک کنید:  سفر نامه تاریخی

کلیک کنید:  هلنیسم دروغ دیگر

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir .

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

تاریخ کاروان و ساربان

پیش گفتار

      یکی از مهمترین موضوعاتی که هر علاقمند به تاریخ باید بداند چگونگی حمل و نقل در گذشته و طول تاریخ،  و هر دوره از تاریخ تمدن است.  در این پست سعی می کنم بخشی از دانش تاریخ کاروان و ساربان را بنویسم،  و بمرور ادامه دهم و باز نویسی می کنم.

عکس کاروان شتر در کویر،  عکس شماره 3342.

  تصویر شماره 1550.

شکل گیری کاروان های تاریخی

      از ابتدای تاریخ تمدن،  که از دوران تمدن کهن ار آغاز شد،  نیاز به حمل و نقل و رفت و آمد های بالاتر و پیشرفته تر از حرکت های انسان اولیه بوجود آمد.  بدلیل همین نیاز یکی از مهمترین شغل های تاریخی هم شکل گرفت،  افرادی که می دانستند چگونه باید با چهار پایان رفتار کنند،  و آنها را برای امور حمل و نقل های تکی و جمعی آموزش دهند.  به این افراد در ابتدا چهارپادار یا بطور خلاصه چاروادر می گفتند،  چار همان چهار است،  وا همان پا است.

      شناسایی نژادی و تربیت چهارپایان خود داستان مفصل تجربی است،  که فقط از عهده عده ای خاص از چهارپاداران بر می آید،  هر چهارپا توانایی خاصی برای کاری خاص دارد،  و نمی توان آنرا در موضوع های مختلف بکار گرفت.  اشخاصی که به این امر مشغول بودند،  فقط می توانستند در موقعیت مکانی خودشان،  یا تا حدودی در موقعیت هم آب و هوایی اطرافشان تجربه خود را بکار گیرند.  مثلاً یک چهارپا دار بیابانی نمی توانست در کوهستان از چارپای محلی بیابانی بهره بگیرد،  بهمین جهت در گذشته ها افراد این شغل،  همیشه مورد توجه حکام بودند.

      چهارپایان هر منطقه جغرافیایی توانایی زیست در منطقه خودشان را دارند،  بیابانی گرم،  مانند بیابان های ایران و عربستان،  بیابان های سرد مانند صحرا های گبی و مغولستان،  کوهستان های کم ارتفاع،  کوهستان های بلند خیلی سرد،  جنگل های گرمسیری،  جنگل های سردسیری،  و غیره.  هر کدام از این مناطق با یک نوع آب و هوایی،  دارای پوشش گیاهی و خورد و خوراک متفاوت برای چارپایان هستند،  و عادت کردن هر چهارپا به خورد و خوراک در موقعیت دیگر،  نیازمند زمان و تجربه چهارپا دار است.

      در تاریخی های داستانی،  که بجای تاریخ واقعی بخورد ملتها داده اند،  هیچکدام به این مسائل توجه نداشتند،  و همین جوری الکی،  اسب سردسیری مغولستانی را به بیابان های ایران کشاندند،  و اسب گرمسیری عربی را به آسیای صغیر بردند و تاختند،  شتر های گبی را نشاختند و جاده ابریشم ترسیم کردند.  آنها که داستان های الکی تاریخی را بجای تاریخ تکرار کردند،  حتی بخود زحمت ندادند،  که ببینند در جاده ای که از ایران و شوش تا پکن کشور چین برود،  یک کاروان باید بیش از 20 بار تعویض چهارپا نماید،  زیرا در هر منطقه جغرافیایی فقط چهارپای آن منطقه می توانند بود و باش داشته باشد.

      هر جوان باهوش اهل تاریخ ایرانی،  با این چند جمله بالا براحتی متوجه می شود،  که باید تاریخ را ریشه ای بررسی کند،  حتی از زیر سم اسب ها هم نباید بگذرد.  از سم اسب گفتم،  تا قبل از قرن 19 در کشور مغولستان به سم اسبهایشان نعل نمی زدند،  زیرا آهن و آهنگر در آنجا کمیاب بود،  و نیازی هم نمی دیدند شاید نمی دانستند.  در دوران باستان اروپائیان نیز به سم اسبهایشان نعل نمی زدند،  در گور هایی که از اسب های آنجا بدست آمده است،  آنها فاقد نعل بودند.  عدم نعل زدن به سم اسبها،  توانایی حرکت های طولانی و تاختن را در اسب بسیار کم می کند،  و آنان که داستان اسکندر اروپایی،  و لشکر کشی او به ایران را نوشته اند،  هرگز به این مسائل دقت نداشتند،  زیرا سواد و امکانات سواد آموزی هم نداشتند.  فقط در قرون وسطی،  مطالبی از اسکندر اشکانی را سرهم کردند،  و بجای اسکندر اروپایی گفتند،  و در دوران استعمار بویژه قرن های 18 و 19 این داستانها را بیشتر کردند،  و چاپ نمودند.

      شکل گیری کاروان با نیاز بشر و چند چهارپا و چهارپادار آغاز شد،  در ابتدای تمدن کهن جی،  حرکتها در محدود آب و هوایی مناسب حدود همان تمدن بود.  بمرور تا هزاره دوم خورشیدی ایرانی،  با کم شدن جریان رودخانه ها و طغیانها،  که بعد از آب شدن یخچال های ارتفاعات در پایان دوران یخبندان صورت می گرفت،  کاروانها به بین النهرین و خراسان رفت و آمد کردند،  و تمدن کهن جی شروع بگسترش نمود،  آثار تاریخی کشف شده در این تمدن حکایت آن را باز گو می کند.

عکس یک کجاوه توریستی سایه بان دار،  عکس شماره 3343.

ساربان ها و چاروادارها

    چاروا به معنی چهارپا است و چاروادار یعنی چهارپادار،  ساربان یعنی شتر بان یا کارواندار،  در ادبیات فارسی از هر دو واژه استفاده شده است،  ولی ریشه یابی آنها را ندیدم.  چا یا چار از واژه های عددی در حروف الفبای جی است،  مانند شهر های چابهار، و چارک،  چارک خود یک چهارم من است،  من نیز مرد است،  مرد نیز بدون اسب چهارپا هیچ بوده است،  پس با یک چهار پا مرد کامل می شود.  1 من = 4 چارک.  سار بان، ساره بان بوده است،  سا = آسمان + ره + بان = نگهبان راه بی پایان آسمان.

   عکس تاریخی چاروادار ها در تهران،  حدود دهه 1310 خورشیدی،  مشروح در تاریخ مسافرت در ایران،  عکس شماره 1305.

   در داستان های تاریخی که از لشکر کشی های بی اندازه بزرگ نوشته اند،  هیچ کدام اشاره ای به این قشر مهم نکرده اند،  زیرا چیزی نمی دانستند.  تربیت و نگهداری چهارپایان،  تدارکات و پشتیبانی، از وظایف چاوادارا ها بوده است.  به این سادگی نیست که هر شخص یا هر سرباز و جنگجو،  بتوان مشکلات اسب و شتر خود را رفع کند،  این کار نیاز به افراد وارد و با تجربه ای دارد،  که بابت آنها پول خوبی می دادند.  همانگونه که در بالا نوشتم هر چهارپا و هر چاروادر،  مخصوص یک آب و هوا و منطقه جغرافیایی می باشد،  و تجربه او بدرد نقاط دیگر نمی خورد.  بنابراین لشکری که می خواهد از چند منطقه آب و هوایی و جغرافیای طبیعی بگذرد،  باید در هر منطقه از این افراد وارد استفاده کند،  و این موضوع مهم در تاریخ های داستانی جایی ندارند،  چون چیزی نمی دانستند تا توضیح بنویسند،  تا بلکه دروغ هایشان خواندنی تر شود.

     در طول تاریخ بخشی از چهارپا داران وظیفه مهم تربیت اسب ها و شترها و فیل های جنگی را داشتند،  تربیت این حیوانات نیز خود تجربه های منحصر بفرد زمان بر می خواهد.  الکی نمی شود،  در داستان های تاریخی،  لشکر های بزرگ بروی کاغذ می سازند،  بدون اینکه بگویند چگونه چهارپایان آنها تأمین و تربیت شده است.  تربیت کنندگان چهارپا های جنگی،  دستمزد بیشتری از همکاران چاروادار خود می گرفتند،  زیرا تخصص آنها پیچیده تر بود.  تربیت و هماهنگی چهارپایان هر واحد نظامی،  نیازمند زمان چند ماهه است،  حداقل 3 ماه،  ولی معمولاً 6 ماه همراه تمرین دائم می شده است.

عکس تاختن سواران نظام ایران،  مشروح در اینجا،  عکس شماره 2932.

انواع چهارپایان باری و رزمی

      مهمترین چهارپایی که همگان بویژه جوانان اهل تاریخ می شناسند اسب است،  و بیشتر آنها اسب را فقط اسب می بینند،  درصورتیکه اسب چند گونه کاربرد،  با صدها گونه نژاد دارد،  که هر کدام بدرد کاری و جغرافیای خاصی می خورند.

   عکس اسب بارکش ایرانی با کره اش،  در ییلاق چلاسر و جل،  چند گونه از این نوع اسب،  قرنها وظیفه حمل و نقل را در بیشتر نقاط ایران بعهده داشتند،  عکس شماره 2205.

. . . ادامه دارد . . .

پرسش و پاسخ ها

   پرسش آرش 549:  شما در داستان های تاریخی نوشته اید،  که کاروانی 23 روزه از اصفهان به قندهار رفته است،  در صورتیکه سفر قندهار یکی از مشکل ترین سفرها در تاریخ ایران شمرده می شده،  بنظرم غیر ممکن است ممکن است بیشتر توضیح دهید؟

   پاسخ انوش راوید:  سفرنامه مأمور اصفهان در قندهار،  زمانی بوده است،  که شتران و کاروانها را برای همین مسیر نسلها آماده و تربیت نژادی کرده بودند.  در دوران حکومت صفویه بین شهرهای قندهار و اصفهان کاروان زیاد در رفت و آمد بود،  و مسیر کاروان رو امن بود.  در تحقیقات محلی همان مسیر،  ساربان های آن مناطق که امروزه انگشت شماری از آنها باقی هستند،  برای من توضیح دادند،  که راه اصفهان به قندهار یک مسیر حساب می شد،  و هر کجا که یک مسیر بود،  نیاز به تعویض چهارپا و کاروان نبود.  هر کجا که چند مسیر بود باید کاروان را عوض می کردند،  زیرا هر چهارپا و ساربان های آنها فقط در مسیر های آشنای و تاریخی و تجربی خودشان رفت و آمد می کردند.  مسیر اصفهان به قندهار راه بیابانی و بدون داشتن ارتفاعات صعب العبور است،  کاروان شتر بنا به نژاد و موقعیت آب و آبادی می تواند روزانه بین 40 تا 70 کیلومتر طی مسیر کند.  در سفر نامه های متعدد،  که از سفر های زیارتی حج در دورة قاجار بر مبنای سفرنامه‌ های رجال  آن زمان است،  سفر زیارتی به عتبات در عراق و شام و عربستان،  با شتر توضیح داده شده است.  در وبلاگ های مربوط به شتر و پرورش شتر،  کاربری شتر های امروزی را از 150 کیلو تا 250 کیلو بار،  روزانه 30 تا 60 کیلومتر،  بمدت 5 تا 7 روز بدون آب و 10 تا 20 روز پیوسته نوشته اند.

   پرسش امیر 550:  شما در جایی نوشته اید که کاروان روزانه می تواند روزی 30 کیلومتر برود ولی در پرسش بالا می گویید 70 کیلومتر،  کدام را باور کنیم؟

   پاسخ انوش راوید:  در سفرنامه به شمال ایران نوشته ام،  که روزانه حدود 30 کیلومتر طی می کردند،  آن مسیر کوهستانی و صعب العبور بود،  ولی مسیر های بیابانی روزانه تا سه برابر مسافت های سخت کوهستانی طی می شد.

   پرسش بزرگمهر 551:  اگر قرار باشد روزانه حدود 70 کیلومتر طی شود،  پس بعضی لشکر کشی های تاریخی که ما فکر می کنیم دروغ است،  امکان پذیر می شود،  مگر اینطور نیست؟

   پاسخ انوش راوید:  اینهمه می گویم و می نویسم،  تخصصی کار کنید،  شما مگر مقاله تاریخ کاروان و ساربان را نخواندید،  در آنجا توضیح داده ام،  که چهارپایان و ساربانان،  فقط یک مسیر آب و هوایی و جغرافیایی را می روند،  و برای گذر از چند منطقه،  نیازمند تغییرات اساسی در تاکتیک و استراتژی است.

   پرسش مهناز 552:  چگونه می توانستند 20 روز در روی شتر تحمل سفر کنند؟  آیا شما می توانید یک روز شتر سواری را تحمل کنید؟

   پاسخ انوش راوید:  من که یک دقیقه هم نمی توانم،  در این صندلی راحت پای کامپیوتر،  هر نیم ساعت،  یک ساعت بلند می شوم می روم در باغ،  میوه های فصل را می خورم.  باید از مردم همان زمان پرسید،  بهترین کار و تحقیق،  مراجعه به سفر نامه های مختلف تاریخی است،  بخشی از آنها در اینجا است.

تصویر شماره 8537 .

  کلیک کنید:  تاریخ لشکر و جنگ در ایران

کلیک کنید:  استراتژی ملی و مردمی در ایران

کلیک کنید:  تاریخ ابزار جنگ و نبرد در ایران

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir .

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

دروغ مهاجرت آریایی ها به ایران

پیش گفتار

      در تاریخ سیاسی استعماری آمده است:  اگر بخواهید ملتی را به بردگی بکشی،  فرهنگ او یعنی هویت او را درهم بشکن،  و اگر فرهنگ او غیر قابل خرده گیری بود،  تا آنجا که بتوانی از ابزار دروغ استفاده کن،  و با دروغ آنرا از پای در بیاور،  چون زمانی که ابزار راستی را در دست نداری،  دروغگوئی بزرگترین عامل پیروزی است.

      استعمار سده ها این شیوه را به خوبی انجام داده،  و پیروزی نسبی در مورد ملل قاره کهن و بویژه ایرانیان،  برای در هم کوبیدن فرهنگ و هویت آنها بدست آورده است.  امروزه در برابر پیدا شدن شیفتگی و کشش بی سابقه مردم ایران و ملل قاره کهن،  بویژه جوانان به سرگذشت نیاکان خود،  بازماندگان استعمار و امپریالیسم نو از ترس افتادن توانایی سیاسی به دست مردم،  و گسترش سریع آن جهت بر پایی قدرت تاریخی قاره کهن،  با ادامه راه استعماری برای درهم کوبیدن،  یا خنثی کردن این کشش،  مطابق معمول تاریخ استعماری،  یک بار دیگر شیادان حرفه ای را وارد کار زار سرنوشت سازی کرده است،  و با تیتر های استاد، مورخ، نویسنده، مجری تلویزیونی یا حزب های الکی،  ژن شناس و محقق،  وارد میدان دروغ پردازی کرده است.  آن دشمنان بشریت هر روز از آستین گشاد خود دروغی را خارج می کنند،  و آنرا بسوی مردمانی که از همه جا بی خبر نگه داشته شده،  ولی پاک و جستجوگر مانده اند،  هدف میگیرند.

      برای مقابله با این دشمنی ها لازم است،  هر جوان در تخصص خود،  حرفه ای و حرفه ای تر شود،  منجمله در علم جغرافیا ـ تاریخ،  و گرایش های تاریخ و تاریخ اجتماعی،  تا راه نوین را برای ورود به قرن 21 بگشایند.  البته در این راه عده کمی از هم میهنان ما برای مقابله با ترفند های جدید دشمنان،  بسختی بدروغ های تاریخی چسبیده،  و مسیر اشتباهی را می روند،  و در آن نیز پافشاری می کنند.  دشمنان تاریخی ایران ترفندها و برنامه هایی دارند،  گاه ما فکر می کنیم که دست آنها را خوانده ایم،  ولی در حقه بازی بسیار زرنگ هستند،  و هر آن ممکن است ترفند دیگری پیاده کنند.  بهمین جهت فقط با واقعیت و درست دانستن و گفتن است،  که می توانیم با آنها بخوبی و راحتی مقابله نماییم،  و همیشه باید یادگار داریوش بزرگ را بخاطر داشت باشیم:  ....خداوند این کشور را از دروغ دور بدارد....

کلیک کنید:  ایران بزرگ و ایرانیان

 

افسانه از کجا آغاز شد

تصویر تاریخی کوچ ایرانی،  عکس شماره 7024.

      افسانه جابجایی و مهاجرت آریاییان از دشت های شمال آسیای میانه و پامیر و شمال هندوستان،  و پراکندگی آنان در خاورمیانه و اروپا فریب و دروغ است،  اروپاییان آنرا ساخته و پرداخته اند،  تا ایران ها نتوانند بخوبی خود و تاریخشان را بشناسند.  دلایل برای اثبات این دروغ بسیار است،  که تعدادی را ذکر می کنم،  البته برای مفهوم بیشتر،  مطالعه و پیگیری وبسایت ارگ مهم می باشد.

     مردم امروزه آن بخش های وسیع از شمال شرقی قاره کهن،  هیچگونه مانندگی اندام و چهره با آریاییان اروپا و خاور میانه ندارند،  بیشتر به مردم خاور آسیا می مانند،  که دیدگان کج و تنگ و گونه های پهن دارند.  اگر بگوییم که این افسانه مهاجرت آریاییها درست است،  باید بپرسیم که اگر ایلی یا خانواده ای به هر بهانه و برهان از جایی کنده شده،  و به جای دیگر کوچ می کنند،  باید چپ و راست و بالا و پایین سرزمین خود را شناسایی نماید،  و به بهترین موقعیت که برای زندگی مناسب است،  مهاجرت کنند و بروند.  در شمال و خاور پامیر و هندوستان،  پهنه گسترده و بارور و خرم چین و هند و آسیای جنوب شرقی را می توان دید،  که آبادتر از بخش های باختریست،  که آریاییان بدانجا کوچ کرده اند.  باید پرسید چرا آریاییان به سوی چین و هند و چین نرفتند،  و به سوی باختر به راه افتادند.  برای این پرسش پاسخ درستی وجود دارد،  چون آریاییان از شمال آسیای میانه و پامیر کوچ را آغاز نکردند،  که از آنجا به چپ و راست و بالا و پایین پراکنده شوند.  هیچ گونه نشانه تاریخی و باستان شناسی که کوچ را از نیمروز یا خاور نشانه و برهان باشد،  در دست نیست،  و اگر هست درباره آنها به نادرست داوری گردیده،  کوچ ها و مهاجرت های تاریخی ایرانیان مانند شهر سلاطین بوده است.

     در چند سال گذشته آنچه در کناره رودخانه سن،  از زیر زمین بیرون آورده شده،  نشان می دهد گل ها که خانواده ای آریایی هستند، 7000 سال پیش در آنجا شهر نشین بوده،  و می زیسته اند این تپه از نژاد آریا هنوز به این نام خوانده می شوند،  و کهن ترین یافته ای که در ایران از زیر خاک به دست آمده است،  نیز به 7000 سال پیش می رسد.  نادرست است بگوییم که آریاییان 7000 سال پیش هم در ایران،  و هم در کناره رودخانه سن میزیسته اند.  اگر آریاییان از خاور به راه افتادند،  اول در ایران و اندک اندک پس از گذر هزاران سال در کرانه پایانی اروپا نشیمن گرفته اند،  شاید 7000 قبل.  بنابر این کوچ آریاییان در زمانی بسیار دورتر شاید 12 ـ 15 هزار سال پیش آغاز گردیده است.  هیچگونه یافته زیرزمینی از آن زمان دیده نشده،  15 هزار سال پیش با پایان دوره یخبندان زمین نیز هم آهنگ است.  چنانکه می دانیم در زمانی نزدیک 15 ـ 20 هزار سال پیش،  سراسر بخش شمالی گوی زمین را سرما و یخبندان فرا گرفته بوده،  و بجز کرانه های بالایی دریای هند و عمان،  که گرمتر بوده،  ماندگاری زیستن و تکامل گونه انسان را یاوری می کرده،  دیگر سرزمینها شایستگی کمتری برای زندگانی داشته اند.

      بنابر این بهتر است بگوییم،  که آرینها با دگرگونی آب و هوا و بهتر شدن زمین،  برای زیستن و فزونی یافتن شمار انسانها و کمبود جا،  در زمان های بسیار دور و دراز به چهار سوی خود کوچ کرده اند.  باز پرسش اینست،  از کجا؟  زیرا گفتیم که نشستگان دشت پامیر به سوی شمال و خاور نرفته اند.  بسیار به اندیشه نزدیک است،  آریاییان که نام خود را به سرزمینشان نیز (ایران) داده اند،  در  14 تا 12 هزار سال پیش که آب و هوای زمین گرمتر شده،  و شایستگی بیشتر برای زیستن یافته است،  از ایران به چهار سوی خود کوچیده اند،  از خاور به سوی هندوستان،  از شمال به سوی روسیه امروز و قفقاز،  سپس به سوی اروپا و از باختر به سوی بین النهرین و بالکان و یونان،  و از جنوب دریا هم نتوانسته،  از جنبش و کوچ آنان جلوگیری نماید،  زیرا هم اکنون نشانه های زبان ایرانیان کهن در زبان بومی مردم شیسل دیده و شناخته می شود.

      پس این درست است،  که در 14 تا 12 هزار سال پیش آریاییان از ایران برای یافتن جایگاه زیست بهتر به جنبش در آمده،  و هر خانواده ای به سویی که به آن دسترسی داشته کوچیده اند.  واژه (زمین لاد) امروزه نیز درزبان یونانی کار برد دارد،  و به گوش میخورد،  این واژه همان زمین و سرزمین را به اندیشه و یاد می آورد،  که بخش (زمین) آن در خاور و بخش (لاد) یا (لند) در باختر جایگزین سرزمین و کشور شده است.  به زبان دیگر ((ایرلند)) همان ایران زمین است،  و زیباست اگر بدانید که بخشی از مردم آنجا خود را مانند خانواده گیل می دانند،  که همان گیلکها هستند،  و در شمال ایران هم زندگی میکنند،  به تاریخ اقوام آریایی ایرانی مراجعه شود.  بنابر این آریاییها از سرزمین ایران بزرگ کوچ کرده،  و زبان خود را در شمال آسیا و خاورمیانه و هندوستان و اروپا پراکنده کردند.  در واقع زبان های آنها از زبان مادری آریایی ایرانی می باشد،  که گویش های آریایی امروز پدید آمده،  و در سراسر جهان ساخته و پرداخته شده اند.

کلیک کنید:  تمدن کهن جی

   تصویر جهان نمای دوران یخبندان کوچک،  عکس شماره 5751 ، A  و  B،  یخبندان اروپا و آسیا در 15 هزار سال پیش،  این دوران یخبندان کم و بیش از 200 هزار سال قبل شروع شده بود،  و 15 هزار سال پیش آغاز پایان آن دوران بود.  در باره دوران های زمین شناسی در قرن 21 تحقیقات عمیق و علمی انجام یافته است،  که در قرن های گذشته این علوم در اختیار تاریخ نگاران نبود.

کلیک کنید:  دوران یخبندان کوچک

   تصویر جهان نمای دوران یخبندان،  عکس شماره 5752 ،  A قاره آمریکا در 12 هزار سال پیش،  B اروپا در 12 هزار سال پیش،  C اروپا در 10 هزار سال پیش،  D اروپا در 8 هزار سال پیش.

   توجه:  جهت اطلاعات بیشتر بزبان انگلیسی،  در جستجوها بنویسید:  "آخرین دوران یخبندان"،  و کلی عکس و جهان نما و سایت و مقاله ببینید.

      با این وجود مشخص است انسان های هموساپین،  بعد از آغاز پایان یخبندان توانستند بالای مدار 50 درجه شمالی زندگی کنند،  و آنها نیز از جنوب به شمال مهاجرت کرده بودند،  نه از شمال به جنوب،  البته در حاشیه عقب نشینی یخبندان نئاندرتال ها وجود داشتند،  که با نفوذ انسان های امروزی کشته شدند و از بین رفتند،  مشروح در تخریب و انقراض.

   پرسش از عموم:  آیا تا کنون یک کریدور مهاجرت انسان های قدیم را شناسایی یا کاوش کرده اید؟

نگاه کوتاه به اعماق تاریخ

      از دو دهه آخر قرن 20 با پیشرفت های علوم،  منجمله زمین شناسی و باستان شناسی،  فیزیک و شیمی و ژنتیک و غیره،  درک و دانش از تاریخ و پیدایش انسان،  بطور کلی دگرگون شد،  قبل از آن دانشمندان امکانات و دید محدود داشتند.  از حدود 70 هزار سال پیش با دوران سرما و کم شدن آب دریاها،  کوچ نشینی با خروج همو ساپین اولیه Homo sapiens از قاره آفریقا آغاز شد.  سپس با ورود آنها از دو جای ایران،  تنگه هرمز و جنوب غربی ایران،  در ایران نیز کوچ نشینی بوجود آمد.  در محل های جدید طی مدت 10 تا 30 هزار سال،  قبایل متعددی از این انسانها شکارچی گرد آورنده تشکیل گردیدند،  و مط

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

چند مطلب جالب اینترنتی 119

تصویر مارک تواین،  عکس شماره 8473.

   توجه :  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir .

مزاحم مسدود می شود

تصویر راه مسدود است،  عکس شماره 8424.

      این تارنما ویژه افراد فرهیخته پویا و هم فکر در سبک کار وبسایت ارگ و جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران،  و وبلاگ گفتمان تاریخ است،  و برای افرادی که قصد دارند،  به اشکالی وقت گرانبهای ما و خودشان را در اینجا هدر دهند مسدود می شود.  افرادی پیدا می شوند،  مطالب را می خوانند و یا از آنها چیزی نمی فهمند،  یا می فهمند و قصد مزاحمت و بگمراهی کشیدن دارند.  آنها آگاهانه یا ناآگاهانه در نظرات بعضی پستها،  ده بیست خط پرت و پلا می نویسند،  یک بار به آنها تذکر می دهم،  اگر کارشان تکرار شد،  متوجه می شوم،  که قصد خاصی دارند،  آنها را فوراً مسدود خواهم کرد.

      این تارنما مانند یک سازمان است،  سازمانی که باید افراد هم اندیشه و بینش درباره موضوع صفحه به یکدیگر یاد دهند و یاد بگیرند و کار کنند.  همچنین عزیزانی هستند که مطالب من و نظرات عزیزان را در اینجا می خوانند و پیگیر هستند،  و می خواهند مطالب جدید تاریخی و اجتماعی بخوانند و یاد بگیرند.  ما نیز تلاش می کنیم در جهت ارتقا کارمان حرکت کنیم،  و خود بخود نمی گذاریم بگمراهی و بد راهی کشیده شود.

   پرسش از عموم:  آیا شما در صفحه خودتان با افرادی که قصد بگمراهی کشیدن داشته اند برخورد کرده اید؟

   مهم:  در فیسبوک پر است از مطالب گوناگون،  روزانه میلیونها مطلب به زبان فارسی منتشر می شود،  باید به صفحات و پست هایی رفت و خواند و نظر نوشت،  که مطابق میل و سلیقه و دانش مان است،  نباید وقت گرانبها را الکی در جای دیگر هدر داد.  مشروح در اینجا.

امردادگان خجسته باد

تصویر جشن امردادگان،  عکس شماره 8427.

      جشنی که از عمق تاریخ ایران است،  جشنی که از آن طبیعت است،  نه در محدوده دین ها،  امردادگان جشن آب و گیاه و برکت و محصول است،  جشن شادی آب پاشی در طبیعت و باغ و مزرعه،  جشن آزاد شدن انسانها،  حتی برای یک روز در طبیعت است.  در روز جشن،  به دل طبیعت بزنید،  و یک روز با طبیعت و برای طبیعت و طبیعی زندگی کنید.  در امردادگان خود را با آب از کاسی مسی خیس کنید.  در گذشته های خیلی دور،  درون عبادتگاه های زیاد در دل طبیعت که کنار چشمه ها بودند،  و امروزه گاهاً امامزاده می گویند،  محل قرار دادن کاسه مسی بود،  که در روز امردادگان یکدیگر را با آب درون آن خیس می کردند،  به این محل ها مسیجا می گفتند،  یعنی جای کاسه مسی،  که بعدآ مسجد نامیده شدند.  بروید و یکدیگر را خیس کنید،  اگر کاسه مسی ندارید،  با هر ظرفی که شده این کار را بکنید.  منبع  صحبت با یک بانوی مسن در روستایی از یزد با من،  حدود 35 سال پیش.

کشتی گیله مردی در سلیمان آباد

تصویر کشتی محلی گیله مرد،  عکس شماره 8428.

      این شب های وسط تابستان در سلیمان آباد تنکابن،  کشتی گیله مردی برگزار می شود،  در وزن های کودکان تا سنگین وزن،  و در دو سبک مشتی،  و گلاویز یا سنتی.  این سنت از گذشته های دور در این منطقه  بوده،  که خیلی خوب است،  ولی ایکاش مسئولین در این زمان،  که جهان و ایران کاملاً متفاوت از ده ها سال پیش است،  موقعیت های بهتری برای برگزاری این برنامه درست می کردند.  درباره آن تبلیغات می کردند،  زمین و نیمکت های مناسب و در خور جمعیت تهیه می شد،  و تا آخر کلی مسائل و مشکلات است که باید برطرف شود....

      من متوجه نشدم که این را یک فستیوال ورزشی محلی بنامم،  یا مسابقات محلی،  در هر صورت تعدادی زیادی نو نهال،  و جوانان های قوی به مصاف یکدیگر می روند،  و باعث تشویق برای پیگیری های ورزشی بعدی آنها و دیگران می شود.  در تمام شهر های تاریخی ایران پر است از مسابقات رزمی،  که ریشه در تاریخ ورزش ایران دارند.  آنوقت عده ای مانده در تاریخ استعمار زده، می آیند تمام این غیور مردان تاریخ ایران را نادیده می گیرند،  و می گویند در طول تاریخ،  این و آن از یک جای کم جمعیت کم اهمیت،  از نقاط دور دست به ایران حمله کرده اند،  و کشتند و غارت نموده اند.  باید این عده را به فستیوال های ورزشی ایرانی برد،  تا شاید کمی متوجه دروغ و پرت و پلا های تاریخ نوشته آکادمیک غربی و ایرانی بشوند.

   پرسش از عموم:  آیا شما می دانید چند سبک هنر های رزمی محلی ایرانی داریم؟

   مهم:  مسئولین و دست اندر کاران ورزشی محلی دقت کنند،  این جشنوار های ورزشی ایران مهم تر از آن است که شما از سر و ته آن بزنید،  باید برای آنها بودجه های خوب و مدیران شایسته تر انتخاب نمایید،  و دائم در رشد و ارتقا آن بکوشید.  جوانان با هوش ایران،  با گفتن و نوشتن درباره جشنواره های ورزشی ایرانی،  به این مهم اهمیت زیاد دهید،  مشروح در اینجا.

درک های اول

تصویر شماره 8432.

      امیدوارم همه رفتگان آمرزیده شوند،  هر خبر فوت مرا ناراحت می کنند،  منجمله خبر فوت مرحوم ناصر پوپیرار.  اشخاصی که با مطالعات جدید تاریخ ایران آشنایی دارند،  آن مرحوم را می شناختند،  که سعی داشت نظرات شخصی خودش را به اصرار بگوید،  که علمی و درست هستند.  ایشان بشدت با من مخالف بود،  درصورتیکه هرگز ادعا نکردم نوشته هایم خود علم است،  همیشه می گویم نظرات شخصی است،  در علم تاریخ،  همه گفته ها نظرات شخصی است.  بارها در بخش نظرات وبلاگ های مرحوم،  از من با ناسزا و اهانت و تهدید نام برده شده،  و من همیشه گفته و می گویم اول از همه آزادی اندیشه و قلم مهم است.

   مهم:  اول و مهمتر از همه درک از آزادی اندیشه و قلم است،  سپس درک از ادب و نزاکت،  و بعد درک از تخصص و حرفه.

      در زیر اولین پست آخرین وبلاگ مرحوم ناصر پورپیرار،  را کپی پیس کردم،  سالها زحمت کشید و گفت و نوشت،  آخرش نقد به انوش راوید ختم شد،  چه تاریخ نویسی قاطعانه ای.  در تمام این ده سال که در وبلاگ هایمان با هم سرو کار داشتیم،  من هرگز از ایشان به ناسزا و بدی نگفته و ننوشتم،  و همیشه به جوانان پر شور ایرانی هم می گفتم،  اول از همه آزادی اندیشه و قلم را ارج نهید،  تا نداشته باشیم و نفهمیم چیست،  هیچی نخواهیم داشت.  امیدوارم آمرزیده شود.

ــــــــــــ  کپی کامل متن زیر از مرحوم ناصر پورپیرار ـــــــــــــــــــــــ

با سلام

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

تاریخ مرد نشسته و مرد ایستاده

پیش گفتار

       آنچه که من متوجه شدم،  تمدن از حوزه خلیج فارس شروع شده،  و از این ناحیه به تمام جهان رفته است،  مشروح در اینجا.  ولی غربیها بویژه اروپائیان نمی خواهند بگویند،  که تمدن از این ناحیه بوده،  و سپس به تمام جهان رفته است.  من  در ارگ نیز سعی می کنم درباره آغاز و رشد و تکامل تمدن بگویم،  و بنویسم،  و امیدوارم جوانان باهوش متخصص پیگیر این مهم باشند.  درست دانستن از تاریخ باعث می شود،  تحلیلگران مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی،  برای آینده بدرستی برنامه ریزی نمایند.

   تصویر شماره 8545،  سمت راست تصویر مرد ایستاده کار جیرفت،  سمت چپ تصویر خیالی کیومرث بر اساس روایت شاهنامه فردوسی.

داستان خیالی زئوس

      یکی از نشان هایی که بر سکه های مشهور شده به الکساندر و اروپایی است،  مرد نیم لخت ایستاده که می گویند هرکول است،  و یا مرد نیم لخت نشسته که زئوس نامیده شده.  من هر چه در تاریخ یونان یا گریک یا گریس گشتم،  هیچ اثر تاریخی در این باره نیافتم،  که چطور به ناگه اینها در سکه ها ظاهر شده اند،  هر چه بود داستان و طرح دیدم ، هیچ اثر تاریخی در اروپا در این باره وجود ندارد.

عکس پیکره زئوس در طرح خیالی،  عکس شماره 8521.

   داستان و پرت و پلا از ویکی پدیا:  فیدیاس آتنی،  در حدود سال ۴۳۵ پیش از میلاد،  این مجسمهٔ پیکره زئوس ۱۲ متری را ساخته و زینت نیایشگاه زئوس در المپیا کرد.  این مجسمه که یکی از عجایب هفتگانهٔ دنیای قدیم شناخته می‌شد،  بعدها دزدیده شد.  تصویر فوق نقاشی سده ۱۶ از این مجسمه‌ است.

   تصویر هایی از اولین مرد نیمه لخت نشسته از چهار هزار سال پیش ایلام،  این واقعیت است نه داستان های تخیلی جدید،  این زئوس است،  نه آن زئوس،  عکس شماره 4091.

   ــ  زئوس = زاوس = ز + اوس،  ــ  اوس = استاد، رئیس، رهبر، بزرگ،  مشروح  در اینجا.

   مهم  ــ  جوانان باهوش متخصص ایرانی،  اغفال ترفند های رنگارنگ تاریخ نویسی استعماری درباره موضوع های مختلف تاریخ نشوید.  آنها همه چیز را رنگ می کنند و دروغ و دونگ می گویند،  تا مقاصد خودشان را پیش ببرند،  خودتان بر اساس داده های تاریخی و ایرانی و واقعی،  مستقل تحقیق و تحلیل کنید.

     توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir .

. . . این پست ادامه دارد و بازنویسی می شود . . .

مرد نشسته بر تاریخ

      آنچه که از اولین مرد نیمه لخت نشسته بر صندلی وجود دارد،  مربوط به پرچم شهداد است،  در این درفش به وضوح نشان می دهد،  که بزرگی و یا شاهی بر صندلی نشسته و عقابی در آن درفش نقش بسته است.

تصویر درفش شهداد،  عکس شماره 2764 .

      تصویر های زیادی از مرد نیمه لخت نشسته بر صندلی در ایران و بین النهرین وجود دارد،  که در موزه ها بفراوانی یافت می شوند،  که نشان می دهد این تصویر از ایران و میان رودان به یونان رفته است.  در ادامه تحقیق درباره سکه های معروف به الکساندر،  براحتی متوجه می شویم،  که این سکه ها مربوط به گریس یا کریک قاره اروپا نمی باشند،  بلکه مربوط به غرب قاره کهن هستند،  و اکثر نیز در این ناحیه کشف شده اند.

تصویر از مرد نیمه لخت نشسته بر صندلی،  از میانرودان،  عکس شماره 8522.

   نقش مرد نیمه لخت یک حکمران یا پادشاه با نوشتاری به خط نیا ایلامی،  مجموعه محبوبیان لندن،  عکس شماره 5265.

      نمونه تصویر مرد نیمه لخت نشسته بر صندلی در تصویرها و موزه های ایران و بین النهرین زیاد است،  جهت دیدن در جستجو های عکس بنویسید:  Sumer, Babylon .  جام زندگی را نیز در اینجا

   تصویر هایی از اولین سکه ها با مرد نیمه لخت نشسته بر صندلی،  400 تا 450 ق.م،  عکس شماره 6911.  در نوشته آن آمده،  که سکه پارسی و ایرانی،  و پادشاه با عصای سلطنت است:  "پروردگار بزرگ پارس،  که  او دارای قدرت یا اقتدار سلطنتی است".  متن از مجله ادبیات مقدس دوره 105 شماره 4 دسامبر 1986 صفحات 633 تا 642 ،  درصورت تقاضا لینک ارسال می شود.

   تصویر هایی از مرد نیمه لخت نشسته بر صندلی،  عکس شماره 6912،  سمت راست مرد نشسته بر چرخ بالدار و پرنده در دست و سه حرف باستانی،  در 400 ق.م،  از آخرین سکه شاه پارسی در دوره انقیاد یهود.  سمت چپ مرد نیمه خت نشسته بر صندلی که درخت زندگی با پرنده مقابل اوست و خوشه برسم در دست.

      در تاریخ نویسی استعماری تمام تلاش آنها این است که بنویسند و بگویند که این مرد نشسته بر سکه ها زئوس است،  نه بزرگ ایرانی.  آنها با این دروغ گویی در تاریخ می خواهند غرب را مظهر و مهد تمدن بدانند.  وظیفه جوانان باهوش متخصص ایرانی است،  که تاریخ کشور خود را از دروغ و دونگ تاریخ نویسی استعماری نجات دهند.

کلیک کنید:  تاریخ نویسی استعماری

مرد ایستاده بر تاریخ

      تصویر های زیادی از مرد ایستاده نیمه لخت در تاریخ ایران وجود دارد،  که همه گویای این هستند،  آنچه در سکه های یونانی و اروپایی به تاریخ یونان نسبت می دهند ، همگی ایرانی و از عمق تاریخ ایران و قاره کهن می باشند.  آنچه که در سکه های یونانی بعنوان هرکول گفته شده همه بدون داشتن سابقه عینی تاریخی هستند،  یعنی در واقع ریشه در قاره کهن و ایران دارند.

   تصویر مرد های ایستاده نیمه لخت ایلامی،  پادشاهان و خدایان،  از 3300 تا 4200 سال پیش،  عکس شماره 4096.

    تصویر سه مرد ایستاده نیمه لخت در تاریخ ایران، که گویای واقعی از تاریخ هستند،  نه مانند داستان های فرنگی الکی و بدون درک از تاریخ،  از این دست آثار در موزه ها زیاد است،  عکس شماره 4092.    

تصویر هرکول در بیستون و هرکول در یک ظرف هخامنشی،  عکس شماره 4097.

تصویر هایی از هرکول های قاره کهن،  نمونه زیاد است،  عکس شماره 4119.

   ــ  هرکول = ارکول = ار = ایران + کول، دوش، کتف =  یا کشتی گیر و قوی.  در فرنگ برای هرکول هیچ ریشه یابی در آثار و ادبیات ندارند،  فقط هر چه هست از قرون میانه و جدید و داستان هایی است،  که هیچ سند و مدرک تاریخی برای اصل آنها وجود ندارد.  اطلاع از ار و ایر در اینجا.

   ــ  ارمز = ارمزد = هرمز = هرمزد = ار یا هر ایران + مز یا مزد  =  قوی و بزرگ و دانا،  مانند مزدیسنی یا مزدک.

   ــ  طول زمان و مکان همیشه باعث تغییر آوا در واژه ها می شود،  و این تغییرات به نوبه خود در شرایط ژئوپلتیکی و تکنیکی،  زبان های جدید را بوجود می آورند. 

   تصویر ارکول یا ارمز در ظرف هخامنشی و ظرف جیرفت،  نمونه در موزه ها و اینترنت زیاد است، عکس شماره 4224.

   تصویر مجسمه های گلی سومری مکشوفه در یکی از معابد میانرودان ،  حدود 5000 سال پیش،  که همه دست بر سینه دارند،  دقیقاً شبیه نمونه های متعددی از سنگ نگاره های مکشوفه در تیمره و میرملاس ایران،  که بوضوح نشان می دهد،  تمدن کهن از شرق به غرب در سومر رفته است.  کشف و عکس از آقایان پژوهشگر محمد ناصری فرد و امین آزادبخت،  جهت عکسها و اطلاعات بیشتر پیام بگذارید،  عکس شماره 4225.  

   تصویر کتیبه معروف المسند،  الفبای باستانی پادشاهی سبا،  قرن 8 قبل از میلاد،  در اینجا،  که به نظر باستان شناسان،  کهن ترین خط سامی و منحصر بفرد است،  بنظر آنها این خط تقلیدی از هیچ خط دیگری نیست،  و تاکنون نتوانسته اند مشابه ای از آن در دنیا پیدا کنند.  در پژوهش های میدانی سنگ نگاره های ایران موفق به کشف کتیبه های خطی مشابه و به مراتب کهن تر از آن در ایران شدیم.  شاخصه کتیبه سبا وجود هشت نقش برجسته بزکوهی،  نماد ایران باستان و جیرفت و ایلام است،  که در کلیه کتیبه های مشابه در ایران هم تکرار شده،  و نشان از گستردگی تمدن های کهن ایران در یمن و عربستان و زایش خط های اولیه از ایران دارد،  محل تیمره،  کوه های اطراف خمین،  عکس محمد ناصری فرد.   عکس شماره 4226.  

   عکس فیل که الکی می گویند سکه یونانی سلوکی است،  و مهر فیل در هزار سال قبل از آن در کابلستان،  عکس شماره 4116.  سند بیاورند که تصویر این فیل چند سده،  نه!،  فقط چند دهه قبل در یونان وجود داشته!؟  نمی تواند چون وجود نداشته.

. . . ادامه دارد و باز نویسی می شود . . .

بروم سر اصل مطلب

      ای تاریخ دان های الکی،  که بیشتر تاریخ و دست آورد های تاریخی ایران را واگذار به یونان و مغول و این و آن کرده اید،  خجالت بکشید،  اینقدر سینه چاک تاریخ فرنگ و مرنگ این و آن نباشید،  اینقدر تاریخ کشور ایران را به غیر واگذار نکنید،  و روی کاغذ شکست خورده از همه نکنید.  جوانان باهوش متخصص ایران،  تحقیق واقعی عینی و عملی کنید،  و تاریخ ایران را از دروغ و دونگ نجات دهید،  نگذارید طوطی ترفند های تاریخ نویسی استعماری شوید،  و نگذارید اینقدر دروغ و دونگ تاریخی در سیستم آموزشی بگویند.  درصورت ادامه اینهمه دروغ های تاریخی در تاریخ ایران،  و عدم توجه و برداشت دروغها از تاریخ ایران،  باید در انتظار سرنوشت بدی بود.

   مهم ــ  سیاست استعماری دروغ گویی های بزرگ در تاریخ نیز تاریخ مصرف دارد،  در این دوره با کمک وسایل نوین ارتباطی،  آن سیاستها را پایان می دهیم،  و امید داریم جوانان باهوشی پرورش یابند،  که هر پرت و پلایی در تاریخ و سرنوشت را قبول نکنند،  و خوب تحقیق و تحلیل تخصصی نمایند.

عکس انوش راوید در موزه آذربایجان،  تابستان 93 ،  عکس شماره 3811.

کلیک کنید:  آثار تمدن های ایرانی در جهان

کلیک کنید:  یونان باستان از پرنیان حامد

کلیک کنید:  داستان های تاریخی و اساطیر جهان

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir .

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

کارگاه فکر سازی ارگ

پیش گفتار

      از دید شخصی که در یک زمینه علمی و تکنیکی تربیت شده باشد،  آزمایشگاه جایی آرام، آشنا، نسبتاً منظم و قابل پیش بینی است،  که در آن انسان با لوله های آزمایش،  مدار های الکترونیک،  فرضیه های مستدل و آزمایش های دقیق سرو کار دارد.  اما دنیای مدیریت وبلاگی در زیر مجموعه های علم جغرافیا ـ تاریخ،  سرو کار انسان با انسان ها و تجربه در محیط های گسترده است،  انسان هایی که هر کدام شخصیت متفاوت،  اندیشه دگر،  دانشی کم و بیش دارند.  تجربه در محیط های گسترده نیز توانایی برخورد با موضوعات را می خواهد.  برای داشتن آزمایشگاه وبلاگی،  کارگاه فکر سازی می تواند جایگزین مناسبی باشد،  امیدوارم با نظرات خود در بهبود کار این کارگاه کمک نمایید.

   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir .

تصویر انوش در سعدی شیراز،  تابستان 1387 ،  عکس شماره 2671.

   تعریف ساده علم هرمنوتیک ــ  این علم خیلی ساده است،  فقط در کتابها و سایتها مقدار زیاد حرف های خارجی ها را نوشته اند،  و شاید نویسنده ها خواسته اند،  با نوشتن اسامی و . . .

   استراتژی و مدیریت استراتژیک ــ  تعریف های زیاد و گاه ناسازگار،  از استراتژی و مدیریت استراتژیک ارائه شده است.  به تعبیر یکی از متخصصان مدیریت این عبارات مانند هنر است که . . .

   پارادایم و تحلیل های جدید ــ  واژهٔ پارادایم  Paradigm  پارادیگما   paradeigma به معنی الگو و مدل یا به طور کلی چارچوب نظری و فلسفی از هر نوع است،  این واژه نخست در سده . . .

   اندیشه ادبیات و هنر ــ  اندیشه ادبیات و هنر در طول تاریخ اندیشه در ایران،  همیشه مورد بحث و جدل و کشمش بوده،  ادبیات و هنر،  مقوله علمى، تجربى و یا قانون ریاضى و . . .

   بزرگان علم و دانش جهان ــ  در پست های مختلف وبلاگ،  از اندیشمندان و دانشمندان ایران نوشته ام،  در این پست چند دانشمند و بزرگ علم و ادب غیر ایرانی را می نویسم،  که با سختی . . .

   فلسفه اطلاعات نوین ــ  امروزه در دانایی نوین،  فعالیت فلسفیِ کامپیوترگرا یا مبتنی بر نظریه اطلاعات نوین،  به حوزه ای پربار و رو به رشد در عرصه پژوهش های فلسفی بدل شده است . . .

   رمز موفقیت جامعه ــ  جامعه ای موفق است،  که توده مردم آن رمز موفقیت را نیک آموخته باشند،  باید توجه داشت که آموزش ها منحصر به مواد درسی نظیر تاریخ و فیزیک و ریاضی و . . .

   شهروند خوب در تاریخ ــ  حدود 4000 سال پیش،  در دوره ای از تاریخ مصر باستان به نام دوره پادشاهی قدیم،  نشانه هایی از اندیشه جوابگویی آیند به مضنه ظهور رسید،  و پس . . .

   دیدگاه ها در ماهیت جامعه ــ  همه ما سعی می کنیم جامعه ای آزاد و دمکرات داشته باشیم،  برای کلمات آزاد و دمکراتیک معانی زیادی وجود دارد ولی بطور کلی مفهوم کلمات . . .

   قورباغه ها پخته می شوند ــ  نگاه تحلیل به اینترنت ایران:  90 درصد جوانان زیر 22 سال به مسیر های سطحی و بی محتوا رفته اند،  80 درصد 22 تا 28 سال چیزی مشابه هستند،  همراه . . .

   استفاده از تکنولوژی های اطلاعاتی ــ  واژه ها غالباً پلهای تغییرات اجتماعی و نوعی نشانه ناپیوستگی هستند،  که آغازگر تفکر واژگون میباشند،  در واقعی ما نباید اجازه دهیم انبوه قوانین . . .

   تعیین صلاحیت کاری افراد ــ  تعیین صلاحیت افراد،  مستقیم به آینده مربوط می شود،  برای اینکه بدانیم آینده مان چه میشود،  و سوالات را پاسخ دهیم،  و بتوانیم گذر تاریخی موج سوم و . . .

   تغییر در انسان ــ  باورها، عادتها، اعتقادات و نگرش های ما به دنیا ناشی از آموخته هایی است،  که در گذشته از طریق ارث یا اکتساب (تربیت، تجربه و رفتار)،  به ما انتقال داده . . .

   تاریخ بی برنامگی افکار ــ  یک از مهمترین موضوعات برای آیند نگران دانستن نوع و شاخص فکرها در گذشته و حال است،  امروز بسیاری از مردم نمی توانند برای آینده خود طرح و . . .

   اندیشه اوهام و خرافات ــ  از بسیاری به اصطلاح تحصیل کرده ها گفتم که در جهان امروز غرق اوهام و خرافات شده اند و به جای اینکه جهان آفرینش را علمی نگاه کنند آنرا چشم انداز . . .

   کار هایی برای افزایش بهره وری ــ  با بهره گیری از تعدادی فرمول و قانون می توان بهره وری در زندگی روزمره را افزایش داد،  اما باید توجه کنید،  وجود شما جزو زیر مجموعه کدام . . .

   سیستم های فلسفی ــ  به منظور پویایی وبلاگ،  در بخش کارگاه فکر سازی به موضوعات ذهنی و نظری و عینی می پردازم،  اکثر این بحث ها مربوط به قرن های گذشته می باشند . . .

   منطق نظری ــ  منطق نظری گویند بوسیله ارسطو تدوین،  و بعدها بابهایی بدان افزوده شد،  در تعریف منطق گفته اند،  منطق نرم افزاری است،  که انسان را از خطای در فکر . . .

   استدلال (حجت) ــ  اگر تصورات معلومی،  آدمی را به تصور مجهولی راهنمایی کند،  و چنانچه تصدیقات معلوم،  ذهن را بتصدیق مجهولی بکشاند،  حجت یا استدلال گفته می شود . . .

   بازبینی در شتاب حرکت ــ  خلاقیت و درخشش یک اندیشه و بوجود آمدن نظرات و ایده‌ های نو می باشد،  از نظر معنی، بیشتر در جنبه ‌های فکری و نظری و به اصطلاح  . . .

   قضاوت خود را تقویت کنید ــ  برای اجتناب از بعضی عادات مسخره که بشر بدان متمایل است،  مجاهدت و نبوغ فوق بشری احتیاج نیست،  چند قاعده ساده از ارتکاب اشتباهات پیش پا . . .

   روش مذاکره ــ   مهمترین موضوع برای مذاکره این است،  که شنوده خوبی باشیم نه صرفاً گوینده،  زیرا هر چه بیشتر حرف بزنیم فرد مقابل فکر می کند،  که قصد فریب و گمراه کردن وی . . . . .

   تمرکز برای مطالعه ــ  میخواهید یک جلسه مطالعه را شروع کنید، اما دست و دلتان به کار نمیرود و شرایط  جور نمیشود،  مطالعه را شروع کرده اید، اما بعد از گذشت زمانی، متوجه . . .

   نوشتن مقاله علمی در وب ــ  بسیار دیده ام که در وبلاگ ها بدون در نظر گرفتن اصول لازم می نویسند،  برای کمک به بهبود نگارش مقاله و تحقیقات در وبلاگها سری مطالبی جهت یاد آوری . . .

   نگارش و بیان تحقیق ــ  بهتر است صورت مسئله تحقیق سئوالی نوشته شود،  و از بیان آن به صورت عبارت کلی یا جملات خبری خود داری کرد،  نمونه در صفحه و کتاب و وب . . . .

   احترام به حقوق دیگران ــ  احترام به حقوق دیگران برای ارزش معنوی مقاله و تحقیق بسیار مهم می باشد،  بهره برداری از آثار دیگران و ذکر آن در گزارش تحقیق به دو صورت مستقیم . . . .

   شناخت دانایی و تاریخ فکر ــ  سپاس محققان را که از پیدایش تمدن بشری و در طول تاریخ و تمام حکومتها،  با تحقیق و تعلیل در موضوعات گوناگون زندگی و سرنوشت بشر را تغییر . . .

   مفهوم تحقیق علمی ــ  تقریباً همه انسان ها برای یافتن پاسخ سئوال ها و حل مشکلات خود ناچار به کاوش هستند،  می توان گفت که همه مشغول تحقیق هستند،  ولی آنان تشریفات و . . .

همه و مطالب دیگر در:

 ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

سازمان آینده بینی ارگ

پیش گفتار

   صفحه آینده بینی و آینده پژوهی ارگ،  رصد خانه و دیدبان و ردیاب تغییرات گسسته و پیوسته آشکار و نهان،  بمنظور خلق چشم انداز برای درک از آینده و یافتن آینده مطلوب است،  شاید هم بتوانم با تشویق و مشارکت بخشی از نخبگان جامعه ایرانی و قاره کهن،  آنها را در جهت گسترش نو اندیشی و آینده پژوهی به ایجاد دیدمان وسیع مورد نظر همراه کنم.  دروازه های عصر اطلاعات و دانایی،  با درک از آینده بیشتر و بهتر گشوده می شود.  تحلیل داده ها و اطلاع رسانی و شناخت تهدید ها و فرصت های آینده،  می تواند کمک مهمی به اشخاص و سازمان ها برای راهبری و شکوفایی در آینده باشد. 

تصویر یک ظرف ایرانی آینده بینی از دوران میانه،  عکس شماره 8548.

 

    طراحی برنامه پژوهی ــ    در جهان امروز توسعه در معنای گسترده آن،  سخت وابسته به توسعه علم و فن آوری است،  و رقابت فزاینده ملتها برای پیشی گرفتن از دیگران و به منظور . . .

   ترسیم سناریوی آینده  ــ  می توان برای آینده دو نوع سناریو، * اکتشافی و * تصمیم سازی،  نوشت و ترسیم کرد،  اکتشافی آن چیز ها و اتفاقاتی است که در آینده می باشد،  و تصمیم سازی . . .

   آینده و بحث های بنیادی ــ  دو نیروی بنیادی که هر دو نتیجه جنگ سرد بود،  به سرعت باعث تحول و پیشرفت دنیا گردیده و همچنان شکوفا تر ادامه دارد.  یکی اینترنت است،  که همگان با . . .

   روش مطالعات آینده پژوهی ــ  بحث و بررسی روش های مختلف مطالعات آینده پژوهی و آینده نگری،  و فراهم سازی پیشینه دانش،  برای فنون در دسترس،  به کار ارزیابی کیفیت . . .

   خواسته از آینده پژوهی ــ  امروزه تشبیه زمین به فضا پیما استعاره جالب و آشنایی است،  این تشبیه در ذهن آدمی تصویری از ساکنان زمین را که در فضا شناورند و برای حفظ و بقای . . .

   نگرشی دگر در آینده بینی ــ  در این پست آینده را با دیدگاه دیگری بررسی می کنم،  بدین منظور به نیم قرن گذشته باز می گردم،  تا بتوان این نگرش را بخوبی درک کرد،  البته بدین منظور . . .

   بحران در تولید علم ــ  با جهان بینی محدود دیدگاه نیز محدود می ماند و روشها و راه حلها هم محدود می شود،  از ابتدای قرن 21 شرکت ها و کارخانه های بزرگ،  یا با یکدیگر متحد یا تجزیه . . .

   الکی بودن و توهم اخلاص ــ  بسیاری از اشخاص در اندیشه ها و مرام های مختلف در فکر خودشان می پندارند،  دارند با خلوص کار می کنند، و تمامی طرح ها و اندیشه های دیگری را رد می کنند. . .

   آینده شغل های چه می شود ــ  بسیاری از عزیزان درباره کار و شغل و آینده خود نگران هستند،  با وب گذر دیده ام که در جستجوی گوگل می پرسند،  آینده شغلی این و یا آن کار و تخصص . . .

   محل کار شما خانه دوم نیست ــ  کار در قرن 21 با طرح های نوین،  درست و سالم عمل کردن است،  دیگر مثل گذشته نیست که مشاغل یک سازمان خانه دوم شخص باشد،  که نیمی از زندگی . . .

   حرکت گسترده را درک نماییم ــ  در قرن سنت گریزی ما با تهاجم گسترده تکنولوژی و دانش نو روبرو هستیم،  در صورتیکه نتوانیم این حرکت گسترده و در ضمن سازنده را درک کنیم سرخورده . . .

  درس آینده سازی در آموزشگاه ها ــ  پایان قرن 20 و آغاز قرن دیگر،  مقطعی با اهمیت زیاد است،  بازنگری در قرن قبلی و سعی در تحلیل تاریخ پیچیده آن،  کار جالبی تلقی خواهد شد . . .

   نظام آموزشی و آینده پژوهی ــ  نظام آموزشی تاکنون در به چالش کشیدن موضوعات و مسائل آینده،  در برنامه های آموزشی پیش دبستانی تا دبیرستان پاسخ مناسبی را نداده است.  این مسئله تا . . .

   چگونگی آموزش آینده ها ــ  برنامه آموزشی ابزار اساسی و مهمی است،  که اهداف آموزش آینده را به دانش آموزان منتقل می کند،  و به آنها می شناساند،  از این رو است که مفهوم نوسازی برنامه . . .

   دیدگاه آینده پژوهان ــ  کسی نمی تواند در آینده پژوهی تمام جهات را در نظر بگیرد،  آینده اقلیم شناسی، آینده پژوهی جامعه، آینده بینی علم و دانش، آینده نگری کار و شغل، تحصیل در . . .

   مقاومت ابله ها در تغییرات ــ  مردم در گذشته های دور زندگی دایره ای داشتند،  در تاریخ نیک توضیح داده ام،  هر روز کار آنها بیدار شدن و خوردن و خوابیدن و چیزای ساده دیگری و . . .

   سر درگمیها و نگرانیها ــ  بیشتر مردم اگر بتوانند و زحمت فکر کردن به خود بدهند،  میپندارند جهانی که میشناسند تا ابد دوام خواهد داشت،  برای آنان دشوار است که شیوه ای براستی . . .

   ادامه رشد و تکامل تمدن ــ  این روزها شاهد جنبش های ضد سرمایه داری در تمام جهان کاپیتالیستی هستیم،  روزی نه چندان دور نسبت به تاریخ،  حدود سی چهل سال پیش،  غرب سرمایه داری . . .

   تحقیق و تحلیل امروزی ــ  از ابتدا شروع کنم،  چگونه می توان تحلیل و تحقیق درست و جامع امروزی داشت،  و اصلاً از دید انوش یعنی چه؟  آیا مفهوم دیگری است؟  در قرن گذشت برای  . . .

   جوهر قرمز نداریم ــ   . . . . . . . . قسمت هایی از صحبت های اسلاوی ژیژک،  فیلسوف اسلوونیایی،  در جمع اشغال کنندگان وال استریت . . .

همه و مطالب دیگر در:

 ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید
تاریخ سلوکیان اهل سلوک
پیش گفتار
       همانگونه که در تاریخ نویسی استعماری نوشتم،  غربیها بمنظور تاریخ نویسی دو هدف اصلی دارند،  اول اینکه بگویند:  تمام تمدن بشر از غرب و بویژه اروپا بوده است،  و دوم با نوع نگارش دروغ های تاریخ کشور ها و مرم مناطق مختلف جهان را جدا از هم،  و دشمن یکدیگر نمایند.  وظیفه جوانان باهوش متخصص است،  که مقابله به مثل کنند،  یا با پاتک های علوم اجتماعی،  دروغ های تاریخ را کشف و با کار بیشتر واقعیتها را بیابند،  و با استفاده از تکنولوژی های نوین آنها را بگویند.
GetBC(28);
30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

هلنیسم دروغ بزرگ استعمار و غرب

پیش گفتار

      هلنیسم یکی از مهمترین ترفند های تاریخ نویسی استعماری است،  هلنیسم واقعی را باید شناخت تا این ابزار را از دست استعمار و امپریالیسم خارج نمود،  البته باید بدانیم آنها ترفند های دیگری در پیش خواهند گرفت،  باز هم باید بیشتر هوشیار بود،  و در این قرن تخصصی و تخصصی تر رفتار کرد.

تصویر ارابه طلایی چهار اسب سلطنتی هخامنشی،  عکس شماره 4631.

این صفحه پیوست صفحه زیر است: 

کلیک کنید:  خط قرمز های بازی تاریخ نویسی استعماری

   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

خونه چوب گلی، یا خانه گلی

پیش گفتار

      این پست از اطلاعات شخصی است،  جهت اطلاع بیشتر در جستجو ها بنویسید،  خانه های زگالی یا خونه گلی.  دانستن اینکه مردم در گذشته چگونه و در چه جا هایی زندگی می کردند،  خیلی مهم است،  زیرا هر آن ممکن است،  که به سرنوشت موقت یا دائم برای چنین زندگی دچار شد.  در آن خانه های سنتی نیازی به وسایل گرمایش و سرمایش خیلی پیشرفته و مهم نبود،  در زمستان و سرما اجاق یا بخار هیزمی ساده،  که روی آن نان و غذا درست می کردند،  و در تابستان نسیم پنجره ها و ایوان و غیره بود،  که روی آن در ظروف چوبی و سفالی مواد غذایی هم نگه می داشتند.

تصویر خونه گلی معروف چلاسر،  متعلق به آقای فرزین ملکی،  عکس شماره 3347.

. . . مطابق معمول این پست هم ادامه دارد و باز نویسی می شود . . .

آغاز تاریخ با خونه چوب گلی

      تا اواخر قرن 20 تمام خانه های روستایی گیلان و مازندران خونه گلی و زگالی Zegali و دار ور چین Daar var chin  بودند،  ساخت و نگهداری این خانه ها مشکل بود،  و به مرور با گذشت زمان بسیار گرانتر تمام می شد.  با وجود فراوانی و ارزانی سیمان و آهن ،  مردم خونه گلی را فراموش کردند،  خانه هایی که بخاطر ساختاری از گل و چوب و پوشال و سفال،  در آنها عایق بندی کاملاً رعایت شده بود.  با داشتن سبک معماری در تابستان ها خنک و در زمستان گرم بود،  همچنین حرارت مرکز داشت،  که از هیزم و ذغال بود،  یعنی کنترل انرژی رعایت شده بود.  اما امروزه در منطقه چلاسر و جل تمام خانه های چوب گلی قدیمی را خراب و نابود کردند،  ولی فقط یک خانه چوب گلی موجود است،  آنهم در ابتدای قرن 21 یعنی دوران تمدن کنترل انرژی بنا شده.

   عکس نمونه خانه های زگالی در گیلان و مازندران در 1300 خورشیدی،  عکس شماره 1233.  در گذشته ها تمام خانه های گیلان و مازندران همین گونه،  و با مصالح تماماً داخلی و محلی بود.

   عکس مراحل ساخت خونه چوب گلی و زگالی، نمونه خونه چوب گلی در چلاسر و جل،  عکس شماره 3577.  

      این،  خانه چوب گلی،  در سال 1382 میان طبیعت زیبای چلاسر و جل،  به شیوه خانه های بومی جلگه های شمالی ایران طراحی،  و با مصالح سنتی از قبیل چوب سفال و کاهگل ساخته شده است.  بسیاری از مصالح به کار گرفته شده در خانه گلی از بازیافت تخریب دیگر خانه های سنتی منطقه می باشد.  سفال های بام قدمت چند دهه دارند،  و از خانه های قدیمی استان گیلان جمع آوری شده اند،  سفالها تا حدود 50 سال پیش توسط اساتید سفالگر زحمت کش گیلانی در کوره های سفالگری ساخته می شدند،  تاریخ سفال ایران.  الورهای نرده های ایوان خانه گلی 30 ساله هستند،  و از چوب درخت ملج می باشند.  اسکلت خانه گلی از ستون های قطور درختان شمشاد و شاقوز (شبخوس) تشکیل گردیده،  که در زمان رضا شاه پهلوی بریده شده بودند.

      خانه های گلی شمالی نمونه های بی مانند تاریخی هستند،  آنها محیطی آرام و دور از دغدغـه زندگی شهری دارند،  برای آنهایی که رویای زندگی در طبیعت را دارند،  و تجربه دیگری از اقامت در کلبه چوبی و گلی،  از نمونه های بی مانند تاریخی است.  خانه گلی چلاسر دارای 2 اتاق بزرگ در دو طبقه مجزا، یک بالکن بزرگ جنوبی ، یک آشپزخانه و دو سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی است.

      هم اکنون نیز در بسیاری از نقاط جهان خانه هایی بدوی وجود دارد،  که با چوب ساخته می شود.  خانه های روستایی شمال ایران را که به خانه های زگالی مشهور است،  می توان نمونه ای از این بناهای بدوی دانست.  چار چوب و اسکلت این خانه ها معمولاً چوبی است،  و در چهار دیواری آن از جست های بلند و باریک درخت انجیلی،  که دارای چوب سخت و مقاومی است استفاده می شود.  جست های مزبور را در اصطلاح محلی شوش می نامند،  آنها را به فواصل مساوی در حدود چهار انگشت نصب می کنند.  شوش را معمولاً با پوست شاخه های درخت لرک که دارای الیاف محکمی است،  به اسکلت بنا وصل می کنند.  پس از آنکه ساختن کلی اسکلت و نصب درب و پنجره و روزنه های لازم تمام شد،  فواصل شوشها را با گل پر و مسدود می سازند،  و بدین طریق دیواری عایق ایجاد می کنند.  بام این خانه ها با کلش و علف هایی به نام گالی پوشیده می شود،  شیب بام را حتی المقدور زیاد می گیرند،  تا باران های شدید و مدام شمال به درون خانه نفوذ نکند.

      اشخاصی که در قلب جنگل زندگی می کنند،  و به چوب و درخت دسترسی دارند،  خانه خود را بزرگتر و با اسلوبی بهتر و راحتر می سازند،  این گونه خانه ها را دارواجن می نامند.  بدین طریق که تنه درختانی را که 15 ، 20 سانتیمتر قطر دارند پوست می کنند،  و دو به دو به طور افقی و به موازات هم قرار می دهند.  دو انتهای آن را هم کمی با تبر گود می کنند،  و دو تیر دیگر عمود بر دو تیر قبلی و بر روی آنها نصب می کنند،  و بدون به کار بردن میخ یا طناب یا استفاده از پوست درخت آنها را به هم متصل می سازند،  لای آنها را با گل مسدود می کنند و ساختمانی محکمتر و کاملتر از بناهای زگالی دیگر به وجود می آورند.  سقف این ساختمانها نیز به وسیله تخته هایی به نام لت از چوب بلوط یا چوبی دیگر و گاهی هم با گالی پوشانده می شود.  طرز چیدن و نصب لت از حاشیه سقف به سمت داخل و خط الرأس شیروانی می باشد،  تا آب باران بتواند از روی آن بدون آنکه به رون اطاق ریزش کند به پایین سرازیر شود.  خونه چوب گلی چلاسر نمونه ای منحصر بفرد از اینقبیل می باشد،  که مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد،  و فیلم سازان در آن فیلم تهیه می کنند.  بسیاری از این بناهای روستایی بزرگ و در دو طبقه بوده، گاه کلیه اهل منزل اعم از خانواده صاحب خانه و پیشکار در طبقه فوقانی،  خدمتکار و چوپان در طبقه پایین زندگی می کنند،  حتی دامها در بخش کم ارتفاع هم کف جا دارند.  نقاطی از کوه های البرز در بخش ارتفاعات شمالی که در آنها چوب کافی در دسترس نیست از سنگ نیز استفاده می شود.

عکس خونه چوب گلی چلاسر هنگام فیلم برداری برای یک فیلم سینمایی،  عکس شماره 3579.

خنده بازار در خونه چوب گلی

   * به فرنگیه میگن:  اگه رییس جمهور بشی اولین کاری که میکنی چیه؟  میگه:  اول از همه میرم چلاسر خونه چوب گلی!!   

   * مسافر به مدیر هتل خونه چوب گلی:  آقا اتاق من پر از مگس است!   مدیر هتل:  نگران نباشید یک ساعت دیگر وقت ناهار است، همه آنها به رستوران هتل می رن.

   *  پشت در رستوران خونه چوب گلی چلاسر نوشته شده:  برای صرف نهار رستوران تعطیل است.

   *  چند نفر از مسافران خونه چوب گلی داشتن میرفتن بالای کوه... راهنمای تور خونه چوب گلی هم که لکنت داشته میگه:  چ چ چا چا ..... بقیه بر میگردن ببینن چی می خواد بگه ... از بس طول میکشه بی خیال میشن...  دوباره کمی جلو تر میگه چ چ چا چا...  دوباره ملت بی خیال میشن...  به بالای کوه که می رسن می خواستن چادر بزنن...  سر پرسته میگه:  چ چ چ چادر یادم رفت بیارم...  همه شاکی میشن ول میکنن میرن پایین...  توی راه دوباره سر پرسته هی می گفته ش ش ش...  هیچ کس گوش نمی کرده...  به پایین که میرسن میگه ش ش ش شوخی کردم......

عمر طولانی و سلامت در زندگی طبیعی

     اردیبهشت در جل و چلاسر واقعاً بهشته،  همه جا را سبزه گیاهان مختلف فراگرفته و عطر گلهای رنگارنگ در فضای لذت بخش پیچیده،  بوته های چای شکفته شده و نوید وقت چیدن آن طلا را خبر می دهد،  مرد و زن همه با لباس های محلی گلگون درخشنده در باغهای چای مشغول فعالیتند.  بهترین و مرغوبترین چای جهان در این مزارع تولید می شود، باغات چای با آن درختچه های کوتاه خود امروز گرانترین زمینها شمال ایران را دارا هستند که روز بروز به بهای آنها افزوده می شود و علت آن داشتن بهترین آب و هواست.  خونه چوب گلی معرف که مرکز توریستی اینجاست در میان این باغات قرار دارد و همیشه مسافران را از دور دست ها به خود جلب می کند، مدیر این مرکز توریستی که شخص تحصیل کرده لندن است با زبان گیلکی مردم چلاسر و جل به توریستها خیر مقدم می گوید، حتماً او را با خوش ترین کشاورز سنتی منطقه اشتباه خواهید گرفت. 

     عصر دانایی قرن 21 است و زمان سنت گریزی از انبود سازی قرن 20 فرارسیده،  بسیاری از مردم دوست دارند طبیعی زندگی کنند و بخورند و همیشه بدنبال فرصت می گردند تا حتی برای چند روز طبیعی باشند در جایی زندگی کنند که مردمان هزاران سال آن جور بودند و چیزی بخورند که مردم ده ها قرن آنگونه می خوردند.  جایی قدم بزنند که معبر جنگلی چند هزار ساله است،  مردم امروزه می دانند که ممکن نیست در شهرها و زندگی مدرن از دست مواد نگه دارنده سمی و گاز های مضر و هوای آلوده رهایی یابند،  ولی می خواهند چند روز تجربه کنند که گذشتگان چگونه بودند و زیستند.  لبنیات روز را که مقابل چشمانشان تولید شده با کیف میل نمایند و هر چقدر بخورند باز هم می خواهند،  چیز هایی که رنگ هیچ کارخانه و ماشین ندیده،  و تشکر کنند از گاو گوسفند هایی که با چرا در جنگل و چراگاه های طبیعی،  این برکات سالم را در اختیار ما قرار می دهند.  

      عده ای در جل و چلاسر به تولید انواع چای دستی و سنتی مشغول شده اند و این چای ها با نام های:  چای سیاه، چای نعناع، چای لیمو، چای سفید، چای سبز، چای معجزه، چای معجون و چای های مختلف مورد تقاضا که همه با ترکیبات محلی و دستی است می پردازند.  همچنین با وجود این همه گل و گیاه انواع مربا جات از قبیل،  مربای بهار نارنج،  مربای تمشک،  مربای پرتقال، مربای گل و بسیاری دیگر تولید می کنند که در فروشگاه خانه گلی به فروش می رسد،  که همگی  خانگی است و توسط خانم های محلی با ترکیبات محلی تولید می شود.  غذا های خوش مزه محلی منحصر بفرد جل و چلاسر که تفاوتهای آشکاری با دیگر جاهای شمال دارد،  میرزا قاسمی، باقالا قاطق،  ترشه تره، شیرین تره، پنیر برشته، خورشت فسنجان، خورشت الو و انواع خورشت ها و غذا های محلی پخته شده در ظروف سنتی بروی آتش هیزم با محصولات کاملاً مخصوص چلاسر و جل در رستوران خونه چوب گلی که توسط بانوان دست و پنجه طلای همسایه خونه چوب گلی پخته می شوند.

      یکی دیگر از کار های منحصر بفرد خونه چوب گلی ترتیب آموزش و اسکی روی آب است،  مدیر این مجموعه خود از دوازده سالگی اسکی روی آب می کرد و هنگام تحصیل در دانشگاه اروپا از برترین های اسکی روی آب بود.  در تابستان ها افراد و تور ها را با سرویس به جایی مشخص و خیلی زیبا و خلوت از دریای خزر نزدیکی های شهر تنکابن که همان شهسوار قدیم است می برند و در دریایی آرام به اسکی مشغول می شوند و با گردش هایی از دور دست دریا شهر زیبا و کوه و جنگل دیده می شود.  البته در قایق و کنار دریا از مهمانان و توریستها با نوشابه های محلی گرم مانند، گل و گاوزبان و سرد چون شربت نعناع و دوغ های محلی پذیرایی میشود،  در این میان امکان سید ماهی در دریا و رودخانه شیرود برای علاقه مندان فراهم است.  عده ای از عزیزان که برای خرید زمین یا ویلا به چلاسر و جل می آیند در خانه چوب گلی اقامت می کنند تا از نزدیک ملک مورد علاقه خود را انتخاب کنند و مستقیم محل و موقعیت را شناسایی کنند.  خونه چوب گلی در صدد است تا شعبه ای در اسپانیا دایر کند بدین منظور هر کسی نسبت به سرمایه گذاری با خونه چوب گلی پیش دستی کند برنده خوبی خواهد بود.

عکس صبحانه در جنگل،  تخم مرغ محلی با کره و...،  عکس شماره 6216.

جشن بهمنگان در خونه چوب گلی

بهمن روز از بهمن ماه برابر با دوم بهمن در گاهشماری ایرانی

* فرخش باد و خداوند فرخنده کناد <><>  عید فرخنده و بهمنجه و بهمن مه را *

      جشنی در ستایش و گرامیداشت بهمن در اوستا وُهومَنَه (vohu-manah) و در پهلوی وَهمَن یا اندیشه نیک.  بخش نخست این واژه وُهُو از ونگهو (Vanghu) اوستایی که صفت خوب و نیک است،  در پارسی هخامنشی وَهو (Vahu) و در سانسکریت وسو (Vasu) خوانده می ‌شود، در پهلوی وه (Veh) و در زبان فارسی به شده است.  بخش دوم منه (Manah) برابر با واژه سانسکریت منس (Manas) که در پهلوی منیشن (Menishn) و در فارسی «منش» شده است.

      در این روز آشی به نام آش بهمنگان یا آش دانگو به صورت گروهی پخته می شود،  که نام دانگو یا دانگی بر گرفته از سنت اشتراکی سازمان قبیله ای دینی است.

      ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم درباره بهمنجه می نویسد،  بهمنجه، بهمن روز از بهمن ماه است،  ایرانیان در این روز بهمن سفید (نام گیاهی در خراسان و بسیار جاهای ایران) را با شیر می خورند و می گویند حافظه را زیاد می کند،  و فراموشی را از بین می برد،  ولی در خراسان هنگام این جشن مهمانی می گیرند،  و در دیگی که در آن انواع خوردنی و گوشت حیوان حلال و تره و سبزی دارد خوراک می پزند،  و به مهمانان خود می دهند،  و برای هر یک از داده های خدا سپاس به جای می آورند.

     در آثارالباقیه هم نوشته شده،  بهمن ماه روز دوم بهمن و عید است،  که براى توافق دو نام آن را بهمنجه نامیده اند،  بهمن نام فرشته موکل بر بهایم است،  که بشر به آنها براى عمارت زمین و رفع حوایج نیازمند است.  مردم فارس در دیگ هایى از جمیع دانه هاى ماکول با گوشت غذایى مى پزند و آن را با شیر مى خورند،  و مى گویند این غذا حافظه را زیاد مى کند.  این روز را در چیدن گیاهان و کنار رودخانه ها و جوى ها و روغن گرفتن و تهیه بخور و سوزاندنى ها خاصیتى مخصوص است،  بر این گمانند که جاماسب وزیر گشتاسب این کارها را در این روز انجام مى داد و سود این اشیا در این روز بیشتر از دیگر روز هاست.

      در ترجمه خرده اوستا نیز بر موکل بودن بهمن بر چهار پایان اشاره شده است،  بدین گونه که در جشن بهمنگان،  برای اینکه امشاسپند بهمن در جهان مادى نگهبان چارپایان سودمند است،  بنابر این از خوردن گوشت پرهیز مى کنند.  در جشن های ایرانی توضیحات بیشتر نوشته شده است.

      شاعر نامدار ایرانی در قرن پنج هجری على بن توسى (اسدى توسى) در کتاب لغتنامه خود (لغت فرس) زیر کلمه بهمنجه مى نویسد:  بهمنجه رسم عجم است،  چون دو روز از ماه بهمن مى گذشت بهمنجه مى کردند،  و این عیدى بود که در آن روز خوراک مى پختند و بهمن سرخ و زرد بر سر کاسه ها مى افشاندند.

      چنان که از نوشتار ابوریحان و اسدی توسی بر می آید گیاهی هم به نام امشاسپند بهمن خوانده می ‌شود،  که در بهمن ماه یا زمستان باز می شود،  و در پزشکی این گیاه معروف است.   در تحفه حکیم مؤمن و بحرالجواهر، بیخی سفید یا سرخ رنگ مانند زردک و خوشبو با اندک صلابت و کجی و خارناک تعریف شده است.  همین گیاه است که در فرانسه (Behen) خوانده می شود،  در گذشته ریشه آن را به‌ نام بهمن سرخ و بهمن سفید در داروخانه ‌های اروپا می فروختند.

شادی، خوشی، آرامش،  از اینجا

       رامیشن (ramishn)، رامی نیشن (raminishn) و رامیه (ramih) در زبان پهلوی به معنای شادی، خوشی و آرامش می باشد،  جاهایی که در نام آنها از واژه رام استفاده شده است،  گویای سرسبزی و دلپذیری آن سرزمین می باشد.  رامسر در استان مازندران،  رامه در استان سمنان، رامجردی در شمال مرودشت شیراز، رامجین در استان تهران، رامک در جنوب ایران، رامشه در استان اصفهان، رامشیر و رامهرمز در استان خوزستان، رامیان در خاور گرگان و رامین در استان زنجان.  همچنین آبشار زیبای رامینه در جنگل های دیدنی شهرستان ماسال در استان گیلان که واقعاً جای شادی و خوشی و آرامش است.

عکس پخت نان با ساج،  عکس شماره 6217 .

  کلیک کنید:  مسافرت در تاریخ ایران

کلیک کنید:  داستان های تاریخی ایران

کلیک کنید:  غذا های گیلانی و مازندرانی

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

ساختار های تاریخی اجتماع

پیش گفتار

      تاکنون هر چه از تاریخ گفته اند،  این بوده که پادشاهی آمده و جنگی بود،  و این رفت و آن آمد،  و از این دست،  ولی تاریخ واقعی را ساختار های تاریخی اجتماع و رشد و تکامل آن می سازد.  ممکن است ده ها و یا صدها هزار نفر وارد این وبلاگ شوند،  بسیاری از آنها تمامی وبلاگ یا بخش هایی را می خوانند،  ولی هدف من از وبلاگ،  فقط یک هزار نفر از میان آنها می باشد.  اشخاصی که یکدیگر را نمی شناسیم،  اما قرار است،  در آینده تحلیل گر و پردازنده مسائل و موضوعات تخته ایران باشند.

      ساختار های تاریخی اجتماع،  و گذر های تاریخی و زمان های آنها،  در تحلیل داده های تاریخی بسیار مهم است.  در طول تاریخ هیچ کدام از تاریخ نویسها نمی دانستند،  در چه دوره تاریخ اجتماعی زندگی می کنند،  بنابر این مسائل در نوشته ها و گفته های آنها غیر تحلیلی بوده،  و از دوره تاریخی که در آن زندگی می کردند،  و می دیدند،  جان می گرفت.  اما وبلاگ انوش راوید این موضوع مهم را روشن نمود،  و در آینده آن هزار نفر مورد نظر این وبلاگ،  دیگر اشتباه تاریخ نویسها و تحلیل گران اجتماعی گذشته را تکرار نخواهند کرد.  ندانستن ساختارهای تاریخی اجتماع باعث می شود،  هر داده دروغی به راحتی باور گردد،  و بگمراهی در تاریخ نویسی و تحلیل گری ختم شود.  حتی مشاورین حکومتها از این مهم آگاهی نداشتند،  و آنها هم براحتی اغفال داده های دروغ های تاریخ می شدند،  و تفسیر های اشتباه در مسائل می کردند.

تصویر تاریخی مردم دربند شمیران و قند فروش دوره گرد،  در 1308 خورشیدی،  عکس شماره 3348.

   توجه و مهم:  عزیزان هم میهن و فارسی زبانان که به وبلاگ هایم وارد شده اید،  نوشته های من انوش راوید با نام حقیقی خودم است،  و تمام نظرات شخصی می باشد،  که با حفظ حرمت دمکراسی و آزادی در دنیای مجازی است.  این وبلاگ،  فقط برای علاقه مندان و محقیقین تاریخ می باشد،  که امیدوارم مورد توجه و نقد دانشگرانه قرار دهند.  کسان غیر بهرمند،  چون نژاد پرستان، فحاش گران، دشمنان ملتها، و مخالفین اردوی مجازی ملی و مردمی،  اگر به دلایلی اشتباه به این وبلاگها وارد شده اند،  خواهشاً فوراً خارج گردند،  نیازی به نوشتن نظرات غیر تاریخی آنها نمی باشد.

   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.

این مقاله برای اولین بار در 1384 نوشته شد،  و هنوز ویرایش کلی نشده است.

چرا تاریخ اجتماعی

      از ابتدای تاریخ،  بشر بصورت رمه ها و گله ها زندگی می کرند،  و به دنبال غذا حرکت می نمودند.  سپس ساختار اجتماعی این رمه های اولیه طی ده ها هزار سال در دوران ابتدای سنگ به قبایل اولیه تبدیل شد.  این قبایل اولیه در دوران تکمیل سنگ به قبایل با دین های نو پدید ابتدایی شکل گرفتند،  و در ادامه طی هزاران سال از مفرغ و فلز به قبایل با دین های اولیه تکامل یافتند.  سپس در هزاره سوم قبل از میلاد با پیدایش تمدنی جدید شاه خدایی حاکم شد،  با ظلم هایی که توسط شاه هایی چون خدا میشد،  بشر بسوی دین هایی خدایی نو پدید رفت.   با برکناری شاه هان خدایی در طول هزاره اول قبل از میلاد جامعه بشری به شکل سازمان قبیله ای دینی رفت،  و سپس با تکامل تاریخ و فرهنگ یاد گیری دینها خدایی پدیدار شدند.

      در دوران شاه خدایی شاهان نمی خواستند قبایل با هم متحد یا سازمان یافته باشند،  بعد از اولین انقلاب انسانی ایرانی که مهم ترین انقلاب تاریخ جهان بود،  دوران شاه خدایی به رهبری اسکندر اشکانی شاهزاده و فرمانده پاتیزان های دربار هخامنشی پایان داده شد.  برای به ثمر رسیدن این انقلاب حدود دوران هخامنشیان زمان برد،  که البته پایه گذار آن انقلاب انسانی،  کوروش کبیر بود،  که با باز نمودن زندان بزرگ،  نجات یافتگان طی چند نسل آینده،  افکار خود را که یادگاری از گذشته های دربار فرعون بود،  به مردم دوره هخامنشی منتقل کردند.  هخامنشیان واسطه ای بودند،  که گذر مهم تاریخی از ایلام در واقع اولین دوره سلسله هخامنشیان یا بزرگترین دوران شاه خدایی،  به حکومت اشکانیان اولین حکومت سازمان قبیله ای گردد،  که در مهستان کامل شد.

      سازمان قبیله های بشر پیشرفت خاص خود را می کرد،  و هماهنگی بین قبایل در جهت دینی خاص شکل گرفت.  پس از آن در چند نقطه از جهان که جغرافیایی متفاوت داشتند،  فئودالی نو پدید بوجود آمد،  البته اولین فئودالی نو پدید در روم به واسطه دادن تیول ها به سردمداران آنها بود،  زیرا رومی ها ساکن بومی ایتالیا نبودند و فاقد اراضی آبا اجدادی بودند و می بایست با دادن تیول زمین هایی را صاحب می شدند.  قیصر اگوستوس 27 ق ـ م در دادن تیول برای مبارزه با قبایل خیلی فعال بود، در تمام کتاب های تاریخ روم گشتم که بیابم اولین تیول را چه کسی در روم واگذار کرد که نیافتم،  در صورتیکه عزیزان منابع و کتابهایی واقعی و مطمئن در این باره دیدند بگویند.  تکرار این وضع در بغداد و قسطنطنیه نیمه اول هزاره دوم میلادی بود.  سپس در همین زمان این فئودالی در اروپا رشد کرده و تکامل گردیدند.  به دنبال مبادلات تجاری بین فئودالها در اروپا دولت شهرهایی بوجود آمدند که رابطه اصلی مبادلات شدند،  بدین سبب در این دولت شهر ها مانند ونیز و آمستردام اولین بورژوازی نو پدید آمد.  این حرکت تکامل اجتماعی بشر را از فئودالی پیشرفته قرون 13 و 14 را اومانیستی نام نهاده اند.  بورژوازی نو پدید اروپایی در مدت دو سه قرن که آنرا رنسانس می نامند به استعمار تبدیل شد،  و این بورژوازی به شکل سرمایه داری ملی تبدیل گشت.  ایران بزرگ بعد از اسلام در سازمان قبیله ای دینی بسر می برد،  با ورود استعمار در صفویه همان تیول دادن مانند روم باستان در اصفهان تکرار شد.  نبردی نظامی و فرهنگی داخلی بین فئودالی نو پدید ایران و سازمان قبیله ای دینی آغاز گردید،  که مدت سیصد سال ادامه داشت،  که با اولین انقلاب بورژوازی ایران بنام مشروطیت این ماجرا ختم شد.  

      بعضی از اجنبی های در کتاب های تاریخی خود می نویسند،  عربستان صدر اسلام فئودالی بود،  و این باعث پیروزی آنها گردید،  آن کم سوادها نمی فهمند که امروز عربستان بصورت سازمان قبیله ای اداره می شود،  چگونه در آن زمان فئودالی بوده است.  آنها حداقل تعریف از ساختار های اجتماعی در طول تاریخ را نمی دانند،  و خود را هم تاریخ دان می نامند.

      اگر محققی دروغ حمله مغول را باور داشته به اشتباه تحقیقاتی می افتد،  در واقع ساختار پیشرفته تر و توانایی های ایرانی در آن دوره را نشناخته است.   تاریخ اجتماعی مغول آن زمان بصورت قبایل بدوی بود و اینطرف در ایران بزرگ سازمان پیشرفته قبیله ای دینی حاکم بود.  چیزی که مهم است از بالا دست پیشرفته ایران بزرگ،  مرشدانی برای مسلمان کردن و دادن کلام و کتابت به ترکستان و مغولستان رفتند.  هیچ وقت از ساختار پایین دست نمی توانند به بالا دست چیزی بدهند،  و یا نظامی و فرهنگی پیروز شوند.

عکس تاریخی یک درویش در لویزا

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

پرچم و نشان وبسایت ارگ

پیش گفتار

      بنظر من هر سازمان نوین،  باید یک آرم و نشان داشته باشد،  تا بدان آرم در اینترنت دیده شود،  بدین منظور من برای ارگ پرچم سه رنگ با نقش یک دژ ارگ انتخاب کردم،  که در اینترنت از آن استفاده می کنم،  و همه جا دیده می شود.  از این سه رنگ و نشان آن،  در دوره های تاریخ ایران استفاده شده،  مانند درفش کاویانی،  و نقش دژ و کنگره های دژ،  در آثار مختلف.

تصویر پرچم و نشان وبسایت ارگ،  عکس شماره 2750.

رنگ ها در وبسایت ارگ

      بمنظور پرچم و نشان و رنگ آمیزی صفحات وبسایت ارگ،  از رنگ های اصلی نقاشی استفاده کرده ام،  در طبیعت دو نوع رنگ اصلی وجود دارد،  رنگ های اصلی نقاشی و رنگ های اصلی نور.  این رنگها در درفش کاویانی نمایان است. 

      دنیای پیرامون ما از دو عنصر "شکل و رنگ" تشکیل شده است.  تاثیر رنگ در زندگی انسان به قدری است،  که حتی تصور زندگی بدون رنگ ناممکن است.  رنگ پدیده و موهبت شگفت انگیز و شکوهمند هستی است،  و به زندگی انسان احساس و اشتیاق می بخشد.

 تصویر رنگها،  عکس شماره 3301.

رنگ های اصلی طبیعت

      رنگ های اصلی نقاشی عبارتند از:  زرد ــ  آبی ــ  قرمز،  از ترکیب 2 به 2 این رنگ ها باهم رنگ های ثانویه ایجاد میشوند:

  ــ  زرد+ قرمز= نارنجی،  قرمز+ آبی= بنفش،  آبی+ زرد= سبز.  اگر سه رنگ آبی و قرمز و زرد را با هم ترکیب کنیم،  رنگ سیاه ایجاد می شود.

      رنگ های اصلی نور عبارتند از:  قرمز- سبز- آبی،  از ترکیب 2 به 2 این نور های رنگی رنگ های فرعی حاصل می شوند:

  ــ  قرمز+ سبز= زرد،  سبز+ آبی= فیروزه ای،  قرمز+ آبی= بنفش،  و از جمع ترکیب این سه رنگ اصلی رنگ سفید ایجاد می شود.

      از ترکیب سه رنگ اصلی نقاشی و نور،  رنگ های فرعی بوجود می آیند.

ویژگی تعریفی رنگ ها

   آبی ــ  نماد عرفان و روشنفکری، روح، درون، شکیبایی، فضای بیکران، فروتنی، تحمل و معنویت است.

   زرد ــ  مظهر علم و خرد، اندیشه، آخرت، فهم و دانایی، نور و روشنی، هوشیاری و کوشیاری، کار و حرکت، پادشاهی و سلطنت، خورشید، مهربانی و مهمان نوازی است .

   قرمز ــ  سمبول گرایش های زمینی و دنیوی، عشق، خون، شهادت، پایداری، خشم، غرور، خودخواهی، خطر، جنگجویی، شورش و همرنگ سیاره مریخ (سیاره سرخ) است.

   نارنجی ــ  نماد جوانی و شادابی، گرما، فعالیت، بلوغ، غرور، نشاط و خود نمایی است .

   سفید ــ  مظهر برف، روز، روشنی، تابناکی، پاکی، بهداشت، صبر، صداقت، معنویت، پرهیز کاری، حرکت، تقوا است.

   سبز ــ  امنیت، امیدواری، رشد، جوانه زدن، تجدید حیات طبیعت، تولد و زندگی، رستاخیز، آرامش، بهار و خوش قلبی است.

   بنفش ــ  برابر تعادل، رنگ ابهام، مرموز، ولرم، خیال انگیز، تنهایی، ترس زیاد و اسرار آمیز است .

   سیاه ــ  نماد فضای بیکران، ابهام، تاریکی، سیاه چاله، ظلمت، پیچیدگی و محبوس بودن است.

. . . ادامه دارد . . .

  تصویر ترکیب رنگها،  عکس شماره 3002.

کلیک کنید:  تبدیل واحدها

کلیک کنید:  استون هنچ ایرانی

کلیک کنید:  فرهنگ واژگان پارسی

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

ارگ یا ارک

      ارگ یا ارک،  بخش بالایی یک کاخ یا قلعه است،  که خود بصورت یک کاخ یا قلعه کوچکتر می باشد،  ارگ محل اقامت و فرمانروایی حاکمان یا بزرگان بوده است.  غالباً ارگ دارای دیوار و برج و باروی مجزا،  درون یک سازه بزرگ دیگر بوده است.

   ــ  ارگ = ارک = ا = بلندی + ر = وابسته، رفته + ک = کوه و کمر و کاخ،  جهت اطلاع بیشتر به حروف هیروکلیف جی مراجعه نمایید.

تصویر ارگ بم بعد از تعمیرات و قبل از خراب شدن بر اثر زلزله،  عکس شماره 4500.

موضوع های ویژه وبسایت ارگ

 

   عکس هوایی از راوید سرا،  که توسط یک پهباد کوچک مهندسی گرفته شده است،  مشروح در اینجا،  عکس شماره 7737.

معروف ترین ارگ های ایران

   نام تعدادی از ارگ های معروف ایران:  ارگ بم،  ارگ هرات،  ارگ زند،  ارگ تهران،   ارگ تبریز،  ارگ فورگ،  و....

. . . ادامه دارد . . .

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

قرن  سنت  گریزی

پیش گفتار

      در قرن  21  بشر به دست آورد های بزرگ علمی و اجتماعی میرسد،  حرکت سریع رشد تمدن کاملاً در تمام زمینه های این قرن پیداست.  البته قبول پیشرفت های ویژه این قرن در دید تعدادی کمی از مردم که در جهالت عمیق و با مغزی فسیل شده هستند،  غیر ممکن است.  برای گذر تاریخی از این سال های مهم که راهی جدید و مرز های نو می طلبد،  فرای دانش و فکر سنتی امروزی است،  مردم نیازمند ابزاری هستند،  که به آنها آگاهی لازم را بدهد.  با وجود وب و اینترنت براحتی امکان آن می باشد،  تا روشنفکران با تبادل نظر راهی نو برای دیگر هم میهنان عزیز شان بگشایند.  بدین منظور با روش استفاده از اینترنت میتوان بدون هرگونه اختلال در مسائل جانبی زندگی،  به مرامی نو دست یافت.  این برنامه می تواند مسیر فکری توده مردم را در چت ها و فیسبوک ها، وبلاگها و امثال،  تحت تاثیر قرار دهد،  و نگاهی نو و بینش علمی،  به آینده و سرنوشت باشد.  آنچه که روشنفکران جامعه می توانند انجام دهند،  ابتدا خود را قبول،  و سپس عشق به مردم و میهن داشته باشند.  توانایی و نوع برخورد برای چگونگی این انجام،  به زمان و تجربه و همگرایی روشنفکران،  همراه برداشت موج سومی امکان پذیراست.

تصویر انوش راوید در تخت سلیمان تکاب،  تابستان 1387،  عکس شماره 8388.

   منبع مقاله قرن سنت گریزی:  دانش و تجربه شخصی،  و کتاب های الوین تافلر،  هایدی تافلر،  چالز هندی،  و...،  تاریخ نگارش 1382.

     توجه :  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.

. . . مقاله قرن سنت گریزی ادامه دارد و باز نویسی می شود . . .

قرن سنت و سنت گریزی

      تغییرات در این وب نوشته سه جستن دارد:

   اول ـ  تغییرات در فکر و بینش،  که چگونه بیاندیشیم و استفاده از دانش،  و به چه منظور کار آید.

   دوم ـ  تغیرات کوچک و معمولی در زندگی،  و پدید آوردن شیوه های نوین برای گذران روزگار مان.

   سوم ـ  تغییرات بزرگ و مهم برای جامعه و چگونگی و هماهنگی ساخت روش های علمی و ملی.

      تفاوت برداشت تغییرات در زمان های مختلف خیلی مهم است،  لحظاتی واقعی بیاندیشید،  خوب بیاندیشید.

   پرسش از عموم:  1 ــ  آیا تفاوت کشورها و مردم دانا و نادان را میدانید؟

   2 ــ  موج های قرن 21 کدامند؟

   1 ــ  قرن  سنت  گریزی

      قرن  21  بشر به دست آورد های بزرگ علمی و اجتماعی میرسد،  حرکت سریع رشد تمدن کاملاً در تمام زمینه های این قرن پیداست.  البته قبول پیشرفت های ویژه این قرن در دید تعدادی کمی از مردم،  که در جهالت عمیق و با مغزی فسیل شده هستند،  غیر ممکن است.   برای گذر تاریخی از این سال های مهم،  که راهی جدید و مرز های نو می طلبد،  فرای دانش و فکر سنتی امروزی است،  مردم نیازمند ابزاری هستند،  که به آنها آگاهی لازم را بدهد.  با وجود وب و اینترنت براحتی امکان آن می باشد،  تا روشنفکران با تبادل نظر راهی نو برای دیگر هم میهنان عزیز شان بگشایند.  بدین منظور با روش استفاده از اینترنت،  میتوان بدون هرگونه اختلال در مسائل جانبی زندگی،  به مرامی نو دست یافت.  این برنامه می تواند مسیر فکری توده مردم را در چت ها و فیسبوک ها، وبلاگها و امثال،  تحت تاثیر قرار دهد،  و نگاهی نو و بینش علمی به آینده و سرنوشت باشد.  آنچه که روشنفکران جامعه می توانند انجام دهند،  ابتدا خود را قبول،  و سپس عشق به مردم و میهن داشته باشند.  توانایی و نوع برخورد برای چگونگی این انجام به زمان و تجربه و همگرایی روشنفکران،  همراه برداشت موج سومی است.

   2 ــ  سنت و سنت گریزی چیست؟

      آنچه تاکنون و با همین دانش تا این لحظه،  و در تمام زمینه ها می دانیم و انجام می دهیم،  میشود سنت.  آنچه که با علوم جدید و در تمام زمینه ها از این لحظه می خواهیم کاملاً علمی انجام دهیم،  سنت گریزیست.  آینده متفاوتی  که آینده نگران امروز آن را پیش بینی میکنند،  حتماً اتفاق می افتد،  و باید با دیدی نو بدانیم که چگونه خواهد بود،  تا بتوانیم بر آن تاثیر گذاریم،  در این روزگار ما میتوانیم با دانش و بینش نو مسئول سرنوشت خود و اطرافمان باشیم.  اهرم های تغییرات و حرکت از قرن سابق به این قرن در دست روشنفکران اینترنتی است،  که پیوستگی امور و شیوه در تمام مراحل زندگی آینده را با آنچه شاهد هستیم هماهنگ کنند.  در گذر تاریخ از قرن  19  به  20  برای ایجاد یک مدرسه ابتدایی،  فسیلها در مقابل روشنفکران قرار گرفتند،  و امروزه مشابهتی شاهدیم.  ولی کسانی که سعی میکنند این تغییرات را درک نمایند،  با روحیه ای شاد و احساس موفقیت با آن برخورد می کنند،  حرکتی که فقط می توان آنها را تغییرات کوپرنیکی موثر بر تمامی نوع بشر نامید،  و ما را در روزگار خوشمان به تناوب دچار دلهره و سر گیجه میکند.

      در هر گذر و دوره خاص از تاریخ،  یک مسئله ای و عقیده ای بود،  که سنت گرایان سعی در حفظ آن داشتند،  و سنت گریزان در جهت عبور از آن در تلاش بودند،  که آنرا پیش تاریخ می نامم.   هزاران سال گذشته عبور از دین های متفاوت،  و صدها سال پیش عبور از مکتب های گوناگون و یکی دو قرن گذشته تلاش برای هویت و حق رای و غیره بود.  از این تغییرات و عبور از  سنت های گذشته و پیوسته به تاریخ مطالب زیاد نوشته شده و براحتی در کتاب های متعدد قابل دسترسی است،  که از تکرار آنها خود داری می کنم.

توانا بود هر که دانا بود

      قدرت علم و اقتصاد در قرن  21  کاملا متفاوت از تمامی تاریخ است،  بهمین دلیل امروزه گذشتن از سنت بسیار مهمتر از تمامی تاریخ میباشد.  کوتاهی از این کار عظیم خسارت جبران ناپذیر بزرگی در پی دارد.  مدت 5 سال است وبلاگ هایی دارم،  و هزاران جوان عزیز ایرانی از آنها بازدید کرده اند،  و حدود یک سوم این خوبان نظراتی نوشته اند،  که باعث تشویق من برای ادامه داشتن وبهایم شده،  ولی جای تاسف است،  که اساتید با تجربه ایرانی فقط چند نفر می شناسم،  که با اینترنت دوستند.  اگر می خواستم کتابی در باره  دروغ حمله اسکندر مقدونی به ایران  بنویسم،  امکان آن نبود به این ارزانی و راحتی در اختیار همگان باشد،  این اهمیت اینترنت در آینده است.  قدرت هایی که سنت گریزی را جهشی می پیمایند،  نود درصد رادیو و تلویزیونها و مطبوعات مهم را در سطح جهان به دست دارند،  و ما باید با حداقل امکانات ولی با تلاشی زیاد کار نماییم.

   پرسش از عموم:  آیا شما تاکنون به سنت و سنت گریزی فکر کرده اید؟

   3 ــ  ما باید نمونه و روش خاص ایرانی  بسازیم

      تغییر پیوسته،  تغییری راحت است.  در چنین حالتی گذشته،  چراغ راه آینده میگردد.  برای همین من همیشه نسبت به برداشت دروغها از تاریخ ایران،  تکیه می کنم.  آیا می دانید چرا در کشور ما هر وقت در باره دلیل وجود چیزی یا نهادی یا مراسمی و یا قواعدی سئوال میشود،  پاسخ همیشگی و تاریخی میشنویم (به این دلیل که ....).  ولی در کشور های سنت گریز،  پاسخ علمی و کاربردی برای هر موضوع دارند،  و یا می یابند،  میگویند (به منظور آنکه ....  زیرا ایرانیان پای بند دوران های تاریخی خود هستند،  هر چند که تمامی یا قسمت هایی از آن دروغ باشد.  در صورتیکه سنت گریزها به پیش رو می نگرند،  و همیشه از دانش های نوین در تمام زمینه ها استفاده میکنند.  ولی گاهی اوقات بدلایل جغرافیایی در تمام موارد آن،  حالت موازی و یا دوستی بین دو دیدگاه ایجاد میشود.  در نهایت با شرایط سیاسی خاص حاصل شده از آن موارد،  به گونه ای تقارن میشود،  که مدافعان وضع موجود را به دردسر می اندازد،  مهمترین این دردسر برای سنتی ها در این زمان اینترنت و ماهواره میباشد،  که جریان های فکری را جاری میکند.  از دل این همگرایی اجتماع روش های اقتصادی بطور کامل از یکدیگر جدا میشوند،  و سرمایه داری های سنتی و نوین و ضد آنها شکل خاص خود را میگیرند،  که در نهایت مقابل هم صف آرایی می کنند.  به نظر من تقارن شرایط بار دیگر به گونه جدی پیش آمده،  و تغییر همان چیزی که قبل از قرن  21  بود نمیباشد.  حفظ وضع موجود دیگر به هیچ وجه بهترین راه نیست،  راه آینده سنت گریزها چندان هم آسان نیست،  اما جالب و هیجان انگیز و شکوفاست.  لازم است تغییر را بهتر درک کرد،  و علل آنرا فهمید،  تا در راه و مبارزه خود برای آینده ای نو،  نیروی کمتری تلف کند،  و مسیر را بدرستی برود.  کسانیکه که سمت و سوی تغییر را درک میکنند،  بهتر میتوانند از این تغییرات بهره برداری کنند،  و باعث میشوند که جامعه از تغییرات استقبال کند،  و ما نع آن شوند که جامعه سنتی در مقابل آن واکنش نشان دهد،  بلکه جامعه را به خدمت میگیرند.  انسان عاقل جهان را از آن خود میکند،  ولی انسان غیر معقول از آن جهان میشود.  ما در آستانه زمان غیر قابل پیش بینی هستیم،  اگر شجاعان شمشیر و تفنگ و جامعه را از تاریخ دروغی گذشته نجات ندهیم،  و آموزش لازم و درک صحیح به جامعه فرستاده نشود،  در آینده همگی رنج بسیاری خواهیم برد.  این تغییرات سنت گریزی واژه دیگری برای رشد تاریخی جامعه در قرن 21 میباشد.

   4 ــ  تغییرات در این وب نوشته سه جستن دارد:

   اول ـ  تغییرات در فکر و بینش،  که چگونه بیاندیشیم،  و استفاده از دانش و به چه منظور کار آید.

   دوم ـ  تغیرات کوچک و معمولی در زندگی،  و پدید آوردن شیوه های نوین برای گذران روزگار مان.

   سوم ـ  تغییرات بزرگ و مهم برای جامعه و چگونگی و هماهنگی ساخت روش های علمی و ملی.

   5 ــ  تفاوت برداشت تغییرات در زمان های مختلف

      در گذشته های دور زندگی را دایره می پنداشتند،  هر روز بیدار شدن و خوردن و خوابیدن و چیزای ساده دیگری و تا آخر همان بود.  در قرون گذشته زندگی را یک خط مستقیم می پنداشتند،  که خوشبختی در کنار خانواده و با شیب ملایم به سمت پیشرفت و افزودن چند وسیله زندگی و پست و مقامی و امثال آن.  این شیب ملایم و گاهی تند را تغییر می پنداشتند،  در  صورتی که هرگز نمی توانستند،  کار و پول و صلح و آزادی و سلامت،  و ادامه شیب را،  پیش بینی کنند،  و همیشه نتیجه ای دیگر داشت.  قرنهاست بشر تغییرات را در توانایی و بدست خود،  و در شکل همان شیب می پنداشت،  و بدنبال ایده آل و سعادت شخصی خود،  در جهت امکانات و قدرت بیشتر بود.  این چشم اندازی  روی همه طبقات اجتماعی قرار داشت،  در صورتی که به آن دست نمی یافتند،  یا راضی نمیشدند،  و موقتاً کارایی خود را از دست میداد.  مردم دایم بدون توجه تغییر تدریجی و پیوسته داشتند،  و این تغییر گاهی ناگهان به تغییر ناپیوسته تبدیل میشد،  بدین جهت دست به شورش و انقلاب و جابجایی سلاطین میزدند.

      تغییرات ناپیوسته فاجعه نیست،  گاهی بهترین راه پیشرفت برای جامعه میباشد.  بعد از این جابجایی در جوامع این پرسش پیش می آمد،  که (حقه بعدی چیست؟)،  زیرا چنین مینماید که حقه قبلی کارایی خود را از دست داده است.  این همان تغییرات در قرون گذشته است،  ولی در نهایت همان شیب ملایم زندگی روزمره ادامه داشت.  در هر گذر تاریخی سرعت تغییر افزایش و اندیشه آن بهبود یافته،  ولی جامعه های که به چشم و پا بند های خود خو گرفته،  با سرعت و بینش فوق در مخالفت قرار میگیرد.  سرخپوست پرویی با مشاهده بادبان های کشتی های مهاجم اسپانیایی در افق،  پنداشت تغییرات عجیب و غریب جوی است،  و به کار خود ادامه داد،  زیرا در تجارب خود درکی از کشتی بادبانی نداشت.  آنها با فرض دایره بودن و پیوستگی زندگی،  آنچه بر دریافت شان منطبق نبود،  نادیده میگرفتند،  تا مصیبت نازل شد.  مثال دیگر،  اگر قورباغه را درون تشت فلزی با آب معمولی به آرامی حرارت دهیم،  میپزد بدون اینکه حرکتی کند.  نتیجه این دو مثال اگر بخواهیم گرفتار سرنوشت سرخپوست پرویی و یا قورباغه پخته نشویم،  باید در جستجوی تغییرات ناپیوسته باشیم و از آن استقبال کنیم.

      سال  1991  طوفان صحرا،  عراقیها را سریع نابود کرد،  و این ابتدای ورود قرن  21  و تغییرات جدید بود،  که با این اقدام تغییرات بنیادی قرن ورود خودش را نشان داد،  و گفت گذشته را دور بریزید،  که در غیر اینصورت تغییرات تمدن جدید مرزها را براحتی در می نوردد.  این اعلام ورود همانند شکست مهدی سودانی در  ام دورمان سودان به دست انگلیس در ابتدای ورود قرن 20 میباشد.  امروزه شکاف عظیم بین تغییرات واقعی دنیا و عدم تحرک و حرکت ما،  رفته رفته دارد بافت های کهن دیار را دگرگون می سازد،  که یاس و سردرگمی و بی آینده گی پیامد آن است.  برای ترسیم خطوط کلی آینده ای،  که با چنگ و دندان به سویش پیش میرویم،  هیچ قوه پیش بینی و بصیرتی در کار نیست،  برای شتاب بخشیدن و تسهیل انتقال به آینده هیچ برنامه ای وجود ندارد.  ابله مانند سرخپوست پرویی چشم خود را بر نشانه ها می بندد،  و نیازی هم نیست چون قورباغه در آب جوش بیش از حد تاخیر کرد،  و یا در انتظار یک انقلاب و منجی بود.  اگر ما بینش و عادت و شیوه عملمان را تغییر دهیم،  براحتی میتوانیم دورانی از کشفیات تازه و آزادی های تازه داشته باشیم،  در واقع عصر یاد گیری حقیقی است.

      بالاخره و خواه و نا خواه،  تمدن جدید،  اما به آرامی در زندگی ما سر بر آورده،  ولی کور دلان در همه جا مذبوحانه سعی در سرکوب آن دارند.  این تمدن جدید اشکال جدید خانواده و شیوه های دگرگون شده کار و عشق و امرار معاش و اقتصاد جدید و تعارضات سیاسی جدید،  و فراتر از همه اینها آگاهی تغییر یافته به همراه دارد.  در قرن  21  بشر جهان پیشرفته با جهشی کوانتومی به جلو میرود،  و شکوفا ترین خیزش اجتماعی و خلاقانه ترین باز سازی همه تاریخ را در مینوردد.  همچنین بیشترین اختلافات فکری و جامعه ای میان سنتی ها و سنت گریزها ایجاد شده است.

   6 ــ  تفاوت کشورها و مردم دانا و نادان

      بیشتر مردم اگر بتوانند و زحمت فکر کردن به خود بدهند،  میپندارند جهانی که میشناسند تا ابد دوام خواهد داشت.  برای آنان دشوار است که شیوه ای براستی متفاوت برای زندگی خود تجسم کنند،  چه رسد به آنکه تمدنی جدید را تصور کنند.  البته آنان متوجه هستند،  که اشیاء و امور در تغییرند،  اما میپندارند که تغییر و تحولات کنونی از کنار آنها خواهد گذشت،  و هیچ چیز اساس اقتصاد و ساختار سیاسی را متزلزل نخواهد ساخت.  این قبیل مردم با اطمینان تمام انتظار دارند که آینده تداوم حال باشد.  رویداد های سیاسی و اقتصادی و دانش های نوین اخیر این تصویر اطمینان بخش از آینده را به شدت متزلزل ساخته،  و تصویر یاس آور تری از آینده در میان مردم رواج روز افزون یافته است.

      غالبا چیز های کوچک بیشترین و دیر پا ترین تغییرات را ایجاد کرده اند،  مثلا  دودکش،  بیش از هر جریان فکری باعث تغییرات اجتماعی شده است.  بدون وجود دودکش،  همه باید در یک مکان مرکزی و در کنار آتش،  در محوطه ای با سوراخی در سقف تنگ یکدیگر می نشستند.  دودکش با خروجی های جداگانه اش،  این امکان را پدید آورد که اتاق های متعدد،  در یک واحد مسکونی گرم شوند.  واحد های کوچک توانستند مستقلاً در کنار یکدیگر بنشینند.  همبستگی قبیله ای در زمستان از بین رفت.  هیچکس با فکر سنتی تاریخی نیست،  که بگوید کاش دود کش یا حرارت مرکزی اختراع نمیشد.  این قبیل اختراعات،  یا مانند تلفن،  که اینک از نظر ما مهم نیست،  نا خواسته شیوه زندگی را تغییر داده است.

      به بیان دیگر در قرن  21 موج و نسل دیگری از تمدن آغاز شده،  و باز مانده گان از قرن گذشته در سردرگمی ها و نگرانیها و سرگردانی های شخصی گرفتارند،  و در تعارض کامل با موج نو که رعد آسا می آید تا زمان و زندگی را بگیرد.  اگر این را درک کنیم،  آنگاه بسیاری از رویداد های به ظاهر بی معنی قابل درک میشوند،  انقلاب در اراده و شعور و حرکتی نو برای بهترینها،  مجدداً بقایی معقول و قابل تصور مقدور میشود.

      دودکش و تلفن هر دو نوعی تکنولوژی هستند،  که چکاننده بالقوه ناپیوستگی بشمار میروند،  اما واقعیت اقتصادی چیز دیگری است.  حکومتها میتوانند برای مدتی آنرا به تاخیر اندازند،  اما برای همیشه امکانپذیر نیست.  کشورها بر اساس مزایای جغرافیایی و تاریخی و بر اساس مزایای نسبی خود دوران را می گذرانند.  مزیت نسبی به معنای وجود چیزی است،  که دیگران حاضرند بهای آنرا بپردازند،  خواه این چیز نفت باشد،  و یا مواد معدنی و یا نیروی کار ارزان،  و یا مغز متفکر و یا منطقه توریستی.  برای دنیای پیشرفته و کشور هایی با سابقه سنت گریزی بیشتر این مزایا مغز متفکر و تولیدات هوشمندانه است.   با فروش خدمات هوشمندانه و دانش بالا رفاه گسترش پیدا میکند و پیامد آن تقاضا برای مردمان هوشمند و دانش بیشتر می باشد.  بدین ترتیب جا برای کم داناها یا نادانها تنگ میشود،  و زندگی برای کشور هایی با نادانی بیشتر سخترتر میگردد.  سنت گریزها که طرفدار نو آوری و تغییرات هستند،  با آمیختن دانش های جدید و ایجاد فکر هوشمندانه و زندگی هوشمندانه،  در تمام شکل آن میتوانند تمام عرصه های تاریخی و جغرافیایی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را به راحتی در سراسر جهان بدست بگیرند،  و هر آنچه که می خواهند،  با مردم نادان بکنند.  بنابر این نباید از این قافله تغییرات عقب افتاد.

   پرسش از عموم:  آیا می دانید استعمار و امپریالیسم یعنی

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید
جغرافیای تاریخی ایران
پیش گفتار
        اگر از جغرافیای تاریخی بدرستی دانسته و درک نشود،  نمی توان تاریخ یاد گرفت و دانست. افرادی را دیدم،  که از تاریخ می گویند و می نویسند،  بدون اینکه از جغرافیای تاریخی چیزی بدانند،  برای همین بطور کامل بگمراهی تاریخی رفته اند.

تصویر گوگلی زمین،  عکس شماره 3349.

   توجه ــ  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir .
فهرست جغرافیای تاریخی ایران
ردیف
موضوع
تعداد پست
1
 
2
 
3
4  پست
4
2  پست
5
GetBC(21);
30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

تاریخ سفال و سفالگری در ایران
   پیش گفتار
      ظرف های سفالی،  قدیمی ‌ترین دست کار آدمی است،  که برای مصارف عمومی یا هنری ساخته می شد،  و بنا به خواسته ذهنی زمان و مکان نقش و نگار به خود می گرفت.  انسان‌ های اولیه بعد از پایان دوران دویدن به دنبال گاو های وحشی آسیایی و اروپایی و تقریباً خوردن همه آنها به ناچار فکر ذخیره آب و غذا افتادند،  که این ابتدای آغاز تمدن شد،  در واقع خوردن یکی از چهار کار اصلی انسان است.  انسان اولیه بعد از ده ها هزار سال دوندگی به کشف گره از الیاف دست یافتند که در تاریخ و فرهنگ یاد گیری نوشته ام،  و سپس بعد از هزاران سال به خاصیت چسبندگی و شکل گیری گل رس هم پی بردند،  و در ابتدا ظرف های سفالی را به شکل های گوناگون و ساده ساختند.
تصویر تعدادی ظرف سفالی از یک بازار محلی،  عکس شماره 3351.
      با گذشت زمان و نیاز به ظرف های بیشتر و گسترش زندگی،  سفال گری هم تکامل یافت، انواع آن تولید شد که نمونه هایی در موزه های همه جهان موجود می باشد.  انسان با ذوق و هنر در هر دوره تاریخی‌ آفریننده نو آوری هایی بودند دیر زمان ها نسل در نسل قرنها می اندیشدند که چگونه با دست هایشان بر ظرف های گلی نقش و نگار هایی بکشند،  و آنها را با رنگ های گوناگون آراسته نمایند.  هم اینک در اکثر نقاط ایران عزیز از جمله در:  مند گناباد، لالجین همدان،  میبد یزد،  شهررضای اصفهان،  زنوز آذربایجان،  کلپورگان سیستان،  جویبار مازندران، سیاهکل لاهیجان، سیاهکل چال تنکابن، و...  سفال کاری های مهمی می باشد.   تولید وسایل و محصولات سفال و سرامیک در هر یک از نقاط نامبرده با اختلاف کمی در نوع مواد اولیه رنگ و طرح تهیه می‌‌شود،  و به همین دلیل محصولات هر ناحیه به خوبی قابل تشخیص از فرآورده‌ های سایر نقاط است.
   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.
زیبا ترین سفالگران
      خانه ای قدیمی و بزرگ در دره زیبای سیاهکل چال با شکل سنتی خود،  گل و چوب،  که چون خونه گلی معروف بنا شده ،  چشم هر بیننده را روشن می کند.  شیهه اسب،  چرای گاو ها کنار جویبار،  مرغ های محلی رنگارنگ در میان حیاط گل فرش،  وای خدای من بانگ دوشیزه ای با لباس محلی که می گوید بفرمائید عصرانه،  چای محلی اینجا با عسل و کره و پنیر خودمان کنار تنور که با هیزم همین جنگل بغل دست است،  نان داغ دست رنج این عزیز هم میهن،  دوتر (دختر) معروف ترین خانواده سفالگر غرب مازندران ما را به عصرانه ملکوتی فرا خواند،  و سپس طعم طبیعت را به تمام معنی آن فهمیدیم.
عکس کوره کارگاه سفال گری آقای محبی در روستای سیاهگل چال شهر تنکاین،  عکس شماره 3589.
      دور تپه سیاهکل چال هرچه می روی و می گردی تکه های سفال که سنگفرش جنگل و باغ است،  و خبر از گذشته های دور و آباد این منطقه می دهد.  سفال گران حرفه ای و سفال کاری های بزرگ و مهم،  که در گذشته ها صنعت و یا هنرشان با کشتی از بندر خراب شده و از بین رفته کریم آباد تنکابن به روسیه صادر میشد.  همچنین در ادامه خط راًس سیاهکل چال نزدیک این کارگاه به یکی از بزرگترین گبرستان های تاریخ ایران بر می خوریم که جویندگان گنج صد ها سوراخ در میان این گبرستان برای طلا و زیر خاکی گذشتگان کنده اند.  ای بابا این سنگ های چند تنی را چگونه به این ارتفاع آورده اند،  هزاران سال پیش مگر چه قدرتی داشتند،  سازمان میراث فرهنگی باید بیاید اینجا را حفاظت کند.
عکس بخشی از انبار کارگاه زیباترین سفال گران،  عکس شماره 3590.
      نه چندان دور،  همین شصت سال پیش،  کودکی ریز نقش کم و سن و سال در کارگاه سفال گری عموی خود مشغول شاگردی و کار شد.  کار کرد و کار کرد،  کم خورد،  چون زن عموی او می گفت اگر زیاد بخورد مثل بچه های شصت سال دیگه میشه،  عبادت کرد،  چون عموی او می گفت اگر عباد نکند مثل بچه های شصت سال دیگه میشه.  بله تزکیه نفس و جسمش تکمیل شد،  و بدین ترتیب معرف ترین سفالگر شد،  که امروزه خانواده بزرگ و پر محبتی را در کنارش حس می کند،  و تولیدات او در ایتالیا فروشگاه دارد و در تمام اروپا به فروش می رسد.  بله او در جوانی مرد بزرگی شد،  امروزه کارگاه زیبایش با خمره های حجیم و کوزه های ظریف،  دلربایی می کند و قدرت و توانایی سنت ایرانی را به رخ همگان می کشد،  و می گوید ما ایرانیها در طول تاریخ سازنده تاریخ بودیم،  و آغاز همه نیکوئی ها از ماست،  که این را در وبلاگ  جنبش برداشت دروغ ها از تاریخ ایران  گفته ام.  سزوار است که به این کارگاه برویم و یادگاری از تاریخ بگیریم و زینت بخش خانه خود نماییم،  و تمجیدی از این پیر مرد کاری و توانا و خانوده زحمت کش مهربان او نماییم.
عکس آقای محبی بزرگ در کنار کوزه بزرگ کار خودش،  عکس شماره 3587.
      این کارگاه سفالگری در روستای سیاهگل چال سلیمان آباد واقع است،  برای دیدن این کارگاه از راهی قدیمی و نیمه جنگلی که باغات چای و پرتقال و مزارع برنج زینت آن است می گذریم که در این مسیر نوای پرندگان رنگارنگ و پریدن سمورها و دیدن سر سبزی روح را صفایی می دهد و لذتی خاص دارد.  در طول جاده تاریخی چشم انداز زیبای شهر تنکابن و روستاهای اطراف می درخشند و دریایی که احساس می کنی دم دست است و کوه هایی با آب روان،  نگار را می ربایند.  در میان راه خانه های روستایی خوش آمد می گویند و تعارف صمیمانه هر گذرنده را مجذوب مهر تاریخی می کند،  جاده ای خاکی،  تمشک هایی خوش مزه،  ازگیل و انجیر، توت سیاه و توت سفید، سیب و گلابی،  گوجه و آلو،  همگام با درختان افرا و بلوط و توسکا، شش کیلو متر پیاده چنین پیمودن،  گاه طویله هایی با گاوها و گوسفندانی تمیز که کنجکاوانه رهگذران را می بینند.
عکس خاندن بزرگ و زیبا و دیدنی محبی دوست داشتنی،  عکس شماره 3586.
    کارگاه سفالگری که متعلق به خانواده نازنین جناب آقای محبی یا خاندان بزرگ محبی است،  که سه نسل در این مکان مشغول کار و زندگی هستند،  با دو کوره پخت سفال جدید و هفتاد ساله که با هیزم است.  تولیدات این کارگاه:  انواع کوزه ها،  سفال سقف، دوشان و جوشان، ظروف قدیمی و تزئینی،  نمکدان و شکر دان،  جا شمعی و آباژور،  و بسیاری دیگر که باید بیایید و ببینید و تعجب کنید.  خاک برای گل این کوزه گری از همین منطقه است و در نزدیکی جنگل استخراج می شود،  آثار تاریخی زیاد اینجا علاقه مندان را به تحقیقات بیشتر دعوت می کند،  که با گذر از میان باغات پرتقال و سپس درختان تنومند در دسترس است.
عکس سفال های تزئینی و سر سقف کار خاندان بزرگ محبی،  شماره 3582.
     اسم پرتقال آوردم، از خنده های تاریخ بگویم اورنگ ، نارنگ ، ترنگ ،حالا با ( ج ) فرق چندانی نداره،  نام های ایرانی مرکبات است، ولی در دوره صفویه، اورنج ما را که در هرمزگان و بندر، بود،  پرتقالیها برای شاه وقت کادو آوردند،  شاه هم گفت، به اسم اینها که قسمتی از کشور ما را گرفته اند بگویید پرتقال.  یا مثلا ریال که همان رویال انگلیسی و رئال و ریال پرتقالی و اسپانیایی،  یعنی   سلطنتی است،  آنهم در زمان پرتقالیها آمد، و در قرن دانایی 21 و سی سال بعد از پایان حکومت سلطنت هنوز واحد پولمان سلطنتی است.  آن وقت به لغات و کلمات بین المللی گیر داده و عوض می کنیم مانند، کامپیوتر ، هلی کوپتر ،  انگار آنها را ما اختراع کردیم و نام من در آوری برای آنها گذاشته می شود،  شاید هم خیلی جدا بافته از همه جهانیم.  خوشبختانه سفال همچنان سفال است.
   ــ  سفال = (س = سر) + (فال = سقف)،  جهت اطلاع به معنی نام مکان های ایران مراجعه شود. 
عکس قدیمی کوزه های تازه سفال شهسوار،  عکس شماره 3584.
   توجه:  جهت خرید و سفارش انواع سفال شهسوار آقای علی محبی،  در "
30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

سخن نخست تارنمای ارگ

پیش گفتار

      هر وبلاگ یا سازمان،  شرکت یا حزب،  در این دوران و قرن نوین،  نیازمند طرح تدوین شده است،  که شامل:  مرامنامه، اساسنامه، استراتژی، تاکتیک، سبک کار، و... باشد،  عدم دقت به این اصول،  آن شرکت یا سازمان یا وب را سردرگم می کند،  و به اهدافش نمی رساند.

تصویر پلاک هخامنشی،  عکس شماره 3311.

    ارگ به معنی قلعه کوچک در میان قلعه بزرگ است،  که دارای برج و بار باشد،  و در آن فرمانروای شهر، ایالت و یا کشور اقامت داشته است،  و غالباً وی از آنجا مبادرت به اداره امور می کرد.  از این وبسایت ارگ،  هدایت و اداره،  تاریخ نویسی نوین ایرانی و جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران،  و... انجام می شود.

   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.

"تاریخ نوشتن مقاله سخن وبسایت ارگ 1385،  در اولین فرصت بازنویسی می کنم"

سخن، مرام، اساس، سبک کار

      سخن وبلاگ ارگ به عاشقان دانستن حقیقت است،  که اندیشه خدمت به دانش و ایران دارند،  سخن وبلاگ ارگ به تحصیل کرده ها و روشنفکران است،  که اندیشه و عمل شان تابع منطق و حقایق علمی است.  بدین منظور حرکت وبلاگ بحث در جهت معیار هایی با اتکا به حقایق علمی و تجربی و موازین منطقی محقق است.  در زمانی حساس که راه زندگی و رشد ملتها،  به شیوه  فرا امپریالیستی در خطر و بحران است،  لازم می گردد که اندیشمندان و روشنفکران مورد نظر این وبلاگ،  در محیط دمکرات مجازی گرد هم آیند.  در تشخیص دروغها و یافتن واقعیتها و حقایق علمی در جغرافیا ـ تاریخ و تکامل اجتماعی و فرهنگی به اندازه توانایی خود کار،  و به گسترش واقعیتها در میان مردم بکوشند.  کوتاهی از این مهم سپردن دوران به دروغ پردازان است،  که با دشمنی دیرینه،  خواهان شکست و تجزیه ذهنی و ذاتی ملت های قاره کهن،  جهت تخریب و انقراض می باشند.

        وبلاگ ارگ (جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران)  بر پایه دروغ های تاریخی نمی باشد،  بلکه در ضدیت کامل با کلیت دروغ،  و مخالف سرسخت دروغ های تاریخی و اجتماعی است.  بنابر این منابع و مطالب کتاب هایی،  که اصالت واقعی و صحیح بودن مقالات آنها مشکوک می باشد،  فقط به منظور بررسی چگونگی نوشته هایشان در وبلاگ استفاده می شود.  آنچه که امروزه برای علوم انسانی،  بویژه تاریخ و تاریخ اجتماعی مسئله ساز شده،  انبوه دروغها و ترفندها است،  که هر کس به فراخور حال و موقعیت خود بکار برده است.  برای تصفیه و پاکسازی آنها باید از روش های اصولی استفاده کرد،  تکیه بر مطالب مشکوک و تکرار طوطی گونه آنها،  همان گمراهی تاریخی است.

      بدین جهت باید در نظر داشت،  استدلال ها و استنباط های قیاسی،  که همراه تحلیل های عمیق و داده های واقعی تاریخی و آماری است،  نهایت به تکوین تعلیل های جدید،  برابر اصول علمی می انجامد،  که در تمام مراجع ذیصلاح مسند و منبع به حساب می آید،  که اساس و پایه وبلاگ ارگ،  بر این مبنا می باشد.  در مقالات وبلاگ از ذکر مستقیم و یا نوشتن کلاسیک انبوه زیرنویس منابع خود داری شده،  ولی با استفاده از واژه های کلیدی کتاب های داری اهمیت،  تشخیص ذهنی برای حرفه ای ها مقدور شده است.  مبتدی های مرتبط با این دانش،  ضمن مطالعه و پیگیری وبلاگ،  بعد از مدتی خود می توانند،  رمز و راز یا در واقع علم وبلاگ را بیابند و درک کنند.  همیشه خواهش کرده ام،  افرادی که علاقه و یا دانشی در تاریخ و تاریخ اجتماعی ندارند،  این وبلاگ را مطالعه نکنند،  و اگر اشتباه وارد شده اند،  سریع خارج شوند،  چون سردرگم می شوند.

عکس انوش راوید در 1346 خورشیدی،  مشروح در تولد در تاریخ،  عکس شماره 112 .

مرامنامه وبلاگ ارگ

   1 ــ  احترام کامل به مردم ایران و تمام انسانها،  2 ــ  حفظ بی چون و چرای دمکراسی واقعی،  3 ــ  کار فرهنگی جهت زدودن دروغ و نیرنگ و فریب در تاریخ و تاریخ اجتماعی ایران بزرگ و قاره کهن،  4 ــ  رعایت کامل قوانین کشور ایران و بین المللی،  5 ــ  دفاع از تاریخ و تاریخ اجتماعی و جغرافیای تاریخی ایران.

اساسنامه وبلاگ ارگ

   1 ــ  تحقیق و تحلیل های ویژه در تاریخ و تاریخ اجتماعی ایران و جهان،  2 ــ  ایجاد آموزش و درک بیشتر از واقعیت های تاریخی و حس حرکت زمین زیر پا،  3 ــ  کار فرهنگی دفاع از تاریخ و تاریخ اجتماعی ایران،  در محیط دمکرات وب.  4 ــ  تلاش برای ایجاد فرهنگستان مستقل تاریخ و جغرافیای تاریخی ایران.

سبک کار وبلاگ ارگ

      وب ارگ یا جنبش ارگ،  فعالیتی مجازی در محیط اینترنت و غیر حضوری،  ویژه علاقمندان به دانش جغرافیا ـ تاریخ است،  که نیازی به رهبری از بالا مانند سبک کار قرون گذشته ندارد،  بلکه برنامه ای با آینده نگری و سازمان های نوین قرن 21 است.  با توجه به جامعه امروزی و تحقیقات متوجه می شویم،  سبک کار قرون گذشته بویژه دوران تولید انبوه قرن 20 برای پیشبرد اهداف در این زمان کار ساز نمی باشد.  بسیاری هنوز در گذشته مانده و می پندارند،  که برای کار می بایست رهبر و سازمان هرمی شکل داشت،  تا بتوان هدایت کلی را به دست گرفت.  در صورتیکه در قرن موج نو با انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی این گونه هرم ها به راحتی آسیب پذیر هستند،  و به هیچ عنوان و شکل نمی توان آنرا ثابت نگه داشت.  اگر سازمان هرمی در این قرن ثابت بماند،  دلیل بر عدم توانایی تحلیل و تعلیل نیرو های تشکیل دهنده آن است،  که به نوبه خود عدم کارایی را در پی دارد.  گاه در این زمان دیده می شود،  مدیریت یا رهبری با پول هرم تشکیلاتی را نگه می دارد،  ولی هر روزه مخارج بیشتری می طلبد،  و در نهایت حفظ آن امکان ندارد.

   یک تعریف ــ  اگر بعضی پدر یا پدر بزرگی را محک بزنید متوجه می شوید،  که آنها می پندارند،  اگر نباشند بچه ها و نوه ها توانایی ادامه زندگیشان کم است،  و می پندارند همه دانایی در آنها جمع است.  در گذشته داستانی و خطی می ساختند،  و میلیونها انسان گرد آن متعصّبانه جمع می شدند،  اما در این زمان وضع کاملاً فرق می کند،  دانایی قرن 21 حاکم و در حال انکشاف است.  این زمان طبقات زیرین هر هرم را جوانان تحصیل کرده تشکیل خواهند داد،  بسیاری از آنها خود مدیران سازمان بزرگ و کوچکی هستند،  آنها براحتی هر تغییر و تحول را درک کرده و جهت گیری می کنند.  به همین جهت خیلی سریع هر هرم تشکیلاتی از هم می پاشد،  و به بیشمار هرم تبدیل می شود.  فرمانده مهمی در خاطرات خود نوشته بود،  که زمان جنگ اول جهانی سربازان بی چون و چرا دستور فرماندهان را اجرا می کردند،  اما در جنگ دوم جهانی می بایست برای آنها تعریفی از دستور می کردیم،  ولی در آینده،  هر سربازی فرمانده خواهد بود.  آن فرمانده در نیم قرن پیش این مهم را دانسته و درک کرده بود،  بنابر این نمی توان با اصول کاری گذشته وارد آینده شد.  وبلاگ جنبش ارگ نمی خواهد و نمی گذارد زمان تکلیف را روشن کند،  بلکه می داند که این علم و دانش و اندیشه است،  که باید بر زمان اثر گذارد.

      تمام اطراف ما هر چه می بینیم و حس می کنیم،  از یک مدیریت کاملاً علمی برخوردار است،  باید این مدیریت را که از اتم و سلول و ملکول تشکیل شده درک و تشریح نمود.  نباید مانند انسان عصر حجر آنرا فقط ساخته و پرداخته بالا و پائین دانست،  و خارج از توانایی تحلیل و تحقیق خودمان به حساب آوریم.  به این ترتیب با دید آینده نگری،  مدیریت قرن 21 در فضا شکل می گیرد،  همان گونه که آن اتم ها و ملکول ها و سلول ها در فضا بیک دیگر اتصال دارند،  و مجموع آنها عنصری یا عناصری را تشکیل می دهند.  در این زمان با تعریف علمی خاص تشکیلاتی،  عنصر مدیریت و سازمان هم در فضا شکل می گیرد.  البته درک این جملات برای افراد جا مانده در اندیشه پدر بزرگ مآبانه قرون گذشته مشکل است،  ولی مطمئنا جوانان باهوش امروزی به آنها کمک خواهند کرد،  تا متوجه شوند.

GetBC(19);

داستان اکوتوریسم یا بوم گردی در ایران

پیش گفتار

      از ابتدای تاریخ بوم گردی وجود داشته،  و این بوم گردی باعث گسترش و رشد تمدن شده است.  در تاریخ ایران نیز بوم گردی هم وجود داشته،  و این بوم گردی ها غیر از پخش تمدن،  رشد و تکامل و یک نواختی تمدن را نیز بدنبال داشته است.  در ابتدا بدنبال یافتن طلوع خورشید تا توانستند بسمت شرق رفتند،  و وارد قاره آمریکا شدند و از آنجا به انگلستان و اثر مهم استون هنج را جا گداشتند.   در دوران دینها از الهه های مختلف باستانی،  تا امامان پاک،  از این شهر و دیار به آن شهر دیار،  برای دیدار و زیارت می رفتند.

تصویر لوگوی ایران گردی،  عکس شماره 1608.

   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.

خوشه سار بوم گردی

خوشه سار بوم گردی چیست؟ و چه کسانی هستند؟  پاسخ از دید یک کارشناس این گروه:

      اشخاصی هستند،  که طی سالها به گونه های مختلف با هم آشنا شده و ارتباط دارند،  و ارزش‌ های میراث فرهنگی و زندگی بومی را فراتر از گفتار و نوشتار و هنر،  کم و بیش در رفتار و زندگی ‌شان وارد کرده ‌اند؛  مانند محل زندگی، پوشش، خوراک، شغل، موسیقی و...

      آنها با دید جدید،  به شکل ارگانیک یک شبکه بومی را تشکیل داده‌‌ اند،  و با یکدیگر دوستی و همکاری دارند،  تجاربشان را درمیان می ‌گذارند و معرف یکدیگرند.  کم و بیش نسبت به اتفاقاتی که در حوزه میراث فرهنگی و طبیعی کشور می‌افتد حساس ‌اند،  و در حد توان برای بهبود آن یاری و همدلی می ‌کنند.  تقریبا تمام این افراد در مراحل طراحی،  تهیه مصالح و اجرای فضای معماری مورد نظرشان عملا وارد شدند،  و مهارت و دانش کسب کردند،  و همین موضوع کم و بیش نسبت به تهیه پوشاک و طبعاً خوراکشان نیز دخیل بوده است.

      در  یک کلام،  زندگی مفید نزدیک به طبیعت در بافت های قدیمی شهری و روستایی را انتخاب کرده،  و به دور از ساختار مدرنیزه و نیز بروکراسی و اداری رایج کشور،  ارزش های میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری را در حوزه فعالیت خود زنده نگه می دارند.

   *  شاید بتوان در مورد ایشان وجوه مشترک زیر را برشمرد:

      انتخاب خانه ‌ای بومی،  مرمت و سکونت در آن،  استفاده از معماری داخلی ساده محلی،  پذیرایی با غذای اصیل بومی،  درگیر کردن ساکنین محلی در فعالیت های خود،  احترام به فرهنگ و آیین های مردم بومی،  معرفی هنرها و صنایع خاص منطقه،  معرفی موسیقی ایرانی، عرفانی و تلفیق آن با موسیقی جهان،  و....

بسی رنج برده‌اند سال های پیش             که بوم زنده ماند به کردار خویش

زخورد و زپوشاک و در کار و جای                زبوم بهره بردند لیکن به جای

به صدها مکان در دل مرز و بوم                 چو خوشه پراکنده‌اند بهر بوم

از اول نبشناختند یکدگر                          به ره آمدند یاور همدگر

چو بومی به رنج آورد روزگار                      دگر خوشه‌ها را نماند قرار

شما هم چو یاور به بومی شوید               یکی دانه‌ی خوشه‌ساری شوید

   *  فهرست تعدادی از اعضای خوشه سار بوم گردی:

   مازیار آل داوود:  روستای گرمه  (اقامتگاه آتشونی) - ۰۹۱۲۵۵۷۹۶۴۳

   اکبر رضوانیان:  کاشان (خانه نقلی) -    http://www.noghlihouse.com۰۹۱۳۲۷۶۵۹۸۴

   فرزین ملکی:  چلاسرو جل تنکابن (خانه گِلی) - http://www.caspiantrek.com  ۰۹۱۱۲۹۱۰۷۰۰

   حمید غنی:  سمیرم (چادر عشایری) - ۰۹۳۸۳۹۳۳۶۱۰

   حسن ابراهیمی:  روستای میمند کرمان - ۰۹۱۳۳۹۲۶۱۹۹

   احسان تاج زاد: اصفهان (روستای قِهی) - ۰۹۱۲۱۰۱۳۰۳۷

   توماج مقدس زاده: اصفهان (روستای قهی) - ۰۹۱۳۱۲۷۰۵۷۸

   محمد جلالی:  اصفهان (تودشک) - ۰۹۱۳۹۱۶۵۷۵۲

   افشین عباس نژاد هنگامی:  جزیره قشم (جزیره هنگام) - ۰۹۱۷۹۷۷۳۰۵۶ -۰۷۶۳۵۲۴۱۴۳۱

   خانواده طباطبایی:  روستای فرحزاد - ۰۹۱۳۳۲۳۴۱۸۸

   صادق مقانلو:  اردبیل (چادر عشایری) - ۰۹۱۴۸۰۹۲۳۵۵

   خانواده میری:  سعادت شهر (پاسارگاد) - ۰۹۱۷۹۲۷۲۹۳۲

   انوری:  ترکمن صحرا - ۰۹۱۲۷۲۰۶۷۴۱

   اکبر مشکاتی:  گیلان (روستای قاسم آباد) - ۰۹۱۳۲۷۶۵۹۸۴

   سیاوش جلالی:  انارک (رباط انارک) – ۰۹۱۲۲۹۸۳۵۷۵

 &n

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

داستان الکی هلنیسم تاریخ استعماری

پیش گفتار

      یکی دیگر از مهمترین خطوط قرمز تاریخ نویسی استعماری،  داستان الکی هلنیسم است،  که به وسیله این حقه بازی تاریخی،  می خواهند بگویند که اصل و اساس تمدن و مدنیت از اروپا بوده است.  ولی نمی دانستند روزی انوش راوید دست پلید پر از ترفند آنها را می خواند و افشا می کند.  امیدوارم جوانان باهوش نسبت به این مسائل تاریخی بی تفاوت نباشند،  زیرا با این ترفندها،  استعمار و امپریالیسم مقاصد خودش را پیش برده و خواهد برد.

   تصویر مجسمه کشف شده ونوس،  چه بدبختی است،  که بعد از 2000 سال بخاطر امنیت وب،  باید بخشی از آنرا سیاه کرد و پوشاند،  عکس شماره 8581.  اگر محل کشف را راست گفته باشند!،  بسیاری از مطالب در تاریخ را بخاطر برتری گرفتن تاریخی،  دروغ گفته اند،  چه بسا این کشف و بسیاری دیگر از اینقبیل را هم دروغ گفته باشند. 

   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.

آغاز داستان هلنیسم

      ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﯾﮏ ﺗﺎﺭﯾﺨﺪﺍﻥ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1836 ﻣﯿﻼﺩﯼ ﻭﺍﮊﻩ ‏ﻫﻠﻨﯿﺴﻢ ﺭﺍ ﺑﮑﺎﺭ ﺑﺮﺩ،  ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﯾﻦ ﻧﺎﻡ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﻫﻨﺮﯼ ﯾﻮﻧﺎﻥ ، ﮐﻪ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﺁﻥ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪﻥ ﺩﻭﻟﺘﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﯾﻮﻧﺎﻥ،  ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ آلکساندر ﺑﻮﺩ،  ﺍﻃﻼﻕ ﮔﺮﺩﯾﺪ.  ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ 330 ﻕ ﻡ ﺗﺎ 27 ﻕ ﻡ ﺗﺪﺍﻭﻡ ﯾﺎﻓﺖ.

   در تاریخ نویسی استعماری گویند:  فلسفه یونانی‌مآبی یا فلسفه یونانی‌گری و یا فلسفه هلنیستی،  دوره ‌ای از فلسفه غرب می‌باشد،  که در تمدن هلنی،  پس از ارسطو توسعه یافت،  و با آغاز دوره نوافلاطونی پایان یافت.  ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻫﻠﻨﯽ ﺍﺯ ﻟﺸﮑﺮﮐﺸﯽ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﮑﻨﺪﺭ ﺑﻪ ﺷﺮﻕ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ،  ﻭ ﺍﺯ ﻓﺘﻮﺣﺎﺕ ﺍﻭ ﺗﺎ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﺳﻠﻄﻪ ﺭﻭﻡ ﺗﺎ ﺁﺳﯿﺎﯼ ﺻﻐﯿﺮ ﻭ ﻣﺼﺮ ﺑﻪ ﻃﻮﻝ ﻣﯽ ﺍﻧﺠﺎﻣﺪ،  یعنی ﺍﺯ ﻗﺮﻥ ﺳﻮﻡ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺗﺎ ﺍﻭﻝ ﻣﯿﻼﺩﯼ.  ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯾﯽ ﻫﻨﺮ ﻫﻠﻨﯽ ﺍﺯ ﺷﻤﺎﻝ ﺗﺎ ﺟﻨﻮﺏ ﺭﻭﺳﯿﻪ،  ﺍﺯ ﺷﺮﻕ ﺗﺎ ﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻨﻮﺏ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺷﻤﺎﻝ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻏﺮﺏ ﮐﻨﺎﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ، ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﻭ ﺍﺳﭙﺎﻧﯿﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.  ﺷﻬﺮ ﺗﺎﮐﺴﯿﻼ ﺩﺭ ﭘﺎﮐﺴﺘﺎﻥ ﺟﺰﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﻫﻠﻨﯽ ﺍﺳﺖ.  ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ آلکساندر یونانی ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺗﻤﺪﻥ ﻭ ﻫﻨﺮ ﯾﻮﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﻧﻘﺎﻁ ﮔﺮﺩﯾﺪ.  ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻧﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﺯﯾﺮ ﺳﻠﻄﻪ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ.  ﺑﺎ ﺩﺭﺁﻣﯿﺨﺘﮕﯽ ﺗﻤﺪﻥ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ‏(ﯾﻮﻧﺎﻥ ﻭ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ‏) ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺷﮑﻮﻓﺎﺗﺮ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ.  ....و کلی پرت و پلا،  که بفراوانی در اینترنت و کتابها موجود است.

      آنها که این داستان هلنیسم را گفته اند،  یا خیلی کم داشتند،  یا فکر کردند شنوده هایشان کم دارند،  ما می دانیم تمدن رشد و تکامل دارد،  و الکی شکل نمی گیرد،  شرایط تاریخ اجتماعی می خواهد.  ولی آنها به یکباره می آیند چند معماری و مجسمه،  که توسط مردم قاره کهن در یونان ایجاد شده را از آن اروپا کرده،  و با داستان های الکی تاریخی و هلنیسم آنها را مصادره کرده اند.

ونوس و ونوس میلو

      ونوس، یا نئوس در اسطوره‌های رومی،  ایزدبانوی عشق و زیبایی و بارآوری است.  برابر آن در اسطوره‌ های یونان آفرودیت است.  مجسمه هایی که از افتخارات هلنیسمشان می دانند،  بدون اینکه درکی از تاریخ و رشد و تکامل ارائه دهند،  فقط می خواهند بگویند که همه چیز از یونان و اروپا بوده است.  در زیر تعداد زیادی از مجسمه های ونوس و ناهید و هلن در زیر می گذارم،  که براحتی مشخص شود برای رسیدن به ونوس و ونوس میلو،  مراحل تاریخ تمدن لازم است،  نه باد هوا و داستان های الکی تاریخ استعمار نوشته.

   تصویر های مجسمه های کشف شده از ونوس و ناهید و هلن و...  در ایران و قاره کهن،  عکس های شماره 8582 تا 8593.  از این قبیل مجسمه ها در هندوستان هم بسیار کشف شده است،  زیرا در دوره های اسلامی این آثار بشدت تخریب و نابود شده اند.

   مهم ــ   آثار فراوان هنری و معماری در ایران و قاره کهن می گویند،  هلنیسم یک فرهنگ از ایران و قاره کهن است،  نه از اروپا و یونان.  مراقب باشید در دام ترفند های تاریخ نویسی استعماری نیافتید.

تصویر لوگوی با جدید از شکوه تاریخ ایران دفاع نمایید،  عکس شماره 1602.

کلیک کنید:  یونان باستان

کلیک کنید:  تاریخ سلوکیان اهل سلوک

کلیک کنید:  دین و آئین و معابد مهر و میترا

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر    

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

سازمان های انقلابی قرن 21

پیش گفتار

      دنیا بسرعت تغییر می کند،  بنا بر این سازمان ها و تشکیلات،  دولتی و غیره هم باید شیوه خود را تغییر دهند.  افراد هوشمند و سازمان ها نا گزیرند این تغییرات را درک کنند،  تا بتوانند آن چیز هایی که لازم است،  با دنیای نو هماهنگ کنند،  و تغییرات را بینند و انجام دهند.  دست کم یک مسئله روشن است،  سازمان ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی با دنیایی سخت تر مواجه هستند،  دنیایی که کارایی آنها واقعی تر از گذشته داوری می شود،  و دیوار های محافظ کمتری برای پناه گرفتن وجود دارد.  این مطلب در مورد سازمان های سیاسی و محافل علمی و دفاتر اشتغال همانقدر مصداق دارد،  که در مورد انواع حرفه ها و پیشه ها دارد.  بنا بر این باید در فرهنگ یادگیری و اندیشه سنت گریزی جدی بود،  و تغییرات را درک کرد،  و از آنها با دانایی قرن 21 استفاده نمود،  و از جدال با نا پیوستگی ها خود داری شود.

تصویر از داریوش هخامنشی در تخت جمشید،  عکس شماره 3353.

   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.

تصویر لوگو در دانش و بینش انقلابی باشید،  عکس شماره 1610.

"این پست برای اولین بار در 1385 نوشته شد،  و تاکنون بازنویسی نشده است"

. . . بازنویسی می شود و ادامه دارد . . . 

کلیک کنید:  دمکراسی،  حزب، فدرالیسم

برکت و نعمت اینترنت

       باید برکت اینترنت را که آزادی قلم و اندیشه و پیامد آن شکوفایی و گسترش علم را برای جهان به ارمغان آورده شکر گزار بود،  و همیشه یاد اندیشمندان و دانشمندان این گام مهم را به خاطر داشت،  و برای نگهداری این نعمت تلاش نمود.  از نوشتن موضوعاتی که نشر اکاذیب است خود داری شود،  و همچنین از گفتن اهانت به یکدیگر در نظرها جداً خود داری شود.  اگر قدر این تکنولوژی قرن 21 را درک نکرده و پاس نداشته،  همین وسیله ای می شود که چون آتش جهنم بد خواهان را تا رختخواب آنها تعقیب و نابود می کند.  زمانی که ما جوان بودیم در آرزوی گفتن و نوشتن،  که همگان و علاقمندان ببینند و بخوانند،  به رویا ها سفر می کردیم،  ولی چنین چیزی نبود.  جوان های عزیز می توانند از بزرگترها بپرسند،  که آنها در چه محدودیت علمی بودند.  یکبار دیگر،  سپاس اندیشمندان و دانشمندان که جهان را برای ما گشودند،   آن انبوه بزرگ مردان ایرانی که از هزاران سال پیش بدون توقع مادی پدید آورندگان دانش های برتر گیتی بودند،  و این پدید آورندگان علوم تکنیکی امروزی که برای پول کار های بزرگی کرده اند،  و پاداش نیک برای جوانانی که از این برکت و نعمت به خوبی و نیکی استفاده می کنند.

ابتدا انقلابی باشید

      منظور از انقلابی بودن این است،  که همیشه در فکر ایجاد تغییرات نو بود،  و این تغییرات نو فقط با بالا بردن دانش و تخصص امکان دارد.  بسیاری فکر می کنند انقلابی عمل می کنند،  ولی انقلابی عمل کردن نیازمند ایجاد تغییر در علم و دانش است.  با همان درک و دانش قبلی هرگز نمی شود انقلابی بود.  درباره انقلاب زیاد نوشته و گفته اند،  و به گونه ای مفهوم آنچه که نوشته اند،  ایجاد تغییرات سطحی در همان مقدار دانش و بینش است،   که این اندک،  انقلاب و انقلابی عمل کردن نیست،  بلکه تغییر در سلیقه چیدمان است.

      بمنظور انقلابی بودن در قرن جدید،  ابتدا باید درک واقعی از تخصص و علم داشت،  و در آن جهت حرکت کرد،  سپس با بالا رفتن یا بالا بردن دانش و تخصص،  می توان برای انقلابی بودن فکر کرد،.  همانطور که گفتم،  نباید تغییر سلیقه عادی و ساده را با انقلاب و انقلابی بودن اشتباه گرفت.  خنده دارتر و مسخره تر از همه این است،  که در تبلیغات استعمار و امپریالیسم،  انقلابی بودن را تیر و تفنگ دست گرفتن گفته اند.

   پرسش از عموم:  آیا شما هر تغییر سلیقه و جابجایی های عادی را انقلاب و انقلابی بودن می دانید؟ 

چه کس باید فکر کند

      از ابتدای قرن 21 روشن شده که کار سازمانها عمل کردن است،  دیگر مثل گذشته نیست که مشاغل یک سازمان خانه دوم شخص باشد،  و به سراسر زندگی آن فرد معنا بخشد.  همچنین در قرن نو سازمان ها مانند بازو های حکومت نیستند،  که مالیاتش را جمع کنند،  مستمری ها را بپردازند و یا کار های دولتی را انجام دهند،  و به نوعی سیاست مالی در آمدی و حفظ حکومت را به اجرا بگذارند.  اینها کار هایی هستند که امروز می توانند در مضمون دیگری ظاهر شوند،  تا تقابل بین حکومت و مردم نباشند،  یا غیر دولتی ها هدف دار تر باشند.   سازمان های پر اشتغال دولتی در قرن 20 عادت کرده بودند،  که به راحتی مانند نوعی ابزار اعمال سیاست های دولت باشند،  اما اکنون مجبورند مرتباً در صد کمتری از جوانان را به صورت تمام وقت استخدام می کنند.  عده ای بر این عقیده اند که اندیشه خانه دوم نیز سد راه انجام درست وظایف این سازمان ها شده است،  که باعث گردیده هوشیاری جایگزین تلف کردن وقت شود.  وظیفه ای تشکیلات قرن 20 تأمین کالا ها و خدمات مناسب برای مشتریان بوده است،  یا بر آورده کردن نیاز های ابتدایی موج های قبلی.  مدیران قرن گذشته افتخار می کردند،  که هدف های اجتماعی آنها پر هزینه باشد تا نسبت به بقیه افراد فخر بفروشند و بگویند هزینه های زیادی داریم،  مانند رفتن مدیران کارخانه های اتومبیل سازی آمریکا به کنگره آمریکا در اواخر سال 2008 هنگام بحران مالی آن کشور برای گرفتن پول که پاسخ شنیدند،  با هواپیمای شخصی نه،  هوشمندانه بیایید.

      مسلماً همه اینها یک سئوال اساسی را مطرح می کند،  اگر دیگر قرار نیست که سازمان ها به فکر مردم باشند،  چه کسی باید به این فکر باشد؟.  این پرسش هدف انوش راوید در بررسی این مطلب می باشد،  که سازمان ها چگونه باید شروع کنند،  به واکنش نشان دادن در مقابل فشار های نو قرن 21 برای ارائه نتیجه واقعی و عملی.  از زمانی که تغییر نا پیوسته آغاز شده است،  و در سنت گریزی توضیح دادم،  روشها و نیازمندی های مردم و سازمانها چه تغییرات عظیمی اعم از خوب یا بد کرده است.  توجه شود، مسئله فقط این نیست که رسیدن به نتیجه اهمیت بیشتری پیدا کرده،  و یا وقوع تغییرات شدید در شیوه عمل کردها عرصه فراختری پیدا نموده است.  باید دانست،  سازمان های امروزی بیش از پیش جایگزین مغز ها هستند نه عضله های موج دوم.  بر اساس یک پیش بینی کاملاً قابل قبول در قرن 21،  برای 70 درصد از مشاغل مهارت های مغزی مورد نیاز است،  و شاید نیمی از این مشاغلی که مهارت مغزی می طلبدند،  به تخصص های حرفه ای یا آموزش دانشگاهی نیاز دارند.  سازمانها بیش از پیش از افراد هوشمندی تشکیل می شوند که کار های هوش مندانه انجام می دهند،  و اداره کردن افراد هوشمند،  حساس تر از اداره کارگران یدی کارخانه ها در روزگاران قدیم است.

      یکی از نشانه های نوع جدید سازمان هایی که شکل گرفته اند،  تغییر محسوس زبانی است که در صحبت کردن از این سازمانها به کار می گیریم،  بکار بردن واژه های جدید و زبان جهانی.  سازمان های قرن گذشته ساختار های غول آسای مهندسی تلقی می شوند،  که قسمت های انسانی آنها عمدتاً قابل تعویض بود.  نظام ساختاری و تشکیلات اداری و کارگری تولید انبوه قرن 20 ، و داده ها و ستاده ها و ابزار های کنترل و اداره آنها گویی یک کشور هستند.  امروزه این دیگر مهندسی نیست بلکه سیاسی است،  و بیشتر از فرهنگ ها و شبکه ها هسته ها و ائتلاف ها و نفوذ قدرت صحبت می کند،  تا کنترل از رهبری تا مدیریت.  ناگهان در قرن 21 این واقعیت پدید آمد که سازمانها از مردم تشکیل شده اند،  نه فقط دستها یا کسانی که نقش هایی را ایفا می کنند.  این مسئله نا پیوستگی تکان دهنده ای است که آرام و بی صدا ولی در زمانی کوتاه بر جهان عارض شده است.  در موج اول هر عارضه و تغییرات هزاران سال و در موج دوم قرن ها زمان می برد،  و گاهی پر صدا و خونین بود،  هر چه تکامل جامعه بشری کامل تر می شود تکان ها سریع تر اتفاق می افتد و باید برای بعدی آماده بود.

   پرسش از عموم:  در سازمان شما چند نفر هوشمند هستند؟،  و آیا می توانند سازمان را با تغییرات قرن هماهنگ کنند؟

تعریف سازمان شبدری

       شبدر گیاه کوچکی است که به هر یک از ساقه هایش سه برگ چسبیده است،  و اینها یک شاخه را تشکیل می دهند و در نهایت به تنه بوته متصل هستند.  در این مقاله از شبدر به گونه ای نمادین برای تجمع سازمان های جدید نام برده ام.  سازمان های امروزی از سه گروه مختلف مردم تشکیل شده است،  گروه هایی که به اشکال مختلف سازماندهی شده اند،  شیوه مدیریت بر آنها فرق می کند،  انتظارات متفاوتی دارند،  حقوق متفاوتی دریافت می کنند.  این گرو ها تفاوت های اصلی دارند،  در اینجا تفصیل بیشتر همراه با کلیه پیامد هایشان مورد تحلیل قرار می گیرند،  زیرا هر یک از ما باید تصمیم بگیریم و بدانیم که کدامیک از برگ های شبدر از ماست.  سازمان شبدری چیزی غیر از فدرالیسم علمی است و می تواند در فدرالیسم وجود داشته باشد،  این جهت گیری به لحاظ اقتصادی معقول است،  اما برای کسانی که باید سازمانها را اداره کنند زندگی را دشوار می سازد.  اکنون به جای یک نیروی کار سه نیروی کار وجود دارد،  که میزان تعهد هر یک به سازمان متفاوت است،  ترتیب قرار داد هایشان با هم فرق می کند،  و انتظارات متفاوتی دارند.  هر یک از آنها باید به شیوه ای متفاوت اداره شوند.  در دوران تغییر نا پیوسته دیگر هیچ سازمانی نمی تواند تضمین کند که افزایش حقوق امسال می تواند مبنایی برای سال آینده باشد.  بنا بر این پولی که امسال پرداخت می شود،  باید تا اندازه ای مشروط به نتایج امسال و پول سال آینده مشروط به نتایج سال آینده باشد.

تصویر سازمان های شبدری در شبدر،  عکس شماره 3354.

      نخستین برگ شبدر نمایشگر کارکنان اصلی است،  که در اینجا آنها را هسته متخصص می گوییم،  زیرا ترکیب این گروه را بیش از

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

دانش مدنی و اجتماعی ایران

پیش گفتار

      بمنظور درک از تاریخ و تاریخ اجتماعی لازم است،  مطالبی از دانش مدنی و اجتماعی دانست،  من سعی می کنم برداشت های خودم را از این مسائل مهم در تارنمای ارگ بنویسم.  دیده ام افرادی از تاریخ می گویند و می نویسند،  بدون اینکه کوچکترین اطلاعات عمومی از مدنی و اجتماعی داشته باشند.

  ــ  مدنی = مد (= ماد) + نی (دارنده) = شهر نشینی، دارای تمدن.  مشروح در اینجا.

تصویر نمایندگان ملت در مجلس اول مشروطه مقابل بهارستان

تصویرتصویر نمایندگان ملت در مجلس اول مشروطه مقابل بهارستان،  عکس شماره 3355.

  فهرست مدنی و اجتماعی ایران

ردیف

موضوع

تعداد پست

1

دمکراسی، فدرالیسم، حزب

1  پست

2

سازمان های نوین قرن نو

1  پست

3

آزادی و دشمنان آزادی

1  پست

4

دانایی نو در قرن نو

1  پست

5

موج نو در ایران

1  پست

6

سازمان آینده بینی

3  پست

7

استراتژی ملی مردمی ایران

1  پست

8

تاکتیک ملی مردمی ایران

1  پست

9

کارگاه فکر سازی

3  پست

10

دنیای عجیب و درهم ما

1  پست

11

فرهنگ و تاریخ یاد گیری

1  پست

12

هویت ملی و مرام مردمی

1  پست

13

ناسیونالیسم واقعی ایرانی

1  پست

14

نامه به آموزش و پرورش

1  پست

15

گوگل و خلیج همیشه فارس

1  پست

16

چهارشنبه سوری و عید نوروز

1  پست

17

حقوق تاریخی ایران

1  پست

18

حفاظت محیط زیست در روستا های ایران

1  پست

19

نو شدن و رنسانس در روستا های ایران

1  پست

20

هنر هشتم در روستا های ایران

1  پست

21

تاریخ سیاسی یا سیاست تاریخی

1  پست

22

آزادی مطلق یا مشروط

1  پست

23

طرح نو کشتگران

1  پست

24

 

 

25

GetBC(15);

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

تاریخ حکومت اشکانیان یا پارت ها

پیش گفتار

      تاریخ یک علم است مانند همه علوم،  قوانین و فرمول های دقیق دارد،  عدم توجه به آنها نوشته های تاریخ، داستان های دروغی می شوند،  و نباید آنها را به عنوان منابع استفاده نمود.  اشکانیان اولین حکومت در جهان است،  که بصورت جمهوری آن دوران،  یعنی جمهوری قبیله ای یا سازمان قبیله ای اداره می شد.  تاکنون در این باره درک و گفته نشده است،  من سعی می کنم مطالب جدید از میان تحقیقاتم بنویسم،  نه مطالبی را که قبلاً بارها نوشته شده است تکرار کنم.

   تصویر نقش برجسته اشکانی خونگ اژدر،  ایذه خوزستان،  در 1385 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 13580 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید،  عکس شماره 3357.

. . . ادامه دارد و بازنویسی می شود . . .

   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.

   ــ  تا تکمیل نمودن تحقیقات و پاک کردن دروغها از  تاریخ شیرین ایران،  تاریخ اشکانیان یا پارتها بطور کامل پست نمی شود،  فعلاً برای این بخش تاریخ به اینجا مراجعه شود.

اشکانیان یا پارتها

   ــGetBC(14);

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید

فرهنگستان مستقل مردمی تاریخ ایران

پیش گفتار

      در قرن 21 جهان بسوی تخصصی و تخصصی تر شدن می رود،  جوانان با هوش ایران هم باید در راه حرفه ای تر شدن امور حرکت کنند،  و فقط به مدارک دانشگاهی اکتفا نکنند.  لازم به یاد آوریست،  روش و سبک کار وبلاگ انوش راوید،  در ادامه همین نیاز آینده بینی،  تخصصی و حرفه ای و بهتر شدن در تاریخ و تاریخ اجتماعی است،  توضیح آنرا در سخن وبلاگ نوشته ام.  یک نفر و دو نفر نمی توانند، هر آنچه را که می دانند و دانش آنهاست،  تمام علم بدانند،  بلکه اندکی از علم است،  و چه بسا در رشد و تکامل علم و دانش،  این مقداری هم که می دانند،  ممکن است اشتباه باشد.  برای پیشبرد اهداف در همه گرایشها،  نیازمند داشتن فرهنگستان های یا باشگاه های مختلف علمی،  برای تحقیق و تحلیل و گفتگو و تبادل نظرها هستیم،  این فرهنگستانها و باشگاه ها در ابتدا خود بخود توسط علاقمندان بصورت مجازی و اینترنتی ایجاد خواهند شد،  و سپس بعد از مدتی که ممکن است چند سال زمان ببرد،  می توانند خود را در شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی،  سازمان دهی های مناسب کنند.

تصویر از یک موزه محلی در ایران،  عکس شماره 3360.

   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.

تصویر لوگو با جدیت پیگیر تاریخ ایران باشید،  عکس شماره 1611.

ایجاد فرهنگستان یا باشگاه حرفه ای

      وبلاگ انوش راوید  یا هر وب و کتاب تاریخی خود تاریخ نیست،  بلکه نظرات نویسنده آنها می باشد،  که می تواند با وجود داشتن منابع و مستندات،  باز هم خود تاریخ نباشند.  تاریخ را باید فرهنگستان تاریخ بنویسد و تأیید موقت نماید،  فرهنگستانی که باید اعضای آن انتخابی باشند،  و از میان دانشوران داوطلب زیر مجموعه علم جغرافیا ـ تاریخ برگزیده گردند.  برای رسیدن به چنین فرهنگستانی،  کار و زمان، آمادگی ذهنی و پویایی لازم است،  البته افراد اهل علم و دانش واقعی،  خود می دانند و می توانند راه ناهموار و مشکل این کار را چگونه بپیمایند.  وجود فرهنگستان های علمی در تمام زمینه ها و گرایشات،  در جهت استراتژی ملی و مردمی ایران است،  که برای آینده نوین ایران بسیار مهم می باشد.

      ایجاد چنین فرهنگستان هایی از توانایی افرادی که مزد بگیر دولتی هستند،  تقریباً خارج می باشد،  بمنظور رسیدن به آن بهتر است،  اشخاص دانشور تاریخ و تاریخ اجتماعی یکدیگر را در اینترنت بیابند،  و با کمک تکنولوژی های نوین برای رسیدن به فرهنگستان تاریخ ملی ایران گام بردارند.  بدین منظور آماده تبادل نظر و اندیشه هستم،  عزیزان علاقمند می توانند در صفحه ویژه پرسش و پاسخ ها در اینجا پیگیری نمایند.  کوتاهی از این مورد سپردن گذشته و آینده ایران بدست کسانی است،  که چه بسا صلاحیت ملی و مرمی نداشته باشند،  و یا از چهره ها و کارگزاران خاص باشند.

      برای ایجاد فرهنگستان یا باشگاه یکی از گرایش های علم جغرافیا ـ تاریخ،  که تاریخ و تاریخ اجتماعی ایران هم جزئی از آن علم است،  علاقمندان پژوهشگر و تاریخ نویس،  می توانند در وب های خودشان دیگر متخصص ها را دعوت کنند،  که در جهت برپایی این مهم نظر دهند و گام بردارند.  این موضوع هیچ مشکلی نمی تواند داشته باشد،  فقط جوانان باهوش ایرانی متخصص باید بدانند،  که می توانند در راه سازماندهی برای پیشبرد اصولی علم حرکت کنند.  در ابتدا حتماً نباید این باشگاه ها در زمین باز باشد،  می توان آنرا در محیط مجازی و اینترنتی ایجاد کرد،  فقط باید کمی از روش ایجاد آن دانست.  اطلاعات لازم را هم باید از تبادل نظر و اینترنت و اینطرف و آنطرف بدست آورد،  فقط مهمترین مسئله داشتن سازش برای همکاری در جهت پیشبرد علم است.

      همیشه شنیده ایم که توانایی کار جمعی ایرانیان خیلی کم است،  و کلاً حالت دگم و خودسری و دیکتاتوری را در ایرانیها بسیار دیده ایم،  و بطور عموم هر ایرانی حرف و گفته و نوشته خودش را،  تمام علم و دانش و درست می داند.  بدین منظور و برای رفع این مشکل،  و دور کردن آن از خودم،  در بالای وبلاگم نوشته ام مجموعه نظرات و مقالات شخصی انوش راوید،  و بارها ذکر کرده ام که این وبلاگ خود علم نیست،  بلکه دیدگاه ها و دانش من است،  که هر آن با علوم جدید بدست آمده،  قابل تغییر است،  زیرا تغییر در علم یک واقعیت علمی است،  و همیشه وجود داشته و خواهد داشت.  جوان باهوش ایرانی می تواند ثابت کند،  که توانایی کار های مهم و اساسی را دارد،  و مثال ها و داستان های عدم توانایی ایرانی در بعضی موارد،  برای آنها نیست.

پیش بسوی ایجاد فرهنگستان ها و باشگاه های علمی مردمی و خود جوش غیر انتفاعی و آزاد.

 انجمن علمی تاریخ ایران

    در زیر لینک تعدادی از انجمن های تاریخ ایران را نوشته ام،  امیدوارم روزی برسد،  که انجمن های تاریخ ایران،  توانایی تأثیر گذاری در تاریخ علمی جهان را داشته باشند.

  ــ  لینک جهت دانلود های تأسیس انجمن:

http://www.isacmsrt.ir/docs.php?sbj_id=15&slc_lang=fa&sid=1

  ــ  لینک جهت اطلاع از انجمن های موجود:

http://www.isacmsrt.ir/association_record_list.php?slc_lang=fa&sid=1

 

   عکس انوش راوید در ارگ کریم خان شیراز،  تابستان 1387 ،  مشروح در سفرهای انوش راوید،  عکس شماره 4453.   چند هزار سال تاریخ سازی از بالا،  بوسیله حاکمان غربی،  با وجود ایجاد طرح های جدید تمدن،  دارد تمام می شود.

کلیک کنید:  تاریخ تقویم ایران

کلیک کنید:  دانشگاه های تاریخی ایران

کلیک کنید:  نقشه های شوم سرنوشت سازی

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.

ارگ   http://arqir.com

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : انوش راوید
تاریخ زبان اربی (عربی)
پیش گفتار
این صفحه پیوست دروغ حمله اعراب به ایران است.
      یکی از شبهاتی که در تاریخ نویسی استعماری به آن دامن می زنند،  این است که می گویند اعراب به ایران حمله کردند،  و زبان عربی را به ایرانیان تحمیل کرده،  و بخش هایی از زبان فارسی عربی است.  از این داستانها و پرت و پلا های بدون سند و مدرک،  برای همه کشورها گفته و می گویند،  تا ملتها را خورد و ضعیف و شکست خورده نشان دهند،  و نیز رو در روی یکدیگر بگذارند،  که بتوانند مقاصد شوم استعماری خودشان را پیش ببرند.
تصویر یکی از کتیبه های دیواری اسپی مزگت،  مشروح در اینجا،  عکس شماره 3361.
. . . ادامه دارد و بازنویسی می شود . . .
   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.
تصویر لوگوی مراقب باشید در دام تاریخ نویسی استعماری نیافتید،  عکس شماره 1606.
تاریخ ارب یا عرب
      اعراب که بودند،  از زمانی که یونی آنی تراوا،  در بصره کنونی،  توسط مسین ها در هم ریخته شدد،  مردم یونی آنی یا یونانیها پراکنده شده،  و بخشی به یونان کنونی و بخشی به بابل رفتند،  در بابل با ترکیب جدید جمعیتی،  تمدن جدید را بنا نهادند،  مشروح در اینجا.  یاد آوری نمایم هم یونانیان تراوا،  و هم مسین های استان میسان امروز عراق،  هر دو از یک تیره انسانی و سین یا ایرانی بودند.  یک بررسی کوتاه کنم،  مردم نیمه جنوب ایران به تمام مردم ایران سین و سینان و چین می گفتند،  و مردم نیمه شمالی به تمام مردم ایران گز و کاس و غز می گفتند،  و در کل مردم ایران را فرزندان جمشید می دانستند،  جم یعنی از آسمان آمده و شید هم یعنی اشعه و نور خورشید،  جمشید = نور از آسمان آمده.  جم توسط اندیشمندی در دوران پهلوی شناخته و تعریف شد،  و جام جم رادیو و تلویزیون از آن ساخته شد،  یعنی جامی که توسط ایر یا هوا می آید.
      درست اعراب،  ارب یا اربی است،  اربی ها از مردمان ماد بودند،  درست آوای ماد،  مد است،  مد همان مد دریاست،  یعنی بالا رونده و گسترش شونده.  امروز نیز نام مکان های زیادی ار + ب دارد،  مانند:  اربیل، اربید، اربیان،  و بسیاری دیگر هم بجای الف با ع نوشته شده است.  ار = ایر = ایران،  ار + ز = ارز = عرض = زمین.
      با رونق گرفتن بابل که بمعنی پر آب است،  اربی ها و مسین های یونانی،  که همگی از یک تیره انسانی بودند،  زیرا تمام بشر یک نژاد است،   حکومت ضحاک را ایجاد کردند.  ضحاک نام ایرانی است،  بمعنی حاشیه یا سایه خدا،  زه = حاشیه،  هاک = خدا،  به حروف الفبا کاری نداشته باشید،  آنها قرار دادی انسانها هستند،  به آوا دقت کنید،  جهت اطلاع به حروف هیروکلیف جی بروید.  زه مانند:  زهوار = زوار،  زهکشی = جوب کشی حاشیه ای،  یا زمین = زهمین،  زه + مین = خاک،  مانند:  گزوین = خاک گز که بعد ها قزوین شد،  یا کازمین = خاک کاز = کاس،  که بعدها کاظمین شد.  یاد آوری نمایم به تمدن کهن جی نیز ارب ته = ارب + ته گفته شده است.
      وقتی به جندق رفته بودم،  یک کشاورز جندقی،  که عکس او در وبلاگ است،  من و همراهم را به باغ انارش برد،  و انار های درشت خوشمزه ای به ما داد،  از او پرسیدم باغت چند متر است،  گفت زه مین من 400 متر است.  بعد از انقلاب کشاورزی در 7 یا 8 هزار سال پیش،  مردم چیزی از مساحت و متر مربع نمی دانستند،  مین یا خاک خود را با جوب کوچکی حاشیه گذار می کردند،  این حاشیه زه نام داشت،  و می گفتند این زه مین من است،  بعد ها تغییر آوا داده و شد زمین.  درباره ضحاک یا حاشیه خدا،  در تاریخ زیاد دیده ایم پادشاهان و رهبرانی که خود را سایه و نماینده خدا می دانستند.
       بابل را نیز به این جهت پر آب نام نهاده بودند،  که اروند رود = فرات در میان آن قرار داشت،  ار = نام تیره انسانی مدی + وند = دارند + رود.  در ادامه تاریخ،  اروند رود به بخش تلاقی دجله و فرات تا خلیج فارس می گفتند.  حکومت 1000 ساله ضحاک یا همان زه هاک  یا با آوای دیگر زه آک،  از یک طایفه تشکیل نشده بود،  بلکه این حاشیه های خداوند مانند پاپ ها،  از خانواده های مختلف بودند،  بهمین جهت از آنها ضحاکیان و اینقبیل نام برده شده است.  در حکومت دینی بابل مانند تمام دوران بشر رشد و تکامل ادامه داشت،  و مطابق همیشه تاریخ بشر،  کاهنان این دین هم می خواستند زبان دیگری برای دین داشته باشند،  که مردم متوجه آن نشوند.  با ترکیب مردمی و جمعیتی زبان عربی شکل گرفت،  و توسط کاهنان پرداخته شد،  با عمومیت و همه گیر شدن این زبان،  اهمیت دین من در آوری ضحاک ها هم به پایان رسید،  زیرا راز آنها افشا شد.  یکی از این راز ها ورد هایی بود،  که کاهنان ضحاک برای زوار عباتگاه ایشتار می خواندند.  از جالب ترین این عبادتها درمان نازایی زنها بود،  مردانی که زنانشان نازا بودند،  آنها را بدرگاه ایشتار می آوردند،  تا در آنجا توسط مرد دیگری هم خوابه شوند،  بعد از مراجعت به شهر و دیار خودشان،  زن حامله می شد،  و سال بعد هم این عمل تکرار می شد،  مرد بیچاره نمی دانست مشکل نازایی زن،  از اوست،  نه زن بیچاره،  و فکر می کرد اینگونه عبادت او،  باعث بچه دار شدن بوده است.  این پدید بد دین های اولیه،  تا اواخر قرن 20 در بعضی نقاط کشور هندوستان وجود داشت،  تا اینکه در دهه 80 و 90 میلادی دولت آن کشور با این موضوع برخورد جدی نمود.
  عکس منظره ای از بابل و رود فرات،  و دروازه ایشتار،  عکس شماره 6431،  بیشتر قصرها و باغ های بابل را نبوکدنصر بعنوان هدیه برای ملکه آرمدیا بنا نهاد،  تا او دلتنگ باغ های وطنش نشود،  و آنها باغ های سمیرامیس نامیده شده اند.  در کتیبه ای نوشته شده است:  ای بازدید کنندگان آرامتر به بابل وارد شوید،  زیرا بر اجساد سومریها قدم می گذارید.  تمام آثار تاریخی نامها و تاریخها،  حکایت از ایرانی بودن می کند،  چون عربی در کار نبوده است،  فقط گویش عربی بعنوان زبان دینی وجود داشته است.
     در بایل با شکل گرفتن زبان عربی و گسترش آن لهجه های مختلف هم پیدا شد،  و اسامی ایرانی در آنجا با آوای جدید گفته شد،  مانند محمود = مه + مود = ماد،  محمد = ماه + مد، عباس = اب آس،  سعد وقاص = ساد + وگاس، عمر = او + مر = جایگاه و همه.  بسیاری از نام هایی که می گویند عربی است،  در زبان رسمی عربی فاقد ریشه یابی تاریخی می باشند.  یاد آوری نمایم،  من در هیچ تاریخ علمی و ژن شناسی و استخوان شناسی،  نژاد یا تیره انسانی،  از عرب ندیدم،  با دقت و مطالع متوجه می شوید،  که مردم سوریه و لبنان و مصر از ده ها گونه تیره هستند،  مردم میانه کشور عربستان در ریاض و حومه،  قیافه های مادی یا مدی دارند،  مردم حاشیه دریای سرخ آن کشور رگه هایی از حبشی و شمال آفریقا دارند،  مردم جنوب خلیج فارس از تیره های ایرانی و تمدن کهن جی هستند،  به هیچ عنوان و هیچ تعریف علمی نژاد یا تیره عربی نداریم.
     یکی از مهم ترین بدعت های پایه گذاری شده بعد از سردمداری و درویشی دوران صفویه،  این است که ایرانیها می خواهند از سریعترین و ساده ترین راه به نتیجه برسند،  مثلاً تاریخ نویسان ایرانی حتی اگر بهترین پژوهشگر باشد،  هر کجا کم می آورند،  می گویند این و آن حمله کردند،  و اسناد را آتش زدند و خراب کردند و بردند.  در صورتی که ما هزاران جلد کتاب خطی خوانده نشده در کتابخانه ها داریم،  که البته می دانم امروزه کسی نمی تواند آنها را بخواند،  زیرا با ادبیات دوران میانه ایران نوشته شده است.  مانند هزاران جلد کتاب خطی فاسد شده کشف شده در ترکیه،  که کسی به آنها اهمیت نداد،  و نمی توانستند چیزی بخوانند،  یا از آنها مطلبی بفمهند،  قبلاً عکس آنها را در وبلاگ گذاشتم.
    در این باره ها خیلی گفتن و نوشتن دارم،  آنها را در وبلاگ پیگیری می کنم،  وقتی ما بدانیم،  که شهر بابل نامی ایرانی است،  ضحاک نام ایرانی است،  اربی و اروند و این و آن نام های ایرانی و بویژه مدی هستند،  پس تاریخ دگرگون می شود.  مانند قربانی کردن دو نو جوان برای هاک یا مردوک،  این نوع قربانی کردند تا کارتاژ شمال آفریقا گسترده شده بود،  و همین موضوع باعث انهدام کارتاژ گردید،  قبلاً در وبلاگ نوشته ام.  البته نمونه آن نیز در اینکا های مکزیک وجود داشت،  که با کشف اشیای ایرانی در پرو متوجه شدیم،  چه بسا این فرهنگ از بازماندگان جادو گران اوگاندایی بوده است،  که هم چنان دولت کشور اوگاندا با آن مبارزه می کند.  او گاندا = او= آب + گان = خروشان + دا = بلندی.  وقتی از هر دو نو جوان انتخاب شده برای قربانی،  یکی را فراری می دادند،  نژاد کرد پدید آمد،  دلیل بر وجود مد ایرانی در بابل می باشد.  در شاهنامه فردوسی آمده است:
* یکی مرد بود اندر آن روزگار <><> زدشت سواران نیزه گذار *
* که مرداس  نام  گرانمایه بود <><> بداد و دهش بر ترین پایه بود *
    دشت نیزه گذاران یا دشت تازیان،  بابل و اطراف آن در حاشیه فرات یکی از مراکز مهم تولید غذا در کشور عراق بوده و می باشد،  همچنین یکی از مراکز بهترین اسب های عربی (درست آن اربی یا مدی) است.  از قدیم و حتی از زمان هومر درباره سوار کاری آنها بسیار گفته اند،  و آنها را تازی نامیده اند،  یعنی سواران تازنده،  البته در جایی تازی هم به معنی زنگ بالا معنی کرده اند،  تازی = (تا = بالا + زی یا زنگ = طایفه ای بختیاری)،  که در سوار کاری معروف بودند،  و در دوران قجر تغییر نام داده شدند،  در وبلاگ عکسی از یک سوار زنگ بالا گذاشته ام.  در تاریخ های سنتی ایرانی مانند بندهش،  تاز و تاژ نام ایرانی و طایفه بزرگ ایرانی بود،  قبلاً درباره آنها نوشته ام در جستجوها بیابید.  مرداس = مرد = بخشی از ماد + آس = تک خال،  در کل یعنی انتخاب شده یا آس ماد،  جهت اطلاع بیشتر به حروف هیروکلیف جی مراجعه نمایید.
     عکس یک سوار بختیاری،  عکس شماره 4412 ،  بخشی از اقوام بختیاری در گذشته تازینگ بودند،  تازی = (تا = بالا + زی یا زنگ = طایفه ای بختیاری).
      وقتی با پیگیری شاهنامه متوجه شویم بابل نام ایرانی است،  و عرب وجود تیره ای در ساختار و الگوی ژنتیکی ندارد،  و زبان عربی ساخته و پرداخته ایرانی است،  تازیها نیز یک طایفه چند قوم ایرانی بودند،  پس حمله اعراب عربستان به ایران بی معنی می شود،  و در شاهنامه وجود ندارد.  در شاهنامه از حمله تیره های بنام عرب نامی برده نشده است،  البته در جا هایی از شاهنامه از عرب گفته شده است،  که این منظور ارب های مادی است،  که در بالا توضیح دادم،  و در بازنویسی های کاتبان از دوره حکومت صفویه به بعد،  در نگارشها،  ارب به عرب تغییر داده شده است.
      فردوسی بمنظور اینکه توده های مردم بتوانند شاهنامه را بخوانند،  و از آن سر درآورند،  مجبور بوده نام های دوران خودش را بنویسد،  در ضمن اگر می خواسته از نام های باستانی هم استفاده کنند،  بدلیل تغییر خط منابع در دسترس او،  با خط دوران زندگی او،  و با تغییر آوا ها  که در هر زمان پیش می آمد،  نوشته تاریخی او غیر حقیقی می نمود.  در هر صورت اینجا یاد آوری نمایم،  کلیه کتاب های تاریخی،  که از تاریخ برای ما گفته اند،  خام هستند،  و صرفاً نمی توان آنها را بعنوان تاریخ دانست،  بلکه باید بخشی را بعنوان نظریه یا تحلیل انتخاب کرد،  و برابر با قوانین علمی هم آهنگ نمود،  و سپس از آن بخش بمنظور تکمیل کننده علم بهره برد.
    همه جا بگویید و بنویسید:  ای بیگانگان،  سیمرغ طلایی را که از حسنلو برده اید پس دهید،   هزاران کتیبه ای که از تخت جمشید برده اید پس دهید،  انبوه آثار تاریخی و باستانی را که از ایران برده اید پس دهید.
      دشمنان ملت و تاریخ ایران با دروغ گویی و دروغ نویسی در تاریخ،  می خواستند ایرانیان را کوچک ضعیف و شکست پذیر نشان دهند،  تا منابع ببرند و غارت کنند،  آنها یا می دانستند یا نمی دانستند،  ولی در هر صورت یک هدف داشتند.  تعدادی از آنها نیز اگر از شاهنامه سر در می آوردند،  ولی از آنجا که نوکر استعمار و امپریالیسم بودند،  آنرا مانند نوشته بالا تحریف می کردند،  و دروغ می گفتند.  الان که دارم این را می نویسم،  یکی از این لجن پراکنها،  دارد در یکی از تلویزیون های بیگانه،  می گوید که اعراب به ایران حمله کردند و کشتند و غارت کردند و به اسارت بردند،  دارد می گوید فقط در یک مورد 300 هزار زن ایرانی بردند،  و به آنها تجاوز کردند،  آنقدر پرت و پلا بدون سند و مدرک می گوید،  که فقط فوق سادگان باید باور کنند،  و باور هم می کنند.
      قبلاً در وبلاگ بارها توضیح داده ام،  که ایرانیان بدلایل شرایط اجتماعی حاکم در زمان شاهنشاهی ساسانیان بدینها و مذاهب مختلف گرویدند،  منجمله ایزدیان که امروزه به یزدیان معروف است،  به صابرین،  که امروزه به مندایی معروف است،  به قبطی مسیحی در نیمه جنوب و کلیسای شرقی در نیمه شمالی ایران،  مغتسله که مانوی و مزدکی از آن آمد،  و غیره،  بیشتر این ادیان از همان بیت المقدس پدید آمد،  که بعدها به بابل معروف شد،  و تاریخ نویسان جدید به اشتباه یا عمد،  آنرا به فلسطین کنونی برده اند.  زبان رسمی این دین همان زبان ساخته شده مردم ارب مادی است،  که بعدها عربی گفته شد.  سپس و در  نهایت مردم ایران دین اسلام را پذیرفتند،  که چند علت داشت،  اولی رشد و تکامل فکری و اجتماعی،  دوم تأیید دانشمندان و اندیشمندان زمان،  و سوم حفظ یکپارچگی مردمی،  تا از کشت و کشتار ادیان از یکدیگر جلوگیری شود.
     در اینجا در رابطه با بیت المقدس توضیح کوتاهی بدهم،  در دروغ جنگ صلیبی،  فرنگی های صلیبی می خواستند بین النهرین را بگیرند،  ولی آنها در فلسطین و اسرائیل و لبنان زمین گیر و نابود شدند.  در آن زمان آنجاها کمتر از 500 هزار نفر جمعیت داشت،  زیرا خاک و آب اجازه جمعیت بیشتر را نمی داد.  صلیبیها مجبور شدند بیت المقدس  را 1000 کیلومتر به غرب ببرند،  و بگویند که آنرا فتح کردند،  و از آن تاریخ بیت المقدس در کتاب های تاریخی اروپایی،  و متعاقباً بقیه جهان جابجا شد،  جهت پرسش و پاسخ ها به اینجا مراجعه نمایید.
   عکس بخشی از کتیبه ای که به مکعب الحمرا شهرت یافته است،  این اثر مهم تاریخی سه سال پیش در استان حائل کشور عربستان کشف شده است.  این اثر با جمع دیگری از آثار باستانی تازه کشف شده آن کشور،  در نیمه دوم 2012 و نیمه اول 2013 در اروپا و آمریکا،  با نام جاده های عربستان بنمایش گذاشته شده.  بنا به گفته کارشناسان و مسئولان عربستانی و غربی،  در این کتیبه آثار باستانی ایران و مد (ماد) بخوبی دیده می شود.  عکس شماره 4638،  مشروح در اینجا.
   عکس مراسم رقص "تمنای باران" در روستای باستانی سلم آباد شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی کشور ایران،  در بهار 7000 آریایی میترایی،  این مراسم بازمانده از آئین مهر و میترا می باشد،  عکس شماره 4395،  درست بعد از پایان این مراسم دیدنی رقص،  باران مفصلی آمد!!
دشمنی و تحریف شاهنامه
      چند خط نمونه از شاهنامه ای که با تعریف تحریفی در بعضی از وبلاگها دیده می شود:
تاختن سعد وقاس به ایران و فرستادن یزدگرد رستم را به جنگ او
      در شانزدهمین سال پادشاهی یزدگرد،  عمر،  خلیفه اعراب،  سعد  وقاص را با سپاه زیادی برای جنگ با یزدگرد به ایران فرستاد.  سعد وقاص یکی از ژنرال های جنگ آزموده اعراب است،  که در جنگ های زیادی شرکت داشته است.  یزدگرد چون از این سخن آگاه می شود، سپاه زیادی برای مقابله با اعراب فراهم می آورد.
* عمر، سعد وقاص را با سپاه <><> فرستادتا جنگ جوید شاه  *
* چو آگاه شد زان سخن یزدگرد <><> زهر سو سپاه اندر آورد گرد *
    . . . چند تفسیر و سروده دیگر . . .
      یزدگرد ادامه می دهد:  ژنرال اینان آدمی به نام سعد وقاص است،  که جویای گاه و کام است.  من پرچم سپاه ایران را بدست تو می سپارم،  بدون درنگ لشکر ایران را برای جنگ با اعراب آماده کن.
* سپهدار شان سعد وقاص نام <><> که جویای گاه ست و جویای کام  *
* درفش بزرگی و گنج و سپاه <><> ترا داده ام ای پهلو نیکخواه  *
* سپه را بیارای و بر ساز جنگ <><> نباید که گیری زمانی درنگ  *
    . . . چند تفسیر و سروده دیگر . . .
      رستم این را می گوید و زمین را می بوسد و از دربار یزدگرد بیرون می آید.  او سراسر شب را در اندیشه این کار بزرگ به سر می آورد،  صبح روز بعد رستم پهلوان و سردار سپاه را گرد می آورد و برای جنگ با سپاه اعراب آماده می شود.
* زمین را ببوسید و آمد به در <><> همه شب همی بود پر اندیشه سر  *
* چو خورشید تابنده بنمود روی <><> بیامد دمان رستم کینه جوی  *
* برفت و گرانمایگان را ببرد <><> هر آنکس که بودند بیدار و گرد *
      در تفسیر های فوق تحریف وجود دارد،  در سه نمونه ذکر شده،  از اعراب در ابیات شاهنامه گفته نشده و نشده،  ولی در تفسیر چنین وانمود می کند،  که شاهنامه درباره اعراب عربستانی گفته است،  و این از ترفند های چهره های استعماری است،  که برای خوشایند استعمار و امپریالیسم،  و اغفال جوانان اینکار را می کنند.  البته مهم نیست اینگونه کارها باعث می شود،  ما نیز کار متقابل و دفاع تاریخی کنیم.  در ضمن یاد آوری نمایم،  هر نوشته و گفته ای چه از من باشد یا نباشد،  کم و کاست دارد،  و باید با دید علمی بررسی و اصلاح شود. 
   ــ  سعد وقاص = ساد + وگاس = شاد و خجسته سرزمین گاس یا گز.
تصویر شاهنامه ای،  عکس 2600 .
پرسش و پاسخ
   پرسش:  اگر اعراب به ایران حمله نکردند چرا زبان علمی در زمان ابوعی سینا، زاکریای رازی، ابن حیان و... عربی بوده است؟
   پاسخ انوش راوید:  زبان عربی در ادامه تغییر های گویش در زمان و مکان و نیز بمنظور امور دینی و هماهنگی های اجتماعی بود،  و بویژه مخصوص کاهنان معابد بابل بود،  و در آنجا شکل گرفت و تدوین شد،  و بدلایل تاریخ اجتماعی،  این زبان بسرعت گسترش یافت.  با شکل گیری اسلام زبان عربی تا اندلس کشور اسپانیا گسترش یافت،  یعنی از ابتدای ایران غربی تا انتهای اروپای غربی.  با این زبان ملت های زیادی حرف می زدند و می نوشتند و می خواندند،  خود بخود علم با این زبان شکل گرفت،  و دانشمندان و اندیشمندان برای اینکه بتوانند علم فراگیرند و متاع علمی خودشان را بفروشند یا هدیه دهند،  مجبور بودند با زبان عربی بگویند و بنویسند.  تا اینکه از 6500 خورشیدی ایرانی با قدرت گرفتن عثمانیها،  تا حدودی مرز های ایران کنون ایران شکل گرفت،  و متعاقب آن شیعه و سنی و غیره بوجود آمد،  و عموماً ارتباط علمی بزبان عربی قطع شد.  از این تاریخ تا زمان پیدایش زبان های اروپایی در دو سه سده بعد،  زبان فارسی در ایران و هندوستان و ترکستان و... زبان علمی گردید.
   توجه:  امروز عده معدودی مذبوحانه سعی می کنند،  تا نگذارند جوانان ایران از تاریخ و گذشته خود بخوبی و درستی بدانند.  اگر جوانان باهوش هر ملت،  از سرگذشت تاریخی ملت و کشور خود بدرستی ندانند،  نخواهند توانست برای آینده سرزمین و کشور شان برنامه ریزی های درست و خوب داشته باشند.  آن عده معدود با انواع ترفند ها می خواهند مقاصد شوم استعمار و امپریالیسم را پیش ببرند،  همانگونه که دائم دارید می بینید و می شنوید،  دشمنان ایران بیش از 35 سال است با هر اقدامی چه نرم و چه سخت،  در تلاشند که ایران و ایرانیان را بی هویت و عقب افتاده و بی کشور کنند،  و سپس نفت و منابع و منافع ببرند و غارت کنند.
   ــ  جوانان باهوش ایران،  به هر گفته و نوشته دقت کنید،  و از موضوع مهم  تاریخ نویسی استعماری غافل نشوید،  و اغفال ترفند های دشمنان تاریخ ایران نگردید.
 آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.
ارگ   http://arqir.com
 
30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : انوش راوید

برگی دگر از زندگی و تاریخ

بمناسبت سومین روز در گذشت مادری مهربان مرحومه

سیده خانم مهین امامی

مجلس ختمی برگزار می گردد

زمان:  سه شنبه 14 بهمن 93  از ساعت 14:00  الی  16:00

مکان:   مسجد سجاد (ع) روستای چلاسر،  شهر تنکابن

همسر منوچهر راوید،  فرزندان انوش و انوشه،

و خانواده های محترم:  امامی، میرعباسی، میرزرگر،

یحیایی، خلعتبری، ارجمندی و سایر اقوام و دوستان

پیام تسلیت

...................................................................................

      جناب آقای انوش راوید

           با نهایت تاسف و تاثر درگذشت مادر گرامیتان را خدمت شما و خانواده محترم صمیمانه تسلیت می گوییم.  برای بازماندگان صبر و شکیبائی مسئلت می نماییم.

پرنیان حامد ، نوید صلح دوست

..........................................................................................

حکایت زندگی

بشنو این نی چون شکایت می‌کند <> از جداییها حکایت می‌کند

کز نیستان تا مرا ببریده‌اند <> در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند

سینه خواهم شرحه شرحه از فراق <> تا بگویم شرح درد اشتیاق

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش <> باز جوید روزگار وصل خویش

من به هر جمعیتی نالان شدم <> جفت بدحالان و خوش‌حالان شدم

هرکسی از ظن خود شد یار من <> از درون من نجست اسرار من

سر من از نالهٔ من دور نیست <> لیک چشم و گوش را آن نور نیست

تن ز جان و جان ز تن مستور نیست <> لیک کس را دید جان دستور نیست

آتشست این بانگ نای و نیست باد <> هر که این آتش ندارد نیست باد

آتش عشقست کاندر نی فتاد <> جوشش عشقست کاندر می فتاد

نی حریف هرکه از یاری برید <> پرده‌هااش پرده‌های ما درید

همچو نی زهری و تریاقی کی دید <> همچو نی دمساز و مشتاقی کی دید

نی حدیث راه پر خون می‌کند <> قصه‌های عشق مجنون می‌کند

محرم این هوش جز بیهوش نیست <> مر زبان را مشتری جز گوش نیست

در غم ما روزها بیگاه شد <> روزها با سوزها همراه شد

روزها گر رفت گو رو باک نیست <> تو بمان ای آنک چون تو پاک نیست

هر که جز ماهی ز آبش سیر شد <> هرکه بی روزیست روزش دیر شد

در نیابد حال پخته هیچ خام <> پس سخن کوتاه باید والسلام

بند بگسل باش آزاد ای پسر <> چند باشی بند سیم و بند زر

گر بریزی بحر را در کوزه‌ای <> چند گنجد قسمت یک روزه‌ای

کوزهٔ چشم حریصان پر نشد <> تا صدف قانع نشد پر در نشد

هر که را جامه ز عشقی چاک شد <> او ز حرص و عیب کلی پاک شد

شاد باش ای عشق خوش سودای ما <> ای طبیب جمله علتهای ما

ای دوای نخوت و ناموس ما <> ای تو افلاطون و جالینوس ما

جسم خاک از عشق بر افلاک شد <> کوه در رقص آمد و چالاک شد

عشق جان طور آمد عاشقا <> طور مست و خر موسی صاعقا

با لب دمساز خود گر جفتمی <> همچو نی من گفتنیها گفتمی

هر که او از هم‌زبانی شد جدا <> بی زبان شد گرچه دارد صد نوا

چونک گل رفت و گلستان درگذشت <> نشنوی زان پس ز بلبل سر گذشت

جمله معشوقست و عاشق پرده‌ای <> زنده معشوقست و عاشق مرده‌ای

چون نباشد عشق را پروای او <> او چو مرغی ماند بی‌پر وای او

من چگونه هوش دارم پیش و پس <> چون نباشد نور یارم پیش و پس

عشق خواهد کین سخن بیرون بود <> آینه غماز نبود چون بود

آینت دانی چرا غماز نیست <> زانک زنگار از رخش ممتاز نیست

مولوی » مثنوی معنوی » دفتر اول،  از   http://ganjoor.net

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : انوش راوید

برد حضور ایرانیان در جهان

   تصویر پوستر های سمینار بررسی تمدن های قاره آمریکا پیش از حضور اروپائیان،  و ارتباط آنها با سایر فرهنگ های جهان بویژه ایران،  در 27 و 28 بهمن 93 در دانشگاه اصفهان،  همراه با سخنرانی  نوید صلحدوست (انوش راوید) و پرنیان حامد،  عزیزان علاقمند پیگیری نمایند.

سمینار مهم تاریخی در دانشگاه اصفهان

      نشست «تمدن‌ های قاره آمریکا و ارتباط آن با دیگر تمدن ‌های جهانی پیش از حضور اروپائیان»  در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان آغاز به کار کرد.  این نشست به مدت ۲ روز توسط گروه تاریخ و ایرانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار ‌گردید،  در روز اول ۶ سخنران از جمله دکتر منتظرالقائم،  مدیر گروه تاریخ دانشگاه اصفهان به سخنرانی پرداختند،  و در روز دوم این نشست با سخنرانی آقای محمد جواد آسایش،  صفیر فعلی ایران در قطر،  و برگزاری جلسه‌ پرسش و پاسخ دانشجویان به پایان ‌رسید.

دکتر ابوالحسن فیاض،  دبیر علمی همایش بررسی «تمدن‌ های قاره آمریکا و ارتباط آن با دیگر تمدن‌ های جهانی پیش از حضور اروپائیان» در حاشیه این همایش گفت:  هدف از این همایش بررسی این موضوع است،  آیا پیش از رسیدن اروپاییان به آمریکا،  فردی به قاره‌ امریکا پا نهاده بود؟  و اینکه آیا جغرافی ‌دانان ایرانی از وجود قاره‌ امریکا اطلاعی داشته‌ اند یا خیر؟.

دکتر فیاض در پایان گفت:  محتوای این نشست برای علاقمندان بصورت لوح فشرده تهیه و توزیع می‌شود.

اظهار قدردانی و سپاسگزاری

    "سمینار تمدن های قاره آمریکا و ارتباط آن با دیگر تمدن های جهان پیش از حضور اروپاییان" به همت بزرگان و اساتید محترم دانشگاه اصفهان برگزار گردید،  و در اینجا لازم است از بانیان این حرکت ارزنده تقدیر و تشکر ویژه ای داشته باشیم.

با سپاس ویژه از:

  ــ  دکتر منتظرالقائم

  ــ  دکتر فیاض

  ــ  دکتر شفیع زاده

     و دیگر عزیزانی که در پیرامون این سمینار برای برگزاری هرچه بهتر آن فعالیت نمودند.

انوش راوید،  پرنیان حامد،  نوید صلحدوست

   توجه ــ  به زودی گزارشی مشروح در ارتباط با موضوعات مطرح شده در این سمینار،  و همچنین دستاورد های آن خدمت دوستان در این وبلاگ منتشر خواهد شد.

<><><><><><><><><> 

«تمدن های قاره آمریکا و ارتباط آن با دیگر تمدن های جهان پیش از حضور اروپائیان»

دوشنبه 27 بهمن:

عنوان سخنرانی

سخنران

زمان تقریبی

 

تلاوت قرآن و سرود ملی

8:15 – 8:30

خیر مقدم و گزارشی از دریانوردی مسلمانان

أقای دکتر اصغر منتظر القائم. مدیر گروه تاریخ

8:30 – 9:00

آیا اسناد باستانشناسی و مکتوبات کهن با آنچه تا به حال

به ما آموخته اند همخوانی دارد؟

سرکار خانم پرنیان حامد

9:00 – 10:00

دانش حیرت انگیز ایرانیان در ترسیم دیاگرام تابش خورشید

در جغرافیای کهن و شناساییدقیق قاره های زمین

در روزگاران باستان

آقای مهندس فرشاد فرشید فر

10:00– 12:00

پیوند اسطوره و حقیقت در تاریخ و جغرافیا

آقای مهندس پیشوا

12:00– 12:30

 

نماز و ناهار

12:30– 14:15

اثرات مهاجرت ایرانیان به قاره های جدید

نام های ایرانی در قاره های جدید

آقای مهندس انوش راوید

14:15– 15:00

تصویرسازی رسانه های غربی از بومیان آمریکای لاتین

و مسئولیت فیلمسازان ایرانی

آقای شهاب اسفندیاری

15:00– 16:00

اقوام ایرانی در قارة آمریکا

تبارشناسی علم جغرافیا در ایران و اروپا

آقای دکتر حمید شفیع زاده

16:00– 17:30

سه شنبه 28 بهمن:

9:30 – 10:30

آقای محمد جواد آسایش

آثار تمدن ایرانی در شیلی

10:30 - 12:00

با حضور سخنرانان

میزگرد و پرسش و پاسخ

دانشگاه اصفهان . دانشکده ادبیات و علوم انسانی . گروه تاریخ و ایران شناسی 

فیلم های سخنرانی های مربوط به همایش اصفهان

      فیلم های سخنرانی های پژوهشگران بانوی گرامی پرنیان حامد و آقای نوید صلحدوست در دانشگاه اصفهان بهمن 1393 در اینجا.

 

کلیک کنید:  حاشیه همایش تاریخی اصفهان و کلیپ های منتخب سخنرانیها

 

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : انوش راوید

مصاحبه با روزنامه ایران

http://inn.tarnamahost.ir/News/1263.html

گفت‌وگو با پرنیان حامد،  تاریخ ‌پژوه

از الکساندر مقدونی تا اسکندر ایرانی

   ایران آنلاین/  ما همگی با این سرخوردگی بزرگ تاریخی بزرگ شده‌ایم که سلسله‌ هخامنشی را حمله‌ ویران‌گر سپاهیان اسکندر مقدونی برانداخت و جانشینان بیگانه‌ او، سلوکیان، دویست و اندی سال بر ایران حکومت کردند.

      هر چند ما همگی تصوری بدیهی از این واقعه داریم، اما نظریات موازی در علم تاریخ وجود دارد که اساس این حمله‌ی بزرگ و تصرف ایران توسط مقدونیان را زیر سوال می‌برد. پژوهش‌گران اسناد و شواهدی را یافته‌اند که به ما می‌گوید اسکندر تاریخ ایران با الکساندر مقدونی نسبتی ندارد. به مناسبت تاریخ سقوط شوش به دست سپاه اسکندر مقدونی به روایات یونانی، به سراغ پرنیان حامد رفته‌ایم تا در خصوص این نظریه‌ی موازی بیش‌تر بدانیم. او پیش از این کتاب «اسکندر تاریخ ایران الکساندر یونانی نیست» را در این زمینه منتشر کرده است.

 

   پرسش:  ادعای واقعی نبودن اسکندر مقدونی ظاهرا ریشه‌یی قدیمی دارد و حتا ابوریحان نیز به آن اشاره کرده است. لطفا کسانی را که در طول تاریخ بر این ادعا بوده‌اند بیان بفرمایید.؟

   پرنیان حامد:  تناقضات و ناهمگونی‌هایی که در مکتوبات برای یکی کردن دو شخصیت تاریخی از دیر زمان به چشم دیده می‌شود باعث سردرگمی اکثر مورخان بعدی در تاریخ ایران همچون ابوریحان بیرونی، طبری، بلعمی و.... شده است.

      خاطر نشان می‌کنم  خود مورخان  یونانی که  در باب  شخصی با نام  الکساندر با 300 سال اختلاف زمان با واقعه سخن می‌گویند با وجود درهم کردن دو سرگذشت از مکان‌هایی سخن می‌گویند که با تفسیرهای امروزی اختلاف فاحش دارد در حدی که حتی مورخان بعدی آن‌ها  همچون استرابو نیز رسما حقیقت این اتفاق را زیر سوال می‌برد. من در بررسی تاریخ سنتی کشور خودمان نیز به اسناد جالبی برخوردم که شرح آن‌ها را در کتابم آورده‌ام. اسناد تاریخی ایران از شخصیتی با لقب اسکندر سخن می‌گوید که حدود 266 سال با الکساندر مورخان یونانی اختلاف زمانی دارد و اعمال او نیز با الکساندر تفاوت دارد، اما متاسفانه این دو شخصیت به هر دلیلی توسط مفسرین تاریخ در طول زمان با هم به اشتباه ادغام شده‌اند.

      توجه دارید که نخستین مورخ یونانی- رومی که در باره‌ی الکساندر نوشته است و مکتوبات او  به ما رسیده است، دیودور سیسیلی در سال 30 ق.م است که خود 300 سال با آن واقعه اختلاف زمانی دارد و همین فاصله می‌تواند سبب هم‌آمیزی این دو شخصیت در تاریخ‌های غربی باشد.

      اسکندر تاریخ کشور ما در کلیه‌ی مکتوبات این کشور شخصی است که به سال 65 ق.م بابل را فتح کرد. طبری می‌گوید در ایام ملوک الطوایف ولادت عیسی بود این ولادت در سال 65 از غلبه الاسکندر بر سرزمین بابل در سال 51 اشکانی بود.

   پرسش:  اما متاسفانه کسی به تفاوت این دو توجه نمی‌کند. ما در متن کتاب شهرستان‌های ایران‌شهر به زبان پهلوی شاهد دو نام مختلف هستیم: یکی «گجستک سوکندر ئی اروما» و دیگری «گی گجستک الاسکندر ئی فیلیپوس» اما متاسفانه هر دوی آن‌ها به الکساندر مقدونی تفسیر و ترجمه شده است. اما آیا ممکن است در یک کتاب با یک نویسنده و در یک زمان یک نام را با دو گونه‌ی متفاوت آورده شود؟

   پرنیان حامد:  نمونه‌های بی‌شماری از این تناقضات در تاریخ کشور ما و در مکتوبات مورخان یونانی و رومی آمده است که فرصت بازگویی همه‌ی آن‌ها را در این مجال نداریم. اما بجاست که در این جا یاد کنم از چهار پیش‌کسوت بزرگوارم زنده‌یاد مهندس احمد حامی، زنده‌یاد ذبیح بهروز، زنده‌یاد اصلان غفاری و اقای دکتر محمودی بختیاری که کلیه‌ی تحقیقات پژوهش‌گران بعدی در مورد این نظریه را مرهون بنیادی هستیم که این بزرگواران پایه نهادند و امیددارم با کلیه‌ی اسنادی که امروز از دسترنج تک تک محققان این کشور گردآوری شده و فرضیه‌ی این بزرگواران را به راحتی اثبات می‌کند بتوانیم حقیقت تاریخ کشورمان و جهان را مکتوب کنیم.

   پرسش:  این که اسکندر مقدونی به ایران حمله نکرده با این که اسکندر ایرانی بوده است دو مساله‌ی متفاوت است. آیا از مورخان کسی به این مورد نیز اشاره داشته است؟

   پرنیان حامد:  پس از توضیحات فوق شاید بهتر باشد نام این دو شخص را نیز از هم جدا کنیم. یکی الکساندر مورخان یونانی که به ایران حمله کرد و این حمله در تاریخ کشور ایران نیز مکتوب و تایید شده است اما نام او در این مکتوبات کهرم، مخفف کی‌هروم، به معنی پادشاه سوریه، پسر ارجاسب است. حمله‌ی مکتوب شده در نوشته‌های تاریخی ایران مانند متن یادگار زریران با نوشته‌ی مورخان یونانی هم‌خوانی کامل دارد و حساب تاریخ ایران آن را در حدود سال 320 ق.م را نشان می‌دهد. این فرد با اسکندر در تاریخ کشور ما در همین نوشته‌های تاریخی 266 سال اختلاف زمانی دارد، لذا تکرار می‌کنم الکساندر مورخان یونانی، اسکندر مکتوب در تاریخ کشور ما نیست. اسکندر ایرانی بود، اما الکساندر به استناد نوشته‌ همان مورخان یونانی، و هم‌چنین سکه‌هایش و محل تولد او اهل شمال کشور سوریه‌ی امروزی است. اکثر مورخان کشور ما اسکندر را پسر داراب مکتوب کرده‌اند. دیگر مورخانی که اعتقاد به این مسئله ندارند او را پسر فیلقوس از نوادگان عیص بن اسحاق بن ابراهیم می‌دانند که در هیچ کدام از دو مورد بالا سخنی از کشور مقدونیه‌ی امروزی  و یا کشور گریک امروزی در میان نیست. یونان باستان به استناد همان لوح‌های بابلی، که آن را سند ورود الکساندر به کشور ایران تفسیر کرده‌اند، کشور گریک امروزی نیست که من در گزارش لوح‌های بابلی شرح آن را داده‌ام.

   پرسش:  چرایی این تحریف اگر صرفا از سوی سیاست‌مداران قرن نوزدهم و بیستم انجام می‌شد کاملا پذیرفتنی بود. اما چرا در دنیای قدیم این تحریف تا این حد عمومیت یافت و جای حقیقت تاریخی را گرفت؟

   پرنیان حامد:  علت اصلی آن دشمنی حکومت ساسانیان با سلسله اشکانی و سوگندهای فرزندان ساسان برای نابودی نسل اشکانیان است که در اسناد کشور ما مکتوب است. همان گونه که می‌دانید ما متاسفانه در این کشور از حکومت اشکانی تقریبا هیچ سندی نداریم چرا که حکومت ساسانی به علت این تنفر کلیه‌ی این مدارک را نابود کرده است. دنیای قدیم نیز همچون امروز دچار سیاست‌مدار و تعصبات منطقه‌ای و مذهبی بوده است.

      در نظر داشته باشید که اشکانیان پیرو آیین میترایی بوده‌اند و ساسانیان دین مزدایی داشته‌اند. بنا بر این جهان‌گیری اشکانیان و فتوحات گسترده‌ آنان نه تنها برای فرزندان ساسان جذابیتی نداشته، که به عنوان رقیب کوشیده‌اند آثار آن را نیز از میان بردارند. اما این آثار هنوز کمابیش در دسترس ما ست. در پرونده‌ی اسکندر ایرانی، سر سلسله‌ی اشکانیان، فتح اروپا نمایان است و اسناد اروپا از جمله صدها معبد میترایی آن را تایید می‌کند. نام منطقه‌ی اسکاندیناوی نیز سند دیگری است که در زبان آن منطقه بی‌مفهوم و در زبان پهلوی پارتی به صورت اسکان دینا وی و به مفهوم اشکان دین‌آور آمده است. علت این نام‌گذاری که از سوی مردم این منطقه ورود اسکانی‌ها به این ناحیه توجیه شده که همان اشکانی‌ها هستند و دیگر مدارک اروپا نیز این فتح را تایید می‌کند.

     در واقع مورخان یونانی با سوء استفاده از تنفر دولت ساسانیان از حکومت اشکانیان و اسکندر هم‌چنین تنفر کلیساهای اروپا از اسکندر و فتوحاتش در این ناحیه به راحتی توانستند از ادغام این دو شخصیت موجودی افسانه‌یی برای خود بسازند که البته بین نیمه‌ی اول و دوم زندگی او حدود 266 سال فاصله بوده است و این فاصله را نیز با سلسله‌ای ساختگی با نام سلوکیان پر کرده‌اند. سکوت دولت ساسانی به علت گرایش به مذهب مزدایی و از بین بردن قهرمانی‌های این شخصیت با مذهب میترایی و سکوت اروپا برای از بین بردن آثار فتوحات اسکندر در اروپا و گریز از قید مذهب میترایی و استقلال آن‌ها بوده است. دکتر محمودی بختیاری عقیده دارند شباهت نام این دو شخصیت نیز کارساز بوده است. ایشان، ذبیح بهروز و اصلان غفاری و خانم پوران فرخزاد معتقدند که اسکندر ایرانی در واقع اسِ کنتار به معنای اشک دلیر است. ترکیب نام او و لقب او یعنی اسِ کنتار، به لحاظ آوایی شباهت کمی به الکساندر داشته است و همین سوءاستفاده‌ها و سوءتفاهم‌ها را آسان‌تر کرده است.

      البته که هیچ انتظار دیگری نیست، نه از سیاست‌مداران امروز، نه از سیاست‌مداران قرن نوزدهم و بیستم، نه از متعصبان کلیسای دنیای قدیم، نه از حکومت ساسانیان که علاقه‌ای به بیان و دفاع از قهرمانی‌های این سلسله نداشتند که چنین حقیقتی را در جهان مکتوب کرده باشند. انتظار از استادان و پژوهش‌گران امروز کشور ایران است که بی‌تعصب گرد هم آیند و حقیقت این تناقضات را آشکار سازند.

   پرسش:  امروز اسناد فراوانی را برای حمله‌ی اسکندر مقدونی ذکر می‌کنند. چه‌گونه ادعای «اس کنتار» ایرانی می‌تواند با این حجم اسناد رو در رو شود؟ آیا در سوی مقابل، نظریه‌ی شما چنین اعتبار اسنادی‌یی را دارد؟

   پرنیان حامد:  کدام اسناد؟ این اسنادی که شما می‌فرمایید حتی ورود کهرمی را که ما با عنوان الکساندر مورخان یونانی می‌پذیریم، به مرزهای امروزی کشور ایران اثبات نمی‌کند. کلیه‌ی نشانی‌هایی که مورخان یونانی برای الکساندر نوشته‌اند مرزهای غربی کشور ایران امروزی است نه کشور افغانستان امروزی. زمانی که مورخ یونانی خود نوشته است رود اکسوس از کوه‌های قفقاز سرچشمه می‌گیرد به دریای کاسپیان می‌ریزد تفسیر آن به آمودریا را تنها سیاست یک سیاست‌مدار می تواند انجام دهد. کندن کوه‌های قفقاز از غرب دریای خزر و بردن آن به شرق این دریا عوام‌فریبی و سندسازی محسوب می‌شود نه اعتبار سندی برای یک واقعه. رود تانایس اگر مرز اروپا و آسیاست و شمال باختریش،  باختریش چگونه به بلخ امروزی تفسیر شده است؟ افغانستان امروزی مرز اروپا و آسیا است؟ این‌ها سند نیست این‌ها تفسیر مفسری است که به مقتضی تعصبات و سیاست گذشته و امروز عوام را می‌فریبد که علت آن هم بر ما واضح است: کوچک کردن تمدن بزرگ ایران و خاورمیانه و تمدن‌سازی برای منطقه‌ی اروپایی که به علت وجود یخ‌های قطور اصلا تمدنی نداشته است. و سپس ناگهان در تاریخ شاهد شهرسازی‌های فراوان الکساندر در ایران هستیم که برداشتی از مکتوبات تاریخ ایران در باب اسکندر خودمان است. آیا شما می‌توانید جز معبد لائودیسه که علت وجود آن در این منطقه پیمان‌نامه‌ی صلح گم‌شده‌ی ارشک و انتی‌اخوس سوم است، یک دیوار بازمانده به سبک یونانی از زمان این قهرمان خیالی در کل کشور ایران به من نشان بدهید؟ به افغانستان استناد نکنید. اسناد افغانستان نیز تحریف بی‌شرمانه‌ی دیگری است که چنان چه مایل باشید در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت. به هر تقدیر اول باید ثابت کنند این الکساندری که می‌گویند از کشور ایران عبور کرده است. و باید ثابت کنند در کشور ایران شهرها ساخته است. در تاریخ ما آمده است اسکندر در جی شهر ساخت. یک دیوار، یک الوار، یک گچ‌کاری، یک کتیبه... آخر  یک نشانه از این شهر به سبک یونانی در اصفهان به من نشان بدهید که ادعای یکی بودن این الکساندر و اسکندر ایرانیان را بپذیریم.  در واقع آن که شهر ساخته است، ایرانی بوده و به سبک خودمان شهر ساخته است، لذا اثری از شهرهای یونانی در این کشور نیست.

   پرسش:  یعنی مدعیان حمله‌ الکساندر مقدونی هیچ سند دیگری را نمی‌آورند؟

   پرنیان حامد:  از این دست اسناد مخدوش فراوان آورده‌اند که در وبلاگ گفتمان دروغ‌های تاریخ به طور مفصل آن‌ها را بررسی کرده‌ام. به عنوان نمونه به سکه استناد کرده‌‌اند. حال آن که سکه یک شیء قابل جابه‌جایی است و نمی‌تواند سند ورود این فرد به ایران باشد. هر چند همین سکه‌ها را نیز بررسی کردم و دیدم که چهره‌ی این فاتح خیالی بر هر سکه‌ای شکل دیگری است. سکه‌ها و مجسمه‌هایی که به الکساندر مورخان یونانی نسبت می‌دهند نه تنها مردی دو چهره، بل مردی صد چهره است. هر آن چه از زیر خاک می‌یابند می‌گویند این همان الکساندر است. آیا صورت مجسمه‌ی منسوب به الکساندر موزه‌‌ی ترکیه با صورت کاشی‌کاری منسوب به الکساندر یک صورت است که هر دو الکساندر باشند؟ جالب این که صورت مجسمه‌ی ترکیه مشابه صورت مجسمه‌ی مهر در اروپا و صورت کاشی‌کاری مشابه صورت معبد دورا در سوریه است. اما این دو شخص نامشابه هر دو همان الکساندر مورخان یونانی تفسیر می‌شوند. از دید شما و خوانندگان شما این سند است یا سندسازی؟

    محکم‌ترین به اصطلاح سندی که تا به امروز در باب این قهرمان خیالی به ما ارائه داده‌اند، لوح‌های بابلی است که من آن‌ها را به دقت بررسی کردم. این لوح‌ها به صورت بسیار عجیبی شکستگی و خوردگی دارند. جالب این که در ترجمه‌ی اولیه نه تنها سند ورود شخصی به جایی نیست بلکه سرلوح‌ها و نام‌های باقی مانده از آن تاکید بر زمان‌های مختلف، شاهان مختلف و وقایع مختلف می‌کنند. آن چه شما از آن به عنوان سند الکساندر مقدونی یاد می‌کنید در حقیقت تنها تفسیر مترجمی است که از روی تعصبات شخصی لوح شاهان مختلف هخامنشی و وقایع اتفاق افتاده در زمان‌های مختلف را به حدس و به استناد ذهنی شخص خودش به الکساندر مقدونی نسبت می‌دهد. این مفسرین حتی پایبند مکتوبات مورخان یونانی نیز نمانده‌اند و در هر کجا که نوشته‌ی مورخ یونانی مغایر با افکار شخصی آنان است مورخ را فورا متهم به نادانی و ناآگاهی می‌کنند. در این مورد به کوشش آقای نوید صلح‌دوست گزارشی کوتاه تهیه شده و از طریق اینترنت در اختیار مردم کشورم قرار گرفت تا اگاه باشند و بدانند این اسنادی که می‌گویند دچار چه تناقضاتی است.

   پرسش:  چرا این نظریه امروز حداقل در مجامع دانشگاهی ایرانی جایگاهی ندارد؟ آیا این به خاطر ضعف اعتباری این نظریه است یا دلایل دیگری را در این امر موثر می‌دانید؟

   پرنیان حامد:  فرضیه و نظریه‌ی اولیه‌یی که از سوی پیش‌کسوتان بزرگوار من در این کشور مطرح شد نقد درستی از تناقضات در این موضوع تاریخی بود. اسناد اولیه‌یی که این بزرگواران در رابطه با هرگز نسوختن تخت جمشید، جابه‌جایی مکان‌ها و... ارائه دادند، اسناد بنیادینی بود که نیاز به کار بیش‌تر و تحقیق بیش‌تر و اسناد محکم‌تر داشت. آن اسناد این بزرگواران را بر آن داشت که باور کنند الکساندری که مورخان یونانی ذکر کرده‌اند، همان سرسلسله‌ی اشکانیان است. من نیز کتاب خودم را در سال 1390 به چاپ رساندم و در اختیار مردم و مجامع علمی قرار گرفت. اما اسناد این کتاب که تنها شامل اسناد تاریخ کشور ایران بود، برای اثبات این حقیقت در جوامع بین‌المللی هنوز کافی نبود و برای تایید نیاز به اسناد محکم دیگری داشتیم، اسناد و شواهدی از دیگر مکتوبات جهان و مهم‌تر از آن بررسی اسناد دست اول از جمله کتیبه‌ها، لوح‌ها، سکه‌ها و... این اسناد در طول سه سال گذشته از سوی این جانب جمع‌آوری شد که به صورت همین گزارش‌های کوتاه، فیلم، کتاب و از طریق وبلاگ گفتمان دروغ‌های تاریخ در اختیار  مردم کشورم قرار داده شده و خواهد شد.

     امید است با اسناد جمع‌آوری شده استادان کشورم به تاریخ جامع و اسناد کشور خودمان کمی توجه  بیش‌تری کنند و تاریخ کشورمان را به درستی احیا کرده و تفسیرهای بی‌سند جهان در باب تاریخ کشورمان را بی‌جهت و به عنوان حقیقت بدیهی تاریخی نپذیرند و بتوانند این تناقضات را از تاریخ کشور ما بزدایند. امیدوارم استادان این رشته روزی قهرمان کشورمان را به تاریخ ما بازگردانند و الکساندر یونانیان را در همان جایگاهی که در تاریخ ایران از او یاد شده است و همان سرنوشتی که در تاریخ ایران برای او مکتوب است قرار بدهند. اما باید بدانیم که زدودن دروغی دو هزار ساله از تاریخ یک کشور کار یک روزه نیست. باید به این بزرگوارن وقت بدهیم.

   پرسش:  به رغم بزرگ بودن و موثر بودن این ادعا،مقالات پژوهشی و کتاب‌های علمی کمی در این باره منتشر شده است. علت این کمبود را چه تحلیل می‌کنید؟

   پرنیان حامد:  انتظار تغییر عقیده از افرادی که سال‌های سال زندگی خود را صرف ترجمه و نوشتن زندگی‌نامه‌ها و فتح‌نامه‌های الکساندر مقدونی در این کشور کرده‌اند، انتظاری بی‌جا است، حتی اگر به این حقیقت و تناقضات ترجمه شده توسط خودشان کاملا واقف باشند. لذا از گروه بزرگی از پژوهش‌گران و اساتیدی که به آن راه رفته‌اند باید صرف نظر کنیم و انتظاری از آنان نداشته باشیم؛ نمونه‌ی آن استاد محترم دانشگاهی بود که  دو سال پیش  حتی اجازه‌ی  نوشتن پایان‌نامه‌ی دانشجوی خود در باب این نظریه به استناد کتاب مرا نداده‌اند. انتظار دیگری از ایشان نبود. اما شما هم از علت کمبود از من نپرسید. علت‌ها این است که افرادی که سال‌ها وقت خود را صرف اشتباه کرده‌اند، راه تحقیق نسل بعدی را هم می‌بندند. امید ما به همان دانشجوی گرامی خواهد بود که استاد آینده این کشور است. پس صبر داشته باشیم و صبر داشته باشید.

گفت و گو از سید امین موسوی زاده

 

نظرات انوش راوید در بخش نظرات صفحه فوق:

  1 ــ  درود و سپاس از گرامی سید امین موسوی زاده،  علاقمند جهت مطالعه مشروح مطالب به وبلاگ گفتمان درباره دروغهای تاریخ به آدرس زیر مراجعه نمایند:

http://cae.blogfa.com

  2 ــ  درود،  بیشتر مطالب تاریخی آکادمیک غربی،  بر گرفته از تاریخ نویسی استعماری قرون 18 و 19 است،  و آنها جهت سبک کارشان تاریخ را نوشته اند.  این نوع تاریخ نویسی که بشدت همراه دروغ و دونگ است،  با انواع ترفندها بخورد مردم داده اند.  اما امروزه با وجود انفجار اطلاعاتی و ارتباطی،  باید این دروغها شناسایی و افشا و از سیستم آموزشی و علمی و مطالعاتی ایران خارج شوند،  مشروح در وبسایت ارگ

http://arq.ir

.............................................................

فیلم گزارش مشروح  سخنرانی دانشگاه  اصفهان به زودی  بر

http://www.cae.blogfa.com/post/189

 

ارگ  http://arq.ir

 


30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : انوش راوید

تاریخ سیاسی یا سیاست تاریخی

      همگان اهل تاریخ و تاریخ اجتماعی می دانند،  امروزه از داستان های تاریخی،  که بفراوانی بجای تاریخ علمی وجود دارد،  سوء استفاده های سیاسی می شود،  و با گفتن و نوشتن از دروغ های تاریخ،  سیاسیون کار های خودشان را پیش می برند.  مثلاً  بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه (۳ مارس/ ۱۲ اسفند 93) در کنگره آمریکا سخنرانی کرد،  وی در این سخنرانی از داستان استر و خشایارشا گفت،  که استر یک توطئه بزرگ را افشا کرد،  و یهودیان را نجات داد،  و این نخست وزیر بشدت مورد تشویق نمایندگان آمریکا قرار گرفت.  او در این سخنرانی از یک داستان بی پایه و اساس تاریخی،  وسیله ای برای مقاصد سیاسی خودش ساخت.  نمونه این سبک کار و استفاده از دروغ های تاریخ بمنظور اهداف سیاسی زیاد است.

عکس بنجامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هنگام سخنرانی در کنگره آمریکا،  عکس شماره 7965.

      وظیفه جوانان باهوش متخصص ایرانی است،  که نسبت به شناسایی دروغ های تاریخ و پاک کردن آنها از تاریخ ایران اقدام کنند.  در این میان اساتید تاریخ ایران عموماً در خواب و غفلت هستند،  و همچنان به دروغ های تاریخ چسبیده اند،  دروغ هایی که بوضوح مورد سوء استفاده دشمنان ایران و ایرانی هم قرار می گیرد.  عدم هوشیاری و دقت در این موارد،  صدمات غیر قابل جبرانی به ایران و ایرانی وارد خواهد ساخت،  که بخش مهم مسئولیت آن بعهده اساتید تاریخ ایران است.

      اساتید تاریخ ایران،  بیایید دروغها را شناسایی کنید،  و دست از آنها بردارید،  دروغ هایی که  عموماً در ادامه روند سیستم آموزشی استعماری نوشته شده است،  و با انواع ترفندها بخورد ملتها داده اند.  بیایید تحقیق و تحلیل های مستقل ملی مردمی داشته باشید،  و واقعاً دست از دروغ های تاریخ بردارید،  و سیستم آموزشی ایران را پاک سازی کنید.

<><><><><><><> 

   پرسش یک خوانند وبلاگ:  در کتاب استر آمده خشایارشا چند هزار ایرانی را کشت،  و در ادامه تاریخ آمده که اسکندر برای انتقام به پارس حمله کرد.  در جمع بندی کتاب اسکندر ایرانی،  الکساندر مقدونی نیست،  اسکندر از رومیه در ایر ان دو سوی ارس بوده،  و به شوش و تخت جمشید حمله می کند.  پس آیا می تواند داستان استر درست باشد؟

   پاسخ پرنیان حامد:  در داستان  استر آمده است،  که اخشویرش ......،،  اخشویرش یا اخشروش به چه سندی می تواند خشایارشای هخامنشی باشد؟  شما حداقل یک سند در یکی بودن این دو شخصیت تاریخی به من ارائه بدهید!

   1 .  نه نام این دو شباهتی به هم دارد.

   2 .  شخصیت و اعمال اخشویرش در استر شباهتی به شخصیت و اعمال خشایارشا در کتیبه های هخامنشی ندارد.

   3 .   به روایات باقی مانده خشایارشا تنها یک ملکه به نام آمستریس داشته است،  که به سن پیری رسیده است،  و بر اساس این روایات تغییر ملکه در زمان خشایارشا رخ نداده است.

  4 .  تأکید نویسنده کتاب استر بر صد و بیست و هفت ایالت شاهنشاهی ایران،  با واقعیت تاریخی بیست ایالت در زمان خشایارشا در تضاد است.

   5 .  شجره نامه اخشویرش در تاریخ ایران:  اخشویرش پسر کیرش پسر جاماسپ (ملقب به عالم)،  با شجره نامه خشایارشا در تاریخ ایران:  خشایارشا پسر داریوش نوه کورش پسر کمبوجیه ....  تفاوت فاحش دارد!

   6 .  در تاریخ ایران اخشویرش یکی از چهار سرداری است،  که با بخت النصر (از نوادگان گودرز) به فرمان بهمن بیت المقدس را با خاک یکسان می کنند.  او سپس با پادشاه هند کارزار کرد و منشور حکومت هند را از بهمن دریافت کرد.  اخشویرش را زنی بود بزرگوار به نام وشنا,  که چون او را خطایی رفت,  او را کشت و زن دیگری از بنی اسرائیل با نام استیر (استیژ-اشتر-استر- استاره) اختیار کرد،  که نام فرزند او کیورش بود.

      کدام قسمت این روایت با خشایارشا هخامنشی هم خوانی دارد؟   خشایارشا تا آنجا که می دانیم نه بیت المقدس را با خاک یکسان کرده!  نه به هند لشکر کشیده!  نه زن خود را کشته!  نه زن یهودی داشته!  نه نام فرزند او کورش بوده!  و نه خودش و پسرش به مذهب یهودی بوده اند!  در تمامی کتیبه های هخامنشی قسم به اهورا مزدا و اهورا میترا و آناهیتا است!

      پس باید بدانیم که به درستی مشخص نیست،  که اخشوروش دقیقا کدام یک از پادشاهان ایران است.

   بگفته شائول شاکد،  استاد ارشد دانشگاه عبری اورشلیم و پژوهش‌گر نامدار تاریخ یهودیت،  در نوشتار مربوط به پوریم در دانشنامه ایرانیکا،  گواهی بر صحت این داستان از دیدگاه تاریخی وجود ندارد،  و معمولاً در مورد واقعیت تاریخی داستان با شک و تردید نگریسته می‌شود.  نظریه‌ هایی وجود دارد که داستان بر مبنای اساطیر ایلامی و یا بابلی است.

    برخی محققین کتاب مقدس تاریخ نگارش کتاب استر را به دوران سلوکی‌ها مربوط می‌سازند،  ولی عدم وجود کلمات یونانی و شیوه زبان محلی عبری نویسنده بیانگر این است،  که کتاب قبل از شکست ایران از سپاه الکساندر نوشته شده‌ است.

   حال اخشویرش که بوده؟  و چه کسی به انتقام چه چیزی به روایت چه کسی (لابد یونانیان؟)  به ایران حمله کرده؟ خودتان قضاوت کنید  ببینید فرض و حکم این مسئله شما چقدر دچار تناقض است.  از وبلاگ گفتمان درباره تاریخ.

داستان پوریم و خشیارشا

      خشایارشا،  شهریار بزرگ هخامنشی،  از پادشاهان هخامنشی بود،  هخامنش به معنی کسانی که منش آنها برادری است.  پدرش داریوش بزرگ و مادرش آتوسا دختر کوروش بزرگ بود.  نام خشایارشا از دو جزء خشای = خشی = خوب و خشنود،  و آرشا = آر = آریایی = ایران + شا = شاه = بزرگ،  درکل =  بزرگ آریایی خوب،  تشکیل شده است،  جهت اطلاع در اینجا.  خشیارشا در سن سی و شش سالگی به سلطنت رسید،  و در آغاز سلطنت شورشی را که در مصر برپا شده بود فرونشاند،  و بعد به بابل رفت و تداوم انقیاد بابل را فراهم ساخت.

      در تاریخ دروغ های بسیاری گفته و نوشته شده است،  این دروغها بر چند اصل قرار دارند،  مانند:  1 ــ  از ابتدای تاریخ دین های قدیمی برای جلب نظر و ایجاد حقانیت و بدست آوردن پول،  در ادامه سبک کار جادو گران و رمالها،  دروغ می گفتند.  2 ــ  جهت رجز خوانی های جنگی و حکومتی،  که در افسانه ها و اشعار و غیره دیده می شود،  دروغ می گفتند.  3 ــ  اصل و بیشترین دروغ های تاریخی،  توسط استعمار و امپریالیسم بمنظور مقاصد شوم گفته شده است،  که با گسترش و رشد نشر بخوبی جا افتاده اند.

      در طول تاریخ بسیاری از داستانها،  که هیچ ریشه و تحلیل در واقعیت های تاریخ اجتماعی ندارند،  مورد سوءاستفاده استعماری و دینی قرار گرفته اند،  مانند:  پوریم.  چون من نمی خواهم چندان وارد موضوعات دینی شوم،  فقط در این اندازه آنرا داستان دینی می دانم و می گویم.  البته بعضی اوقات افراد به اشتباه و یا سادگی،  بنا به دید خود در موارد و موضوعات نگاه و تفسیر هایی می کنند،  مانند:  ابن حوقل،  با دیدن نقش برجسته داریوش و اسیران،  فکر کرد که داریوش یک معلم است،  و جلوی دانش آموزان ایستاده است،  او کمان داریوش را شلاقی تصور کرد،  که معلم برای تنبیه بچه ها از آن استفاده می کرد.  آبل پینس فرانسوی از یاران رابرت شرلی انگلیس در زمان حکومت صفویه،  نقش برجسته ها و کتیبه های بیستون را،  که بالای صخره قرار گرفته بود،  عروج عیسی توصیف کرد.  ژاردن فرانسوی نگاره بیستون را صلیبی با 12 حواری انگاشت،  روبرت کرپورتر نگاره بیستون را صحنه ای از تورات و نمایندگان قوم بنی اسرائیل دانست،  که در حضور سلمانصر شاه آشور هستند.

      باید توجه داشت از ابتدای قرن 21 ،  و با فرو ریختن های ابتدای قرن 21 ،  دور جدید تمدن بشری آغاز شده است،  و تاریخ تمدن دارد وارد مراحل حساس تاریخی خود می شود.  سرعت تحولات زیاد است،  و باید با دقت تمام موضوعات و مسائل را زیر نظر داشت،  غفلت و کوتاهی از این مهم،  سپردن ادامه تمدن جهان به دشمنان تاریخی است.  حتی ممکن است،  در دوران جدید تمدن کنترل انرژی،  دشمنان ملتها و سرمایه داری لجام گسیخته،  با هر وسیله،  حتی مانند قرار دادن تراشه در زیر پوست،  مردمان زیر دست را کنترل نمایند،  ببرند و غارت کنند، بکشند و هر کاری دلشان خواست انجام دهند.  سرمایه داری امپریالیسم بی رحمانه دریاها را مانند خلیج مکزیک آلوده به نفت کرده،  و هوا را مانند نشت رادیو اکتیو فوکوشیمای ژاپن دارد نابود می کند.  باید هر شخص در حرفه و تخصص خودش،  آگاهی های لازم برای ورود به تمدن جدید را داشته باشد،  تا کف بسته تسلیم نشد،  بلکه شرافتمندانه و بهتر وارد تمدن جدید گردید،  در سخنرانی انوش راوید توضیحات بیشتری گفته شده است.

   عکس کتیبه سه زبانی خشیارشا،  بر جرز غربی ایوان جنوبی کاخ اختصاصی تجر داریوش بزرگ در تخت جمشید،  عکس شماره 604،  این کتیبه ها اسناد واقعی تاریخی هستند،  می بایست بند بند آنها را تفسیر و تحلیل کرد،  مشروح در معروف ترین کتیبه های ایران.  ولی استعمار زدگان و بیچارگان به دروغ های تاریخی،  به دروغ های تاریخی بدون سند و مدرک جسبیده اند،  که هیچ گونه رابطه ای با علم و تاریخ و تاریخ اجتماعی ندارند.

   پرسش خواننده وبلاگ:  آیا کتاب استر و ماجرای پوریم واقیعیت دارد؟

   پاسخ انوش راوید:  این کتاب و داستان پوریم مربوط به یک دین خاص می باشد،  و من از اظهار نظر درباره موضوعات دینی معذورم،  اما آنچه که از تاریخ و باستان شناسی می دانم می نویسم.  در کنار دریای مرده یا همان بحرالمیت،  در جوار خرابه های قمران،  دیواره های کوهستانی قرار دارد،  و در میانه آن غار صعب العبوری واقع است.  در سال 1947 یک عرب شبان وارد این غارها شد،  و انبوهی از طومار های قدیمی را کشف کرد.  خبر به امریکایی ها و یهودیان مستقر در فلسطین رسید.  بخشی از طومارها به تصرف یهودیان در آمد،  و بخش دیگر به وسیله امریکاییان به نیویورک انتقال یافت.  کمی بعد این بخش نیز بوسیله یهودیان،  به مبلغ دویست و پنجاه هزار دلار خریداری،  و به محل مخصوص در بیت المقدس برده شد.

      بررسی های تاریخی و تحقیقی اهمیت فوق العاده این کشف را فاش ساخت،  و آشکار نمود که طومار های دریای مرده،  نامی که اسناد فوق به آن شهرت یافته اند،  بقایای کتابخانه مخفی اسنی یا سینی ها است.  این حادثه یکی از مهمترین اکتشاف باستان شناسی است،  طومار های دریای مرده شامل کتب فراوان به زبان های عبری، آرامی، یونانی، لاتین، نبطی و عربی می باشند.  در این مجموعه متن کامل عهد عتیق بجز کتاب استر نیز بدست آمده،  که قدمت آنها به یک سده پیش از میلاد مسیح میرسد.  این مجموعه ثابت میکند که در آن زمان روایت های متعددی از تورات وجود داشته است،  و دانشمندان عهد عتیق امروزی صحت و درستی آنها را تأیید کردند.  پیش از این کشف،  کهن ترین نسخه های عهد عتیق مربوط به سده های نهم و دهم میلاد می باشد.

      کتاب عهد عتیق شامل کتب مقدسی است،  که توسط پیامبران قبل از مسیح نوشته شده،  و با توجه به نسخه‌ های بسیار قدیمی،  که در منطقه دریای مرده پیدا شده است،  معلوم می‌شود نسخه ‌هائی که فعلاً متداول بوده،  از نظر صحت متن و مطابقت با نسخه ‌های اصلی کاملاً معتبر و قابل اعتماد می ‌باشد.  در میان این طومار های و نسخه های بسیار قدیمی دریای مرده،  قسمت ‌هائی از تمام کتاب های عهد عتیق باستثنای کتاب استر وجود دارد،  و حتی بعضی از کتابها کامل می ‌باشند.  با استفاده از دانش باستان شناسی،  تاریخ این طومارها قرن اول و دوم قبل از میلاد تعیین شده است.  با این کشف متوجه شدند که کتاب استر که در آن به ماجرای پوریم اشاره شده است،  هیچگونه سندیت تاریخی ندارد و کاملاً مورد ظن و تردید است.

   عکس آگهی فیلم یک شب با پادشاه،  One Night with the King ،  درباره خشایارشا و استر،  داستان دیگری از هالیود است،  DVD  آن در بازار موجود است،  پیشنهاد می کنم ببینید،  و درباره آن نظر بدهید،  عکس شماره 7053.  

   پرسش:  آیا سیزده بدر رفتن ایرانی ها مربوط به فرار و از شهر خارج شدن مردم بخاطر گریزاز کشتار پوریم است؟

   پاسخ:  در پرسش و پاسخ 42 در اینجا.

کلیک کنید:  تاریخ هنر های رزمی در ایران

کلیک کنید:  تاریخ ترفند های سیاسی در ایران

کلیک کنید:  تاریخ نگهداری آثار تاریخی در ایران

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ  http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : انوش راوید

کلیپ های مهم دفاع از تاریخ ایران

پیش گفتار

      در این صفحه کلیپ ها و مستند های مهم دفاع از تاریخ ایران نمایش داده می شود،  که توسط علاقمندان و پیگیران وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان دروغ های تاریخ تهیه شده است.

کلیپ نقد از میز دوارانی پرگار بی بی سی

      کلیپ مهم دفاع از تاریخ ایران از پژوهشگر مستند ساز تاریخی آقای نوید صلح دوست،  با توضیح کوتاه از ایشان در زیر:

      با درود و سلام خدمت تمامی گرامیان

      چندی پیش بی بی سی فارسی در راستای اهداف خاصی که این شبکه و گردانندگان آن دنبال می کنند در یکی از سری میزگردهایش به نام پرگار،  به موضوع علل دوگانگی چهره اسکندر در متون ایرانی پیش و پس از اسلام پرداخت،  که هدف آن در اصل دروغین نشان دادن اسکندر ایرانی و تمامی منابع کهن ایرانی در این ارتباط بود،  و در این میان با وارونه نشان دادن و پنهان کردن بخش هایی از تاریخ سعی در تلقین این موضوع به مخاطبان خود داشت که این دروغ (ایرانی بودن نسب اسکندر) فقط توسط ایرانیان ساخته شده است،  و در هیچ نوشتار دیگری اثری از آن نمی توان یافت.  بر این اساس بر آن شدیم تا با تهیه یک مستند کوتاه و ارائه اسناد و مدارکی از سوی خود مورخین یونانی به این بخش از دروغ پردازی های شبکه بی بی سی که در جهت تحریف حقایق تاریخی صورت می پذیرد پاسخ دهیم.  مستند "دروغهای بی بی سی" در همین ارتباط تهیه و خدمت شما بزرگواران ارائه می گردد.  نوید صلح دوست.

 * * * * * * * * * * * 

توجه:  قالب بلاگفا کلیپ فوق از سایت آپارات را نپذیرفت،

  جهت دیدن کلیپ مهم به اینجا بروید.

یا در:  http://www.aparat.com/v/DuPYT  

* * * * * * * * * * *

   نظر انوش راوید:  درود،  اروپائیان بویژه انگلیسها با انواع ترفندها و با کمک عوامل خودشان،  می خواهند بگویند که ایرانیان یا آریائیان که شامل ایران و آسیای میانه اصطلاحی و افغانستان و کردستان و آذربایجان  است،  در طول تاریخ شکست خورده از همه و هیچ بودند،  و خود آنها مهم و همه چیز بودند.  عزیزان اغفال ترفندها و حقه بازی های رنگارنگ استعماری آنها نشوید،  با مطالعه وبلاگ گفتمان تاریخ به واقعیت های تاریخی پی ببرید.

   مهم ــ  فیسبوک پرگار بی بی سی،  کلیپ نقد فوق را از بخش نظرات خود حذف کرد،  این اقدام بر خلاف ادعای آزادی اندیشه و قلم است،  در این کلیپ هیچ اهانتی و هیچ مشکل ضد دمکرات وجود ندارد،  که آنرا حذف کردند.  عزیزان علاقمند این کلیپ و نقد های خودشان را با حفظ محیط دمکرات در سایت های مربوط به BBC منجمله پرگار قرار دهند.

   تصویر داعشیان یا نوکران استعمار مشغول نابود کردن آثار تاریخی،  مشروح مستند در اینجا،  عکس شماره 7964.

کلیک کنید:  مستند سازان تاریخ نوین ایران

کلیک کنید:کلیپ ها و مستند های وبسایت ارگ

کلیک کنید:  تاریخ مستند سازی های تقلبی و القا دروغهای تاریخی

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ  http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : انوش راوید

چهارشنبه سوری و نوروز

مبارک باد

7002 = 1394

  چهارشنبه سوری

      در چهارشنبه سوری،  آتش در تمام سرزمین های تاریخی ایران شعله می کشد.  آتش اولین دست آورد دانایی بشر است،  که از برکت آن رشد و تکامل تمدن حاصل شده است.  آتش چهارشنبه سوری یاد آور آن است،  که ما باید تمام دست آورد های نیاکان مان را قدر گذاریم،  حتی اولین آن را که آتش باشد.  مردم ایران در سراسر دنیا علاقمندند،  که چهارشنبه سوری را با متانت و آرامش، و ضمن حفظ تمدن عالی آریایی ایرانی برگزار کنند.

 

نوروز 7002 آریایی ایرانی

 برابر با 1394 هجری خورشیدی

 تبریک

 

 

      هفت هزار و دومین نوروز ایرانی را به همه ایرانیان در تمام گیتی تبریک می گوییم،  و امیدواریم آئین های کهن ایرانی هرچه بهتر و علمی تر اجرا شود.  یکی از مهمترین آئین های ایرانی،  با چهارشنبه سوری و خانه تکانی آغاز می شود،  که نماد ایجاد تغییر در دید و ذهن و آگاهی است،  تغییر در اندیشه و اساس و پایه می باشد.  شناختن کهنه ها و دور ریختن هاست،  پرت کردن آنچه که لازم نیست،  و ممکن است دست و پا گیر باشد.  این را باید دانست،  چهارشنبه سوری فقط برای سرو صدا و ایجاد آتش و بازی ها نیست،  خانه تکانی نوروزی فقط برای نظافت نیست،  در آنها فلسفه تغییر نهفته است،  از گذشته های دور ایرانیان می دانستند،  یک شخص و در کل جامعه،  بدون تغییر فسیل شده و فاسد و بیمار است،  و خواه ناخواه تحلیل می ورد،  و نابود می شود.

      در شرایط فعلی ایران که عدم درک ضرورت تغییر و نفوذ استعمار و امپریالیسم دیده می شود،  جشن های امروزی چهارشنبه سوری و نوروز،  چندان برابر خواسته تاریخی ایرانی نمی باشد.  باید شاد بودن الکی،  قر و فر دادن های بی معنی را در این روزها کنار گذاشت،  و بفکر ایجاد تغییرات بنیادی در درک چهارشنبه سوری و نوروز بود،  تا بتوان آنچه را که برای ایران لازم است،  در قرن نو پیاده کرد،  شاید به مفهوم واقعی انسانی رسید.  همچنین لازم است،  گفتمان های مختلف را پیشه کرد،  آزادی و دمکراسی نوروز را دوباره کشف نمود،  و نیز بطور کامل به حقوق و گپ و اندیشه دیگران احترام گذاشت،  و کلاً اخلاق خوب ایرانی را شناخت و پرپا کرد،  تا درصورت توانستن به ایجاد تغییرات،  ثمره آن پا پر جا بماند،  و دوام دار شود.

"سال 7002 میترایی و 1394 هجری خورشیدی را با اصول علمی تاریخی آن آغاز کنیم"

 

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : انوش راوید

پرسش و پاسخ ویژه 103

تعداد ديگري از پرسش و پاسخ هاي قابل توجه

      بمنظور گسترش محیط دمکرات و آزادی اندیشه و قلم اینترنتی،  این پرسش و پاسخ ها توسط بانو پرنیان حامد پاسخ داده می شود،  جهت پرسش و پاسخ های انوش راوید در اینجا بروید.

   توجه:  عزیزان،  بمنظور تحقیقات بیشتر،  گاه ممکن است پاسخها مدت زیاد تری زمان ببرد،  لطفاً حوصله نمایید،  مطمئنا بمنظور پیش برد اهداف ایرانی،  هیچ نظر و پرسش بی پاسخ نمی ماند.  در ضمن اگر پرسش تأیید شد،  و پاسخ آن نبود،  در اولین پست بعدی پاسخ داده می شود،  اگر پرسشی از قلم افتاد،  لطفاً یاد آوری نمایید.

   توجه 2:  نظرات و پرسشها از جانب خوانندگان وبلاگ است،  و نظر وبلاگ نمی باشد،  پاسخ ها دانش وبلاگ است.

   تصویر پژوهشگر بانو پرنیان حامد هنگام سخنرانی در دانشگاه اصفهان،  مشروح در اینجا،  عکس شماره 7979.

    پرسش 2081:  با عرض سلام و ادب خدمت شما سرور گرامی،  تعدادی در کل تاریخ ایران را دروغین و کوروش را زاییده ذهن انگلیسی ها و ... معرفی کنند،  از شما بزرگوار خواهشمندم این سوالات که در زیر آمده است را با اطلاعاتی که دارید با منابع مشخص پاسخ بدهید تا شبهات برطرف گردد.  چند سؤال مهم درباره كوروش:  چرا تاریخ کشور منو باید از یونان ترجمه کنن؟

   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام این دقیقا پرسشی است که مطرح کردیم و در این راه در سال 1390 کتاب "اسکندر تاریخ ایران الکساندر ایرانی نیست" چاپ شد و در طول چهار سال گذشته گزارش ها و مقالاتی تهیه شد که اسانید کشور ایران را وا دارد، که به تاریخ کشور خودمان ارج نهد  آنچه در توان داشتم کردم و خواهم کرد یاری کنید. 

   ادامه پرسش:  قبل از انقلاب یا حتی قبل تر، چرا منبعی راجع به کوروش نیست؟؟؟

   پاسخ پرنیان حامد:  کوروش منشوری دارد در بابل، نام و سلسله او نیز در تاریخ ایران (آثار ابوریحان بیرونی) مکتوب است. منظور از منبعی نیست چیست؟

   ادامه پرسش:  چرا باید کوروش رو انگلیس ها بسازن و به ما بدن؟؟؟

   پاسخ پرنیان حامد:  کوروش را کسی نساخته،  کوروش را دارند بدین ترتیب انگلیس ها از ما می گیرند مراقب باشید. کوروش وجود خارجی داشته ساخته کسی نیست.

   ادامه پرسش:  چرا روز جهانی کوروش در هیچ یک از تقویم های سازمان ملل ثبت نشده و مردم جهان روز جهانی کوروش را نمیشناسن.

   پاسخ پرنیان حامد:  هوخشتره ثبت شده است؟ آشوربانی پال ثبت است؟ اردشیر بابکان ثبت شده؟ یا مثلا در سازمان ملل روز جهانی الکساندر داریم؟ چرا باید ثبت باشد؟ روز جهانی کوروش یعنی چی؟ چه مفهومی دارد؟ و از آن مهم تر آیا نوروز را به اسم ایران ثبت کردید،  که مهمتر بود که حالا به دنبال روز صلح جهانی با عنوان کوروش باشیم؟ اگر هم مفهومی دارد و ثبت نیست از بی عرضگی من و شماست کوروش و نوروز که هیچ خلیج فارس هم به زودی بحرالعرب می شود.

   ادامه پرسش:  زرتشتیان طبق آداب و اعتقاداتشان مردگان خود را می سوزانده اند اگر کوروش زرتشتی است، طبیعتا جسدش را سوزانده اند پس آرامگاه کوروش از کجا پیدا شده؟

   پاسخ پرنیان حامد:  سوزاندن در آیین زردشتی جرم است از آنجا که آب، خاک، و آتش مقدس بوده است، مرده خود را روی سنگ می گذاشتند تا بپوسد،  این مقدسات را آلوده نکند مقبره های هخامنشی در نقش رستم و کوروش،  همه دخمه های سنگی است که مرده را روی آن گذاشته بودند.

   ادامه پرسش:  اگر کوروش یکتاپرست بود چرا کوروش در منشور حقوق بشر که همه منسوب به او میدونن بار ها و بارها "مردوک" بت بزرگ بابل رو ستایش کرده و میگوید با یاری او بابل را فتح کرده؟

   پاسخ پرنیان حامد:  احترامی که برای همه دین و آیین های آن زمان قائل شده است از یهود تا مردوک روی اون منشور اسم شمش و چند خدای دیگر هم هست هر گروهی یکجوری پرستش می کردند به همه احترام گذاشته و منشور چون فتح نامه بابل است به اعتقادات آن مردم هم احترام گذاشته برای ما و در این روزگار فهم احترام به اعتقادات دیگران خیلی سخت است با این وحشی بازی که ما پیش گرفتیم فهم چنین بزرگواری هایی غیر ممکن است.

   ادامه پرسش:  چرا در تاریخ و ادبیات ایران نامی از کوروش نیست، سعدی حافظ و دیگر شعرا نامی از کوروش کبیر نبردن؟ مگر شخصیتی قابل ستایش و بزرگی نبوده است؟!

   پاسخ پرنیان حامد:  از هوخشتره که نینوا را فتح کرد و اولین بنیانگذار حکومت و قضاوت در ایران است نامی آوردند؟ سعدی و حافظ از اشکانیان نامی آوردند؟  تاریخ ایران به صورت نماد است باید نمادها را رمزگشایی کنید تا ببنید به خوبی نام همه آنها را آوردند.

   ادامه پرسش:  چرا حتی فردوسی که کتابش داستان شاهان است نامی از کوروش نبرده است؟ فردوسی که از شاهان و حکومتهایی قبلتر از هخامنشیان و بعدتر از آنها.

   پاسخ پرنیان حامد:  تکرار می کنم شاهنامه فردوسی حدود شش هزار سال تاریخ را در شصت هزار بیت در بر دارد نمی توانسته اسم تک تک شاهان را بنویسد سلسله ها را با یک نام مشخص کرده است این کار در ایران روا بوده است همانگونه که همه شاهان اشکانی اشک هستند.  جمشید، ضخاک، رستم و .... اینها با سالهای طولانی چون هشتصد سال و هزار سال و .... نماد سلسله های  ایران است کوروش و خاندانش  به خوبی  و درستی در میان آنان است باور کنید.

   ادامه پرسش:  منابعی که برای این سوالات ذکر شده است داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران، ۱۳۸۷، صفحات ۳۴۷ و ۳۴۸ و ۳۵۱که بنده اصلا به این کتاب دسترسی ندارم و اصلا نمیدانم اصل این سوالات مطرح شده آیا صحیح است یا خیر ممنون خواهم شد اگر پاسخ بنده را بدهید و در نهایت نتیجه را در سایت خودتان هم قرار بدهید.

   پاسخ پرنیان حامد:  سوالات مطرح شده از سوی آنان همه غلط و بی سند است افرادی که ندانند در آیین زردشتی سوزاندن حرام است و تنها برای سرکوب افتخارات کشوری بی سند چنین سوالاتی را مطرح می کنند لایق پاسخ نیستند سوالات را تنها به احترام شما پاسخ گفتم پاینده باشید.

   پرسش فرزین 2082:  سلام، می خواستم بدانم این عبارت از چه منبعی اقتباس شده. البته می دانم که از بندهش است اما منظورم این است که کدام چاپ:

 خجندرود: به میان سمرقند و خرنمانه برود او را رود جخشر خوانند. (بندهش)، سمرقند و خرنمانه اسامی از شهرهای بین النهرین بوده اند.

در اصل می خواهم بدانم که خرنمانه چگونه به جای فرغانه آمده است ...

   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام و سپاس فراوان از شما اشتباه چاپ در کتاب صفحه 266 در چاپ بعدی تصحیح خواهد شد لغت فرغانه است (چنین لغتی خرنمانه در هیچ بندهشی وجود ندارد) باز هم با سپاس از توجه شما  پاینده باشید.

 

   پرسش بهزاد 2083:  دکتر راوید اگه شما با خانم پرنیان حامد و آقای شفیعزاده رابطه دارین میشه بخواین که به ای میل های من جواب بدن. آخه از خانم حامد خواستم که کتابهایی درباره دین میترایی یا مهری معرفی کنن و سوال های دیگه که جواب ندادن تا حالا و قبلا هم از آقای شفیع زاده چنتا سوال پرسیدم که ایشون هم جواب ندادن. یعنی انقدر سرشون شلوغه؟ بازم درود به شما که جواب میدین و اینکه کاش شما استادان تحقیقاتتون رو به صورت پی دی اف روی سایت میزاشتین سپاس.

   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام

یغ مهر .... احمد حامی ....چاپ داورپناه

آیین میترا ...مارتین ورمازرن ... ترجمه بزرگ نادرزاد ....نشرچشمه

دین مهری.....فرانتس کومن ....ترجمه احمد اجودانی ......نشر ثالث

آیین مهر ( میترایسم )   هاشم رضی .....انتشارات بهجت

گسترش آیین ایرانی در اروپا .....پروفسور المارشوتهایم .....ترجمه نادرقلی درخشانی...نشر ثالث

پژوهش نو در میتراپرستی ....دیوید اولانسی ....ترجمه مریم امینی .... نشر چشمه

ادامه پرسش:  من ویدیو های استادان شمارو دیدم خیلی خیلی جالب بود میخواستم بدونم این استادان کتاب هم دارن؟ جزوه؟ نوشته؟pdf?  واقعا اینهارو من میخوام اگه یاری کنید سپاسگزارتونم پیروز باشید.

   پاسخ پرنیان حامد:  تاریخ حضور مسلمانان و ایرانیان در قاره امریکا پیش از کریستف کلمب ... دکتر حمید شفیع زاده ... ناشر: مولف

جغرافیای کهن و سرزمین های گمشده ....فرشاد فرشید راد ....انتشارات سمرقند

اسکندرتاریخ ایران الکساندر یونانی نیست ... پرنیان حامد ....نشر آویژه

   ادامه پرسش:  استاد راوید از شما میخوام ایمیل همه استادانی که توی همایش ایرانشناسی اصفهان سخرانی کردنو برای من بفرستین. سپاس. پیروز باشید.

   پاسخ انوش راوید:  درود و سپاس از توجه شما عزیز، من دکتر نیستم یه مهندس ساده هستم، امیدوارم این اساتید پاسخ دهند و PDF منتشر کنند.  کتاب های بیشتر درباره دین میترایی و مهری را باید از یک کتاب شناس بپرسید،  مانند کتاب فروشی بلخآقای مهندس پیشوا بپرسید،  تهران تلفن 88951312 .  ایمیل اساتید اصفهان را نمی دانم در جستجوهای وبسایت ارگ  ایمیل و نام مورد نظر را بنویسید،  اگر بود که بود،  اگر نبود به وبسایت دانشگاه اصفهان مراجعه نمایید، و از آنها بخواهید.

جالب:  عزیزانی درباره نیایشگاه های آیین مهر امروزی پرسجو کردند،  تنها جایی که من می شناسم و آئین مراسم مهر با ترکیبی از آئین های باستانی در آن انجام می شود،  معبد مهربابا در هندوستان است،  عکسها در اینجا.

   نظر سیروس 2084:  با درود،  سندی از کتاب دیوید ریکس دریافت کردم که بد نیست شما از آن باخبر شوید اما چون گذرتان دیگر به هم میهن نمی افتد،  اینجا پستش میکنم:

"بگفته پروفسور دیوید ریکس یونان امروزی از 338 پیش از میلاد استقلال نداشته"

   پاسخ پرنیان حامد:  درود بر شما، با سپاس از سند شما برای اطلاع خوانندگان  بر وبلاگ باز خواهد شد.

   توجه:  چند پرسش و نظر،  و پاسخ آنها،  که در رابطه با موضوع این وبلاگ نبودند،  در اینجا توسط من و بانو پرنیان حامد پاسخ داده شده است.

 

 

   ارگ  http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر و پرسش

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : انوش راوید

آدرس پرسش و پاسخ های پاک شده

      بدلیل تغییرات در سایت بلاگفا،  چند پرسش و پاسخ وبلاگ از بین رفت،  بخاطر همین قبیل اتفاقها که در اینترنت می افتد،  هر صفحه را در دو جا پست می کنم،  آدرس چند پرسش و پاسخ پاک شده در زیر است:

82 83 84

http://ravid0.blogsky.com/1393/04/04/post-185

 

85 86 87

http://ravid0.blogsky.com/1393/04/04/post-186

 

88 89 90

http://ravid0.blogsky.com/1393/05/12/post-188

 

91 92 93

http://ravid0.blogsky.com/1393/06/23/post-191

 

94 95

http://ravid0.blogsky.com/1393/06/23/post-192

 

96 97

http://ravid0.blogsky.com/1393/06/23/post-193

 

98 99

http://ravid0.blogsky.com/1394/01/24/post-228

 

   توجه:  عزیزان اگر متوجه شدند پرسش و پاسخ دیگری پاک شده است،  لطف نمایند بگویند تا آدرس جدید آنرا بگذارم.

ارگ  http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر و پرسش

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : انوش راوید

یونان باستان

   ــ  یونان باستان در چه زمانی در کجای جهان بود؟  تراوا کجاست؟

   ــ  هرودوت می گوید:  داردانی ها در سرزمینی در میان دیاله و دجله بودند.

Herodot

(1.189) Cyrus on his way to Babylon came to the banks of the Gyndes [i.e., Diyala], a stream which, rising in the Matienian mountains,  runs through the country of the Dardanians, and empties itself into the river Tigris. The Tigris, after receiving the Gyndes, flows on by the city of Opis[i.e., Baghdad], and discharges its waters into the Erythraean sea [i.e., the Persian Gulf].

   ــ  هومر می گوید:  پریام پسر داردانی بود.

سرود 3

360 Priam, the son of Dardanus, and said,....

 

     سازندگان تراوا ,  ایلیون  در ایلیاد داردانوس  و خاندانش هستند،  که از  قبر و معبد مشهور یکی از نوادگان او با نام ایلیوس  نام می برد،  که این قبر به معبد (معبد = باب) ایلیون مشهور است،  و ما به آن باب ایلیون یا بابیلون یا بابل می گوییم،  ....... این نام در کتیبه هخامنشی به صورت Bâbiruš معبد = باب + ایلیوس = بابیروس  آمده است.

باب  معبد  ایل خاندان  یون  یون ها

      داردانوس پور زئوس است،  وی بنیانگذار تراوا است داردانوس پدر بزرگ ایلیوس (باب ایلیون یعنی معبد ایلیون در بابل امروزی) ,, قهرمان ایلیون است (که محل قبر او نیز در همین ایلیون باب یعنی معبد + ایلیون روی هم همان بابیلون یعنی بابل امروزی است،  نه سرزمین های دریای اژه یا شمال غربی ترکیه امروزی !.)  که نام آن از نام وی بر آمده او نیای تروس (خاندان دروسیان هخامنشی رامیتوان تروسی ها خواند چرا که د و ت در زبانهایی که آنها را بعد ها نقل کردند،  از جمله پهلوی جایگزینی دارد)  که اسبانی پر آوازه داشت و پشت در پشت از نیاکان پادشاه پریام است ...

(  لذا تراوا و پریام در بابل هستند  )

.............................................................................................

      داریوش می گوید،  تاراوا و کوه پرگا در پرسیا بود ( تاراوا در زبان ایلامی این کتیبه به صورت:

  ( tur )  rauma   تور- روما آمده است.

 40-- King Darius says: A certain man named Vahyazdâta dwelt in a city called Târavâ in a district in Persia called Vautiyâ. This man rebelled for the second time in Persia, and thus he spoke unto the people: 'I am Smerdis, the son of Cyrus.

 ( tur )  rauma

  42-- King Darius says: Then that Vahyazdâta fled thence with a few horsemen unto Pishiyâuvâda. From that place he went forth with an army a second time against Artavardiya to give him battle. At a mountain called Parga they fought the battle.

 43-- King Darius says: Then did I crucify that Vahyazdâta and the men who were his chief followers in a city in Persia called Uvâdaicaya.

داریوش اول بیستون

.............................................................................................

هومر می گوید:  کوه پرگا موس نزدیک تراوا بود.

 Of all in Ilium aught of their approach,Cassandra sole except. She, beautifulAs golden Venus, mounted on the height Of Pergamus, her father first discern'd,875Borne on his chariot-seat erect, and knew: The herald heard so oft in echoing Troy;

در این منطقه درخت انجیر می روید.

.............................................................................................

Beside the sepulchre of Ilus, son200

Of Dardanus, and where the fig-tree stood,

The Trojans flew

.............................................................................................

Scæan ــ دروازه سکا ها در ایلیاد هومر در شهر تراوا در لوح بابلی در بابل است

Their hasty steps.

Convey'd them quickly to the Scæan gate.

There Priam, Panthous, Clytius, Lampus sat,170

 

The Scæan gate they drove into the plain.

Arriving at the hosts of Greece and Troy315

They left the chariot, and proceeded both

Into the interval between the hosts.

ایلیاد

(1781/1780) In the eponymy of Ahiyaya, the Turukkeans opened hostilities. Šamši-Adad and Išme-Dagan defeated the Turukkeans and the [...] in Burullan; Yasmah-Adad defeated the Yaminites and unified the banks of the Euphrates

In the eponymy of Ahiyaya, Mutu-Bisir [...] defeated [...] at the gate of Saggaratum

لوح بابلی

.............................................................................................

      هومر می گوید رود سکاماندر همان رود خانت است بزرگان در شمال این رود ان را خانتوس (خان – توس) می نامند زیر درستان در جنوب آن را  سکا – مان- در سرود 20  

The eddied River broad by mortal men

Scamander call'd, but Xanthus by the Gods.95

So Gods encounter'd Gods

      رود های سکاماندر و سیمویس که در جنوب تراوا به هم می ریزند،   بسیار خروشان و پر آب هستند،  و قابل کشتی رانی می باشند.

From the Idæan heights into the sea

They brought against it, gathering all their force.

Rhesus, Caresus, Rhodius, the wide-branch'd25

Heptaporus, Æsepus, Granicus,

294Scamander's sacred current, and thy stream

Simöis, whose banks with helmets and with shields

Were strew'd, and Chiefs of origin divine;

All these with refluent course Apollo drove30

Nine days against the rampart, and Jove rain'd

Incessant, that the Grecian wall wave-whelm'd

 

But when at Troy and at the confluent streams

Of Simoïs and Scamander they arrived,920

There Juno, white-arm'd Goddess, from the yoke

Her steeds releasing, them in gather'd shades

Conceal'd opaque, while Simoïs caused to spring

Ambrosia from his bank, whereon they browsed.

      تصویر مثلاً این رودخانه  و دو شاخه شدن آن،  در محلی که تراوا را برای خودشان  مشخص کرده اند،  زیر این عکس هم در نهایت بی شرمی نوشتند:   troy_scamander  تصویر شماره 6187.

نوشته ایلیاد هومر در مورد دو رودخانه ای که از کنار تراوا می گذرد:

   ــ  با رودی بزرگ که گردابهایی ژرف دارد،  رودی که خدایانش خانت مینامند و ادمیانش سکاماندر.

   ــ  به تراوا در کناره دو رود آنجا که سمیوئیس و سکاماندر آبهایشان را در هم می پیوندند.

      از این دو جویبار براحتی می توان با چکمه رد شد!    این دو نمی تواند رودهای سمیوئس و سکاماندری باشد،  که گرداب ژرف دارد،  همچنین در این دو جویبار نمی توان کشتی رانی کرد،  و در محل تلاقی این دو جویبار نیز وسعتی نیست،  که قصر بزرگ تراوا در آن میان بوده باشد.

      خدایانشان اگر خانت خوانند،،،  خانت یکی از بزرگترین و خطرناکترین رودهای صعب العبور است،  نه این جوی آب!

      همچنین یونانی ها از کناره خانت به کناره سکاماندر آمده اند،  پس جنگ بین مردم شمال و جنوب یک رودی است،  که در شمال بایک نام و در جنوب با نام دیگر است،  نه در دو ساحل دریای اژه!

.............................................................................................

Swift as her pinions waft the dove away925

They sought the Grecians, ardent to begin:

Arriving where the mightiest and the most

Compass'd equestrian Diomede around,

In aspect lion-like, or like wild boars

Of matchless force, there white-arm'd Juno stood,930

And in the form of Stentor for his voice

Of brass renown'd, audible as the roar

Of fifty throats, the Grecians thus harangued.

   ــ  ایلیاد  هومر:  دیوان مرگ که کرس keres نیز خوانده شده اند.

   ــ  اوستا:  پیشوایان دیویسنا کرپ ها و کرسانی (کرس + ان ).

.............................................................................................

when Helenus the seer,50

Priam's own son, in his

      هلنوس (مطابق یکی از  فرضیه ها یکی از  نامهایی که بنیاد هلنیسم بر آن است)  نام پسر پریامی است،  که دشمن یونانی هاست.

   1. نام پسر منلاس از اسپارت megapenthes  یعنی بغ پنتوس است پس اسپارتی که می گویند در پنتوس است و نه در جزایر اژه.

   2.  hipoteus  پسر   letus pelseji سالار  pela sejian از اسیای کهین و شهر او لارسا ( laresa ) بود.

      سخنان اشیل به زئوس  در ایلیاد:  ای پادشاه زئوس ای دودونی ، ای  pelseji  (یعنی لارسایی زئوس اهل لارسا است) ......

   3.  idomenus  فرمانروای کرت و نوه شهریار manus  بود.  شاید  مئنوس چیثر را می گویند؟

Manus cisar منوچهر است (جدول ابوریحان بیرونی  منوچهر جزو ایلان است).

.............................................................................................

بدین ترتیب ایل یاد هومر همان یاد نامه ایلان ( ایل + یاد )  ایران خواهد بود.

ایلان به نوشته ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه  مردم قسمت بالایی بودند.

تصویر شماره 6639 .

      افراسیاب در تاریخ ایران لقب شاهان آشوری (رجوع شود به کتاب اسکندر تاریخ ایران الکساندر یونانی نیست)،  و هومر مطابق نوشته او مطلق به دربار آشور در نینواست.  و این جنگ در زمان طوطانس آشوری میان آشور و بابل رخ داده است.

      داریوش اول هخامنشی در کتیبه بیستون،  یونانی را که در کتیبه های بعدی به یونان امروزی تفسیر شده است،  یکی از ایالات قلمرو خود در سال سوم – چهارم حکومتش نام برده است،  این زمان قبل از حمله او به مقدونیه است!

تصویر شماره6640 .

دیودور سیسیلی می نویسد

15 1 After the rule of the Assyrians came to an end with the death of their last king, Sardanapallus,34 there followed the period of the Macedonians

لذا مقدونیه mygdonia  محلی نزدیک به نینواست،  که در نقشه های قدیمی نیز چنین است.

تصویر 6641 .

آنچه از ما ربودند به ایران باستان ( خاور میانه ) باز خواهیم گرداند.

پرنیان حامد

کلیک کنید:  مستند لوح های بابلی

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر

30 بهمن 1394برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : انوش راوید

یلدای مهر

7003 هفت هزار و سومین تولد خورشید ، یلدای مهر ، را به همه اقوام سرزمینمان تبریک می گوییم

هفت هزار سال پیش انسانی که به آسمان نگاه می کرد، خورشید (مهر) را سرچشمه هستی می دانست، و نابودی آن را آخر زمان تصور می کرد. هر روز دستها را به سوی آسمان می برد و دعا می کرد، که ای هستی بخش فردا نیز طلوع کن.

روز اول زمستان در دیدگاه پرستندگان خورشید، در اعصار باستان روز مقدسی بود، ‌از این روز که کوتاهترین روز سال است، هرچه به ترتیب در شمارش تقویمی ایام به عقب یا جلو برویم، روز پیوسته بلند تر می شود، از سوی دیگر خورشید با رسیدن به چله تابستان، به اوج قدرت خود می رسد، و سپس کهولت و زوالی در نیرویش مشهود شده، هر روز زمان دیدارش کوتاه تر و کوتاه تر می گردد، و در طی پاییز به پایان خود می رسد. سپس دراز ترین شب سال، شب یلدا، شب تولدی دیگر می رسد، و پس از شب یلدا، باری دیگر زندگی و جوانی را از سر می گیرد، و هر روز نیرومندتر می شود. اگر نخستین روز زمستان را پس از شب یلدا، تولدی دیگر و اگر نه تولد توان یافتن و جوانی از سرگرفتن دیگر برای خورشید بدانیم، در واقع سال کهن، خورشید کهن، و همه چیز کهن، با آغاز زمستان به سر می رسد، و سال و خورشید و جهانی نو آغاز می گردد، و آنگاه 10 و 40 زمستان و جشن گرفتن آن، ما را با آیین کهن و زنده دیگری رو به رو می سازد.

تقریبا در همه استان های کشور ما و سرزمین های ایرانی نشین، 10- و 40 تولد کودک را جشن می گیرند، افروختن آتش ها به شب، یعنی تاریکی را فرو کشتن، در این جشن های زمستانی عمومیت دارد. برای اطلاع از جشن های زمستانی، بهسابقه تاریخی جشن های اروپایی، مراجه فرمایید:

http://www.cae.blogfa.com/post/14

7003 سال است که اقوام ایران زمین، این شب را با عنوان یلدا جشن می گیرند، از نماد های این جشن آنار میوه ایرانی است.

در ایران شب 24 به 25 دسامبر شب یلدا است، یلدا به زبان سریانی به معنی تولد است. در نیمه شب آغاز زمستان، پس از آنکه روز ها بلند و شبها کوتاه می شوند، روشنی ایزدی بر تاریکی اهریمنی چیره میگردد، مهریان در مهرابه ها زاد شب ایزد فروغ بغ مهر را با آواز و سرود هزاران سال قبل از میلاد مسیح جشن می گرفتند. امروز ما ایرانیان این شب را جشن می گیریم، و با توجه به دلبستگی مهریان به رنگ سرخ (که سرخی بامداد پیش از بر آمدن آفتاب را نماد جلوه ایزد مهر می دانستند)، در این شب با خوردن هندوانه قرمز و انار قرمز آن را شکوهمند برگزار می کنیم. همچنین می دانیم که بغ مهر از دوشیزه ای باکره به دنیا آمده، و در آخر با ارابه ای که اسبها آن را میکشیدند به آسمان رفته است.

شب یلدا بر همگان در جهان مبارک باد

2016 سال پیش به استناد تاریخ مکتوب ایران، اسکندر ارومایی ماد نژاد، با آیین مهری، اروپا را فتح کرد، و این آیین را در آن سرزمین رواج داد، اروپاییان نیز همچون ما ایرانیان 2016 سال است، که شب یلدا را با همان نماد های هفت هزار ساله ایرانیان جشن می گیرند. گوی های قرمز بر سرو آریایی، نماد انار ایرانی است، و ستاره بالای این درخت نماد خورشید است. تولد حضرت عیسی به استناد تاریخ مورخین شرقی، و مکتوبات بازمانده به زبان پهلوی، حدود 1948 سال پیش، و در روز هفتم اکتبر بوده است.

بابا نوئل عیسویان که کلاه فریگی (مادی) بر سر، و سدره سرخ بر تن دارد، و سوار بر ارابه سورتمه ای بر آسمان ها می تازد، در زاد شب عیسی (زاد شب مهر) به زمین فرود می آید، و برای کودکان ارمغان می آورد، همان بغ مهر ایزد روشنی است، که شانزده سده پس از بر آفتادن آیین مهر در اروپا, عیسویان او را به شکل امروزی در آوردند، (احمد حامی).

زاد شب بغ مهر در میان توده مردم امپراطوری روم ریشه دواند، و در دل آنان بخوبی جا گرفت، و چون کشیشان عیسوی نتوانستند آن را از یاد مردم ببرند، آن را زاد شب عیسی کردند، (گویا در آغاز سده 5 میلادی).

یک نمونه از سرود هایی که در این شب در کلیسا ها خوانده می شود:

ای خورشید که بر می آیی, ای درخشش همیشگی روشنی و خورشید حقانیت, بیا و آنهایی را که در تاریکی, در سایه مرگ نشسته اند روشن کن.

مهری بودن این سرود به روشنی آفتاب است، و هیچ ربطی با اعتقادات عیسی مسیح ندارد! افراشتن درخت کاج از آیین مهر گرفته شده، که همان سرو آریایی هاست، و در تخت جمشید هم روی سنگ کنده کاری شده است. میگویند رسم درخت کاج از عیسویان آلمان است، در معابد میترایی hedderheim و dieburgکشور آلمان، مهر و دو مهربانش بر درخت کاج نشسته اند! ستاره ای را که بالای درخت کاج آویزان می کنند، نماد خورشید است، و روشن کردن شمع در مهرابه ها، از سنن قدیمی مهریان است.

اروپاییان محل بابا نوئل (بغ مهر) را در قطب شمال می دانند، او با سورتمه ای که اسپان شاخدار آن را می کشیده اند، به طرف قطب شمال رفته است، و هر ساله از قطب شمال می آید و برای کودکان ارمغان می آورد. عجیب است که اسکندر روایات ایران نیز از اروپا به قطب شمال رفته است، کلاه فریگی (مادی) به سر داشته, رنگ محبوب او قرمز و مذهب او میترایی بوده است، و به آیینی بود که میترا با سورتمه و اسب شاخدار به آسمان رفته است.

پرنیان حامد